خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قیمت گوجه فرنگی صادراتی ۱۷ هزار تومان؛ آیا کشاورز سهم می‌برد؟

چندی پیش گوجه فرنگی در بازار رشد بسیار زیادی زا تجربه کرد و افزایش قیمت آن به کامیون داران ربط داده شد. اما آن‌ها نیز تکذیب کردند. قیمت خرید محصولات کشاورزی با قیمت فروش آن‌ به مصرف کننده تفاوت چشمگیری دارد.

رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: «گوجه فرنگی لب مرز کیلویی 17 هزار تومان بفروش می‌رسد. کشاورزان در سال گذشته متحمل ضررهای زیادی شدند از این‌رو این حق آنهاست که امسال با افزایش صادرات سود قابل توجهی نصیب آنها شود اما باید صادرات به‌گونه‌ای مدیریت شود که نظم و تعادل بازار داخلی از بین نرود.»

مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به افزایش قیمت سبزی در ماه رمضان، گفت: قیمت سبزی پلو، کوکو، آش و قورمه کیلویی 6 هزار و 500 تومان است که این سبزی‌ها شامل تره و جعفری کیلویی 5 هزار تومان، گیشنیز کیلویی 8 هزار تومان، شنبلیله کیلویی 4 هزار تومان، شوید، اسفناج و سیر تازه کیلویی 5 هزار تومان است.

وی در ادامه تصریح کرد: قیمت سبزی خوردن در میدان اصلی میوه و تره‌بار کیلویی 8 هزار و 500 تومان است سبزی خوردن شامل تره، نعنا و تربچه کیلویی 5 هزار تومان، تلخون کیلویی 9 هزار تومان، شاهی و پیازچه کیلویی 6 هزار تومان، مرزه کیلویی 12 هزار و ریحان سفید کیلویی 10 هزار تومان است.

به گفته این فعال صنفی؛ ریحان و مرزه گلخانه‌ای کشت می‌شود از این‌رو میزان تولید آن کم و در نتیجه قیمت آن بالاست. عرضه سبزی خوردن در ماه رمضان 2 برابر افزایش پیدا کرد که اگر این اتفاق صورت نمی‌گرفت قیمت آن در میدان به کیلویی 15 هزار تومان می‌رسید.

دارایی‌نژاد با بیان اینکه روزانه 60 کامیون گوجه از میناب، به عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، عمان، قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، گفت: صادرات گوجه فرنگی از ایران به سوریه هزینه‌بر است از این‌رو گوجه به عراق صادر و از آنجا به سوریه می‌رود. لازم است این هشدار را بدهم که اگر تقاضا سوریه برای این محصول افزایش پیدا کند میزان بار صادراتی روزانه 100 تا 150 کامیون گوجه از کشورخارج می‌شود.

به گفته این فعال صنفی؛ گوجه فرنگی لب مرز کیلویی 17 هزار تومان بفروش می‌رسد. کشاورزان در سال گذشته متحمل ضررهای زیادی شدند از این‌رو این حق آنهاست که امسال با افزایش صادرات سود قابل توجهی نصیب آنها شود اما باید صادرات به‌گونه‌ای مدیریت شود که نظم و تعادل بازار داخلی از بین نرود.

رییس اتحادیه بارفروشان تاکید کرد: اگر روزانه 100 کامیون گوجه فرنگی صادر می‌شود حداقل 200 کامیون باید برای عرضه در بازار داخلی تخصیص داده شود. من از کشاورزان تقاضا می‌کنم که تا 10 روز آینده میزان صادرات را متعادل و با مردم همراهی کنند تا گوجه اسلام آباد جیرفت برداشت و در بازار عرضه شود با برداشت این گوجه اگر روزانه 500 کامیون هم صادر کنیم بازار داخلی با چالش قیمتی مواجه نخواهد شد.

وی قیمت منطقی گوجه فرنگی در میدان را کیلویی 10 هزار تومان دانست و گفت: عرضه گوجه در میدان اصلی کاهش پیدا کرد از این‌رو از روز گذشته قیمت گوجه فرنگی هزار تومان افزایش داشت و قیمت آن به کیلویی 12 هزار تومان رسید.

دارایی‌نژاد با اشاره به کاهش قیمت میوه در میدان میوه و تره‌بار، افزود: ملون کیلویی 12هزار تومان، هندوانه کیلویی 5 تا 6 هزار تومان، سیب‌زمینی کیلویی 7 تا 9 هزار تومان، چغاله بادام کیلویی 30 تا 60 هزار تومان و گوجه سبز کیلویی 110 تا 170 هزار تومان است که امیدواریم در روزهای آینده نرخ آن به زیر 100 هزار تومان برسد.

رییس اتحادیه بارفروشان میزان ورودی بار در میدان میوه و تره‌بار حدود 13 هزار تن دانست و افزود: حدود 11 هزار تن آن بفروش رفته است باید بگویم خرید و فروش مرکبات باوجود کاهش قیمت میزان تقاضا نزولی شده است. نرخ پرتقال و سیب کیلویی 6 هزار تومان شده است اما با این وجود خریدار چندانی ندارد.


افزایش قیمت گوجه در دی ماه ۱۴۰۰ و تفاوت آن با قیمت خرید از کشاورز

خبرگزاری فارس- شهرستان دشتی، آزاده حیدری نسب: برداشت محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل در شهرستان دشتی که به عنوان یکی از قطب‌های اصلی کشت این محصول در استان بوشهر محسوب می‌شود، حدود ۱۰ روزی است که آغاز شده است.

برداشت محصول گوجه‌فرنگی این شهرستان و دیگر نقاط استان بوشهر هر ساله از نیمه آذرماه شروع می‌شود و تا اسفندماه ادامه دارد. نشاهایی که آبان‌ماه کشت شده‌اند نیز، برداشت محصول آن در فروردین‌ ماه تا اردیبهشت‌ ماه به پایان می‌رسد.

حدود ۲۱۰ هزار تن گوجه فرنگی برداشت می‌شود

امسال در دشتی با توجه به رعایت طرح الگوی کشت و جایگزین شدن کشت محصولاتی که مصرف آب کمتری دارند، سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در فضای روباز نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته است، اما با این وجود گفته می‌شود نزدیک به سه هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان زیر پوشش کشت گوجه‌فرنگی قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود در مجموع میزان برداشت گوجه‌فرنگی در دشتی به حدود ۲۱۰ هزار تن برسد.

محصول گوجه‌فرنگی شهرستان دشتی پس از بارگیری در شهر بادوله، هر ساله علاوه بر تأمین بازار مصرف داخلی استان و اکثر نقاط کشور، به کشورهایی نظیر روسیه، قطر، عراق، افغانستان و پاکستان نیز صادر می‌شود.

چرا کشت گوجه‌فرنگی سودمند نیست؟

یکی از کشاورزان گوجه‌کار نمونه منطقه کاکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی با بیان اینکه گوجه‌فرنگی درجه یک در زمین کشاورزی کیلویی پنج هزار تومان تا هشت هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود، در اشاره به دلایل سودمند نبودن کشت گوجه‌فرنگی برای کشاورزان گفت: هزینه حمل و نقل چهار برابر شده است، یک اتحادیه جهت نرخ‌گذاری گوجه‌فرنگی در دشتی وجود ندارد، خریدار مناسب محصول گوجه‌فرنگی نیست و دلال‌بازی بنگاه‌داران باعث شده است تا کشاورزان منطقه کاکی نتوانند محصول گوجه‌فرنگی خود را به نرخ دلخواه و سودمند به فروش برسانند.

احمد زارعی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ روزی از به بار نشستن محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل در منطقه کاکی می‌گذرد، در بیان دیگر مشکلات گوجه‌کاران دشتی ادامه داد: دستمزد کارگران گوجه‌چین روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است، هزینه حمل و نقل بار چهار برابر شده است، هزینه ایاب و ذهاب کارگران، قیمت سبد بسته‌بندی هفت هزار تومان است، سم کیلویی چهار میلیون خریداری می‌شود، کودشیمیایی کیلویی ۱۰۰ هزار تومن است و ۱۰ کیلوی آن یک میلیون خریده می‌شود، با این وضعیت کشاورزی چیزی جز شکست ندارد.

وی اضافه کرد: برای صادرات گوجه‌فرنگی هیچ‌گونه حمایتی از کشاورزان صورت نمی‌گیرد و در حال حاضر ترکیه بازار عراق را در دست گرفته است. خریداران طالبان در افغانستان نیز با قیمت ارزان می‌خرند.

زارعی تصریح کرد: در ابتدای شروع برداشت محصول گوجه‌فرنگی قیمت‌ها تا حدودی مناسب است اما ایام تعطیل و جشن‌هایی نظیر شب یلدا باعث می‌شود بار کامیون‌ها در بازار توزیع نشود، بار روی زمین بماند و در اثر انباشته شدن بار گوجه‌فرنگی در میادین تره‌بار بازار آن خراب شود.

وی که از کشاورزان موفق و سرشناس منطقه کاکی است، افزود: دولت می‌تواند جهت حمایت از کشاورزان در مواقعی که مثلاً در اثر بارش برف راه‌ها بسته شده یا به هر دلیل بار کشاورزان به بازارهای مقصد نمی‌رسد و توزیع نمی‌شود برای جلوگیری از کاهش قیمت، محصولات کشاورزان را از آن‌ها خریداری نموده و در سردخانه‌ها نگه‌داری کند و در وقتی دیگر وارد بازار کند تا تعادل در بازار حفظ شود.

خرید گوجه فرنگی از کشاورز بین ۵ تا ۸ هزار تومان

یکی از بنگاه‌داران باسابقه گوجه‌فرنگی در شهر بادوله در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی با اشاره به اینکه محصول گوجه‌فرنگی از پنج هزار تومان تا هفت و نیم و هشت هزار تومان نیز خریداری می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر در زمین کشاورزی اگر کیلویی پنج هزار تومان از کشاورزان منطقه خریداری می‌شود، بسته به مسیر و هزینه حمل و نقل آن تا شهری مثل تهران کیلویی هزار تومان هزینه برمی‌دارد و برای هر بار کامیون ۱۰ تنی میزان ۱۰ میلیون تومان هزینه حمل و نقل پرداخت می‌شود.

آسیایی اضافه کرد: محصولات گوجه‌فرنگی شهرستان دشتی و مناطق همجوار که در شهر بادوله بارگیری می‌شود برای کشورهای پاکستان، و از مرز میرجاوه و میلَک برای افغانستان، از مرز قصرشیرین برای عراق صادر می‌کنیم و همچنین برای بازارهای داخلی نظیر شهرهای اصفهان، ارومیه، تبریز و تهران نیز بارگیری انجام می‌دهیم.

قیمت ۲۰ هزار تومانی گوجه در کلان شهرها

پیگیری خبرنگار فارس نشان می‌دهد، در حالی که گوجه فرنگی از مزارع استان بوشهر به قیمت ۵ تا ۸ هزار تومان خریداری می‌شود، اما این محصول در کلان شهرها به خصوص پایتخت کشور، بالای ۲۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد، یعنی حداقل دو تا سه برابر قیمت اولیه گوجه!

گوجه فرنگی دشتی در پهنای کشور در دسترس است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر محصول بادمجان نیز به کارخانه‌های تولید خاویار در شهرهای اصفهان و تهران بارگیری و عرضه می‌شود، تصریح کرد: محصول گوجه‌فرنگی شهرستان دشتی بسته به وضعیت بازارهای کشور، به مقصد بازار شهرهای کرمانشاه، زاهدان، زابل و تمام نقاط کشور بارگیری می‌شود.

آسیایی مرکز بارگیری محصول گوجه‌فرنگی خارج از فصل شهرستان دشتی و حتی شهرستان‌های همجوار را در شهر بادوله عنوان کرد و گفت: از تمام نقاط شهرستان نظیر کاکی، بنیاد، سرچشمه، باغان، شنبه و سنا و حتی بردخون و شهنیا و تا حدودی شهر آبدان نیز بار گوجه‌فرنگی خود را در شهر بادوله بارگیری نموده و سپس به تمام نقاط کشور و مرز کشورهای همسایه پخش می‌شود.

توکلی از تره‌بارفروشان شهر خورموج نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی گفت: گوجه‌فرنگی را کیلویی هفت هزار تومان از کشاورزان روستای سنا خریداری کرده و در مغازه‌مان با قیمت هر کیلو ۹ تا ۱۰ هزار تومان در اختیار مشتری‌ها قرار می‌دهیم.

قیمت‌گذاری گوجه‌فرنگی به صورت توافقی است

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دشتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی با بیان اینکه قیمت‌گذاری گوجه‌فرنگی به صورت توافقی است و بستگی به میزان کشش بازار و عرضه و تقاضا دارد، اظهار داشت: در حال حاضر نیز در سطح شهرستان دشتی هم تولید محصول گوجه‌فرنگی خیلی خوب است و هم کیفیت و قیمت آن در سطح بسیار خوبی است و در بازار به خوبی خرید و فروش می‌شود.

شیرعلی بهادری با تاکید بر اینکه خرید گوجه‌فرنگی به صورت تضمینی نیست و بستگی به میزان عرضه و تقاضا دارد، افزود: در حال حاضر فقط هزینه حمل و نقل تا حدودی زیاد است و قیمت‌ها نیز در رنج خوبی است، هم کشاورزان و هم خریداران راضی هستند، اگر مرزها همچنان باز باشد و مشکلی پیش نیاید.


نارضایتی کشاورزان از قیمت خرید دلالان

در فروردین ۱۴۰۰

اقتصاد آنلاین نوشت : کشاورزان جنوبی دوباره به نرخ خرید گوجه اعتراض کردند. در حالی که گوجه فرنگی در میوه‌فروشی‌های مرکز شهر تهران تا کیلویی ۷ هزار تومان فروخته می‌شود کشاورزان می‌گویند دلال‌ها نرخ خرید سر زمین را ۱۵۰۰ تومان تعیین کرده‌اند.

قیمت گوجه سر زمین؛ ۱۵۰۰ تومان
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ غلامعباس رستمی یکی از کشاورزان جنوبی به ما گفت: با اینکه قیمت میوه و تره‌بار در بازار تمام کشور بالا رفته اما در زمین‌های کشاورزی همچنان نرخ‌ها پایین است. این در حالی است که تمامی بار تولید بر دوش کشاورز است و افزایش هزینه‌های تولید باعث شده با نرخ کیلویی ۱۵۰۰ تومان حتی برداشت محصول به صرفه نباشد.

رستمی درمورد قیمت پیاز گفت: متاسفانه دولت هم راه دلال‌ها را انتخاب کرد. مسوولان پیاز را زیر قیمتی که برای کشاورزان تمام شده بود خریدند و عملا دولت هم به دلالی پرداخت. کشاورزان به گونه‌ای با کمبود نقدینگی روبه‌رو هستند که برای کشت سال آینده زراعی دستشان خالی است. به گفته رستمی گوجه در حالی ۱۵۰۰ تومان نرخ خورده است که «قیمت یک جعبه پلاستیکی به ۷ هزار تومان رسیده است. دلال هم که این هزینه‌ها را متقبل نمی‌شود.

عملا بیشترین ضرر در این بازار نصیب کشاورز می‌شود. پنج ماه برای کاشت گوجه زحمت می‌کشیم و بعد دلا‌ل‌ها تمام سود آن را می‌برند.» رستمی درباره هزینه‌های تولید گفت: قیمت حمل‌ونقل سه برابر شده و دستمزد کارگر هم به روزی ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

با کیلویی ۱۵۰۰ تومان برداشت محصول چه توجیهی دارد؟ چرا مشکل دلال‌بازی در بازار محصولات کشاورزی جنوب کرمان حس نمی‌شود و همه سکوت کرده‌اند. از دستگاه قضایی می‌خواهیم به حل این مشکل ورود کنند و یک بار برای همیشه دست دلالان را از بازار کوتاه کنند و فساد موجود در این بخش را از بین ببرند. به گفته رستمی شرایط به گونه‌ای است که کشاورزانی که زمین اجاره کرده‌اند هم‌اکنون با «نرخ کنونی خرید گوجه و پیاز عملا از پس حتی اجاره زمین کشاورزی هم برنمی‌آیند».


خرید میوه به صورت دانه ای؛ سهم کشاورز حدود ده درصد مبلغ؛ گریه دار است!

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

  1. ترکیه بازار عراق را در دست گرفته است. دولتهای ما جز حرف زدن و خالی کردن جیب مردم، هنر دیگری هم دارند؟!

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا