خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا هلال احمر به تمام مناطق سیل زده امدادرسانی کرده؟

سیل در روزهای اخیر تلفات انسانی بسیار کمی برجای گذاشت و حتی  اسماعیل رمضانی مدیر روابط عمومی کل هلال احمر گفته است: «بیشترین آسیب به مزارع کشاورزی و دام‌ها وارد شده و تلفات انسانی نداشتیم» رمضانی همچنین به این موضوع اشاره کرد که هلال احمر تمام مناطق سیل زده را  پوشش داده است، اما حبیب فاتح یکی از امدادرسانان جمعیت امام علی که در کرمان حضور دارد بر این باور است که ارگان‌های مسوول  امدادرسانی خاصی به مناطق دورتر نکرده و حتی گاهی اقلام غذایی را بدون ساماندهی می‌گذارند و می‌روند، او همچنین اشاره کرد که در نزدیکی رودبار جنوب منظقه‌ای که 170 خانواده حضور داشتند ارگان‌های مسوول تنها 6 چادر برای آنها گذاشته و بخش دیگر مردم در بالای تپه‌ها با چادرهای که خودشان دست و پا کردند مستقر شدند.

متن کامل گفت‌و گو انصاف نیوز با اسماعیل رمضانی و حبیب فاتح را در ادامه بخوانید

هلال احمر: همه‌ی مناطق را پوشش دادیم

اسماعیل رمضانی مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر به شرایط وضعیت در مناطق سیل زده‌ اشاره کردو گفت: «در شرایط بحرانی بعد از فعالیت امداد و نجات دو کار مهم یعنی اسکان اضطراری و تغذیه اضطراری را انجام می‌دهیم، این سیل هم یک آفت گذری و کوتاه مدت بود که خیلی اثری از آن دیده نمی‌شود و بیشتر از همه به مزارع و دام‌ها آسیب وارد کرده و تلفات انسانی نداشته، در واقع خانه‌های زیادی هم آسیب ندیده که نیاز به اسکان اضطراری اردوگاهی باشد.

در حال حاضر مرحله‌ی فاز بحرانی به پایان رسیده و حالا در حال پخش تغذیه اضطراری و پخش چادر برای افرادی که مجدد نیاز دارند،البته باید این را در نظر گرفت که اینجا یک منطقه‌ی محروم است و حتی قبل از سیل اینجا بحران زده بود، خیلی از خانواده‌ها در کپر و خانه‌های غیر قابل سکونت زندگی می‌کردند.

جمعیت هلال احمر در این چند روز تمام مناطق سیل زده را پوشش داده و همین حالا هم نیرو و اقلام غذایی از استان‌های معیین، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد و فارس فرستادند. مناطق سیل زده خیلی گسترده هستند و وقتی راجب مناطق سیل زده صحبت می‌کنیم موضوع در مورد یک شهر و روستا نیست بلکه آنجا منطقه فراگیری است، به همین خاطر مناطق را به دو بخش در ایرانشهر و چابهار تقصیم کردیم چون هیچ امکان ترددی بین مناطق وجود ندارد. با توجه به اینکه یک دهم مساحت کشور را استان سیستان و بلوچستان تشکیل می‌دهد، امکان کار متمرکز در این منطقه وجود ندارد.»

رمضانی در مورد هزینه‌های انجام شده در سیل گفت:«در حال حاضر نمی‌توان گفت که در این چند روز چقدر هزینه انجام شده، بخشی از مواد تجهیزات و اقلام امدادی و زیستی را از انبارهای خودمان استفاده کردیم، مضاف بر این ان‌جی‌یوهارا هم ساماندهی کردیم تا با هماهنگی هلال احمر وارد منطقه شوند.

حتی مشارکت‌های مردمی هم با هماهنگی هلال احمر می‌گیرد، یعنی از طرف خودشان مامور می‌شوند تا به یک ناحیه بروند، این مشارکت‌های برای این است که عدالت رعایت شود و در بخشی امدادرسانی کم‌تر یا بیشتر نشود.

عضو جمعیت امام علی: به مناطق دورتر کمک خاصی نشده بود

حبیب فاتح یکی از اعضای تیم بحران جمعیت امام علی که در منطقه‌ی سیل زده‌ی کرمان در حال امدادرسانی است به شرایط سیل زده‌ها و نحوه‌ی رسیدگی‌های انجام شده برای این مردم  پرداخت و گفت: « در حال حاضر جمعیت امام علی در سه روستایی از کرمان که به دلیل شکسته شدن سیل بند دچار آسیب زیاد شده حضور دارد، همچنین تیم دیگر در منطقه دلگان سیستان و بلوچستان و منطقه‌ی سیل زده در بندر عباس حضور دارد.

حدود پنچ روز است که در مناطق سیل زده حضور داریم و آنچه واضح است، وضعیت کلی مردم این مناطق است که چه در زمان سیل و چه غیر سیل، شرایط خوبی ندارند چون فقر اینجا شایع است، در واقع سیل هم نباشد وضعیت این مردم به همین شکل است.

آسیبی که در مناطق سیل زده‌ی سیستان و بلوچستان و کرمان پیش آمده، بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی را نابود کرده، زمین‌های کشاورزی در نزدیکی رودبار جنوب به دلیل تخریب‌ها تا یک سال آینده هم قابل استفاده نخواهد بود. دام‌ها در کرما خیلی از بین نرفته اما در سیستان تلفات دامی بیشتر بوده.

روستایی که نزدیک به سیل بند بوده، وقتی سیل بند شکسته مردم آنجا خسارت زیادی دیدند چون بیشتر آن اهالی کپر نشین هستند و آب به طور کامل محل سکونت آنها را رسیده و آنجا نفوذ کرده، حالا تمام زندگی آنها خیس و نم گرفته است، زمین‌های کشاورزی همه زیر گل رفته، البته بحران اولیه تمام شده اما تبعات سیل همچنان ادامه دارد و تاثیرات مخرب آن تا مدت‌ها تاثیر خواهد داشت.»

فاتح به کم‌کاری ارگان‌های مسوول در بعضی بخش‌های امدادرسانی اشاره کرد و گفت:« گاهی اقلام غذایی را بدون ساماندهی چخش می‌کنند و یا چادرها را می‌آوردند اما یک گوشه می‌گذارند و می‌روند، در این صورت آن کسی که به چادر نیاز دارد به دستش نمی‌رسد، مثلا در بخشی از رودبار جنوب کرمان جایی است که 170 خانواده حضور دارند ولی ارگان‌های مسوول ر آنجا 6 چادر گذاشته و رفته است، البته مردم آنجا مهربان هستند و سه چادر رات به افرادی که شرایط بحرانی‌تری داشتند دادند، آنجا بعضی خانه‌ها دیگر قابل سکونت نیست و مردم بالای تپه‌ها برای خودشان چادری دست و پا کردند و همانجا ماندند.»

این فعال در منطقه ادامه داد: «به این مناطق اقلام غذایی، چادر و بسته‌ی بهداشتی بردیم، البته یکی از معضلات سیستان و بلوچستان و کرمان موضوع آب آشامیدنی است چون در مناطقی هنوز لوله کشی آب شیرین هنوز وجود ندارد و آب موتور آب‌ها از 7 سال پیش شور شده است و ما در حال نصب منبع آب شیرین  در سیستان و بلوچستان هستیم.

موضوع دیگر مشکل سرویس‌های بهداشتی و حمام است که اگر از قبل هم خانه‌هایی از این امکانات برخوردار بوده حالا با وجود سیل تمام چاه‌های آن پر شده و دیگر امکان استفاده وجود ندارد.»

حبیب فاتح در پایان گفت: «در مناطقی که ما حضور داریم گفته شده بود امدادرسانی انجام شده اما اینطور نبود، حتی اگر حضور به موقع  انجام شده بود اما اقدامی انجام نشده بود، در واقع در حدی بوده که یک غذای گرم بدهند و بروند، با وجودی که به اختلاف دما در این مناطق توجه نشده بود که این مردم در سرما چه کنند.

ما در همه‌ی مناطق سیل زده حضور نداشتیم و جاهایی بودیم که ورود نشده بود، بعضی مناطق را ارگان‌های دیگر حضور داشتند ودیگر نیازی به ما نبود، به جایی مثل چابهار به خاطر نزدیکی زودتر نیرو رفت اما ما به مناطق دورتر که دسترسی کم‌تری دارد رفتیم و دیدیم کمک خاصی هم نشده است. مثلا در این دو روستای کرمان که ما حضور داریم، گفته شده بود کمک رسانی انجام شده و آسیب خاصی ندارد، اما متوجه شدیم آسیب بالایی دارد و در حال کمک رسانی هستیم.

البته حضور ما در این مناطق شروعی برای پیگیری‌های بعدی در این مناطق برای مطالبه‌گری بیشتر است، در مناطقی که همیشه محروم بودند وقتی سیل یا زلزله در این مناطق اتفاق می‌افتد مردم می‌گویند خدا را شکر که نگاه‌ها به سمت مشکلات ما جلب شد و این اتفاقات باعث شد تا مشکلات ما دیده شود، متاسفانه بعضی مناطق آنقدر محروم است که وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد از توجهات خوشحال می‌شوند.»

انتهای پیام

 

 

 

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا