خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش‌ها به تصمیم AFC برای سلب میزبانی تیم‌های ایرانی

ایسنا نوشت: طبق نظر کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا دیدار تیم‌های فوتبال پدیده مشهد و الرفاع بحرین و نیز استقلال تهران مقابل الکویت کویت در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا باید در زمین بی‌طرف برگزار شود، اتفاقی که برای نهایی شدن در انتظار اعلام رای کمیته اجرایی AFC است.

کمیته مسابقات AFC در نشست آتی خود مصوبه‌ای را گذرانده که به بهانه این مصوبه امکان میزبانی از تیم‌های ایرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا گرفته خواهد شد البته تصمیم اخیر کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر برگزاری دیدار در خانه تیم‌های ایرانی مقابل حریفان‌شان در زمین بی‌طرف، در حال حاضر صرفا برای برگزاری دو دیدار تیم‌های فوتبال پدیده شهر خودرو و استقلال تهران در مرحله پلی‌آف است، نه برای تمام دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا.

پدیده مشهد باید مقابل الرفاع بحرین و استقلال تهران نیز باید مقابل الکویت کویت به صورت تک بازی در مشهد و تهران دیدارهای خود را برگزار کنند، حریفانشان از کمیته مسابقات AFC سوال کرده‌اند که این دیدارها باید در زمین بی‌طرف برگزار شود یا در ورزشگاه‌های ایران؟ کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز به برگزاری این دو دیدار در زمین بی‌طرف رای داده است.

روند اجرایی تصمیم‌گیری‌ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا به گونه‌ای است که رای هر کمیته زمانی قابلیت اجرایی پیدا می‌کند که کمیته اجرایی در مورد آن نظر مثبتی داشته باشد و با توجه به اینکه زمان اندکی وجود داشته و جلسه‌ای برگزار نشده اعلام نظر به صورت مکاتبه‌ای صورت گرفته است و به زودی پاسخ نامه بر مبنای آرای اعضای کمیته اجرایی، نهایی می‌شود.

طبق عرف اگر قرار بر این باشد یک دیدار در مرحله بی‌طرف برگزار شود، این دیدار باید قبل از دیدارهای مرحله بعدی مدنظر قرار گیرد، درحالی که دیدارهای مرحله بعد باید هفتم بهمن برگزار گردد، اما هنوز در این رابطه تصمیم‌گیری نشده است.

مهدی تاج عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا است و به عنوان عضو این کمیته، نامه مذکور را از سوی AFC به منظور اعلام نظر دریافت کرده است.

روابط عمومی فدراسیون فوتبال درباره مباحث منتشره پیرامون میزبانی تیم های ایرانی از حریفان در زمین بی‌طرف بیانیه ای صادر کرد.

فدراسیون فوتبال در این بیانیه اعلام کرده است:

۱ – فدراسیون فوتبال امروز نامه‌ای رسمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کرده است و به موجب آن اعلام شده که کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم دارد مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به میزبانی تیم های ایرانی در فصل جدید را در کشور بی طرف برگزار کند.

۲ – فدراسیون فوتبال بلافاصله پس از دریافت نامه و در روز جمعه جلسه ای را با حضور کلیه مسولین مرتبط با موضوع برگزار کرد و مراحل اولیه پیگیری ویژه در این‌باره به سرعت آغاز شد.

۳ – همچنین مقرر شد در روز شنبه جلسه دیگری در این باره با حضور مدیران ۴ باشگاه نماینده ایران در فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا برگزار شود و تصمیم مقتضی با اعلام نظر باشگاه‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهر خودرو اتخاذ شود.

4 – موضع نهایی باشگاه‌های ایرانی ظرف روزهای آینده و پس از تصمیم گیری قطعی کنفدراسیون فوتبال آسیا از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال اطلاع رسانی خواهد شد.

محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس درباره تصمیم AFC  مبنی بر گرفتن حق میزبانی از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا اظهار کرد: ساعت ۱۵ این خبر به ما رسید و هم بلافاصله اطلاعیه‌ای صادر کردیم. با توجه‌ به اینکه ایران الان امن‌ترین کشور در خاورمیانه و غرب آسیاست اجازه نمی‌دهیم که به میزبانی ایران خدشه‌ای وارد شود. ایران با امنیت کامل از تمام تیم‌های لیگ قهرمانان آسیا میزبانی کرده و برگزاری فینال لیگ قهرمانان آسیا که با همکاری همه مسئولان انجام شد گواه همین است. همان روز هم AFC تقدیر کرد. به هیچ وجه با این موضوع کنار نمی‌آییم و اجازه نمی‌دهیم به میزبانی تیم‌های ایرانی خدشه‌ای وارد شود.
او درباره موضع باشگاه پرسپولیس هم بیان کرد: یک بار برابر عربستانی‌ها کوتاه آمدیم و اگر الان هم کوتاه بیاییم بحث‌های دیگری را مطرح می‌کنند و این‌ها بیشتر سیاسی است و متاسفانه AFC وارد مباحث سیاسی شد. من نمی‌دانم در آن جلسه‌ای که درباره این موضوع تصمیم‌گیری می‌شد ما نماینده‌ای داشتیم یا نه. باید این مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد ولی موضع ما این است که ایران کشور امنی است و ما اجازه نمی‌دهیم که بحث‌های سیاسی وارد شود و به هیچ وجه زیر بار این قضیه نمی‌رویم.

انصاری‌فرد که با رادیو ورزش صحبت می‌کرد درباره اینکه آیا می‌شود از ظرفیت هواداران پرشمار نماینده‌های ایران در فضای مجازی، قبل از تصمیم قطعی AFCاستفاده کرد یا خیر، توضیح داد: من اعتقاد اولم این است ما باید در AFC قاطعانه برابر این تصمیم‌ها بایستیم تا توجیه شوند که تیم‌های استقلال و پرسپولیس در آسیا از لحاظ هواداری با هیچ تیم دیگری قابل مقایسه نیستند. اگر من بودم پبشنهاد می‌دادم با حضور نمایندگان باشگاه‌های ایرانی این جلسات برگزار شود و تصمیم‌گیری شود. بحث بانوان هم قابل تعامل است و می‌شود درباره آن در  AFC بحث کرد ولی اینکه بخواهند یک طرفه جلو بروند و هیچ مدافعی نباشد بحث برانگیز است.  AFC  اگر احساس کند پرسپولیس و استقلال و سپاهان و شهر خودرو در مسابقات شرکت نمی‌کنند ضربه جبران ناپذیری به این نهاد وارد می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد و ما کناره‌گیری کنیم AFC حتما جلساتی را خواهد گذاشت که از آن جلوگیری کند. پرسپولیس که پر طرفدارترین تیم آسیاست یک وزنه محسوب می‌شود و اگر ما کناره‌گیری کنیم AFC شرایط خوبی را نخواهد داشت. ما یک بار درباره بحث عربستانی‌ها کوتاه آمدیم، امروز این موضوع را مطرح کردند و فردا هم پایشان را جلوتر می‌آورند و ما باید جلوی این مسائل بایستیم. این‌ها وقتی راه را باز ببینند محرومیت‌های دیگری هم اعمال می‌کنند و این‌ها بحث‌های سیاسی است. عربستانی‌ها با خرج کردن دلارهای خیلی زیاد در  AFC نفوذ می‌کنند. من شنیدم هندی‌ها هم با عربستانی‌ها همراه شدند چون مسائل مالی را به هندی‌ها تزریق کردند. باید جلوی این بایستیم.

انصاری‌فرد ادامه داد: بحث‌های وزارت ورزش و وزارت امور خارجه بحث‌های بعدی است. البته آقای سلطانی‌فر چند روز پیش اعلام کرده بودند که ما تضمین امنیت کامل را در کشورمان می‌دهیم و خواستار این هستیم که بازی‌ها با میزبانی خودمان انجام شود. اما بحثی که AFC دارد این است که با خود فدراسیون فوتبال طرف است. اعتقاد من این است فدراسیون فوتبال باید قبل از این داستان‌ها رایزنی می‌کرد. چون طرف حساب AFC فدراسیون فوتبال است و اعنقاد دارد فدراسیون فوتبال باید از دولت جدا باشد. بعد از فدراسیون فوتبال هم باشگاه‌های باید مواضع قاطعانه داشته باشند و اجازه ندهند که بحث‌های سیاسی و شیطنت‌ها باعث شود ما از میزبانی محروم شویم. آن هم با هوادارانی که تاریخ نشان داده طرفداران ما بیشترین تعداد را در لیگ قهرمانان آسیا داشته‌اند. بنابراین ما باید قاطعانه و همدل برابر این تصمیم ظالمانه بایستیم.

به نقل از سایت رسمی باشگاه فرهنگی ورزشی شهر خودرو خراسان، فرهاد حمیداوی مالک باشگاه شهرخودرو خراسان در واکنش به تصمیم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا گفت: متاسفانه امروز شاهد این هستیم که دشمنان ایران اسلامی مرزهای دشمنی را از اقتصاد و فرهنگ فراتر برده و وارد ورزش پرطرفدار فوتبال کرده و از هر اقدامی علیه کشور عزیزمان، فروگذار نیستند.

وی افزود: به عنوان نماینده ای از فوتبال شرق ایران که برای اولین بار به مسابقات آسیایی راه پیدا کرده‌ایم صراحتا عرض می‌کنم که خط قرمز ما عزت ایران اسلامی است و در حالی که مملکت‌مان در امنیت کامل است، حاضر به میزبانی بازی‌هایمان در هیچ جایی غیر از خاک وطن نیستیم.

حمیداوی متذکر شد: باشگاه شهرخودرو خراسان بر این تصمیم خود مصمم است و آبرو و عزت ایران اسلامی را فدای چند بازی آسیایی نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: در قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا کشورهای عربی منطقه از حضور در کشور عزیزمان و خصوصا مشهدالرضا ابراز شادمانی می‌کردند و ای کاش کنفدراسیون فوتبال آسیا تحت‌تاثیر جوسازی‌های دشمنان ما قرار نگیرد.

مسعود رضاییان، پیشکسوت فوتبال ایران درباره احتمال لغو میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا به بهانه‌ی واهی عدم امنیت در کشور اظهارکرد: کشورهای عربی منتظر چنین جرقه‌هایی هستند که بتوانند حداکثر استفاده را ببرند و نمی‌توان خیلی هم آن‌ها را نکوهش کرد. بازی کردن در تهران و ورزشگاه آزادی برای آن‌ها یک جهنم و مصیبت است. به همین دلیل آن‌ها شانس خودشان را امتحان می‌کنند، هر چند که کم باشد اما ما باید با مذاکرات قوی مانع از انجام چنین کاری شویم چون عملا برای کشور ما لذتی ندارد که مسابقات در کشور ثالث برگزار شود.

او ادامه داد: کشورهای عربی با توجه به نفوذی که در فوتبال آسیا دارند این کار را می‌کنند ولی اگر ما بتوانیم این موضوع را به فیفا بکشانیم بهتر است. اگر نتوانستیم AFC را قانع کنیم باید موضوع را به دادگاه CAS ارجاع دهیم و آن‌جا حق‌مان را بگیریم چون آن‌ها خیلی اهل سیاسی کاری نیستند.

رضاییان درباره این که ایران چگونه باید این موضوع را به اثبات برساند هم توضیح داد:‌ موضوع اول این است که بعضی از اتفاقات خارج از دایره کنترل مسئولان ورزش ما است اما ما باید بتوانیم طرف مقابل یعنی کسانی که در جایگاه قضاوت هستند را با گزارش‌های خوب و استفاده از وکلای قوی قانع کنیم. بردن این دادگاه دور از ذهن نیست و می‌توان این کارها را کرد. آن‌ها هم با ما عناد ندارند که بخواهند از سر لجبازی ما را نابود کنند.

وی ادامه داد: همه کشورهایی که با ما بازی دارند دوست دارند در تهران و اصفهان یا تبریز بازی نکنند. ما باید از این مخمصه دربیاییم. با ارسال لوایح خیلی قوی و استفاده از افرادی که زبان آن‌ها را خوب متوجه می‌شوند می‌تواند اثربخش باشد. ممکن است وکلای ما قوی هم باشند اما چون معمولا زبان آن‌ها را بلد نیستند شاید همه چیز را خوب نبینیم. حتی می‌توانیم از وکلای قوی بین‌المللی استفاده کنیم.

او درباره ضعف نماینده‌های ایران در AFC برای دفاع از حقوق فوتبال ایران هم بیان کرد: ما نماینده‌ای قوی نداشتیم و تاثیرگذار نبودند. دیگران یا لابی قوی دارند یا پول‌شان خیلی زیاد است. ایران کشور بزرگی است و در سیاست روی ما حساب می‌کنند اما در ورزش آدم‌های قوی نفرستادیم که بتوانند تاثیرگذار باشند. داشتن یک نماینده که فقط اسما نماینده باشد کمکی نمی‌کند. فردی که نماینده است باید خیلی وقت بگذارد تا بتواند حقانیت ایران را ثابت کند. البته نه با سیاسی کاری بلکه با فعالیت‌های ورزشی و دادن طرح و ایده‌های خوب. نماینده مالزی و سنگاپور و هند که آنچنان اقتداری در ورزش ندارند اما احتمالا طرح‌های خوبی دارند. ما هم باید چنین نماینده‌هایی بفرستیم.

مصطفی هاشمی طبا در خصوص جدیدترین تصمیم کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر اخذ میزبانی از تیم‌های ایرانی مقابل حریفان خود در چارچوب رقابت‌های پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا و دیدار در زمین بی‌طرف، اظهار کرد: کنفدراسیون فوتبال آسیا تحت سلطه بحرینی‌ها است و اعضای ما آن‌جا عضوهای فعالی نیستند و به گونه‌ای آن‌جا حضور دارند که فعالیتی نکنند.

وی ادامه داد: باید فدراسیون فوتبال در این زمینه نفوذ و تعامل لازم را داشته باشد و به صورت جدی با این اتفاق برخورد کند، فدراسیون فوتبال ایران باید به گونه‌ای عمل کند که در موضع ضعف نباشد، ‌اما متاسفانه فدراسیون در همه زمینه‌ها اعم از قراردادها و مسائل اینچنینی از خود ضعف نشان داده است.

رییس سابق کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت‌بدنی با تاکید بر اینکه ورزشگاه‌های ایرانی دارای امنیت هستند چرا که اگر از امنیت لازم برخوردار نبودند اصلا تایید نمی‌شدند، گفت: قبلا این ورزشگاه‌ها مورد تایید مسئولان ذی‌ربط در کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفته‌اند و به نظر می‌رسد این تصمیم مربوط به اتفاقات اخیر است هرچند دلیل روشن آن هنوز مشخص نیست و فدراسیون فوتبال باید نسبت به این مسئله جدا ورود کرده و علت آن را مشخص کند و بی‌تفاوت از رد نشود.

هاشمی‌طبا ادامه داد: کشور ما در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی مشکلی ندارد و در مورد دیدار با رقبای عربستانی که در زمین بی‌طرف برگزار شد، ماجرای سفارت سعودی‌ها پیش آمده و بعضا تماشاچیان ما شعارهایی به زبان عربی می‌دادند که اهانت‌آمیز بود و طبیعی است که در برابر این اتفاقات رقبای ما سکوت نخواهند کرد. بحرین و عربستان در زمینه‌های مختلف با کشور ما دشمنی می‌کنند، این مسئله کاملا واضح است و زمانی که ورزش ما در یک کنفدراسیون موثر نباشد دیگران تاثیر گذاشته و کار خود را پیش می‌برند.

گفتنی است علی کفاشیان به عنوان نایب‌رئیسی AFC در منطقه مرکزی آسیا و مهدی تاج به عنوان عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا مشغول به فعالیت هستند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا به خاطر تنش اخیری که در منطقه به وجود آمد تصمیم گرفت که برگزاری بازی در لیگ قهرمانان آسیا را در ایران منع کند. این ادعای روزنامه اماراتی است.

به نقل از البیان، فدراسیون فوتبال ایران به صورت رسمی اعلام کرد که نامه‌ای را از کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت کرده است که در آن اعلام شده کنفدراسیون آسیا تصمیم دارد برگزاری بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در ایران را ممنوع کند و بر این اساس احتمالا باید تیم‌های ایرانی در زمین بی طرف به مصاف حریفان خود بروند.

فدراسیون فوتبال ایران و هم‌چنین کنفدراسیون فوتبال آسیا از دلیل چنین تصمیمی سخن به میان نیاورده‌اند.

روزنامه البیان با پوشش دادن این خبر نوشت که تنش سیاسی و نظامی اخیر در منطقه و ایران باعث چنین تصمیمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است.

این روزنامه اماراتی نوشت: “بعد از ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس منطقه شاهد تنش سیاسی و نظامی شد و بعد از آن ایران با موشک‌های بالستیک پاسخ این حمله آمریکا را داد و در همان روز یک هواپیمای اوکراینی به اشتباه در ایران سقوط کرد که این منجر به کشته شدن ۱۷۶ نفر شد. به نظر می رسد که دلیل تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا این موضوعات باشد، البته ایران اصرار دارد که این کشور امن ترین کشور منطقه برای برگزاری هر رقابتی است”.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا