خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«۸۰درصد کودکان کار اتباع خارجی هستند»

رئیس سازمان بهزیستی گفت: حدود ۸۰ درصد از کودکان کار خیابان از اتباع خارجی هستند، برخی از این کودکان نیز متعلق به خانواده های ایرانی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی یا فرهنگی به کار خیابانی روی آورده اند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،، محمد شریعتمداری در نشست تخصصی «حل معضلات کودکان کار و ساماندهی آنها» در آستانه فرا رسیدن روز مقابله با کار کودکان اظهار کرد: در اجرای طرح‌های ساماندهی کودکان کار، حرکت و حضور فعال انجمن‌های مردم نهاد و گروه‌های داوطلب در حوزه‌های مربوط به افزایش توانمندی بسیار ضروری است؛ به همین منظور، زمانبندی برای مشارکت و حضور فعال این انجمن‌ها در جلسات بعدی با موضوع “کودکان کار” در دستور کار قرار دارد.

شریعتمداری به ارائه دسته بندی کلی از وضعیت کودکان کار و عوامل ایجاد این آسیب اجتماعی پرداخت و گفت: یک دسته از کودکان کار دارای وضعیت خانوادگی مشخصی هستند که متأسفانه به دلیل مسائل مرتبط با فقر و درآمد پایین به این ورطه کشیده شده‌اند. عده‌ای دیگر که عمدتا هم از اتباع خارجی هستند به صورت سازماندهی شده و تحت هدایت گروه های مافیایی در خیابان حضور دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ضرورت حمایت از خانواده های کودکان کار، اضافه کرد: گاهی در پس حضور کودکان کار در خیابان به یک خانواده فقیر می رسیم که باید به صورت مشخص به حل مسائل آنها پرداخته شود.

وی کمک های معیشتی، حرفه آموزی و آماده سازی شغلی را از جمله راهکارهایی دانست که می توان به صورت کارشناسی شده برای کودکان کار استفاده کرد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین تاکید کرد که این وزارتخانه تلاش می‌کند امکانات لازم برای حمایت از خانواده‌های کودکان کار را فراهم سازد.

شریعتمداری به حضور و تکدی گری اتباع خارجی در خیابان‌های کشور اشاره و همکاری وزارت امور خارجه برای ساماندهی این پدیده را اساسی توصیف کرد.

۸۰ درصد از کودکان کار از اتباع خارجی

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در حاشیه نشست بررسی نحوه ساماندهی کودکان کار در آستانه فرا رسیدن روز جهانی مبارزه با کارکودکان اظهار کرد: با توجه به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای آسیب شناسی طرح های ساماندهی کودکان کار، بعد از مباحث کارشناسی مختلف در نهایت الگویی برای ساماندهی کودکان کار طراحی و در این جلسه ابعاد مختلف آن ارائه شد.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه برای ساماندهی کودکان کار خیابانی الگویی با رویکرد “خانواده محوری “مورد توجه قرار گرفته، ادامه داد: هدف، توانمند سازی افراد و خانواده های آنها و همچنین پیشگیری از آسیب های احتمالی است که برای رسیدن به این اهداف باید آگاه سازی کافی صورت بگیرد.

قبادی دانا با بیان اینکه در این مدل بر اساس “مدیریت مورد” عمل می شود اضافه کرد: کودکان کار خیابانی از گروه های مختلفی تشکیل می شوند؛ برخی از این گروه ها باندهای قاچاق انسان هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از کودکان کار خیابان از اتباع خارجی هستند، اضافه کرد: برخی از این کودکان نیز متعلق به خانواده های ایرانی هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی یا فرهنگی به کار خیابانی روی آورده اند.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه برای اجرای طرح ساماندهی کودکان خیابان از موسسات خیریه و غیردولتی نیز کمک گرفته خواهد شد، گفت: باید این فرهنگ سازی در جامعه ایجاد شود که اگر قرار است کمکی به کودکان کار خیابانی شود بهتر است که این کمک ها به مجموعه های خیریه داده شود تا بتوان از این طریق جلوی سودجویی گروه هایی که باعث آسیب زدن به کودکان کار می شوند گرفته شود.

وی با بیان اینکه طرح ساماندهی کودکان کار در چندماه گذشته به دلیل کرونا به تعویق افتاده است، ادامه داد: برخی مراکز برای اجرای این طرح آماده شده و همچنین آموزش های لازم به افراد شرکت کننده داده شده است. انتظار داریم این طرح در روزهای آینده به صورت آزمایشی عملیاتی شود.

قبادی دانا به ضرورت همکاری دستگاه های امنیتی و انتظامی نیز اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح و در حوزه های مختلف شناسایی و جذب، توانمندسازی، حمایت از خانواده و دادن آموزش های لازم ازتوان انجمن های مردم نهاد، نیروهای داوطلب و موسسات غیردولتی نیز استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا