خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پزشکیان و عبدی از موانع آشتی ملی می‌گویند

رییس جمهور روحانی چهارشنبه‌ی گذشته در جلسه‌ی هیات دولت گفته است:‌ «بیایید این مشکلات یک هفته و ۱۰ روز را مقدمه کنیم و این غم و مشکلات بزرگ را به یک تصمیم بزرگ تبدیل کنیم.  آن تصمیم بزرگ، آشتی ملی است. بیایید همه با هم آشتی کنیم. کینه‌ها را از دل برداریم، این انتخابات، ۲۲ بهمن قدم و روزهای آینده قدم اول این حرکت باشد. امروز در جایگاهی در تاریخ ایستاده ایم که نمی‌توانیم از هم فاصله داشته باشیم. یا متحدیم و پیروز یا جدا و شکست خورده هستیم، این انتخاب با ماست».

مسعود پزشکیان و عباس عبدی در مورد آشتی ملی مورد تاکید رییس جمهور به اظهارنظر پرداختند. این فعالان سیاسی هردو به رد صلاحیت‌ها تاکید کرده‌اند، پزشکیان می‌گوید که باید اعتماد مردم بازگردد و با کارهای حذفی نمی‌توان مملکت را اداره کرد. از طرف دیگر عباس عبدی معتقد است نحوه رد صلاحیت‌ها در عمل پیام ردی است به هر ندای آشتی ملی.

مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس در این باره به انصاف نیوز گفت: اگر نتوانیم هوای مردم را داشته باشیم و اعتماد آنها را برگردانیم، مشکل پیدا خواهیم کرد. همین که مردم برای سردار سلیمانی آنطور به خیابان ریختند مگر کسی به آنها گفته بود که بیایند؟ مردم معتقد بودند که آدم سالم و وطن پرستی است، فرمانده‌ی لشگری است. علی رغم آن همه تهدید آمریکا، این به صحنه آمدن مردم عظمتی بود در برابر تهدیدها. این مردم بودند که چنین کردند.

آقای پزشکیان که خود برای انتخابات آتی مجلس تایید صلاحیت شده است، تاکید کرد:‌ اگر به مردم برنگردیم با کارهای حذفی که نمی‌توان مملکت را اداره کرد؛ این کارها به ضرر کشور است. مگر می‌شود که یک سوم نمایندگان مردم در مجلس را ردصلاحیت کنند؟ خب با این رفتار درباره‌ی ما چه خواهند گفت و چه قضاوت می‌کنند؟ چند بار در مجلس گفته‌ام که تاکید قرآن بر وحدت است اما آیا الان بیشتر بر وحدت تاکید می‌شود یا عکس آن عمل می‌کنیم؟ باید قومیت‌ها، سلایق و دیدگاه‌های مختلف را به عنوان انسان بپذیریم و به آنها در کارها امکان بروز و ظهور و نقش آفرینی بدهیم.

این نماینده‌ی مردم تبریز در مجلس که رییس کمیته‌ی نظات بر عملکرد نمایندگان است درباره‌ی انتقادهای برخی اصولگرایان درباره‌ی عملکرد این هیات در مورد نمایندگان ردصلاحیت شده با عنوان مشکل مالی، گفت: اول اینکه چون اعلام شورای نگهبان شفاف نیست، نمی‌دانیم که واقعا این ادعاها چقدر صحت دارد چون شفافیتی در اعلام علت ردصلاحیت‌ها وجود ندارد. برای همین نمی‌توان قضاوت کرد که اتهام درستی است یا خیر.

دکتر پزشکیان در عین حال گفت: کمیته‌ی نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس که طبق قانون اختیار گسترده‌ای ندارد؛ فقط اگر شکایتی بشود می‌تواند آن را رسیدگی کند و بسیار هم محدود است. اما مساله این است که چرا باید اجازه داده شود که کسی تخلفی کند و بعد برایش پرونده شود؟ ما می‌گذاریم که طرف تخلف کند و حتی زمین را برایش خیس هم می‌کنیم که تخلف کند و بعد آن را بهانه می‌کنیم! در حالی که این اشتباه است.

وی افزود: در دنیا جلوی تخلف مدیران را می‌گیرند. اینجا آقایان باید جواب بدهند که چرا ۹۰ نفری که خودشان صلاحیتشان را تایید کرده بودند حالا می‌گویند فاسد شده‌اند؟ یعنی آنها آدم سالمی بوده‌اند اما سیستم آنها را به فساد کشانده؟! این راهش نیست. سیستم باید طوری باشد که کسی نتواند تخلف کند و اگر در ابتدای تخلفی بود به او تذکر بدهد تا نکند.

عبدی: با این وضع حرف زدن از آشتی ملی بی‌معناست

عباس عبدی، تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح طلب هم در این مورد به انصاف نیوز گفت: با وضعیتی که برای انتخابات مجلس پیش آمده سخن گفتن از آشتی ملی یا تحت هر عنوان دیگری بلاموضوع و بی معنا شده است. آشتی ملی فقط در حرف نیست. باید وجوه عملی آن برجسته باشد. نحوه برخورد با انتخابات مجلس که افراد به میدان آمده اقشار بسیار کمی را نامزدی می‌کردند و نحوه رد صلاحیت‌ها که وضعیت آن روشن است در عمل پیام ردی است به هر ندای آشتی ملی. تصمیم خود را گرفته‌اند بعید است از ان بازگردند و باید منتظر نتایجش باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آشتی ملی اصطلاح قشنگی است ، کاش منادیان آشتی ملی در مورد چند و جون و امکان آن هم توضیح میدادند ، البته از رئیس جمهور چنین انتظاری نیست .

  2. اشتی؟؟بین کی وکی؟؟اگر کسی حتی تصورچنین پدیده ای را درذهنش داشته باشد باید بحال خودش وفهم وادراکش گریست….. اقایان..حضرات.. سخنرانان… نویسندگان ….. خودتان را به زحمت نیاندازید….. نمی فهمند… ادراکشان کوراست… افتاد؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا