خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ظریف: باید بپذیریم همه با هم در یک کشتی نشسته‌ایم

‘جواد ظریف’ وزیر امور خارجه ایران با بیان این که «باید بپذیریم همه با هم در یک کشتی نشسته‌ایم» اظهار کرد: خشونت در خانه و جامعه، کشور و جهان برای هیچ کس امنیت نمی‌آورد باید بپذیریم که ما در یک کشتی نشسته‌ایم. در جهان و ایران و منطقه همه در همان نقطه‌ایم. ما میراث داران فرهنگ نوروز نباید بین خود جنگ و دعوا داشته باشیم. نباید بین هند و پاکستان درگیری اتفاق بیفتد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در آئین «جهان نوروز» که امروز (پنجشنبه ۹ اسفند) در سالن همایش‌های برج میلاد با حضور سفرای کشورهای مشترک در پرونده ثبت جهانی نوروز برگزار شد، گفت: بعد از پنج سال توقف، بهترین اتفاقاتی که می‌توانست رخ دهد این بود که با نمایندگان جهان نوروز توانستیم بار دیگر آئین نوروز را در کشور برگزار کنیم.

وی ادامه داد: با افراد و کشورهایی که نوروز را جهانی کردند امروز باید پیمان ببندیم که سرزمین و جهان‌مان را نیز نوروزی کنیم.

این دیپلمات ایرانی گفت: نوروز یک رویداد طبیعی نیست یک تحول انسانی و چیزی است که یونسکو در صدر برنامه‌های خود قرار داده است، یعنی تغییر نگرش و دیدگاه‌ها.

وی بیان کرد: باید مانند حافظ در ذهن‌ها این را بگنجانیم که به باد نوروزی نیاز داریم. اگر ما با باد نوروزی سلطه گری و جنگ را دور کنیم، فرهنگ نوروز را می‌توانیم جهانی کنیم. این وظیفه‌ کشورهایی است که نوروز را میراث‌داری می‌کنند.

ظریف تاکید کرد: ما نیاز داریم که تفکر مبتنی بر قدرت، سلطه، استفاده از سلاح‌های مخرب را به تفکر گفت و گو، فراگیری و همراهی و همزیستی در خانه‌هایمان، جامعه و کشور، منطقه و جهان تبدیل کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که «باید بپذیریم همه با هم در یک کشتی نشسته‌ایم» اظهار کرد: خشونت در خانه و جامعه، کشور و جهان برای هیچ کس امنیت نمی‌آورد باید بپذیریم که ما در یک کشتی نشسته‌ایم. در جهان و ایران و منطقه همه در همان نقطه‌ایم. ما میراث داران فرهنگ نوروز نباید بین خود جنگ و دعوا داشته باشیم. نباید بین هند و پاکستان درگیری اتفاق بیفتد.

ظریف افزود: باید بدانیم امنیت به قیمت جنگ دیگران و توسعه به قیمت عقب ماندگی دیگران نامطلوب و ناممکن است. باید بپذیریم در جهان کنونی به هم پیوسته همه با هم باید به ساحل نجات برسیم یا همه با هم غرق می‌شویم. غرق در بحران محیط زیست، ناامنی و فقر.

دیپلمات عالی رتبه کشورمان پیام نوروز را در یکی از شعرهای مولانا تعبیر کرد و گفت: بیایید به همه دنیا از زبان ایران و سرزمین نوروز و فرهنگ نوروز بگوییم که با سلطه گری صلح فراهم نمی‌شود. با رفتار و اندیشه‌ نورزوی‌مان به دنیا نشان دهیم دوران هژمونی و دوران سلطه گری تمام شده است. باید بدانند وقتی هفت تریلیون دلار هزینه کردند تا امروز فقط شرایط برایشان بدتر شده است. اگر ۷۰ تریلیون دلار هم هزینه کنند تا زمانی که نفهمند بشریت یک آینده و مشکلات مشترک دارد نمی‌توانند روی صلح را ببینند. چون باید همه در صلح باشند. تا همه‌ افراد در صلح باقی بمانند.

او اضافه کرد: ما می‌توانیم با همه اختلافات، تفاوت‌ها، مشکلات و چالش‌ها و با فرهنگ همدلی جلو برویم.

وی تاکید کرد: نوروز زمان همدلی و دید و بازدید است. زمان کنار گذاشتن قهرها و دل چرکین‌ها. ما در ایران امروز بیش از هر زمان دیگری به انسجام نیاز داریم. این انسجام باید در منطقه نیز شکل بگیرد. ما وارثان فرهنگی هستیم از این فرهنگ نوشیده‌ایم.

ظریف با اشاره به صحبت‌های پیامبر در هزار و ۴۰۰ سال قبل که فرموده‌اند «با مردم مهربان باشیم، مردمی که برادرِ تو در دین هستند یا برادر تو در آفرینش»، افزود: ما نیز در آغاز نوروز همین را می‌گوئیم و می‌خواهیم به جز بهار هیچ اتفاق دیگری در زندگی‌مان نباشد. ما می‌خواهیم از حال و فکر و اندیشه و تفکر و روش همکاری و همزیستی‌مان با یکدیگر نوروز را به بهترین شکل تقویت کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا