خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احیای تالاب جازموریان دردستورکار محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منشأ 25 درصد از گرد و خاک موجود کشور از تالاب جازموریان است که بحث احیای این تالاب در دستورکار محیط زیست قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در نشست خبری در چابهار اظهار کرد: امسال برای احیای تالاب هامون 8.5 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته ایم که پنج میلیارد تومان آن ملی و 3.5 میلیارد آن نیز استانی است.

وی به مشترک بودن تالاب بین‌المللی هامون با افغانستان اشاره کرد و گفت: در رابطه با مشکلات این تالاب و احیای آن هم در سفر آقای عبدالله عبدالله، رئیس هیت اجرایی و هم با رئیس جمهور افغانستان دیدارهای جداگانه ای داشته ام که انشالله به زودی نتایج خوبی هم در این باره بدست می آید.

ابتکار در ادامه به تخصیص 60 میلیون مترمکعب حق آبه تالاب هامون از منابع آب داخلی اشاره کرد و افزود: متاسفانه مشکل کمبود آب در تمام کشور است و مربوط به سیستان و بلوجستان نیست.

وی با بیان اینکه مشکل ریزگردها یک مشکل ملی است، اضافه کرد: منشأ 25 درصد از گرد و خاک موجود کشور از تالاب جازموریان است که بحث احیای این تالاب در دستور کار محیط زیست قرار گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، برداشت بی رویه آب و الگوی نامناسب کشت را از عوامل مهم وقوع پدیده خشکسالی برشمرد و گفت: تاکید ما بر ارزیابی منابع آب داخلی و مدیریت آن است که این منابع موجود مدیریت شود تا الگوی کشت ما با یک روش مناسب تری تغییر کند.

ابتکار در مورد توسعه سواحل مکران و بنادر چابهار نیز بیان کرد: ما یک نظارت خاص برای پایش وضعیت مرجان‌های دریایی داریم که بر اساس آن این مرجان های باید به مکان امن منتقل شوند.

وی حفاظت از حیات وحش سیستان و بلوچستان، زیستگاه تمساح پوزه کوتاه و حفاظت از گونه های دریایی را از رویکرد اصلی سازمان محیط زییست در توسعه سواحل مکران در سیستان و بلوچستان دانست.

وی با اشاره بر اینکه محیط زیست برنامه جامع‌ای برای مدیریت پسماند دارد، گفت: بر اساس این برنامه یک نظارت کامل برای دفع غیر اصولی زباله ها اعمال خواهد شد، به طوری که شهرداری باید بر اساس مقررات محیط زیست در این زمینه عمل کند.

ابتکار ادامه داد: امروز مدیریت پسماند یک کار کاملا اقتصادی است که می تواند در بحث کودها و تولید انرژی موثر و قابلیت اقتصادی بالای داشته باشد.

بازدید ابتکار از طرح توسعه بنادر چابهار

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دومین بازدید خود از طرح های در حال اجرا در سواحل مکران، از روند توسعه بندر شهید بهشتی و اسکله شهید کلانتری چابهار بازدید کرد.

طرح توسعه بندر چابهار پنج فاز دارد که به گفته مسئولان تا کنون فاز نخست آن 70درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا