خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ازدواج نقد، حمایت نسیه | 32400 متقاضی در صف وام ازدواج در خراسان رضوی

«معاون استاندار: رئیس بانک مرکزی وعده تخصیص 6 هزار میلیارد اعتبار تسهیلات ازدواج به خراسان رضوی داد.»

روزنامه خراسان رضوی نوشت: «شوک آور است که در شرایط دشوار امروزی 32 هزار نفر از جوانان خراسانی که دل به امر مبارک ازدواج داده اند، در صف حمایت های دولت مانده اند. چه چیزی واجب تر از تشکیل خانواده و چه وظیفه ای اولی تر از حمایت از خانواده؟

32 هزار ازدواج در صف وام

بنا بر آمارهای رسمی تا پایان آذر امسال حداقل 32 هزار و 400 نفر از جوانان استان در صف دریافت وام ازدواج مانده اند. صفی که بنا به دستور رئیس جمهور به بانک مرکزی قرار بود تا انتهای شهریور امسال صفر شده باشد اما واقعیت چیزی دیگر را عیان می کند. چالشی که به شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت خراسان هم کشیده شد. مهمان این نشست متولی اصلی منابع بانکی کشور یعنی رئیس بانک مرکزی بود. حال و هوای بررسی این چالش در این نشست هم قابل تأمل بود، وقتی مدیران استان تأکید بر تأمین منابع داشتند، رئیس بانک مرکزی گویی دستش برای آزاد کردن منابع به منظور صفر کردن صف وام ازدواج می لرزید و سر این که چه میزان منابع در اختیار بانک های خراسان رضوی قرار بگیرد مذاکره(چانه زنی) می کرد. اما استاندار خراسان رضوی تأکیدش تنها صفر کردن صف 32 هزارنفری نبود و خواستار تأمین منابع برای ازدواج های آینده هم بود. درنهایت رئیس بانک مرکزی که دستور رئیس جمهور را هنوز اجرایی نکرده، وعده داد تا پایان سال این صف را به صفر برساند.

4 هزار میلیارد تومان منابع جدید

چمندی معاون امور اقتصادی استانداری در گفت و گو با خراسان رضوی در این خصوص اظهار می کند: طبق توافقی که با رئیس بانک مرکزی شد و در صورتجلسه شورای گفت و گو به امضای رئیس بانک مرکزی رسید، بنا شد تا پایان امسال حداقل 4 هزار میلیارد ردیف اعتباری برای پرداخت وام ازدواج به شبکه بانکی خراسان رضوی تزریق شود.معاون استاندار معتقد است وعده رئیس بانک مرکزی محقق خواهد شد و می افزاید: در استان خراسان رضوی در حال حاضر بیش از 32 هزار متقاضی در صف دریافت وام ازدواج هستند و تأکید ما این است که بانک مرکزی علاوه بر این که باید صف فعلی را به صفر برساند باید به ازدواج های جدید تا پایان سال نیز تعهد پرداخت تسهیلات بدهد.

از وعده 6 هزارمیلیاردی تا برخورد با شعب سخت گیر

چمندی می گوید: علاوه بر 4 هزار میلیارد تومانی که منابع جدید هستند بیش از 2 هزار میلیارد تومان دیگر از منابع سال جاری شبکه بانکی نیز مانده که بنا شد خط اعتباری آن توسط بانک مرکزی باز شود تا بتوانیم وام بدهیم. لذا درمجموع حداقل 6 هزار میلیارد تومان برای پرداخت وام ازدواج در اختیار شبکه بانکی خراسان رضوی قرار خواهد گرفت.
معاون اقتصادی استانداری درباره سخت گیری بانک ها در پرداخت وام ازدواج می گوید: برخی بانک ها مازاد بر سهمیه تعیین شده وام ازدواج پرداخت کرده اند که جای تقدیر دارد اما اگر شعبه ای یا بانکی در پرداخت وام ازدواج سخت گیری خارج از قانون و رویه تعیین شده انجام دهد قطعاً با آن شعبه و مدیر بانک برخورد خواهد شد.

آمارهای شوک آور آخر مهرماه

اما بررسی اعداد و داده ها واقعیت شوک آوری را نشان می دهد. طبق اعلام رسمی اداره کل ثبت احوال استان؛ در هفت ماه امسال 25 هزار و 744 ازدواج در خراسان رضوی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 27 هزار و 21 فقره بوده کاهش حدود 1300 نفری داشته است. در مقابل داده های رسمی بانک ها نشان می دهد در پایان مهرماه امسال از مجموع 68 هزار و 912 متقاضی وام ازدواج تنها 39 هزار و 117 نفر موفق به اخذ وام ازدواج شده اند و حدود 30 هزار متقاضی دیگر هنوز بدون وام مانده اند و از این حیث استان خراسان رضوی در رتبه 26 بین استان های کشور قرار گرفته است. این در حالی است که استان خراسان رضوی به تنهایی 9 درصد متقاضیان وام ازدواج را به خود اختصاص داده اما تنها 8 درصد دریافت کنندگان وام ازدواج از این استان هستند ولی در مقابل استان تهران تنها 10 درصد متقاضیان را به خود اختصاص داده درحالی که 12 درصد دریافت کنندگان وام ازدواج از این استان هستند.
طبق داده های بانکی؛ در هفت ماه امسال 8 هزار و 216 میلیارد تومان تسهیلات ازدواج در خراسان رضوی پرداخت شده که به طور متوسط هر وام ازدواج معادل 210 میلیون تومان بوده که بدین لحاظ متوسط هر فقره وام ازدواج در خراسان رضوی از بسیاری از استان ها از جمله تهران بالاتر است.

صف طولانی تر از مهر ماه

با این حال به رغم دستور رئیس جمهور برای صفر کردن صف وام های ازدواج در ابتدای مهرماه اما داده های رسمی نشان می دهد که در پایان مهرماه حدود 30 هزار نفر در استان خراسان رضوی در صف وام ازدواج بوده اند و در دو ماه گذشته این صف نه تنها کوتاه تر نشده بلکه در پایان آذرماه تعداد متقاضیان در صف وام ازدواج خراسان رضوی به 32 هزار و 400 نفر رسیده است. بنا براین می توان به صراحت اعلام کرد در 2 ماه گذشته وام ازدواج قفل و صف طولانی تر شده است.بنابراین، روندی که از ابتدای سال شروع شده، در حال حاضر بر اساس داده و شواهد میدانی حکایت از طولانی تر شدن صف وام ازدواج در استان دارد. یعنی درعین حال که تعداد ازدواج ها در استان نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته تعداد افراد در صف وام ازدواج بیشتر شده و این وضعیت بیانگر قفل شدن هرچه بیشتر وام های ازدواج است. این در شرایطی است که بانک ملی به عنوان یک بانک دولتی مدعی است که 120 درصد سهمیه تعیین شده را تسهیلات وام ازدواج پرداخت کرده است و عملاً منابعی برای پرداخت وام ازدواج ندارد.

در خوش بینانه ترین حالت صف 3ماه آینده باقی خواهد ماند

بااین حال اگر بخواهیم خوش بینانه نگاه کنیم که رئیس بانک مرکزی 6 هزار میلیارد تومان خط اعتباری وام ازدواج را به شبکه بانکی خراسان رضوی تزریق کند، این حجم اعتبار با توجه به مبلغ وام ها تنها 30 هزار تقاضا را پوشش می دهد که بتواند صف وام را بدون احتساب ازدواج های ثبت شده تا پایان آذرماه صفر کند و عملاً ازدواج های 3 ماه آخر سال بدون اعتبار می مانند و این یعنی وعده رئیس بانک مرکزی برای صفر کردن صف وام ازدواج تا پایان سال جاری حداقل در خراسان رضوی محقق نخواهد شد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا