خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شباهت تب شالیزار با کرونا

توفیق یعقوبی، متخصص عفونی، با بیان اینکه کشاورزان آشنایی لازم را با تب شالیزار دارند و علائم آن را می شناسند، گفت:

این بیماری دارای سه مرحله است؛ ابتدا فرد دچار تب و سردرد می شود و سپس بدن درد می گیرد، اما قرمز شدن چشم ها مهمترین علامت بیماری است. در برخی از مواقع درد شکمی و تهوع و استفراغ نیز وجود دارد. تب و بدن درد جزو علائم مشترک با کروناست.

دکتر یعقوبی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع بیماری تب شالیزار(لپتوسپیروز) همزمان با آغاز فصل کشاورزی، اظهار کرد: آب و هوا و جغرافیای مناطق شمال کشور به ویژه گیلان خاص است.

وی با بیان اینکه مناطق جلگه ای آب و هوای معتدل دارند، تصریح کرد: جلگه در بهار و تابستان گرمسیری می شود لذا همزمان با گرم شدن هوا(۲۵ درجه به بالا) بیماری تب شالیزار حالت اپیدمی پیدا می کند.

این متخصص بیماری های عفونی، آب های راکد سطحی را اصلی ترین عامل ایجاد بیماری تب شالیزار دانست و یادآور شد: کشت برنج به صورت طبیعی نیاز به آب دارد دارد لذا شرایط لازم برای رشد باکتری «لپتوسپیرا» در شالیزار فراهم می شود.

یعقوبی، تب شالیزار را یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان دانست و عنوان کرد: شیوع این بیماری در حیوانات با علائم خفیف همراه است و حیوان آلوده از طریق ادرار کردن در آب این باکتری را دفع و به انسان منتقل می کند؛ البته انتقال مستقیم بیماری از حیوان به انسان امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه تب شالیزار در هوای خنک و سرد شایع نیست، گفت: تماس با آب های سطحی موجب اپیدمی این بیماری می شود لذا فقط کشاورزان در معرض خطر نیستند و شناگران و ماهی گیران و… نیز باید مراقب باشند.

این متخصص عفونی، با بیان اینکه کشاورزان آشنایی لازم را با تب شالیزار دارند و علائم آن را می شناسند، تاکید کرد: این بیماری مانند هر بیماری عفونی دیگری یک دوره کمون دو هفته ای بعد از در معرض عفونت قرار گرفتن دارد.

وی به برخی شباهت های تب شالیزار با آنفلوآنزا و کرونا اشاره کرد و متذکر شد: این بیماری دارای سه مرحله است؛ ابتدا فرد دچار تب و سردرد می شود و سپس بدن درد می گیرد، اما قرمز شدن چشم ها مهمترین علامت بیماری است. در برخی از مواقع درد شکمی و تهوع و استفراغ نیز وجود دارد.

یعقوبی، با بیان اینکه تب و بدن درد جزو علائم مشترک با کروناست، اضافه کرد: باکتری عامل بیماری تب شالیزار در آب زندگی می کند و آب راکد و مزارع بهترین فضا برای رشد آن است لذا کشاورزان هنگام کار در شالیزار با پای برهنه و پوست دست زخمی نباشند، زیرا باکتری به بدن آنان انتقال پیدا می کند.

این متخصص عفونی، با تاکید بر لزوم پرهیز از تماس آب راکد با چشم یا مخاطات از طریق نوشیدن، یادآور شد: این بیماری از طریق قطرات تنفسی منتقل نمی شود و قابلیت سرایت از انسان به انسان را ندارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان در بهار و تابستان بیشتر از همه در معرض تب شالیزار هستند، عنوان کرد: کشاورزان هنگام نشاکاری حتما از چکمه و دستکش استفاده کنند. در صورت ابتلا به بیماری نیز مصرف مایعات فراوان و استفاده از آنتی بیوتیک تجویزی پزشک مورد تایید است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا