خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کتاب سوزی، زشت‌ترین رفتار بجا مانده از جاهلیت

دکتر مسعود فروزنده، پژوهشگر تاریخ، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داد، به بهانه‌ی ماجرای آتش زدن کتاب طب هاریسون توسط شخصی مشهور به «آیت الله عباس تبریزیان» نوشت:

این جمعه هم خبر تکان دهنده‌ای دست به دست شد و با خبر شدیم یک روحانی که خود را آیت الله می‌خواند در مراسمی با حضور شماری از دوستدارانش کتاب اصول طب هاریسون را به آتش افکند و همچون یک گردهمایی رسمی از پایان طب شیمیایی خبر داد. گویی در کسوت پیشوای یک جماعت و حزب سخن می‌گفت و دیگرانش تحسین کنان صلوات فرستادند.

جدا از اینکه اهل حوزه و قلم به باد انتقادش گرفتند جا دارد به نقد و تحلیل چنین رفتارهایی پرداخت که چگونه می‌شود چنین پدیده‌هایی رشد می‌کنند و هوادار می‌یابند و دکان و دستگاهی بر پا می‌سازند. این کلیپ هرچند زشت و قبیح است ولی به نوعی در قالب دفاع از سنت گرایی و غرب ستیزی تعریف می‌شود و متاسفانه ایران ستیزان بهره برداری حداکثری خواهند کرد. در سوی مقابل هم کلیپ‌های ناصواب ساخته می‌شود و تاریخ و فرهنگ و سنت را یکسره کوبیده می‌شود.

آیت الله عباس تبریزیان
عباس تبریزیان

در چارچوب نظریه رخدادها و روندها، پدیده‌های رادیکال از این دست به فرصت و شرایط نیاز دارند تا ظهور کنند. وضعیت سیاسی اقتصادی جامعه این شرایط را برای همه نوع افراطی‌گری فراهم کرده است. بستر این رفتارها را می‌توان تضاد سیاسی ایران و غرب در شرایط کنونی دانست. مشابه این رفتار را بارها در چند سال اخیر در کلیپ‌های صوتی تصویری شنیده و دیده‌ایم. یکی ادعا می‌کند تمام علوم انسانی غرب زاییده توهم و استعمار و صهیونیسم است، دیگری از تبدیل کاخ سفید به حسینیه خبر می‌دهد و … . در نقطه‌ی مقابل هم افراطیونی هستند که همه‌ی دستاوردها را نادیده می‌گیرند و اساس دین و سنت را به باد فحش ناسزا می‌گیرند. در بخش سیاسیت و اقتصاد نیز شاهد ظهور چنین پدیده‌هایی هستیم. رادیکالیسم در تمامی بخش‌های جامعه در حال ظهور است.

از منظر روانشناسی، نیاز به دیده شدن و غرور آرمانی وجه مشترک رفتار رادیکال است. جامعه شناسان بر روند رو به رشد رفتارهای اعتراضی با مضامین مختلف تاکید دارند. به زعم انان اعتراض گرایی و فرقه گرایی به‌تدریج به یک رفتار پسندیده بدل می‌شود و بر دو قطبی شدن این رفتارها تاکید دارند. اهل سیاست انگشت اشاره را بر ضعف کنترل اجتماعی حکومت گذاشته و با اذعان به آزادی نسبی (بخوانید افسار گسیختگی) به‌وجود آمده به مدیران ارشد هشدار می‌دهند یکپارچه سازی جامعه همچون دهه‌های گذشته ناممکن است و باید در اندیشه‌ی راهبردهای نوین باشند تا از ظهور مستمر حوادثی که جامعه را پر تنش می‌کند و روح و روان شهروندان را می‌خراشد جلوگیری شود.

یک روحانی کتاب طب هاریسون را آتش زد [+فیلم]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. از کسانی که از کتاب سوزی حمایت می کنند چه انتظاری می رود. کسی که می نویسد ویزیت پزشکان گرونه و طب سنتی ویزیت ندارد، اشتباه می کند. مثلاً برای غضروف کمر مرهم گل سرخ و شیر شتر می دهند، طرف کارش به جراحی دیسک کشید. طب سنتی برای سرماخوردگی و پیشگیری از سرد مزاجی خوب است. باقیش برای بیماری های جدید بی اثر است. جالبه رفته بودم پیش طبیب سنتی بجای اینکه علایم بالینی و برگه آزمایشگاهی را ببیند نبضم را گرفت و گفت گوشت گوسفند و گرمی بخور. همه همین را می گویند. منم شروع کردم به خوردن گرمی و نزدیک بود منفجر شوم‌.

    3
    1
    1. تو یا داری مغرضانه حرف میزنی یا پیش یه نادان رفتی ک تورو اسکل خودش کرده بود، وگرنه دکتر های طب سنتی و حکیم هایی داریم که خارج از کشور هیچ نتیجه ای نمیگیرن، مثل سالی پسر نیوزلندی که 12سالش بود از از بدو تولد نمیتونست چیزی بخوره و معدش پس میزد، که میره باغ فیض پیش حکیم خیراندیش طی 5روز و فقط با بارهنگ نعناع خوب شد
      و یا سرطان بدخیم پوست که رو صورت مادر ایجاد شد
      و طی 2 دوره مصرف با داروی طب اسلامی و فقط با حدود 600هزار تومن خوب شد(مدارک پزشکی موجوده هرکی میخواد تحقیق کنه پیام بزاره بفرستم واسش)

      3
      2
  2. من با طب سنتی موافقم ولی با اتش زدن کتاب موافق نیستم دلیل نمیشه واقعا کار زشتی بود مرسی از انصاف نیوز از مقاله تون

    5
    2
  3. از مقاله اقای فروزنده خوشم اومد ولی اقای دکتر این پزشک ها هم خیلی بی انصافند باید حق بدیم به یه عده سراغ اینا برند چون مخارج زندگی بالا رفته

    3
    1
  4. مشکل میدونین چیه داروهای شیمیایی صد بار دوزشان عوض میشه مردم اعتمادشون گم شده این بابا کتاب سوزونده اومده خودشو نشون بده از نظر فرهنگ ایرانی غیرقابل قبوله

    1
    1
  5. تشکر از مقاله با ارزشتون واقعا صحنه کشور با این رفتارهای بچه گانه و بی خردانه متشنج و رادیکال میشه از بس خبر بد میشنویم حالمون خراب شده چه از کتابسوزی و چه از شخصیت سوزی. اصلا به دشمن نیاز نداریم خودمون به خواست دشمن جامه عمل میپوشانیم و مردم را دلسرد میکنیم. دست بردارید از کارهای سخیف اقایایون والله مردم شما را نمیبخشند.

    2
    2
  6. بسمه تعالی
    در حالیکه در بسیاری ادیان(تحریف شده)حتی ادیان ابراهیمی انتقال خون تا سالها ممنوع بوده طوریکه حکومتهای سکولار به داد مردم آن کشورها رسیده اند!! روحانیت شیعه و سایر ملل همزیست با آنها که به گواه اقلیت های دینی در ایران بهترین کیفیت زندگی بدون تبعیض را در آن کشورها بالاخص ایران داشته و دارند …
    هرگز دین و مذهب ما جان و سلامتی مردم را در پرتو کشفیات جدید در درجه دوم قرار نداده و همیشه بهمین دلیل مورد دشمنی و عناد سایر مذاهب آلوده به خرافات توسط دشمنان دانا و دوستان نادان قرار گرفته .
    بهتر است بدانیم بسیاری از عملهای جراحی ترنس سکشوالها(بشرط عدم انحراف اخلاقی)از همان سالهای اول انقلاب و بدستور شخص امام خمینی(ره) که امروزه هزینه های میلیاردی در سایر کشورها یا انجام نمیشود و یا با هزینه های بالا(تعمدا بوسیله سیاستمداران همجنسگرای منحرف) این سروران باید از گفتار یا اعمال ناقض و بهانه دهنده به دشمنان بپرهیزند .تا جایی که خدای ناکرده تعبیر به ضعف در برابر غربیها بالاخص نشوند .
    دین اسلام و مذهب شیعه و روحانیت و حکمای آن از اعمال کتاب سوزی و تروریسم و گفتن سخنان نابخردانه و حتی اخبار راست متشبه به شایعات. میرا بوده اند همیشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا