خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض و تجمع معلولان؛ مستمری ۶۰۰ هزار تومانی بهزیستی چه دردی را دوا می‌کند؟

مدیر کمپین معلولان می‌گوید: وضعیت معیشت، درمان، مسکن، اشتغال و توانبخشی معلولان اسف‌بار است‌ و سازمان بهزیستی نمی‌تواند با پرداخت مستمری ششصد هزار تومانی وجدان خود را در خصوص رسیدگی به معلولان راحت کند.

رویا بابائی: جمعی از معلولان روز گذشته در پنجمین سالروز ابلاغ اجرای قانون حمایت از معلولان و اعتراض به عدم اجرای‌ آن مقابل سازمان بهزیستی کشور تجمع کرده‌ و خواستار باز پس‌گیری
آیین‌نامه ماده ۲۷ قانون معلولان که توسط بهزیستی به هیأت دولت ارسال شده شدند.

معلولان حاضر در تجمع اعتراضی مقابل سازمان بهزیستی می‌گویند با گذشت پنج سال از تصویب، ابلاغ و نقض قانون حمایت از معلولان توسط دولت و مجلس‌ همچنان عزمی برای اجرای آن وجود ندارد.خواسته آنها اجرای قانون حمایت از معلولان و به‌ویژه ماده ۲۷ آن است که طبق آن دولت باید به تمامی معلولان شدید و خیلی شدیدی‌ که نیازمند و فاقد شغل هستند دستمزد مصوب وزارت کار را پرداخت کند.

تجمع‌کنندگان می‌گویند سازمان بهزیستی اخیرا آیین‌نامه‌ای را با هدف محدودسازی مشمولان این ماده قانونی تدوین و به هیأت دولت ارسال کرده که در صورت تصویب، تعداد زیادی از مشمولان این ماده از شمول آن حذف می‌شوند.

برخی از معلولان معترض با بیان اینکه علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی تخصص و اراده کافی برای اداره بهزیستی و کسب موافقت هیأت دولت و مجلس برای حمایت‌ از معلولان‌ ندارد، خواستار استعفای او شدند.

اعتراض و تجمع معلولان؛ مستمری ۶۰۰ هزار تومانی بهزیستی چه دردی را دوا می‌کند؟
حقوق شهروندی‌مان‌ را می‌خواهیم

مدیر کمپین معلولان با بیان اینکه ما نه صدقه می‌خواهیم و نه نیازمند منت مسئولان‌ هستیم، درباره این تجمع می‌گوید: ما خواستار حق و حقوق شهروندی خود هستیم‌ و این تجمع در اعتراض به بی‌توجهی دولت و اهمال سازمان بهزیستی در اجرای این قانون است. این تجمع علاوه بر مطالبه اجرای قانون معلولان، اعتراضی است بر اقدام اخیر بهزیستی‌ که آیین‌نامه‌ای را به‌منظور کاهش تعداد مشمولان ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان به هیأت دولت ارسال کرده تا با این روش به‌جای تأمین منابع لازم برای اجرای این ماده قانونی، صورت مسأله را حذف کند و تعداد مشمولان را کاهش دهد.

بهروز مروتی ادامه می‌دهد: وضعیت معیشت، درمان، مسکن، اشتغال و توانبخشی معلولان اسف‌بار است‌ و سازمان بهزیستی نمی‌تواند با پرداخت مستمری ششصد هزار تومانی وجدان خود را در خصوص رسیدگی به معلولان راحت کند.

او در نشستی که در پایان تجمع با برخی از مسئولان سازمان بهزیستی برگزار شد، خواستار بازپس‌گیری آیین‌نامه محدودیت‌زای بهزیستی در خصوص ماده ۲۷ قانون معلولان از هیأت دولت شد و گفت: بطور مستند می‌توانم ثابت کنم سازمان بهزیستی نه تنها در کنار معلولان نیست‌ بلکه مقابل آنهاست اما بازپس‌گیری این آیین‌نامه می‌تواند نشانه و آغازی بر تمایل بهزیستی برای قرارگیری در کنار معلولان باشد.

مدیر کمپین معلولان همچنین با اشاره به اعتبار ۱۰ ساله قوانین، اذعان داشت: نصف کامل عمر اعتبار قانون معلولان گذشت و در نصف باقیمانده آن نیز معلوم نیست چه میزان از قانون اجرایی شود. مگر معلولان چقدر و چندبار قرار است زندگی کنند که سال‌هاست‌ در پاسخ‌ به مطالبات آنها پاسخ‌های واهی داده می‌شود.

مروتی به انفعال اداره کل حقوقی سازمان بهزیستی کشور در عدم اعمال‌ واکنش‌های حقوقی‌ نسبت به دستگاه‌های متخلف در اجرای قانون معلولان انتقاد کرد و گفت: معوق شدن‌ ۸ ماهه خدمات معلولان که سال گذشته اتفاق‌ افتاد فاجعه بود اما بهزیستی نسبت به مسبب این فاجعه یعنی سازمان برنامه هیچ موضع حقوقی نگرفت‌.

وی عادلانه نبودن بودجه بهزیستی را از مهم‌ترین مشکلات موجود خواند و با بیان اینکه بودجه مبتنی بر کمیت است نه مبتنی بر نیاز معلولان‌، پرسید: چرا سازمان بهزیستی گزارش بودجه سال گذشته و شش ماه دوم سال ۱۴۰۰ را منتشر نمی‌کند تا بدانیم مراکز زیرنظر بهزیستی چه درصدی از بودجه را می‌بلعند؟

مدیر کمپین معلولان با انتقاد از آمارسازی‌ نادرست برخی مسئولان، از اعلام افزایش ۸۵ درصدی بودجه بهزیستی توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه به معاون اول رئیس‌جمهوری‌ انتقاد کرد و گفت: چرا بهزیستی در برابر چنین مطلب غیرواقعی سکوت می‌کند؟

اعتراض و تجمع معلولان؛ مستمری ۶۰۰ هزار تومانی بهزیستی چه دردی را دوا می‌کند؟

این فعال حوزه معلولان گفت: بهزیستی‌ در قبال بسیاری از معلولان که از عدم اجرای ماده ۲۷ به دیوان عدالت اداری شکایت کرده بودند بااینکه به حقانیت‌ شکایت علم‌ داشت اما به بهانه‌های واهی معلولان را مقصر و یا شکایت آنان‌ را فاقد وجاهت نشان می‌داد.

او با انتقاد از عدم انتشار مصوبات مربوط به جلسات کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از معلولان توسط بهزیستی، بیان کرد: ما بیش از هر نهادی سازمان بهزیستی کشور را مقصر عدم اجرای قانون معلولان می‌بینیم، این سازمان در دفاع از حق معلولان و در مدل حمایت از آنها به گونه‌ای عمل نکرده که دولت و مجلس متوجه کم‌وکاستی‌های آنها شده و در قبال آنها احساس تکلیف کنند.

مروتی تاکید کرد: تجمعات‌ خود را تا زمان اجرای قانون ادامه می‌دهیم چرا که معتقدیم اجرای آن کمترین حق افراد دارای معلولیت است. معلولان شهروندان این جامعه هستند و دولت موظف است آنان را از یک زندگی عادی و مستقل بهره‌مند سازد

تغییر دولت، علت عدم اجرای قانون معلولان

معاون توانبخشی بهزیستی نیز در نشست تشکیل شده با معلولان تجمع کننده‌ بیان کرد: قانون حمایت از معلولان در انتهای سال ۱۳۹۷ تصویب و در اوایل سال ۱۳۹۷ اجرای آن ابلاغ شد که به علت همزمانی تغییر دولت‌ها بصورت جدی دنبال نشد.

فاطمه عباسی با بیان اینکه منابع لازم برای اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان دیده نشده، افزود: درحال حاضر ۵۷۰ هزار معلول شدید و خیلی شدید بالای ۱۸ سال و فاقد شغل مشمول ماده ۲۷ می‌شوند که ۳۶ همت برای اجرای این قانون و پرداخت حداقل حقوق به آنها نیاز است، این در حالیست که کل اعتبار بهزیستی شامل دستمزد پرسنل و خدمات مربوط به مددجویان ۳۹همت است‌.

وی با بیان اینکه عدد لازم برای اجرای ماده ۲۷ در نظام بودجه‌ای کشور دیده نشده، از افراد دارای معلولیت خواست تا با گفتمان، دولت را در یافتن منابع مورد نیاز برای اجرای این ماده قانونی کمک کنند.

سفره‌های خالی..

بهرامی که پدر یک پسر دارای معلولیت است نیز گفت: پسرم کم‌توان ذهنی است، قادر به نگهداری ادرار و مدفوع خود نیست، جز او سه فرزند دیگر هم دارم‌ و دیگر قادر به تأمین هزینه‌های او نیستم.

او بیان کرد: سفره‌ام خالی است‌. دو شیفت کار می‌کنم با این حال هزینه دارو و ایزی‌لایف پسرم به زحمت تأمین می‌شود و مستمری بهزیستی برای تهیه ایزی‌لایف دو روز او هم کافی نیست‌.

وی اضافه کرد: دولت یا به معلولیت‌های شدید حمایت‌های مالی متناسب‌ با هزینه‌های زندگی آنها بدهد و یا هزینه‌ دارو و درمان را برای این افراد رایگان کند.


استعفاء مطالبه معلولان

ف‌.الف از مادران دارای فرزند معلول نیز گفت: رئیس سازمان بهزیستی تخصص و دانش لازم‌ برای مدیریت در بهزیستی را ندارد و انتصاب‌ها و انتخاب‌های او موید همین مطلب است‌ بنابراین‌ از او می‌خواهم با استعفای خود فضا را برای مدیران متخصص باز کند.

او بیان کرد: کسی که بدون داشتن تخصص جایگاهی را احراز کند فاقد تقواست‌ و قادری با قرارگیری در این جایگاه نه فقط به معلولان بلکه به حتی به خودش هم خیانت می‌کند، چرا که قادر به دفاع از حق معلولان نیست‌.

ابوالفضل.م‌ نیز گفت: قادری نتوانست به دولت بگوید ۲۷۰ هزار تومان نه رفع کننده فقر مطلق است و نه در شأن معلولان. ما او را مقصر همه کم‌و کاستی‌ها می‌دانیم. او نمی‌تواند حمایت‌های شایسته معلولان را به آنها بدهد و برای خوشامد مافوقان‌ خود در قبال حذف ردیف بودجه معلولان و سایر ظلم‌ها سکوت می‌کند.

وی با بیان اینکه بهزیستی سکوی پرتاب نیست بلکه محل خدمتگزاری است، افزود: ما نه خواستار صدقه هستیم‌ و نه اجازه می‌دهیم دولت ما را به تکدی‌گری بیندازد بلکه فقط حقمان را می‌خواهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. اول با سلام و عرض ادب به #دولت_مجلس_نمایندگان_حامی #محرومان_قشر_ضعیف  یک #سمعک بهزیستی نامه کتبی نوشتم ۷سال میشود از درد وزوز گوشم  #زجر میکشم زندگی روز مره ام بهم زده توان خریدش ندارم چندین بارم #حضوری_پیگیر_شدم اداره بهزیستی و ۷ساله فقط میگن امروز فردا یا میگن از #سمعک شما نمیاد عجب دکتر هم تعین کرده کدوم #سمعک درد وزوز گوشم قط میکند با ۳معلولیت شدید حق پرستاری هم ندیدم تا به امروز
    ودر سال ۹۹ سهام عدالتمون ۶۰درصدش فروختیم واریز  نمیکنید پول فروشمون را اگه لازم نبود چرا میفروختیم
    و سهام عدالت جاماندگان تهت پوشش بهزیستی که سهام ندارند قرار بود در  سال ۱۴۰۱ برای هر کدومشون ۱۰ میلیون سود بدن یک ساله امروز فردا میکنند #مسعولان سهام عدالت اینقدر امروز فردا کفتند در واریز جاماندگان مددجویان دیگه  خسته شدیم از شنیدن سهام عدالت جامانده اداره کمیته امداد و بهزیستی مسعولان …بسه تو رو خدا.یا وعده ندید یا وعده دادید اجراش و عملیش کنید
    الان یک ساله امروز فردا میکنید سود سهام جاماندگان معلولان هر لحظه یه جوری وعده میدن همیشه معلولان بدبخت چشم انتظار و شرمنده میشوند.پیش خانواده و پیش صاحب خونه که قرار گرایه خونش بدیم قرار بودمعلولان مستاجر کمک کنند مدارکم خواستند بردیم اداره هنوز یک سال گذشته خبری از کمک گرایه اجاره خونه نیست تنها یک روز زندگی معلولان #مسعولان دوام نمیارند و‌حس کنند واقعا چه جور سخت و زجر میگشند معلولان با اندک حقوق ماهانه تنها پول دکتر دارو گرایه خونه و هزاران درد دیگر وو خبر ندارند معلولان با چه مشگلاتی چطور صبحشان ،شب میکنند با اندک حقوق واقعا خیلی سخته  تو این گرانی روز به روز خودسرانه مغازه داران
    وشب میخوابی فردا بیدار شدی میری یه چیز بخری میبینی همه چیز گران شد هیچ کس هم جواب کو نیست مسعولان همه مغازه داران شدن خودمختار جنس خودشان قیمت تعین میکنند روز به روز نمیدونیم دردمون غیر خدا به کی بگیم؟
    چند روز پیشم کفتند فلان پول عید واریز میکنیم حساب معلولان پس کو؟
    نگنه انتظار دارید ما معلولان بریم دزدی کنیم پول گرایه خونه،دکتر،داروهامون و خرج زندگی مون دربیاریم پیش خانواده شرمنده نشیم … ادمین سایت والله من معلول در واقعیت اینها دارم و میبینم …جون مادرت و عزیزانت به اشتراگ بزار بلگه مسعولان نصبت به معلولان بدیخت همیشه شرمنده خانواده کمی رو  راست باشند به حق خدا و امام زمان
    لطفا مسئولان امروز فردا نکنید وعده دادید در عمل نشون بدید نه اینکه همیشه چشم انتظار باشیم ما معلولان .یادتون‌نره دنیا دو روزه و صبر خدا زیاداست.گر بزند دعوا ندارد بامعلولان مهربان…

    #با_سلام_علیکم_مسعولان_محترم #این_کجاش_شد_رایگان؟؟؟ #پول_برق_گاز_آب_مگه_برای_معلولان_رایگان_نبود_چرا_قبض_میاد_با_اس_ام_س_مسعولان_اگه_واقعا_رایگان_است_برای_مددجویان_پس_چرا_همه_اداره_های_گاز_برق_آب_پولش_میگیرند؟؟؟؟#لطفا_پیگیری_کنید_مسعولان_بهزیستی_اگه_واقعا_رایگان_است_برای_مددجویان_پس_چرا_از_یه_طرف_میگید_رایگانه_از_یه_طرفم_پولش_میگیرند_اداره_ها_این_یعنی_چی_واقعا ؟ #خواهشمندیم_پیگیری_کنید_مسعولان_محترم
    @behzistikeshvar
    @swo.markazi
    @dr.mmokhber
    @behzistikomite.news
    @sokhangoudolat.ir
    @khandoozi_se

    میدونم هیچ وقط حرف حق اشتراگ نمیزارید ولی خدا☝❤ هست قربونش برم میبینه حرفام شاسی بلند نمیدید ما معلولان حدقل یا یه خونه کوچک بدین زندگی کنیم توش یا پول گرایه خونمون واریز کنید خدا رو در نظر بگیرید با اندک حقوق ماهانه ما معلولان موندیم با هزاران بدبختی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا