خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرایی اشتباه بودن احداث قبرستان جدید برای قم

فاطمه احمدی عضو علی‌البدل شورای شهر قم در یادداستی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی احداث قبرستان جدید برای قم نوشت:

مصوبه اخیر شورای شهر قم مبنی بر احداث یک گورستان جدید در جنوب شهر قم که ریاست شورای شهر، آن را با آب و تاب تمام مطرح کرد و از آن به‌عنوان نگاه مطالبه گرایانه مردم جنوب قم نام برد، چنان حس بدی به این حقیر به‌عنوان یک شهروند قمی و عضو علی البدل شورای شهر قم ایجاد کرد که ناگزیر شدم دست به قلم برده و مطالبی را مطرح کنم.

اگر امروز از خیابانهای طویل و بلوارهای عریض و کمربندی‌های بزرگ قم که بنا به مصالح در چهار گوشه قم کشیده شده‌اند بگذرید، واقعا چه تصویری می‌توانید از قم ارائه کنید؟ کدام جلوه زیبا را می‌توانید برای قم ترسیم کنید؟ جوانان قم در برنامه ریزی شهری و تقسیمات شهری و منطقه‌ای قم چه جایگاهی دارند و چگونه می‌توان برای‌شان برنامه ریزی کرد؟ و آیا واقعا قم به آرامستان جدید نیاز داشت؟

هزاران سال پیش شاید تعدد آرامستان‌ها در یک شهر و روستا مشکلی نداشت، و شاید مرده‌ها را در هر گوشه‌ای که امکان داشت دفن می‌کردند، اما آنچه که در روزگار امروز اهمیت دارد، این است که باید تا حد امکان آرامستان‌ها با تعداد کمتر و در عین حال با زیرساخت‌های لازم و کیفیت خدمات‌دهی بهتر وجود داشته باشد.

افزایش جمعیت در عصر جدید و گسترش شهرها و تغییرات مختلف، از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و …، دست به دست هم می‌دهد تا به ما این نکته را یادآوری کند که از هرگونه بارگذاری جدید در گره‏های شهری خودداری کنیم؛ برای مثال اگر خیابان پردیسان قم به لحاظ ترافیکی منطقه پرترددی است، نباید با احداث یک آرامستان در محدوده آن، گره جدیدی در آنجا ایجاد شود، بلکه باید به دنبال حل معضل کاربری‌‏های بسیار شلوغ و مزاحم شهری بود.

فاطمه احمدی عضو علی‌البدل شورای شهر قم

‌آرامستان‌ها یکی از کاربری‌های مزاحم شهری است که اثرات منفی زیست‌محیطی به جای می‌گذارد؛ از این منظر که ممکن است آلودگی‌های ناشی از شستشوی اموات یا تغییر شکل فیزیولوژیک جنازه، به لایه‎های زیرین خاک نفوذ کرده و آب‎های زیرسطحی را آلوده کند؛ در پرانتز این نکته را می‌‏توان ذکر کرد که هر یک لیتر شیرابه زباله، معمولا چهار هزار لیتر معادل چهار مترمکعب از آب‎های زیرزمینی را آلوده می‌‏کند و بنابراین به لحاظ زیست محیطی، ایجاد آرامستان در یکی از مناطق پر جمعیت شهر اقدام اشتباهی است.

نکته دیگر اثرات روحی و روانی است که ایجاد آرامستان در همه اطراف شهر دارد؛ با گسترش شهرقم و تبدل آن‏ها به کلان‎شهر، باید دسترسی آسان به آرامستان برای تمام مردم وجود داشته باشد؛ اما این بدان معنا نیست که برای شهری که امکانات رفاهی و تفریحی کمی دارد، در هر نقطه‌ای از شهر، قبرستان و گورستان ساخته شود.

ضمن اینکه با وجود مسیر رودخانه قم که اخیرا به نام بلوار شهید سلیمانی نامگذاری شده است، دسترسی مردم ساکن منطقه پردیسان به مهمترین آرامستان قم یعنی آرامستان بهشت معصومه فراهم است و همچنین با احداث پل مرجعیت، دسترسی منطقه پردیسان به آرامستان بقیع وجود دارد و بنابراین نیازی به احداث یک آرامستان دیگر در قم و در منطقه پردیسان وجود نداشت.

به شهر باید مانند یک موجود زنده نگاه کرد؛ همانطورکه آسیب یک قسمت از بدن، بر کارکرد تمام بدن اثر منفی برجای می‏گذارد، تعریف کاربری نادرست در یکی از مناطق شهری هم به همین‎گونه خواهد بود.

یکی از اهداف برنامه‌‏ریزی شهری باید زیبایی شهر و ایجاد نشاط روحی در بین شهروندان باشد و از این رو باید به دنبال ایجاد کاربری‏های شاد، نورپردازی‏‌های صحیح و طراحی‎های مثبت باشیم؛ و البته نباید با ایجاد آرامستان در نزدیکی مناطق مسکونی و مکان‏هایی که قرار است مردم فعالیت روزانه داشته باشند، باعث ایجاد حس رخوت، سستی، ناتوانی و ناامیدی در افراد شد؛ چه آن که از طرفی با وجود چندین آرامستان در قم، نیازی به احداث آرامستان جدید هم وجود ندارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. همین دلشون رو خوش کنن که گورستون ساختن عرضه دیگه ای ندارن حداقل فکر کنن ی کاری کردن قم فقط گو رستون می خواد پارک نمی خواد ی مکان تفریحی نمی خواد فرودگاه نمی خواد واقعا که حال خوبه از گورستان پول در می ارن والا باید مردم قم می رفتن شهرای دیگه مرده هاشون رو خاک می کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا