خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش فایننشیال‌تایمز از اوج‌گیری سرمایه‌گذاری در ایران

همزمان با انتشار گزارش خبرگزاری فارس که از ادامه ی کاهش شدید سرمایه گذاری خارجی در ایران از سه سال گذشته خبر می دهد، فایننشیال‌تایمز در گزارشی با بررسی های آماری، از اوج‌گیری سرمایه‌گذاری خارجی‌ در ایران خبر داده است.

«فرشاد توماج» در گزارش ارسالی به انصاف نیوز در این باره نوشت: در حالی که که خبرگزاری فارس‌ با ادعا به دسترسی اختصاصی به گزارش کنفرانس تجارت‌ و توسعه‌ ی سازمان‌ ملل (آنکتاد) ادعا می‌کند سرمایه‌گذاری در ایران در سومین سال متولی دچار کاهش شدید شده، فایننشیال‌تایمز به عنوان یکی‌ از پرنفوذترین رسانه‌های اقتصادی دنیا، در گزارشی کاملا متضاد و بر اساس تحلیل بازار، خبر از افزایش شدید حجم سرمایه‌گذاری خارجی‌ در ایران در سال ۲۰۱۵، و جهش یک‌و‌نیم برابری حجم سرمایه‌گذاری جذب شده، تا یک چهارم ابتدایی امسال داده است.

فایننشیال‌تایمز می نویسد که در حالی که که تا سال ۲۰۱۳ ایران تنها با جذب ۱.۶ درصد حجم سرمایه‌گذاری‌های خاورمیانه، در جایگاه ۱۲ از ۱۴ کشور منطقه قرار داشت، در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ با یک جهش ناگهانی، با جذب ۱۱،۱۱ درصد از کّل حجم سرمایه‌گذاری، به رتبه ی ششم صعود کرد، دقیقا بعد از امارات متحده عربی‌ و عربستان سعودی.

بنا بر این گزارش، ایران تنها در یک چهارم ابتدایی امسال، ۲۲ پروژه ی خارجی‌ جذب کرده است. این عدد در کّل سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴، تعداد ۸ و ۹ و در سال آخر دولت محمود احمدی‌نژاد، تنها ۳ پروژه بوده است. ارزش این پروژه‌ها نیز از عدد ۷۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳، به ۱۶۰۰، ۲۴۰۰ و ۳۴۰۰ میلیون دلار در سال های به ترتیب ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و در نهایت تنها یک چهارم سال ۲۰۱۶ صعود کرده است.

این در حالی‌ است که فارس با ادعایی کاملا برعکس، با انتشار عکسی‌ از صفحه‌ای نامشخص و بدون مرجع، از کاهش سرمایه‌گذاری خارجی‌ خبر می دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا