خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«کارگزاران انتخابات از شهید سلیمانی الگوبرداری کنند»

مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی گفت: کارگزاران انتخابات باید با الگوبرداری از شخصیت شهید سلیمانی در انتخابات پیش رو فراجناحی عمل کنند و گروه گرایی را کنار بگذارند و به همه کسانی که از جریان های سیاسی مختلف، زیر پیکر شهید سلیمانی آمدند و از مسببان این ترور ناجوانمردانه دولتی اظهار انزجار کردند و وحدت ملی را به نمایش گذاشتند،‌ اجازه حضور در انتخابات را بدهند زیرا انتخابات یک نماد ملی است و بهترین شکل دفاع برای امنیت ملی است.

به گزارش ایسنا، علی یونسی در سخنانی در نشست گرامیداشت یاد شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی که از سوی انجمن اتحاد اقوام ایران اسلامی برگزار شد، با اشاره به توجه قرآن کریم و اسلام به تنوع قومی و فکری،‌ گفت: تنوع قومی، زبانی، مذهبی و دینی که در اکثر کشورهای دنیا نیز وجود دارد، از نظر اسلام نه تنها بد نیست، بلکه خوب و لازمه آفرینش است. البته نزاع، درگیری و تحمل ناپذیری، در اسلام مردود است.

مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی اظهار داشت: کلمه اتحاد،‌ واژه ای زیباست. گرچه عده ای از کلمه قوم نگرانند و از اقوام واهمه دارند و لذا هویت قومی را انکار می کنند در حالیکه تنوع قومی یک ضرورت است و نیازمند وحدت و انسجام است. در مقابل، عده ای افراط می کنند و به دنبال قوم گرایی هستند.

یونسی در ادامه سخنان خود، از تشکلی که در ارتباط با اتحاد اقوام ایرانی فعالیت می کند و اقدام به برگزاری این یادواره کردند، تشکر و قدردانی کرد و گفت: تشکر من به این خاطر است که شخصیت سردار سلیمانی فراجناحی و فرا گروهی است و در عین حال، چهره ای ملی بوده و به همه اقوام ایرانی تعلق داشته است. این سردار شهید نه تنها در داخل کشور محبوبیت داشت بلکه در خارج از مرزهای ایران نیز این تعلق وجود داشت.

وی با اشاره به تنوع قومی در ایران، تاکید کرد: باید نسبت به تهدید واگرای قومی در ایران هشیار بود و دانست که اقوام ایرانی همواره با هم متحد و منسجم بوده اند در حالی که احزاب واگرای قومی و سیاسی همیشه سعی می کنند که اقوام ایران زمین را در مقابل هم قرار دهند. لذا باید مراقبت کنیم که کشور نه در دام قوم گرایی بیفتند و نه تحت تاثیر انکارکنندگان هویت های قومی قرار گیرد. بالاخره آنچه که بدیهی است ما جمعیت های گوناگون با گرایش های محلی، زبانی، قومی، مذهبی و دینی داریم و این تنوع نه تنها در اسلام و قرآن مطرح شده بلکه خداوند آن را فلسفه خلقت بشر دانسته و آن را به رسمیت شناخته است. همه باید بدانیم که تمام اقوام ایرانی منشا واحد تاریخی دارند.

یونسی افزود: قرآن می فرماید: ” یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُواإِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ این آیه شریفه تنوع قومی و زبانی را به رسمیت شناخته و آن را لازمه خلقت میداند. از نظر قرآن کریم تنوع در رنگ، زبان، قوم و مذهب به اراده و خواست خداوند مربوط است و لذا همه آفریده ها و اقوام گوناگون مخلوق اراده خداوند هستند.

وی خاطرنشان ساخت: آنچه از نظر قرآن کریم مذموم است نزاع، درگیری و تحمل ناپذیری است. قرآن، تعارف و پذیرش یکدیگر را به عنوان راه کار پیشنهاد می کند. به تعبیری دیگر قرآن، تفاوت های قومی را هم بر می تابد و هم اینکه وجود آن را  لازمه خلقت می شمارد. خداوند این تنوع را دلیلی بر وجود وحدت خدا و صانع بودن، می داند.

یونسی، در تبیین این آیه از قرآن، تاکید کرد: هیچ قومی بر قوم دیگر برتری ندارد و کسی هم حق ندارد که ادعا کند بر دیگران برتری دارد مگر به تقوا و عمل صالح.

این روحانی صاحبنظر در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی، افزود: تعارف در قرآن، واژه چند جانبه  است. یعنی همدیگر را به رسمیت شناختن. همانطوری که قرآن همه ادیان آسمانی را به رسمیت شناخته است و به آنها اجازه داده مطابق شریعت و فقه خود اعمال دینی انجام دهند. کسی حق ندارد آنان را به تغییر دین یا مذهب، وادار کند. هیچکس حق اکراه یا اجبار بر دیگری ندارد «لا اکراه فی الدین».

مشاور رییس جمهوری در ادامه با اشاره به رقابت های سیاسی در کشور و نزدیکی انتخابات، تصریح کرد: یک جریان سیاسی حق ندارد دیگران را باطل بداند و خود را حق. الان فصل انتخابات است و یک تفکر سیاسی که در اقلیت است، متاسفانه تلاش می کند همه چیز را در اختیار گرفته و سایه بر همه بیاندازد و با سلیقه خود، نمایندگان همه جریان های مقابل را رد صلاحیت کند. این مغایر با منافع و مصلحت ملی است.

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات،‌ تاکید کرد: کارگزاران انتخابات باید با الگوبرداری از شخصیت شهید سلیمانی، در انتخابات پیش رو فراجناحی عمل کنند و گروه گرایی را کنار بگذارند و به همه کسانی که از جریان های سیاسی مختلف، زیر پیکر شهید سلیمانی آمدند و از مسببان این ترور ناجوانمردانه دولتی اظهار انزجار کردند و وحدت ملی را به نمایش گذاشتند،‌ اجازه حضور در انتخابات را بدهند زیرا انتخابات یک نماد ملی است و بهترین شکل دفاع برای امنیت ملی است.

یونسی، محدود کردن اراده مردم را یک عمل ضد امنیتی دانست و گفت:. این در حالی است که جمهوری اسلامی از بدو تاسیس، همواره بر مشارکت حداکثری تاکید داشته در حالی که عده ای قلیل با  محدود کردن انتخاب مردم، مشارکت را به حداقل می رسانند.

علی یونسی، ادامه داد: این ملت در تعظیم و تشییع سردار شهید قاسم سلیمانی، نشان داد که قدردان خدمتگزاران خود است. همه مشاهده کردیم که ملت ایران چگونه از این شخصیت ملی تجلیل کرد. این تجلیل نبود مگر آنکه به قول رهبری این سردار شهید مافوق حزب و گروه عمل کرد.

به گفته مشاور رییس جمهور، سلیمانی فرزند ایران بود و در شهر خود کرمان نیز به همین گونه با جریان های مختلف عمل می کرد. انسانی فراجناحی بود که اینگونه مورد تکریم ملت قرار گرفت. زیرا او امنیت را برای همه مردم ایران و همچنین برای مردم کشورهای منطقه از سوریه تا یمن و لبنان و عراق می خواست.

او گفت: راه و مرام شهید سلیمانی، یک الگویی است برای وحدت اقوام. همه باید اینگونه عمل کنند. هر چند دشمن، با شهادت سردار سلیمانی، به ایران ضربه سنگینی زد اما تعظیم این ملت در تشییع جنازه ایشان، موجب تکثیر این سردار ایرانی خواهد شد.

مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی، در پایان سخنان خود، تاکید کرد: همه مسوولان و دست اندرکاران،‌ در همه ارکان حکومتی، باید قدردان ملت باشیم و با اشتباهات امنیتی و نظامی بهانه بدست دشمن ندهیم و مردم را دلسرد و مایوس نکنیم و به خاطر داشته باشیم که دشمنان،‌ به دنبال تضعیف وحدت ملت ایران هستند.

در مراسم گرامیداشت یاد شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی که از سوی انجمن اتحاد اقوام ایران اسلامی برگزار شد، تعدادی از مقامات کشور و سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  از جمله سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه حضور داشتند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا