خرید تور تابستان ایران بوم گردی

طرح «جهاد ابتدایی (و نه دفاع)» از سوی مصباح یزدی

آیت الله مصباح یزدی از حامیان اصلی روی کار آمدن احمدی‌نژاد در 84، 88 و حامی سعید جلیلی در 92 گفت: برخی علما در کتاب‌های خودشان در مورد جهاد ابتدایی مطالبی بیان کرده اند، ولی برخی سلاطین و زورمندان از مفهوم جهاد ابتدایی سوء استفاده کرده، آن را بهانه‌ای برای کشورگشایی و ظلم و ستم به دیگران قرار داده‌اند.

به گزارش انصاف نیوز، وی در همایش بررسی شیوه‌های نفوذ دشمن در جمهوری اسلامی و راهکارهای مقابله با آن، به تشریح آنچه «جهاد ابتدایی [و نه دفاع]» خوانده است، پرداخته است که قابل تامل و بررسی دارد. بخشی از سخنان مهم لیدر حزب جبهه‌ی پایداری در پی می آید:

نفوذ، در جایی رخ می‌دهد که در اجتماع، دو یا چند گروه در منافع، اهداف یا راهکارها تضاد داشته باشند و به دنبال راهی برای پیروزی بر رقیب باشند. در چنین شرایطی طبیعی است که نفوذ یکی از کم‌هزینه‌ترین و پرسودترین راه‌هاست؛ چرا که با نفوذ می‌توان از نقشه‌ها، اهداف و راه‌کارهای رقیب خود اطلاع یافت و قبل از این‌که رقیب نقشه خود را عملیاتی کند، اقدام مقابل آن را انجام داد یا نقشه‌ای بر علیه رقبا طراحی کرد.

مساله نفوذ از دو جهت قابلیت وقوع دارد. ممکن است عده‌ای که می‌خواهند به ناحق از منافع دیگران بهره ببرند دست به نفوذ می‌زنند و به منظور تضییع حق آنان طرح‌های مخفیانه برای نفوذ می‌کشند. اما ممکن است کسانی که حقشان تضییع شده نیز برای پیروزی بر دشمن، دست به نفوذ در جبهه مخالف بزنند که نتیجه آن پیروزی حق بر باطل باشد؛ گرچه چنین نفوذی مطلوب است، ولی استعمال شایع نفوذ، در قسم اول است.

نفوذ در واقع یک روش در رویارویی دو طرف متخاصم است. در این زمینه سوالات بسیاری وجود دارد که باید مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد، ازجمله این‌که انگیزه رویارویی کشورها با یکدیگر چیست؛ چرا دست به جنگ (اعم از سخت یا نرم) می‌زنند؛ از دیدگاه اسلام برخوردهایی که بین جامعه اسلامی با کشورهای دیگر می‌شود، به چند صورت قابل قبول است و در بین این اقسام، کدام مهم‌تر است؛ و آیا در اسلام، جهاد ابتدایی (و نه دفاع) وجود دارد؛ که کتاب‌هایی نیز در برخی از این زمینه‌ها نگاشته شده است.

نظرات مختلف در مورد جنگ از نظر اسلام وجود دارد. به نظر می‌رسد که غیر از جهاد دفاعی که دفاع از حق انسان‌هاست، در اسلام جهاد دیگری نیز داریم که دفاع از حق الهی است. در واقع آن هم جهاد دفاعی است که با ائمه کفر و کسانی که مانع رسیدن سخن خداوند و پیام دعوت انبیاء الهی به مردم می‌شوند، صورت می‌گیرد و خداوند به دست مؤمنین موانع تبلیغ دین حق را از سر راه برمی‌دارد.

مفاهیم و آموزه‌های درست و مقدس غالبا مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. برخی علما در کتاب‌های خودشان در مورد جهاد ابتدایی مطالبی بیان کرده اند، ولی برخی سلاطین و زورمندان از مفهوم جهاد ابتدایی سوء استفاده کرده، آن را بهانه‌ای برای کشورگشایی و ظلم و ستم به دیگران قرار داده‌اند.

این ظلم و ستم‌ها که حتی تا قلب اروپا پیش رفت، به قدری تأثیر منفی گذاشت که در بسیاری از کشور‌های دنیا، عنوان اسلام با عنوان جنگ و ظلم توأم شد، و حتی در حوادث اخیر نیز کشورهایی با نام اسلام و با عنوان خادم الحرمین جنایت‌هایی را انجام داده و می‌دهند که هیچ گرگی با گرگ دیگر نمی‌کند!

امروز هم کسانی به نام دفاع از اسلام فعالیت کرده و سنگ اسلام به سینه زده، یقه چاک می‌کنند، اما رفتارشان نشان می‌دهد که دلشان برای اسلام نمی سوزد و تنها در شعار، مدافع اسلام هستند. آنها اگر دغدغه دینی داشتند، حداقل وظایف شرعی خودشان را انجام می‌دادند و از اموال عمومی کمتر سوء استفاده می‌کردند و از تضییع حقوق مردم نگران می‌شدند؛ در حالی که گاه از مجرم و ظالم هم دفاع می‌کنند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا