خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پرسش نماینده نشریات دانشجویی در حضور رییس جمهور در 16 آذر

نماینده مدیران مسوول در شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت علوم، در دیدار 16 آذر رییس جمهور با دانشجویان با برشمردن مشکلات حوزه ی نشریات دانشجویی، همچنین گفت: با توجه به برخوردهای غیرقانونی متعدد صورت گرفته با نشریات دانشجویی به دلیل انتشار تصویر و یا نام آقایان موسوی، کروبی و خاتمی، خواهشمندم موضع صریح دولت را در این زمینه اعلام بفرمایید.

به گزارش انصاف نیوز، متن سخنرانی «احسان فیض آبادی» در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
«من راه نجات کشور را اجرای قانون اساسی می‌دانم و فصل سوم این قانون که حقوق ملت در آن آمده»

اگر کس دیگری این جملات را به خاطر نداشته باشد، ما دانشجویان به خوبی به یاد داریم که اینها در سخنرانی‌های انتخاباتی شما در سال 92 و در راستای وعده‌ی اجرای بی‌تنازل قانون اساسی و خصوصا فصل سوم آن بیان شد. امید به قانونگرایی و گشایش فضای عمومی و بازگشت ریل کشور به مسیر قانون اساسی در سال 92، منجر به شکست فضای رخوت و رکود در دانشگاه‌ها شد. متعاقبا با شروع دوران وزارت دکتر فرجی دانا، بهبود نسبی در فضای دانشگاهی حاصل شد اما این روند با فشار برخی نهادهای خارج از دانشگاه متوقف شد. لذا هرچند دانشگاه، امروز به نسبت سال 92 همچنان در وضع بهتری به سر می برد اما به نسبت سال 93 دچار عقب نشینی‌ها و پسرفت‌های متعددی شده است.

آقای رییس‌جمهور!
دانشجو چشم بیدار جامعه است، و در این میان نشریات دانشجویی به عنوان دیده‌بانان جامعه‌ی دانشگاهی، مهم‌ترین ابزار برای اطلاع رسانی و بیان مشکلات و معضلات و انتقادات در ابعاد گوناگون است. اما امروز این نهاد گرفتار دردهای بسیاری است؛ باقی‌ماندن مقررات و مصوبات دست‌وپا گیر، بلاتوجیه و متناقض با مقررات بالادستی از دولت قبل، نظارت و سانسور پیش از انتشار، عدم حمایت مالی و معنوی بایسته و شایسته از نشریات و خصوصا نشریات علمی و صنفی که ناشی از نگاه سفارشی و نمایشی مسئولین به نشریات دانشجویی است، احضار فعالان نشریاتی به کمیته‌های انضباطی بدون رعایت ترتیبات قانونی، برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان نشریاتی، نقش‌آفرینی فعالانه برخی نهادهای خاص در تصمیم‌ گیری‌های کمیته‌های ناظر بر نشریات، ایجاد محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های خودسرانه و غیرقانونی داخلی در دانشگاه‌ها، عدم نظارت نهادهای نظارتی وزارتین بر عملکرد مسئولین دانشگاهی علیرغم قانون‌گریزی‌های بی‌شمار ایشان، عدم صدور مجوز برای متقاضیان انتشار نشریات دانشجویی و مهم‌تر از همه نبود آزادی بیان و خصوصا آزادی پس از بیان.

رئیس محترم دولت!
حقوق نشریات دانشجویی، امروز به سبب بی سلیقگی، تذبذب‌، بی ارادگی و ترس موهوم مسئولین وزارتی و دانشگاهی و در رأس آنها وزرای علوم و بهداشت و دخالت‌های غیرقانونی نهادهای خاص غیردانشگاهی، بیش از هر زمان دیگری در معرض تعرض قرار گرفته است. گویی دولت اراده‌ای برای حمایت از اهل قلم در دانشگاه‌‌ها ندارد و یا اساسا در امور مرتبط به دانشگاه مسلوب الاراده شده است.

در کنار برخوردهای ناصواب، غیرقابل قبول و هزینه‌ساز نهادهای امنیتی، فعالان نشریاتی در دولت شما در موارد بسیار و از جمله در دانشگاه‌های امام خمینی‌ قزوین، صنعت نفت اهواز، بوعلی همدان و دانشگاه تهران، به دلیل استفاده از حق آزادی بیان خود، گرفتار راهروهای پرپیچ و خم دادسراها و دادگاه‌ها شده و یا حتی بازداشت شده‌اند.

حال آنکه انتظار می‌رفت و می‌رود، تظلم‌خواهی دانشجویان به جنابعالی که ریاست شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی را برعهده دارید، با واکنش جدی و قاطع شما برای توقیف روند این قبیل برخوردها همراه شود.

آقای رئیس جمهور!
وضعیت نشریات دانشجویی به عنوان رکن چهارم دموکراسی در دانشگاه‌ها گفته شد.

رییس جمهور حقوقدان!
شما نیز قطعا با اشراف به حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی، اجرای این فصل را از زمره مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی خود عنوان کردید؛ حقوقی مانند حق تشکیل و فعالیت در تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌ها، حق آزادی بیان و عقیده، حق برگزاری برنامه‌ها، حق مصونیت از تجسس و هرگونه تعرض غیرقانونی و یا هتک حیثیت و حرمت و غیره

آقای روحانی!
من به عنوان نماینده‌ی دیده‌بانان جامعه‌ی علمی کشور از شما تقاضا دارم بفرمایید کدام‌ یک از اصول مندرج در فصل سوم قانون اساسی در دانشگاه‌ها اجرا شده و کارنامه دولت درباره تأمین حقوق دانشجویان و تضمین آزادی‌های قانونی‌شان چگونه بوده؟ ضمنا با توجه به برخوردهای غیرقانونی متعدد صورت گرفته با نشریات دانشجویی به دلیل انتشار تصویر و یا نام آقایان موسوی، کروبی و خاتمی، خواهشمندم موضع صریح دولت را در این زمینه اعلام بفرمایید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا