خرید تور تابستان ایران بوم گردی

طرح نامتوازن و دو راهی فلسطینی‌ها! | احمد زیدآبادی

«احمد زیدآبادی»، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در یادداشتی تلگرامی نوشت:

نقشه‌ای که به عنوان کشور فلسطینی بر مبنای طرح صلح ترامپ انتشار یافته است، به نظرم ما را از زحمت مطالعۀ جزئیات طرح بی نیاز کند!

انضمام 30 درصد از کرانۀ باختری به اسرائیل و حفظ شهرک‌های یهودی‌نشین در دل کشور فلسطینی در ازای واگذاری چند قطعه از صحرای نقب به فلسطینی‌ها، به همه چیز شباهت دارد جز یک طرح منصفانه و یا متوازن!

بدبختی این است که این طرح معدل افکار عمومی اسرائیلی‌ها و مجموعۀ احزاب آن است و فلسطینی‌ها در تلاش خود برای دستیابی به کشوری مستقل از طریق مذاکره، بعید است چیزی فراتر از این به چنگ آورند!

با توجه به تشتت بی‌سابقه بین کشورهای مسلمان و ضعف اعراب و چند دستگی‌های بین گروه‌های فلسطینی، به نظرم اسرائیل این طرح را به صورت یکجانبه هم که باشد، به اجرا در می‌آورد.

اگر دولت ایران از برخی بلندپروازی‌های منطقه‌ای خود صرف‌نظر می‌کرد و تمام اختلافاتش را با کشورهای عرب کنار می‌گذاشت، امکان خنثی‌سازی کم هزینۀ این طرح ممکن می‌شد! اما به قول مولانا در “اگر” نتوان نشست!

با این حساب دو راه پیش روی فلسطینی‌هاست. یا بلافاصله از قید تشکیل کشور مستقل صرفنظر کنند و با انحلال دولت خودگردان در کرانۀ باختری و حکومت خودخواندۀ حماس در نوار غزه، خواهان تشکیل کشوری واحد از رود اردن تا دریای مدیترانه با حقوق برابر اتباع آن شوند و بدین منظور کارزاری مدنی و غیرخشونت‌آمیز را در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز کنند و یا با وراجی و تهدیدهای توخالی سبب استمرار وضع کنونی و ایجاد فرصتی برای آمریکا و اسرائیل در جهت اجرای تدریجی طرح، حتی به صورتی بسیار وخیم‌تر از شکل کنونی آن شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا