خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مدیریت زنان موضوعی است که باید حل شود»

نماینده‌ی اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در حاشیه‌ی کنگره‌ی تأسیس حزب «مجمع زنان اصلاح طلب» از الزام برای حل موضوع مدیریت زنان گفت.

«علیرضا محجوب» در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز در مورد چرایی نبود وزیر زن در کابینه‌ی معرفی شده گفت: موضوع مدیریت زنان، موضوعی است که باید حل شود. نمی‌شود در کشوری 55 درصد فارغ التحصیلان دهه‌ی اخیر آن زن باشند اما منزلت مدیریتی نداشته باشند. در حال حاضر ابتدا سیاستگذاری برای ایجاد منزلت مدیریتی لازم است و پس از آن حرکت به سطوح بالا. منزلت مدیریتی به آن معنا است که جامعه بپذیرد که از این به بعد بخشی از مدیران آن، بر اساس شایستگی‌ها و نه چیز دیگر، زنان خواهند بود.

وی افزود: ما در فعالیت‌های اقتصادی شاهد هستیم که بسیاری از کارهای بایسته و موفق را زنان مدیریت می‌کنند. متاسفانه عادت کرده‌ایم که در دستگاه دیوان‌سالار به دنبال زنان توانمند و شایسته بگردیم تا به وزارت منصوب کنیم. این عادت و این سنت، عادت مجلس، عادت وزرا، عادت رییس جمهور و در نهایت عادت دستگاه ما است که از دیوان‌سالاران نخبگان را برمی‌گزیند. در حالی که اگر از میان زنان بخواهیم نخبه‌ای برگزینیم باید از میان فعالان اقتصادی‌شان نخبه‌های آنان را انتخاب کرد. این اشتباه باعث می‌شود که نخبگان شناسایی نشوند؛ در دستگاه دیوان‌سالاری زنان هنوز به لحاظ سابقه با مردان فاصله دارند، این سنگ محک درستی نیست. باید ملاک‌ها و معیارهای سنجشی که از این عادات پیروی می‌کنند برهم ریزد تا شانس این انتخاب پیدا شود.

محجوب گفت: من معتقدم که زنان شایسته‌ی زیادی برای مدیریت در عرصه‌های اقتصادی، حتی در رده‌ی وزرای اقتصادی، داریم؛ این مساله به این معنی است که می‌توان تیم اقتصادی دولت را با اطمینان کامل، تماماً زنانه چید؛ ولی در حال حاضر بیشتر توجهات به سمت منصب‌های فرهنگی است که در آنها رقابت بسیار دشوار است. مثل آموزش‌وپرورش یا آموزش عالی؛ در این مناصب رقابت بسیار دشوار است به این دلیل که دیوان‌سالاران و مدرسان کهنه‌کار و پر سابقه نشسته‌اند و شانس حضور زنان را در این میدان‌ها به حداقل می‌رسانند.

دولت ابزار رییس جمهور است

این عضو اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در مورد چینش کابینه در حال حاضر گفت: راجع به کابینه ما و برخی جریانات ممکن است انتقادات و گلایه‌هایی داشته باشیم که همه‌ی آنها گفته شده است ولی وقتی دولت کابینه‌اش را معرفی کرد ما تنها حق حرف داخلی داریم. اگر امروز دست به کارهای خاص بزنیم، تجربه‌ای که در دولت آقای احمدی‌نژاد دوبار تکرار شد ممکن است دوباره پیش آید. تا پیش از آن سابقه نداشت و پس از آن هم شاید سابقه نداشته باشد، به ویژه در دولت دوم؛ اساساً در دولت دوم ما باید به دنبال ثبات باشیم و ترمیم همیشه کارساز نیست. البته تغییرات زیادی حاصل شده است اما بعضی از این تغییرات سبب رضایت نشده و چه بسا ممکن است عدم رضایت از آن بیش از رضایت باشد.

وی افزود: پیش‌بینی من از ابتدا این بود که ممکن است ما به عدم رضایتی بیش از گذشته برسیم؛ اما از طرف دیگر این رییس جمهور است که باید بتواند با وزیرش کار کند؛ در قانون اساسی صراحتاً آمده است که اگر رییس جمهور مایل به ادامه‌ی همکاری با وزیری نباشد این حق را دارد که فوراً او را برکنار کند. کارمند یا کارگر می‌تواند شکایت کند اما برای وزیر حتی حق شکایت تعریف نشده است؛ بنابراین روسای جمهور بعداً می‌توانند گلایه کنند که مجلسیون ابزار نداده‌اند یا اینکه ابزارهای دولت را کند کرده‌اند. ما در انتخاب وزارت علوم در کابینه‌ی قبل سه بار پیشنهاد رییس جمهور را به زمین زدیم. در حال حاضر دیگر شایسته نیست اتفاقات گذشته تکرار شود.

محجوب در آخر گفت: من نه نافی انتقادات هستم و نه می گویم تمامی اسامی مطرح شده همگی قوی و توانا هستند، تنها می‌خواهم بگویم که دولت ابزار رییس جمهور است و ما اگر می‌خواهیم موفق شود باید تا حدودی همراهی کنیم. جریانات باید کلی بیاندیشند و نه فردی؛ همچنین وظیفه‌ی ما و سایر نمایندگان این است که با دقت و بررسی عمیق به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا