خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل دومین دعوت انتخاباتی رهبری از دیگر سلایق

حاج محسن رشید، مسوول سابق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ سپاه در تحلیلی درباره ی سخنان مهم روز شنبه ی رهبری که در اختیار انصاف نیوز قرار داد، نوشته است:

آیت الله خامنه ای درباره ی انتخابات 94: «همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوقها بیایند چرا که انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است»[لینک].

این بار دومی است که رهبری تاکید دارد:

1 – حتی کسانی که با من اختلاف دارند

2 – حتی کسانی که با نظام اختلاف دارند

در انتخابات شرکت کنند.

هرکدام از این دو بند، تحلیل مناسب با خود را می طلبد:

تحقق بند یک به معنای دلجویی از اصلاح طلبان تلقی می‌شود، اما مسلما این دلجویی نیازمند اقداماتی است، به نظر بنده عدم ثبات شورای نگهبان در ردشدگان خبرگان، بی ارتباط با سخن امروز رهبری نیست. به عبارت دیگر، نمی توان سیدحسن خمینی را ردصلاحیت کرد و بعد اظهار داشت که «حتی اگر با رهبری هم مخالف هستید، در انتخابات شرکت کنید».

اما تحلیل بند دوم که حکایت دعوت از اپوزیسیون داخلی به شرکت در انتخابات است، سخن دیگری است. رهبری چه چشم اندازی را برای اپوزیسیون داخلی باید نشان دهد تا آنان را ترغیب به حضور در انتخابات کند؟

اگر اشتباه نکرده باشم، این مواضع رهبری در انتخابات سال 1392 هم تکرار شد. در انتخابات 92 رهبری چه چشم اندازی را می خواست به نمایش بگذارد تا اپوزیسیون هم ترغیب به حضور در انتخابات شود؟ مژده ی غیر آشکار رهبری در انتخابات 92 ، حل مساله ی هسته‌ای بود.

لذا بنظر می رسد که، رهبری در انتخابات 94 باید چشم انداز اپوزیسیون پسندی را مدّ نظر داشته باشد. به نظرم این نکته ی اپوزیسیون پسند، چیزی جز عامل بازدارنده در برابر اقدامات جنگ طلبانه ی سعودی ها نیست. بدین ترتیب رهبری به اپوزیسیون تفهیم می‌کند اگر خواستار آرامش کشور و بازدارندگی وضعیت جنگی هستید، در انتخابات شرکت کنید.

البته ممکن است موضوع بزرگتری از خطر تهدید آل سعود مدّ نظر رهبری باشد و احتمالا هم همین طور است. نمی دانم که رهبری چه چشم انداز مقبولی را به اپوزیسیون گوشزد می کند که موجب ترغیب شان شود ولی هرچه که هست، دعوت رهبری از اپوزیسیون برای شرکت در انتخابات، لغه لغه زبان نیست.

آیت الله خامنه ای [در این سخنان اخیر] در نام بردن از دشمنان ایران، هیچ اشاره ای به اقدامات اخیر سعودی ها نداشتند. این مساله ضمن اینکه می تواند ناشی از پرهیز ایران بر داغتر شدن روابط [این روزهای] فی مابین ایران و عربستان باشد، نکته ی دیگری را هم دربر دارد.

از بیانات آیت الله خامنه ای استشمام می شود که اگر آمریکایی ها در برابر حوادث مرتبط با انتخابات آینده ی ایران، موضعگیری نکنند، همچنان که ایشان قبل از حوادث 88 قصد پاسخگویی به نامه ی رییس جمهور آمریکا را داشته، ممکن است اجازه دهد تا دریچه های جدیدی برای مذاکره با آمریکایی ها گشوده شود.

لذا اگر چنین استشمامی، غلط نباشد، چه بسا که چشم انداز غیر محسوسی که ایشان برای اپوزیسیون به نمایش می خواهد بگذارد، بازتر شدن روابط خارجی باشد.

در اینجا ذکر این مطلب نیز خارج از لطف نیست: به نظر بنده، اقدامات تحریک آمیز سعودی که به افزایش سردی روابط کشورهای عربی خلیج فارس با ایران منجر شد، نوعی بازی در زمین غربی هاست. چرا که بسته شدن درهای تجاری کشورهای منطقه بر روی ایران، ایران را به سوی پنجرههای غرب سوق خواهد داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام ،تحلیل ایشان بسیارکارشناسانه بودوبه نکته های مهمی اشاره فرمودند..امیدوارم مسئولان نظام به این مواردتوجه کنند،،
    امکان نداردشورای نگهبان اشخاص دارای مقبولیت اجتماعی راردصلاحیت نماید و بعد توقع برگزاری انتخابات گسترده و شورانگیز داشته باشیم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا