خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقش نزدیکان بن سلمان در هک موبایل مدیر آمازون

به نوشته‌ی وال استریت ژورنال مسؤولان نزدیک به بن ‌سلمان می‌گویند آنها از طرح هک تلفن جف بزوس اطلاع داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، مسؤولان به این روزنامه اشاره کردند، سعود القحطانی،‌ مشاور سابق محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در دفتر سلطنتی در تلاش‌های هکری به عنوان بخشی از کمپین هراس انگیزی علیه جمال خاشقجی نقش داشته؛ خبرنگاری که در روزنامه واشنگتن پست که متعلق به بزوس بوده مقالاتی علیه نظام سعودی منتشر می‌کرد.

وال استریت ژورنال همچنین به نقل از یک منبع مطلع نوشت: دفتر تحقیقات فدرال (اف بی‌ آی) در هک تلفن بزوس به واسطه یک شرکت خصوصی تحقیق می‌کند.

در حالیکه روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد، عفو بین‌الملل از شرکت اسرائیلی “اِن اس او”، مظنون به حملات هکری در هک ثروتمندترین فرد جهان شکایت کرده است.

همچنین روزنامه بیزنس اینسایدر نوشت: تعدادی از چهره‌های معروف، مدیران اجرایی و تجار که با بن سلمان در جریان سفرش به آمریکا در سال ۲۰۱۸ دیدار داشتند، بعد از انتشار خبر هک تلفن بزوس احتمالا به بررسی گوشی‌های تلفن خود اقدام کنند.

به نوشته این روزنامه، بن سلمان در آن زمان با ۱۰ چهره معروف و تاجر و کارشناس تکنولوژی از جمله مدیر اجرایی شرکت اپل، موسسان شرکت گوگل و ماکروسافت و ورژن و مایکل بلومبرگ، نامزد کنونی ریاست‌جمهوری آمریکا ملاقات کرده بود.

او همچنین با تعدادی ستاره‌های هالیوود ملاقات داشت، احتمالا آنها از ترس هک شدن گوشی‌هایشان اقدام به وارسی تلفن‌های همراهشان کنند.

بررسی تلفن همراه جف بزوس، مدیر شرکت آمازون و صاحب روزنامه واشنگتن پست که برای نخستین بار توسط روزنامه گاردین گزارش شد، نشان داد که پس از آنکه محمد بن سلمان ظاهرا یک فیلم بی‌ضرر را از طریق واتس‌اپ برای بزوس ارسال کرده، نرم افزار جاسوسی روی تلفن همراه بزوس مستقر شده است.

پس از این حمله هکری، عکس‌های خصوصی بزوس توسط روزنامه نشنال اینکوایر منتشر شد. یکی از مقامات سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: این حمله هکری تلاشی برای تحت تاثیر گذاشتن و یا ساکت کردن گزارش‌های واشنگتن پست درخصوص عربستان سعودی بوده و ما خواستار تحقیقات بیشتر در این باره هستیم.

این در حالی است که دولت ریاض انجام هرگونه اقدام اشتباهی را رد می‌کند.

بزوس با انتشار تصویری از خودش در توییتر که در مراسم گرامیداشت یاد جمال خاشقجی شرکت داشت، به این اخبار واکنش نشان داد.

یک روز پس از افشای این خبر که ولیعهد عربستان سعودی احتمالا شخصا در هک کردن تلفن همراه مدیر شرکت آمازون دست داشته، یکی از سناتورهای آمریکایی خواستار اطلاعات بیشتر در این زمینه شد.

رون وایدن، سناتور ایالت اورگان نامه‌ای برای بزوس ارسال کرده و از وی خواسته جزئیات این حمله هکری را ارائه کند.

وی در این نامه نوشت: برای کمک به کنگره به منظور درک آنچه رخ داده و برای کمک به حفظ شهروندان آمریکایی در برابر حملاتی مشابه، از شما درخواست می‌کنم تا اطلاعات بیشتری را در این باره برای من ارسال کنید.

وایدن از بزوس خواست تا تاریخ ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن‌ماه) به این نامه پاسخ دهد.

از سوی دیگر، کریس مورفی، سناتور دموکرات گفت، نامه‌ای را برای مدیر اطلاعات ملی و مدیر دفتر تحقیقات فدرال برای گشودن تحقیقی درباره اینکه آیا بن‌ سلمان و مقامات سعودی قصد هک تلفن بزوس یا تلفن‌های آمریکایی دیگر را به صورت غیرقانونی داشته‌اند یا نه ارسال خواهد کرد.

مورفی اشاره کرد، با توجه به گزارش‌هایی که اشاره می‌کنند جارد کوشنر، مشاور دونالد ترامپ از واتس‌اپ برای ارتباط با بن‌ سلمان استفاده می‌کند نگرانی شدیدی درباره ضعف امنیت ملی درباره این رابطه دارد.

این سناتور اضافه کرد: زمانی که می‌بینیم سرکشان با هیچ تبعاتی برای این اقدامات روبه‌رو نمی‌شوند این به منزله چراغی سبز برای هدف قرار دادن هر شخص دیگر از جمله آمریکایی‌هاست.

همچنین ایلها عمر، نماینده دموکرات در توییتر از ترامپ خواست از دلیل آوردن برای سیستم‌های استبدادی وحشی مانند عربستان دست بردارد.

وی افزود: عربستان کودکان را در یمن می‌کشد، خبرنگارانش را ترور می‌کند و اکنون تلفن‌های آمریکایی‌ها را هک می‌کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا