خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر فرهنگ: نمی‌توان متدین بود اما خردورزانه عمل نکرد

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ گفت: نمی‌توان متدین بود اما خردورزانه عمل نکرد چراکه دین و دیانت را با عقلانیت می‌توان بارور کرد و به همین سبب انسان در جامعه فرهنگی، انسانی است که وجودش با خردورزی همراه است.

به گزارش ایسنا صالحی پیش از ظهر امروز ( پنجشنبه-۲۶ دی ماه) در آیین اختتامیه کنگره بازخوانی ابعاد شخصیتی امیرالمومنین امام علی(ع)، اظهار کرد: امام علی (ع) به عنوان قرآن ناطق و روح نازله الهی در جهان مادی به گونه‌ای است که اگر قرن‌ها همه انسان‌ها و ملائک در موردشان بگویند و بنویسند، حق مطلب را ادا نکرده‌اند.

وی ادامه داد: جرج جرداق، نویسنده مسیحی کتاب “الامام علی صوت العدالت و الانسانیه” تنها از یک منظر به وجود امیرالمومنین (ع) نگاه کرده و در جهان اسلام نیازمند کتاب‌های مانند این کتاب در ابعاد دیگر نیز هستیم. امام صدا و صوت جامعه فرهنگی هم بودند و انسان‌ها همواره می‌توانند این ویژگی امام (ع) بهره ببرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امام علی (ع) را شخصیتی مبارز با بدعت‌های فرهنگ جاهلی دانست و تصریح کرد: فرهنگ انسانی که پیامبر(ص) آورد و امام علی (ع) آن را تکثیر و ترویج کرد، مبتنی بر آگاهی و دانایی است؛ چراکه فرمودند «هیچ شرافتی با دانایی برابری نمی‌کند.»

صالحی با بیان اینکه مبارزه با جهالت، راه مبارزه با آسیب‌های فردی و اجتماعی است، گفت: دانایی گمشده مومن است و مومن شهر به شهر و کشور به کشور به دنبال دانایی و علم می رود تا آن را پیدا کند و اگر امام علی(ع) نبود، تمدن قرن دوم و سوم به وجود نمی‌آمد.

وی در خصوص اندیشه حضرت علی(ع) اظهار کرد: اندیشه علوی در ۲۵ سال سکوت ادامه‌دار بود و پایان نیافت و چراغ آگاهی به سبب وجود امام علی(ع) خاموش نشد. امام، انسان فرهنگی و جامعه فرهنگی را با عقلانیت و خردورزی تعریف کرد و این تعبیر «الانسان بعقله» به این معناست که تراز انسانیت به عقلانیت اوست و همچنین اینکه فرمودند «العقل رسول الوحی» به این معنا است که عقل پا به پای وحی پیش می‌آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: نمی‌توان متدین بود اما خردورزانه عمل نکرد چراکه دین و دیانت را با عقلانیت می‌توان بارور کرد و به همین سبب انسان در جامعه فرهنگی، انسانی است که وجودش با خردورزی همراه است.

صالحی در پایان به مولفه کرامت انسانی اشاره کرد و گفت: تعالیم امام علی (ع) در روابط انسان با خود و دیگران مملو از کرامت انسانی است و در سیره علوی فضای مبتنی بر کرامت انسانی قابل مشاهده است. همچنین نامه‌های امام علی (ع) به عاملان زکات در این زمینه بسیار درس آموز است و ایشان در نامه‌ای به امام حسن(ع) می‌فرمایند گوهر وجودی بسیار بلند مرتبه داری و مبادا که امور پست تو را به مقاصدی برساند چراکه هرچه در مقابل جان کریمت دریافت می‌کنی بی ارزش است؛ بنابراین نباید جان انسانی خود را با چیزی معاوضه کنی.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا