خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تکرار دوم خرداد بعید نیست»

غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در یادداشتی برای “راهبرد” نوشت:

بیست‌وسه سال از انتخابات دوم خرداد سال۱۳۷۶ می‌گذرد. انتخاباتی فراموش‌نشدنی که سرآغاز شروع فصل رقابت‌های گرم انتخاباتی در تاریخ جمهوری‌اسلامی شد.

درست است که انتخابات ریاست‌جمهوری دوم‌خرداد۱۳۷۶ اولین انتخابات عصر جمهوری اسلامی نبود و پیش از آن، کشور شاهد برگزاری شش انتخابات ریاست‌جمهوری بود؛ ولی بدون اغراق به‌جز اولین انتخابات که تاحدی رقابتی بود، در بقیه ادوار نتخابات همیشه حضور چهره‌ای با وزن سیاسی بالا، اجازه شکل.گیری رقابت انتخاباتی را نمی‌داد و می‌توان گفت نتیجه انتخابات از قبل با احتمال بالا قابل پیش‌بینی بود.

اما در انتخابات دوم‌خرداد، حضورچهره‌هایی در حد و قواره هم، اولین انتخابات رقابتی جمهوری‌اسلامی را رقم زد. رقابتی که از آن روز شروع شد و همچنان ادامه دارد و باشکل‌های دیگر در دودهه گذشته تکرار شد.

انگار روح سرگردان دوم‌خرداد در سپهر سیاسی ایران هرگاه فرصتی برایش پیدا شود، خودنمایی می‌کند.

پس از پایان برگزاری انتخابات دوم‌خرداد۱۳۷۶، اولین فردی که به رییس‌جمهور منتخب مردم تبریک گفت، رقیب وی علی‌اکبر ناطق‌نوری بود. جوانمرد سیاسی که به‌خاطر ویژگی‌های اخلاقی‌اش هنوز هم نزد جناح‌های سیاسی کشور محبوبیت دارد.

واقعیت این است که رعایت قاعده اخلاق و انصاف برای هر سیاستمداری ضروری است. در آن انتخابات، با آنکه رقابت هم بود؛ ولی طرفین به نتیجه پایبند بودند.

درست است که گفتمان جناح پیروز دون‌خرداد پس از هشت سال در انتخابات سال۱۳۸۴ نتیجه را واگذار کرد؛ ولی از آنجا که گفتمان‌ها افول می‌کنند ولی نمی‌میرند، سال‌ها بعد اصلاح‌طلبان با نقد درون‌گفتمانی بار دیگر با خوانش اعتدالی از اصلاحات به قدرت بازگشتند و با ائتلاف با اعتدالیون، نشان دادنددبرای رسیدن به هدف می‌توان انعطاف داشت و خواست حداقلی بر حداکثری ترجیح دارد.

این، نوعی سیاست‌ورزی عقلانی بود که نشانی از خردورزی و عبرت‌آموزی از تاریخ با خود داشت.

روح سرگردان دوم‌خرداد دوباره می‌تواند به کالبد جامعه ایرانی برگردد. اگر نظام سیاسی همچنان پذیرای رقابت جناح‌های سیاسی کشور باشد و جناح‌ها دچار افسردگی سیاسی نشوند و بخش‌هایی از جامعه دوباره امیدوار و از دلزدگی سیاسی دور شوند؛ آنگاه شکل‌گیری حماسه‌ای از جنس دوم‌خرداد بعید نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ان صبوبشکست وان پیمانه ریخت…..همه چیز تجربه واموخته شده ….بقول مائوتستونگ دریک رودخانه دو بار نمیشود شنا کرد….حال قضیه ..تکرار است نه ان مردم امیدوار هستند ونه حاکمیت درس نیاموخته…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا