خرید تور تابستان ایران بوم گردی

منشور اصلاحات تهیه شد اما کاندیداها ردصلاحیت شدند

/ اسماعیل گرامی مقدم و علیرضا خامسیان از منشور اصلاحات می‌گویند /

سرویس سیاسی انصاف نیوز: اسماعیل گرامی مقدم، عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان و علیرضا خامسیان، مشاور محمدرضا عارف از «منشور اصلاحات» گفته‌اند، میثاق‌نامه‌ای که به گفته‌ی خامسیان باید توسط نامزدها امضا شود.

همچنین گرامی مقدم توضیح داده است که این منشور شامل سندهای مختلفی است که به گزینش نامزدهای اصلاح طلب و تهیه‌ی لیستی کمک می‌کند که به گفته‌ی گرامی مقدم باتوجه به رد صلاحیت‌ها با چالش روبرو شده است. با اینحال این منشور در شورای سیاست‌گذاری و کارگروهی که ابراهیم اصغر‌زاده ریاست آن‌ را بر عهده ‌دارد، تهیه شده و به جمع بندی رسیده است.

متن این گفت‌وگوها با انصاف نیوز را در ادامه بخوانید:

توسط کارگروه راهبردهای شعسا به ریاست اصغر‌زاده تهیه شده

اسماعیل گرامی مقدم ،سخنگوی حزب اعتماد ملی و عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان (شعسا) در مورد منشور اصلاحات و رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب به انصاف نیوز گفت: منشور اصلاحات دارای چند سند است که شامل سند برنامه‌ی اصلاح‌طلبان و ائتلاف اعضای اصلاح‌طلب است، که در آنجا این سند به تصویب رسیده و ارکان آن وارد شده ‌است. یکی از مهمترین سندهای این منشور در حقیقت اتخاذ تصمیم درباره‌ی نحوه‌ی حضور در انتخابات بوده که در این انتخابات مقرر شده اصلاح‌طلبان صرفا بر اساس هویت حزبی حضور پیدا می‌کنند و ائتلاف درون جریانی خواهند داشت و هر ائتلافی با جریانات اصول‌گرا و معتدلین اصول‌گرا به بعد از انتخابات موکول خواهد شد.

بنابراین در حوزه‌هایی که اصلاح‌طلبان امکان لیست داشته باشند، لیست خواهند داد. با اقداماتی که شورای نگهبان انجام داده و قلع و قمع اصلاح طلبان در سراسر کشور و متاسفانه دروغی که هرروز سخنگوی شورای نگهبان مطرح می‌کند که ما سیاسی رد صلاحیت نکرده‌ایم، ولی متاسفانه عدم صداقتشان را نشان می‌دهد، اوضاع تغییر کرده. ما تصور می‌کردیم با درسی که از سانحه‌ی هواپیما گرفتیم مسوولان دیگر به ملت دروغ نمی‌گویند، ولی مجددا از نهاد شورای نگهبان اظهارنظر می‌شود که همه‌ی سلایق سیاسی حضور دارند و رد صلاحیت‌ آنها برمبنای سلیقه‌ی سیاسی نبوده، در حالیکه یک جریان سیاسی با تعداد نامزدهای ثبت نامی پرشمار رد صلاحیت شدند، با استناد به ماده 28 بندهای یک، دو و سه. نکته بعدی اینکه برای اصلاح طلبان اصلا مجال و فرصتی برای لیست دادن وجود ندارد.

سند بعدی که در این منشور آمده در خصوص نحوه گزینش نامزها بر اساس امتیاز بندی معیارهایی که در این سند آورده شده است؛ از قبیل داشتن تخصص و در حقیقت اولویت دادن به تخصص در حوزه‌هایی که نیاز مجلس است، داشتن صلاحیت‌های لازم و پاکدستی افرادی که نامزد شده‌اند، همچنین میزان رأی آوری و مقبولیت،‌ تجربه‌ی کاری و اجرایی نامزدها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و رزومه سیاسی و میزان فعالیت‌های آنها در احزاب است که بعنوان معیارهایی برای ارزیابی نامزدها مورد توجه قرار می‌گیرد.

مجموعا با این منشوری که اصلاح‌طلبان ارائه دادند، پیش‌بینی این بود که شورای نگهبان عدالت را رعایت ‌کند و رفتار غیرقانونی در بررسی صلاحیت‌ها انجام ندهد و صرفا بر اساس مستندات چهار مرجع عمل ‌کند. ولی اینگونه نبوده و به‌جز 21 اصلاح طلب در سراسر کشور بقیه‌ی جریان اصلاح‌طلب رد صلاحیت شدند و عملا با رد دو سوم نامزدها صرفا نامزدهایی تایید شدند که در راستای دیدگاه شورای نگهبان بودند. این یک خود تحریمی است که شورای نگهبان بوجود آورده که قطعا به کمرنگ شدن انتخابات منجر خواهد شد و مسوول آن عملکرد هیات‌های نظارت و شورای نگهبان خواهد بود.

گرامی‌مقدم درمورد سرنوشت منشور اصلاحات و اجرایی شدن آن باتوجه به وضعیت فعلی، گفت: با توجه به اینکه ما امکان ارائه لیست نداریم بنظر نمی‌رسد که اجرایی شود. ما همین بحث را در شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان داشته‌ایم ولی گزارش‌هایی که از استان‌ها به ما رسیده (از 31 استان) تقریبا تمامی آنها اعلام کردند که ما امکان ارائه لیست نداریم و بیشتر رؤسای استان‌های ما در حال استعفا از سمت خود هستند، چراکه اصلا امکان اینکه در انتخابات لیست ارائه دهند و بصورت لیستی وارد شوند نخواهیم داشت. مثلا در استان خراسان رضوی کاملا رد صلاحیت شدند، در آذربایجان غربی، کردستان و استان مرکزی هم همینطور. یعنی تقریبا در تمامی استان‌ها، رؤسای شورای سیاست گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کردند که امکان ارائه لیست وجود نخواهد داشت.

او درباره‌ی شخصیت‌های دخیل در تهیه‌ی منشور، گفت: «این منشور توسط کارگروه راهبردها در شورای سیاستگذاری نوشته شده است.

گرامی مقدم در پایان در پاسخ به اینکه آیا سیدمحمد خاتمی هم در نوشتن این منشور نقش داشته است یا نه، گفت: حتما شخصیت‌های اصلاح‌طلب نظراتی داشته‌اند و از آنها مشورت‌هایی گرفته شده، ولی کارگروه راهبردها در شورای سیاست‌گذاری که آقای اصغر‌زاده ریاست آن‌ را بر عهده‌دارد، مجموعه‌ای از صاحب نظران را دعوت کردند و در مدت شش ماه کار مستمر درنهایت به این جمع بندی رسیدند.»

منشور اصلاحات کارکرد انتخاباتی دارد

علیرضا خامسیان فعال رسانه ای اصلاح طلب با بیان اینکه گفتمان اصلاح‌طلبی مشخص است چه شاخص‌هایی دارد، گفت : «میزان اصلاح‎طلبی افراد را با متر و سنجش خاصی نمی‌توان اندازه‌گیری کرد و گفت فردی این مقدار اصلاح طلب است و فرد دیگر مقدار دیگر. کسانی که شاخص‌های اصلاح‌طلبی را قبول داشته باشند در منظومه‌ی گفتمان اصلاح‌طلبی قرار می‌گیرند. هیچ شدت و ضعفی هم برای این گفتمان نمی‌توانیم قائل شویم مثلا یکی را کندرو یا دیگری را تندرو بنامیم.

علیرضا خامسیان در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی شاخص‌های مدنظر گفتمان اصلاح‌طلبی می‌گوید: «یک سری شاخص‌ها در گفتمان اصلاح‌طلبی وجود دارد، شاید هم وجه مشترکی با جریان مقابل داشته باشد اما مثلا شاید جریان مقابل به آزادی در وجوه مختلف از جمله آزادی بیان و اجتماعات آنچنان اعتقاد نداشته باشد اما یکی از ویژگی‌های بارز جریان اصلاح‌طلبی اعتقاد به آزادی است. عدالت هم یک واژه‌ی نسبتا مناقشه آمیزی میان دو جریان است، زیرا هر دو جریان بحث عدالت را مطرح می‌کنند ولی باید در عمل دید که آیا مطرح کنندگان بحث عدالت صرفا به عدالت اقتصادی معتقدند یا عدالت سیاسی هم مدنظر آنهاست؟ تصور می‌کنم جریان مقابل صرفا وجوه خاصی از عدالت را برای خود متصور است.

اما گفتمان اصلاح طلبی عدالت را در تمامی وجوه از جمله سیاسی، اجتماعی، قضایی و اقتصادی به آن معتقد است اما در عمل باید نشان داده شود که یک فرد چقدر به این شاخص‌ها پایبند است؟ از دوم خرداد -یعنی دوران ظهور و بروز جریان اصلاح‌طلبی- همیشه این بحث وجود داشت که چه افرادی اصلاح‌طلب هستند آیا فقط افرادی که در دولت اصلاحات و مدیران و رسانه‌های اصلاح طلب به فعالیت مشغول هستند اصلاح طلبند؟ که مطمئنا چنین گزاره‌ای اشتباه بود؛ چرا که مرور زمان نشان داد کسانی که شاید تصور می‌شد در جریان مقابل قرار دارند، اما وقتی برای آنها تریبونی مثل مجلس مهیا شد، متوجه شدیم سخنان آنها در گفتمان اصلا‌ح‌طلبی می‌گنجد، چه کسی فکر می‌کرد آقای علی مطهری صحبت‌هایی کند که در قالب گفتمان اصلاح‌طلبی قرار داده شود. شاید خاستگاه آقای مطهری در گذشته بدین شکل نبود، مثلا در رسانه‌هایی می‌نوشت که به رسانه‌های اصولگرا معروف بودند اما زمانی که ایشان به مجلس رفت، صحبت‌هایی را مطرح کرد که نشان می‎‌داد که به گفتمان اصلاح‌طلبی بسیار نزدیک‌‎تر از گفتمان اصولگرایی است.

نمی‌توان میزان اصلاح‌طلبی افراد را اندازه‌گیری کرد، مثلا برخی بحث اصلاح‌طلبان تندور و یا محافظه‌کار را مطرح می‌کنند، این سخن درست نیست. هرکسی براساس هر حرف تندی یا شاذی که استفاده کند، بگوییم آن طرف دوز اصلاح‌طلبی بالایی دارد و یا فردی که عملگرا و نتیجه‎گرا است و سعی می‌کند که در چارچوب گفتمان اصلاح‌طلبی و بدون شعار و هیاهو کاری را پیش ببرد، آن فرد لزوما اصلاح طلب محافظه کار محسوب شود. من چنین تقسیم بندی را مطلقا قبول ندارم. یک مشکلی در کشور وجود دارد، افرادی که پر سر و صدا باشند و دائم درحال توییت کردن هستند، آنها قهرمان می‌شوند؛ اما قهرمان یک شبه بدون آنکه خدمتی به گفتمان اصیل اصلاح طلبی شود چه فایده‌ای دارد؟ یکی از ویژگی‌های بارز گفتمان اصلاح طلبی قدرت جذب این گفتمان است برخلاف جریان مقابل که در هر ایستگاه افرادی را از قطار پیاده می‎کنند؛ اما گفتمان اصلاح طلبی تلاش می‌کند که افرادی را به قطار سوار کند.

باید بین گفتمان اصلاح‌طلبی و شخصیت‌های اصلاح‌طلب تمییز قائل شویم، شاید فردی مشهور به اصلاح طلبی باشد و وقتی آن فرد اشتباهی می‎کند، آن اشتباه را به کل گفتمان اصلاح‌طلبی تعمیم می‎دهند که این امر اشتباه است.

گفتمان اصلاح‌طلبی اصیل است، افرادی شاید بخواهند با نام اصلاح‌طلبی منویات شخصی خود را دنبال کنند؛ برای مثال در انتخابات مجلس دهم افرادی برای اینکه وارد مجلس شوند خواستار حضور در لیست امید بودند. اما وقتی وارد فضای مجلس شدند، راه دیگری را پیش گرفتند. پس این‎ها افراد بی‎هویتی هستند و نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا هستند، فقط دید منفعت‌گرایانه دارند.

برای انتخابات مجلس یازدهم شاخص‌هایی برای حضور افراد در لیست اصلاح طلبان تعبیه شده و این شاخص‌ها سنجش پذیر هستند. براساس آن شاخص‌ها و با ساز و کار مشخص کاندیداها وارد مکانیزم حضور در لیست اصلاح طلبان می‌شوند. اما این شاخص‌ها صرفا برای پروژه‌ی انتخابات است. به نظرم می‌توان برای اصلاح‌طلبان منشور دائمی در نظر گرفت و این امکان پذیر است، شورای عالی سیاستگذاری فقط ماموریت انتخاباتی ندارد و می‌تواند بعد از انتخابات برای منشور هم اندیشی و نظرخواهی کند. هرچند من معتقد هستم که شاخص‌های اصلاح طلبی مشخص است. باید دید حتی اگر این منشور مکتوب شود چقدر کارساز است و می‌توان تعیین کرد که فردی اصلاح‌طلب است یا نیست؟ عمکردها در طول زمان مشخص کننده است. اگر فردی نسبت به یکی از شاخص‌های اصلاح طلبی دیدگاه متفاوتی داشته باشد نباید او را طرد کنیم. باید قدرت جذب افراد را با اشتراکات حداقلی داشته باشیم.

در مجلس دهم چون شورای نگهبان بسیاری از چهره‎های اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کرد، برای آنکه مجلس دهم از تندروی‌های مجالس قبلی به دور باشد، تصمیم گرفته شد افرادی که تندرو نیستند، از آن‎ها حمایت شود تا مجلس در دست تندروها نیافتد اما افرادی که در لیست امید بودند تا کسانی که در فراکسیون امید حضور داشتند، یک اختلاف چهل، پنجاه نفری وجود داشت.

اکنون میثاق نامه‌ای توسط شورای عالی اصلاح‌طلبان تهیه شده است و افراد باید آن را امضا کنند. در این میثاق نامه پایبندی به اصول و شاخص‌های اصلاح طلبی در نظر گرفته شده است. این شاخص‌ها توسط کارگروه مشخص در شورای عالی مطرح شده و در صحن شورا مطرح و تصویب شده است. فعلا برای انتخابات مجلس یازدهم است اما می‎توان این را با اصلاحاتی به عنوان مانیفست اصلاح طلبی در آینده در نظر گرفت.

بیانیه‌ی شعسا: نمی‌توانیم زینت المجالس انتخابات باشیم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. منشور اصلاحات دروغها پیاپی، جاه طلبی و حمایت از دزدان بیت المال و میدان دادن به لیبرالها و غرب گراها.

    1. اصولگرای فعلی از اصلاح طلب فعلی بدتر و برعکس و اعتدالگرا از هر دو بدتر . فقط میرحسین موسوی : حامی مستضعفان : از مردم دوران جنگ بپرسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا