خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«چاقو و ملیله زنجان دارای نشان جغرافیایی شدند»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: برای ۲ رشته مهم صنایع دستی استان شامل ملیله و چاقو نشان جغرافیایی دریافت شد.

پایگاه خبری همدلی‌زنجان نوشت: «مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه اقدمات لازم در این خصوص از سال ۹۷ انجام شده است، اظهار کرد: طبق برنامه ریزی‌ها در تلاش هستیم تا چاقوی زنجان نیز نشان جغرافیایی بین المللی را کسب کند.

سید سعید صفوی افزود: یکی از برنامه‌های صنایع دستی استان این است که دیگر رشته‌های صنایع دستی از قبیل مس، چاروق و زیورآلات سنتی نیز نشان جغرافیایی ملی را دریافت کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: نشان جغرافیایی نوعی گواهینامه است که تایید می‌کند محصولی خاص در شهر، روستا یا منطقه‌ای مشخص تولید شده و به آن محل تعلق دارد و هیچ جای دیگری نمی‌تواند نسبت به مالکیت معنوی و انحصار تولید آن هیچگونه ادعایی داشته باشد.

او افزود: در این راستا معاونت صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی طی برنامه ریزی بلند مدت خود اقدام به شناسایی مهمترین رشته‌ها و شهر‌ها کرده و پس از انجام مقدمات لازم، از طریق مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، پرونده‌های مربوطه را به سازمان مالکیت معنوی ارسال کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان ادامه داد: نشان جغرافیایی به مصرف کننده می‌گوید که یک محصول در یک مکان خاص تولید شده و دارای خصوصیات خاصی است که به واسطه محل تولید آن ایجاد شده است.

به گفته صفوی، نشان جغرافیایی می‌تواند توسط تمام تولید کنندگانی که محصولات خود را در آن مکان جغرافیایی تولید می‌کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

نشان‌های جغرافیایی می‌توانند طبق قوانین ملی و تحت عناوین گوناگون، نظیر قانون حمایت در برابر رقابت نامشروع، قانون حمایت از مصرف کننده، قانون حمایت از علائم تأییدی یا قوانین خاص مربوط به حمایت از نشان‌های جغرافیایی و مبدا حمایت شوند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا