خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شرکا از «جهان با من برقص» می‌گوید

/«چه فیلمی ببینیم» هفته با شرکا/

«جهان با من برقص» فیلمی فلسفی با طعم کمدی است که نگاه متفاوتی نسبت به مساله‌ی زندگی و مرگ دارد. سروش صحت در این فیلم اولین کارگردانی در سینما را تجربه کرد و سیمرغ بهترین کارگردانی در جشنواره جهانی فیلم فجر را برای این فیلم گرفت. اگرچه رگه‌هایی از فیلم گاو داریوش مهرجویی، درباره‌ی الی اصغر فرهادی و برادران تاویانی در جهان با من برقص دیده می‌شود، اما بسیاری از منتقدان این فیلم را تحسین کرده‌اند. آنتونیا شرکا درباره این فیلم می‌گوید با جهان‌بینی فیلم مشکل دارد ولی جهان با من برقص ارزش یک بار دیدن را دارد.

شرکا درباره فیلم سینمایی مدنظرش به انصاف نیوز می‌گوید: «فیلم جهان با من برقص را دیدم و به نظرم ارزش یکبار دیدن را دارد. فیلم طبق سلیقه من نیست چون خوش‌خیالی، خوش‌بینی و برخورد آسان با مساله مرگ و زندگی را ترویج می‌کند. این فیلم برای کسانی که بیماری دارند و در انتظار مرگ هستند شاید بد نباشد. تفکر دم را دریاب و غصه فردا را نخور که بعضا در فیلم‌ها ترویج می‌شود را نمی‌پسندم.»

این منتقد درباره‌ی شباهت‌های این فیلم با برخی از آثار سینمایی می‌گوید : «این مشاهبت‌ها هست. همانطور که گفتم جهان‌بینی این فیلم را نمی‌پسندم و این فیلم واقعی به نظر نمی‌رسد. نه از این منظر که باید واقع‌گرا باشد تا بگویم این فیلم خوب است. متوجه هستم فیلم می‌خواسته از فضای سوررئالیستی مثل در آن صحنه که ارکستری در جنگل می‌نوازند استفاده کند تا با حال و هوای فیلم راه بیاید. همان مواردی که در فیلم چیده است با منطق خودش جور در نمی‌آید. این فیلم هم کلاژی از فیلم‌های معروف است که در اذهان جمعی سینمای ما نشست کرده که دیدن آن در این ترکیب و فیلم زیاد منطقی به نظرم نمی‌رسد.»

با توجه به فیلم‌های حاضر در جشنواره، بسیاری سرنوشت این دوره را از پیش تعیین شده می‌دانند. شرکا درباره جشنواره فیلم فجر می‌گوید: « فیلم‌های زیادی از سازمان اوج در جشنواره حضور دارند. این صحبت‌ها همیشه هست و جشنواره فجر، جشنواره‌ای نیست که خیلی آزادمنشانه فیلم‌ها را انتخاب کند و به نحوی ترویج خودی و غیرخودی می‌کند.

این اتفاق تازه‌ای نیست و ما هرساله این درگیری را با جشنواره فجر داریم. جشنواره فحر یک سری فیلم‌ها را غربال می‌کنند،  برخی از فیلم‌ها را رد یا قبول می‌کنند. به هر حال این مشکل را خواهیم داشت و مثل بسیاری از جشنواره‌های دیگر به فیلم‌هایی جایزه خواهند داد که با سیاست‌های خودش همخوانی داشته باشد. به دلیل اینکه سیاست‌های خودش دولتی و حکومتی است، فیلم‌هایی جایزه می‌گیرند که بیشتر سیاست‌های رسمی را ترویج می‌کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا