خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هادی خامنه ای: یک فرد نمی‌تواند معیار حق و باطل باشد

حجت‌الاسلام «هادی خامنه ای»، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: باید قبول کنیم که حقیقت در انحصار یک فرد یا افراد نیست»، گفت: یک فرد در جامعه نمی‌تواند معیار حق و باطل باشد. یکی از چیزهای دیگری که لازم است رعایت کنیم این است که باید در تشخیص صورت مسایلی که در جامعه با آن درگیر هستیم، دقیق و هوشیار باشیم.

به گزارش ایسنا، هادی خامنه‌ای در دومین شب از مراسم فاطمیه با بیان این‌که «یکی از نکته‌هایی که قرآن کریم به مثابه کتاب هدایت و معلم بشر همیشه بر آن تاکید دارد این است که سرنوشت بشر در اختیار خود اوست» ادامه داد: در چارچوب عقیده‌ای که در مورد جبر و اختیار داریم و معتقدیم که خداوند به همان اندازه که به بشر تکلیف داده، همان اندازه اختیار هم داده است و اگر از اختیار و اراده سخن بگوییم منظور همان چارچوبی است که قبلا برای ما تعریف کرده‌اند و بنابراین انسان هرگاه اراده کند می‌تواند در جامعه منشا تحولات و تغییرات گوناگون باشد.

وی با بیان این‌که «طبیعتا شرط اساسی این است که انسان احساس نیاز به تحول داشته باشد»، عنوان کرد: آشنایی با نیاز و احساس نیاز باعث می‌شود که انسان به دنبال هدف خاصی که مورد نیاز اوست حرکت کند و به آن خواهد رسید. رسیدن به این سرنوشت و سرانجام هم احتیاج به فکر و اندیشه دارد که خداوند تاکیدات فراوان بر آن دارد و عقل و اندیشه را به همین منظور به بشر داده و تاکید دایمی بر بکارگیری از آن دارد.

وی با اشاره به این‌که «همه چیز در عالم هستی به این بستگی دارد که شما در اندیشه و قدرت تفکرتان تغییراتی را ایجاد کنید»، گفت: همه اینها وابسته به افراد و نیروی انسانی است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان این‌که «در این رابطه چند نکته مهم است»، بیان کرد: بعضی معتقدند که تحولات و تغییرات را می‌توانیم از راه تغییرات در ساختارهای اجتماعی و مدیریتی ایجاد کنیم که در این صورت همه چیز تغییر می‌کند و با جابجایی آن‌ها اصلاحات صورت می‌گیرد و اگر یک سری مقررات را هم در کنار آن عوض کرده و مترقی کنیم و طبیعتا جامعه اصلاح می‌شود. آن‌ها معتقدند که ساختارها اصل هستند و نیروی انسانی نقش کمتر و حداقلی دارد و شما نیازی ندارید برای اصلاحات دست به نیروهای انسانی بزنید که این نظر مردود است و صاحب نظران غالبا رد می‌کنند.

وی تاکید کرد: در دنیای امروز همه بر این اعتقادند که باید انسان تغییر پیدا کند و اندیشه انسان باید دستخوش تحول شود تا اتفاقی بیفتد. تغییر ساختار ها و قوانین و مقررات اگر نقشی هم داشته باشند اندک است. همه ساختارها مانند قانون را انسان وضع می‌کند و از کار می‌اندازد. بهترین قوانین در صورتی که در دسترس نیروهای انسانی ضد تحول و ضد اصلاح قرار گیرد به راحتی دور زده می‌شود. ساختارها از خاصیت می‌افتد، بنابراین آن چیزی که اصل است نیروی انسانی است و قرآن هم همین را می‌گوید.

وی خاطرنشان کرد: اگر چنانچه بشر در محیط زیست خود هم شرایط و قوانینی که بر این محیط حاکم است را درست رعایت نکند بعد از مدتی همه چیز به هم می‌ریزد. در سیستم محیط زیست انسان وجود هر موجودی اعم از خاک آب نبات حیوانات مکمل یک مجموعه‌ای هستند که به آن‌ها اکوسیستم گفته می‌شود که اگر برخلاف قوانین و مقررات آن‌ها برخورد شود اکوسسیتم را بهم زده‌اید و به همان میزان آن ضربه وارد می‌کنید.

خامنه‌ای خاطرنشان کرد: در مسایل معنوی و انسانی هم همین گونه است و سنت‌های حاکم بر ز ندگی بشر چه مادی و چه معنوی با هم تفاوتی ندارد. اگر چنانچه در جامعه‌ای متناسب با شرایط و آن‌چه را که خداوند هستی برای ما قرار داده است عمل نکنیم آن جامعه و هستی با ما برخورد خاصی مانند برخورد با یک انسان متخلف انجام خواهد داد؛ بنابراین انسان‌ها اصل هستند و برای اینکه بتوانند تغییرات را به طور صحیح انجام دهند باید آموزش ببیند، کادرسازی شوند و سطح آگاهی آنها بالا برود.

وی افزود: همانطور که ما و شما که به عنوان طرفدار روش خاصی هستیم و همه‌مان عقاید نسبتا نزدیک به هم برای اصلاح جامعه داریم و به دنبال اصلاح از راه اصلاح نیروی انسانی هستیم این حقیقت را همه می‌دانند که راه همین است بنابرایرن قدرت‌های نامشروع و دیکتاتورهای ستمگر دنیا هم برای تحکیم پایه‌های قدرت‌شان طبعا نیاز به کارگزارانی دارند که آگاه، و کاربلد باشند و بتوانند مسیر اقتدار را برای آن‌ها هموار کرده و خدمتگزار باشند. طبیعتا این آگاهی که آن کارگزاران دارند الزاما در خدمت اقتدار و سلطه آن‌ها خواهد بود و امروز در همه جای دنیای این را می‌بینیم که قدرت‌ها، کشورهای بزرگ و قدرت‌های استعمارگر در حال پیشرفت و توسعه هستند و این توسعه را مدیون همان مجموعه‌ نیروهای انسانی آگاه و کاربلد هستند.

وی گفت: کارگزاران و کاربلدها از یک طرف باید در خدمت حکومت و حاکمیتی باشند که در خدمت او هستند و قدرت‌ها که از یک طرف از چنین کارگزارانی استفاده می‌کنند، همزمان وظیفه خود می‌دانند که توده‌های عادی مردم را در نا آگاهی و بی خبری نگه دارند تا بهتر از آن‌ها اطاعت کنند و کمتر اعتراض و تمرد داشته باشند که این اصل کلی و شناخته شده است و قرآن هم به این مساله اشاره دارد و یک نمونه‌اش درباره ذکر زندگی اقتدارگرایانه فرعون است.

وی با اشاره به ادعای خدایی از سوی فرعون و با بیان این‌که «در جامعه آگاه چنین ادعایی نمی‌شود کرد»، گفت: طبیعتا برای این‌که آنها این اطاعت را کورکورانه انجام دهند، فرعون امت خود را خفیف شمرده و در ناآگاهی نگه داشت تا به این ترتیب به نتیجه دلخواه خود رسید. در دنیای امروز دیگر این روش جواب نمی‌دهد و عصر اطلاعات است، رسانه‌ها در دسترس عموم مردم است و مردم بدون این‌که از کسی اجازه‌ای بگیرند، خود به خود از مسایل آگاهی پیدا می‌کنند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با تاکید بر این‌که «مطالعه و بررسی کتاب‌ها و منابع اطلاعاتی و آگاهی در همه رشته‌های گوناگون تنها راهی است که برای نجات جامعه می‌توان به عنوان نسخه‌ای دایمی تجویز کرد و راهی غیر از این نیست»، گفت: در همه حالات راه نجات مردم آگاهی است. البته قدرتمندان تمام روش‌های آگاهی را بلدند و بدل می‌زنند، بنابراین برای هر بدلی باید عده‌ای باشند که جواب آن بدل را با بدل دیگری بدهند. امروز به همان میزان که وسایل اطلاع رسانی و اطلاعات در اختیار همه است، علیرغم این مسایل دشمن هم این وسایل را کامل‌تر دارد و می‌تواند با تحریف وقایع و انحراف افکار با روش‌های مدرن مردم را گول بزند. اینجاست که کار اطلاع‌رسانی، تبلیغ و آگاهی دهی مشکل و پیچیده می‌شود، اما هرچه دشمن‌ روش‌های آگاهی رسانی را دستکاری کند و آن را مطابق اهداف خود ساماندهی کند راه نجاتی جز آموختن نیست.

وی یادآور شد: امروز نمونه‌های بسیاری داریم که برای توجیه افکار در جهت اقتدارگرایی کوشش‌های بسیاری انجام می‌شود و نمونه‌ای از آن سیستم هنری- تاریخی هالیوود در آمریکاست که مجموعه و سیستم بسیار گسترده است و از زبان هنر با تمام اقسام آن برای تلقین آنچه که جهانیان می‌پسندند استفاده می‌کند. بسیاری از کشورهای نظیر ما ناخودآگاه داریم از همان آبشخور تغذیه می‌شویم و خودمان اطلاع نداریم. البته همه آن‌ها به صورت صریح چیزی را به ما نمی‌گویند و این کار از راه داستان‌ها، تئاتر و سینما و راه‌های پیچیده و مدرن انجام می‌شود و همه این‌ها از طریق آموزش و کادرسازی در جهت انحرافی صورت می‌گیرد، اما همه این‌ها چاره دارد و چاره آن آموختن بیشتر، دور زدن و و بی‌اثر کردن آن‌ها است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام یادآور شد: در حال حاضر به طور جد در جاهایی آموزش‌های توجیهی فراوانی وجود دارد. گاهی تعجب می‌کنید که یک رزمنده فلسطینی عرب گرفتار نیروهای صهیونیست می‌شود و آن‌ها با غیض و کینه برخورد می‌کنند و وحشیانه او را شکنجه می‌دهند که چه دلیل است که عقبه آن یک سری آموزش‌ها است که کینه‌های عمیق ر ا در ذهن این سربازها با کلاس‌های توجیهی ایجاد می‌کنند که او احساس می‌کند این موجود استحقاق هر نوع شکنجه‌ای را دارد و عین آن را با نیروهای داعشی هم دارند. این مساله به سادگی نیست و ای‌نها کلاس‌های توجیهی مفصل پشت سرشان است. در حال حاضر در مورد پیامبر اسلام (ص)‌ مطالب و نوشته‌ها و کارهای سینمایی و تالیفی وجود دارد که ما از اکثر آن‌ها بی اطلاعیم. از چندصد سال قبل پاره‌ای از کشیش‌ها و علمای یهودی با همان کینه‌هایی که ذاتا از اسلام و پیامبر اسلام داشتند کتاب‌هایی نوشته‌اند که در همه آن‌ها این هدف مهم دنبال می‌شود که اولا پیامبر را از اعتبار در ذهن و چشم مسلمان‌ها بیاندازند و او را به فرد مادون انسان مبدل کنند و قرآن را از اعتبار بیاندازند.

خامنه‌ای با بیان این‌که «نظریه دیگر این است که باید انسان را از درون متحول کرد«، گفت: بر اساس این نظریه جامعه‌ای که نیروهای انسانی آن دچار فساد و ناکارآمدی باشند با داشتن مترقی‌ترین و کامل‌ترین قوانین و ساختارهای مدیریتی نمی‌تواند مشکلات جامعه خود را حل کند؛ چراکه این انسان می‌تواند تمام قوانین را بی اثر کند و ساختارها را از خاصیت ساقط کند.

وی با اشاره به این‌که «این نظر، نظریه قوی است و طرفداران زیادی دارد»، افزود: همه فرقه‌ها در دنیای امروز طرفدار این نظریه در جهت اهداف و اندیشه‌های خود هستند.

وی نظریه سوم را با تکیه بر نیروی انسانی و نیم نگاهی به اصلاح ساختار خواند و گفت: این نظریه خالی از خوبی و حسن نیست. با توجه به این چارچوب‌ها جامعه باید به طور یکپارچه با نیازهای خود آشنایی پیدا کند و آنگاه که عده‌ای از مردم ما مسئولیت پیدا می‌کنند که لباس مقام و پست را بر تن می‌کنند، با آگاهی خود و جامعه‌شان جامعه‌ای بسازند که مسئول، آگاه، مطالبه‌گر و ‌آشنا با وظایف خود باشند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان این‌که «در چنین شرایطی باید جامعه را به سمتی سوق داد که همه در جهت مصالح اساسی و واقعی کشور قدم بردارند»،‌ اظهار کرد: ما باید کاری کنیم تا آن‌هایی که ادعای اصلاح در جامعه را دارند چنین باشند که برای آینده این جامعه استراتژی و خط مشی‌ای تعیین کنند که جامعه و قدرت آن را از انحصار عده‌ای خاص بیرون بیاورند و همه مردم را در سرنوشت خودشان شریک کنند.

وی با اشاره به بیانات حضرت علی (ع) در نهج البلاغه یادآور شد:در اسلام اعتقاد به حضور مردم یک اعتقاد واقعی بوده و تاکتیکی و زینتی نیست. مدیریت اینچنینی می‌تواند مدعی این باشد که واقعا حکومت مردمی دارد و در غیر این صورت افراد، نهادها و باندها فقط سعی خواهند کرد که مشکلات گروه خود را حل کنند و برای این‌که پیش بروند برای مخالفین و حریفان خود مشکل ایجاد کنند. طبیعتا در چنین جامعه‌ای معلوم است که بر سر جامعه و آینده آن چه خواهد آمد. در جامعه‌ای که عده‌ای سعی کنند یک اکثریت صاحب فکر و اندیشه و دلسوز را کنار بگذارند طبیعتا این کار اثر مثبتی نخواهد داشت و مسایل کشور به این ترتیب حل نخواهد شد. در شکل و شمایلی که بعضی سعی کنند حریف و مخالف خود را کوچک و کم جلوه دهند،‌ طبیعتا این روش زیانباری است که به بی تفاوت کردن مردم در مقابل آفات و مشکلات جامعه منجر خواهد شد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: اگر جامعه‌ای ساخته شود که همه یکدیگر را متهم کنند و به هم دروغ ببندند، اهل ریا و ریاکاری باشند، شعارهای دروغین بدهند و از صدها روش انحرافی دیگر را در رسانه‌های عمومی که متعلق به بیت المال است و همچنین رسانه‌های خصوصی اعم از حقیقی و مجازی استفاده کنند، این روش‌ها در هیچ جا گرهی از مشکلات جامعه را نتوانسته است باز کند. گمان کسانی که با زدودن افراد نخبه و کاربلد و دلسوز می‌توانند آن‌ها را جایگزین این‌ها کند و به آن‌ها جایگاهی در بین مردم بدهد، خیال باطلی است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در اظهار کرد: ریشه مسایل و مصائب معمولا محتوای درونی کسانی است که در جامعه با نداشتن هر گونه تناسب کارهای بسیار اساسی را در اختیار دارند و موجب مشکلات می‌شوند. کسانی که در تمام این دوران‌ها نتوانسته‌اند از تجربه‌های تلخ و شیرینی که در این مدت نصیب جامعه شده به خود بیایند و تغییری در خود ایجاد کنند و تکانی بخورند.

خامنه‌ای با بیان این‌که «ما باید در جامعه‌مان تحول ایجاد کنیم»، گفت:‌ این تحول نمی‌تواند به خواست و اراده تعدادی اندک متکی باشد، بلکه باید به آرای عمومی اتکا داشته باشد. در اسلام داریم که آن‌جا هم که با رای اکثریت جامعه برنامه و مسیر خاصی برای جامعه ترسیم می‌شود نباید از حقوق اقلیت غفلت کرد؛ چراکه در جامعه با پیشرفته و عدالت این مساله شدنی است تا همه خشنود و راضی باشند. اسلام معتقد است که به بهانه حق اکثریت نمی‌توان و نباید حق اقلیت را ضایع کرد،‌ تا چه رسد به این‌که یک اقلیت حق اکثریت بزرگ را ضایع کند.

وی در خصوص الزامات جامعه اسلامی و قرآنی گفت: در جامعه اسلامی همه مردم باید امکان فکر کردن داشته باشند و به عقیده همه احترام گذاشته شود. هیچ کسی حق ندارد از اندیشیدن و تفکر جلوگیری کند. هیچ کسی حق ندارد با عقیده مخالف دیگران مبارزه کند چه رسد به این‌که آن را متهم کند و تهمت بزند. چه برسد که مثل بعضی‌ها مخالف خود را مرتد و کافر بداند.

وی با اشاره‌ای به سخنان آیت الله طالقانی در اوایل انقلاب مبنی بر این‌که «حکومت نه تنها نباید از ورود گروه‌های مخالف‌اش به مجلس وحشت کند،‌ بلکه باید خودش از آن‌ها برای حضور در مجلس دعوت کند»، گفت: یک رای بودن و یکسان اندیشیدن هیچ‌گاه باعث تحول نمی‌شود و باید تبادل افکار صورت گیرد و مخالف و موافق با هم بحث کنند تا به نتیجه درستی برسند. همچنین ایشان اشاره دارد که ما هیچ گاه نمی‌توانیم مخالفت و موافقت افراد را معیاری برای صحت و سقم اندیشه‌های خود قرار دهیم که در اینجا نشانه تاریخی مهمی وجود دارد؛ بنابراین هیج کسی حق ندارد خود را مرکز دایره فهم و درک حقیقت بپندارد و هر کسی را که اندکی با او در افکار و اندیشه تفاوت دارد از این وادی بیرون بیاندازد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با اشاره به این‌که «تکثر و احترام به افکار عمومی از اصول مسلم دین ماست»، تاکید کرد: باید در چارچوب قانون اساسی و قوانین عادی از آن‌ها استفاده و حراست کنیم. امام (ره) از یک طرف مجلس را عصاره فضایل ملت می‌داند و از طرف دیگر حق انتخاب مردم را محترم می‌شمارد و خود به خود این نتیجه گرفته می‌شود که روشن است استصواب‌ها نمی‌تواند با قانون اساسی و اسلام  انطباقی داشته باشد. وسعت نگاه در اسلام به حدی است که همه را به یک چشم می‌بیند و از اموال بیت‌المال به همه یکسان سهم می‌دهد و در میان شهروندان فرقی نمی‌گذارد و این را در بسیاری از آداب دینی خود شاهد هستیم.

وی با بیان این‌که «مطلق شمردن عقاید و افکار خود را به شدت از هر جا و هر کسی که باشد باید محکوم بدانیم»، گفت: خداوند به همه مردم عقل و هوش عنایت کرده و همه را در مقابل خود مکلف دانسته و بعضی بر بعضی جز به تقوا برتری ندارند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با اشاره به این‌که «باید صداقت داشت»، ادامه داد: صداقت عنصر کلیدی است که در روایات بسیار بر آن تاکید شده و نباید با آن به سادگی برخورد کرد و به این معناست که نباید واقعیات را کتمان کرده و هرچه هست را بیان کرد. اگر دروغ برداشته شود همه چیز اصلاح خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما موظفیم که حقوق شهروندی را برای همه طیف‌ها اعم از همه تعلقات نژادی، جنسیتی، مذهبی، عقدیتی و طبقاتی محترم بشماریم و برای همه آن‌ها زمینه امکان اثرگذاری در حوزه‌های مشارکت سیاسی را باید ایجاد کنیم. همچنین باید سازوکار قانونی برای حمایت از همه قشرها در جامعه را تدوین کنیم و اصلاحات ما در جامعه باید توام با اندیشه تحول، پاسخگویی و بها دادن به یک شهروند مسئول باشد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام ادامه داد: نگاه ما به عدالت باید نگاهی حقیقی بوده و فرصت طلبانه و تبلیغاتی نباشد. باید برای کاهش شکاف‌های طبقاتی و حاشیه نشین‌ها در شهرهای مختلف، افراد فاقد شناسنامه، کودک کار، زنان سرپرست، کولبرها و… برنامه داشته باشیم و فقط سخن گفتن و شعار دادن درباره عدالت مشکلی را حل نمی‌کند. منادیان این شعارها هم در عمل باید کمترین شباهتی در عمل به آنچه که می‌گویند داشته باشند. باید در جامعه مدارا و رواداری سیاسی را نسبت به همه داشته باشیم و تکثر را در جامعه رعایت کنیم چون خود این موضوع باعث می‌شود که خشونت‌ها و کینه‌ ورزی‌ها فروکش کند.

وی با بیان این‌که «باید قبول کنیم که حقیقت در انحصار یک فرد یا افراد نیست»، گفت: یک فرد در جامعه نمی‌تواند معیار حق و باطل باشد. یکی از چیزهای دیگری که لازم است رعایت کنیم این است که باید در تشخیص صورت مسایلی که در جامعه با آن درگیر هستیم، دقیق و هوشیار باشیم.

وی با اشاره به تشییع سردار شهید قاسم سلیمانی نیز اظهار کرد: مثل روز روشن بود که این همه جمعیت بی جهت به تشییع یک سردار نیامده‌اند. این شخص باید خصوصیتی داشته باشد که دیگران نداشته‌اند و مهم کشف این خصوصیت است. وجه قالب شخصیت شهید قاسم سلیمانی دفاع از تمامیت ارضی کشور و مقابله با خشونتگران بوده، ولی در همین زمینه هم شهدای بسیاری داشته‌ایم و هیچ کدام چنین تشییع باشکوهی نداشتند. باید دقت کنیم و به خودمان و دیگران دروغ نگوییم که یکی از معانی تقوا همین است و آنچه وجدان ما حس می‌کند به زبان بیاوریم.

وی افزود: در مورد سردار شهید سلیمانی به چند مساله بر میخوریم که مهمترین آن‌ها حسن مدیریت، شجاعت و بی‌باکی این شخص در برخورد با کانون خطر در غرب آسیا است. همچنین میل به گمنامی ایشان یکی دیگر از موارد است و مورد دیگر ماهیت مبارزه با داعش که در حقیقت با خشونت، توحش و جنگ افروزی است که نقطه حسن دیگری است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام مهمترین خصوصیت سردار  شهید سلیمانی را حس رواداری و داشتن تقوای سیاسی دانست و گفت: وقتی چنین کسی با همه شخصیت‌های دو جناح ارتباط برادرانه و برابر دارد، از او شخصیت ممتاز می‌سازد و نکته اصلی این است که در تشییع جنازه او کسانی را به صحنه می‌آورد که در هیچ صحنه‌ای نمی‌شود آنها را مشاهده کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا