خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کنفرانس «سازمان‌های مردم نهاد و کار داوطلبانه در ایران»

شبکه ملّی موسسات نیکوکاری و خیریه از برگزاری کنفرانس « سازمان‌های مردم نهاد و کار داوطلبانه در ایران» در روز دوشنبه سیزدهم آذرماه خبر داد.

به گزارش ایسنا، آراسب احمدیان، دبیر این کنفرانس، با بیان این که این برنامه توسط «شبکه ملی موسسات خیریه و نیکوکاری» برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری این کنفرانس به مناسبت روز جهانی کار داوطلبانه است، چراکه همه موسسات خیریه و مردم نهاد در ایران، بر اساس قوانین موجود،  یک گروه داوطلبانه هستند. بسیاری از این موسسات یا به طور کامل توسط افراد داوطلب اداره می‌شود و یا بخشی از آنها به شکل مجموعه‌ای از نیروهای داوطلب و بخشی نیروهای موظف هستند.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌هایی که این موسسات در ارتباط با جذب، نگهداری و بکارگیری نیروهای داوطلب با آنها روبرو هستند اظهار کرد: این مسائل مختص سازمان‌های مردم نهاد بوده و معمولا در کنفرانس‌های مدیریت و منابع انسانی به این موضوعات کمتر پرداخته می‌شود.

احمدیان در ادامه با بیان اینکه این نخستین باری است که شبکه ملّی موسسات نیکوکاری و خیریه به طور جدی به موضوع نیروهای داوطلب در حوزه سازمان‌های مردم نهاد پرداخته است، اضافه کرد: ساختار این کنفرانس یک روزه به شکل یک سخنرانی رسمی و سه پنل تخصصی در سه سطح جامعه، سازمان‌های مردم نهاد و افراد داوطلب خواهد بود. در این سه پنل از سه زاویه به شکل کامل به مسئله کار داوطلبانه در ایران نگاه خواهد شد.

دبیر کنفرانس «سازمان‌های مردم نهاد و کار داوطلبانه در ایران»، با تاکید بر اینکه امروزه سازمان‌های مردم نهاد بازیگران اصلی جامعه مدنی هستند اظهار کرد: نگاهی به فعالیت این سازمان‌ها در جهان نشان می‌دهد که برخی از آنها در سطحی مشغول به فعالیت هستند که با بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی هم طراز شده‌اند، به طوریکه نیروهای داوطلب را در چندین پروژه و نقاط جغرافیایی مختلف بکار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در فاجعه زلزله غرب کشور بار دیگر موضوع اهمیت کار داوطلبانه مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: سازمان‌های امدادی در کشور و در رأس آنها سازمان هلال احمر وظیفه اصلی رسیدگی به این فجایع را بر عهده دارند. اما در زلزله اخیر شاهد بودیم که آنها هیچ برنامه مدون و سازمان‌یافته‌ای برای بکارگیری نیروهای داوطلب سازمان‌های مردم نهاد نداشتند.

احمدیان با انتقاد از اینکه نبود متولی در حوزه بکارگیری نیروهای داوطلب باعث شده است تا به طور جدی به آنها پرداخته نشود افزود: شبکه ملی سازمان‌های خیریه و نیکوکاری برای اولین بار به این مهم پرداخته است و در تلاش است تا از طریق این کنفرانس به دستاوردهایی مثل راه حل‌های ملی برای جذب و نگهداری نیروهای داوطلب دست یابد.

فیروزه صابر مدیر عامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، نیز با اشاره به محورهای اصلی این کنفرانس گفت: محورهای این کنفرانس «زمینه‌ها و تاثیرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کار داوطلبانه در ایران»، «موانع و راهکارهای مدیریت کار داوطلبانه در سازمان‌های مردم نهاد» و «عوامل موثر بر ترویج فعالیت‌های کار داوطلبانه» هستند. اهداف کلان این کنفرانس نیز شامل ترویج فرهنگ کار داوطلبانه در جامعه و کمک به بهبود مدیریت کار داوطلبانه خواهد بود.

وی با بیان اینکه شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه بیش از چهار سال سابقه دارد گفت: این شبکه از تیرماه سال ۹۲،  با حضور ۱۶ NGO و با هدف ترویج فعالیت‌های اجتماعی آغاز به کار کرده است و از اردیبهشت ماه سال ۹۵، با اخذ مجوز از وزارت کشور رسمیت یافت. این شبکه تا کنون بیش از ۱۳۰ عضو دارد که این افراد یا خودشانNGO تشکیل داده‌اند و یا عضو موسسات نیکوکاری و خیریه هستند.

صابر با اشاره به اهداف اصلی شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه توضیح داد: این شبکه سه هدف اصلی توانمندسازی اعضا یعنی NGOها و خیریه‌ها،  کمک به همگرایی بین اعضا برای جلوگیری از موازی کاری و استفاده از منابع یکدیگر برای کمک به تثبیت و تحکیم موقعیت NGOها و موسسات نیکوکاری و خیریه در ایران را دنبال می‌کند. همچنین یکی از اهداف هیات مدیره در تشکیل این شبکه ترویج کار داوطلبانه است.

به گفته صابر، کنفرانس «سازمان‌های مردم نهاد و کار داوطلبانه در ایران» روز دوشنبه ۱۳ آذرماه ساعت ۸ تا ۱۷ بعد از ظهر در تالار گنجینه ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا