خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیشنهاد تغییر نام عربی ماهواره ظفر به خلیج فارس

یکی از کارشناسان وزارت خارجه در نامه‌ی به دکتر ظریف وزیر خارجه پیشنهاد کرده است که ماهواره‌ی در حال آماده شدن برای پرتاب به فضا از نام عربی ظفر به خلیج فارس (پرشین گلف) تغییر نام بدهد.

به گزارش انصاف نیوز، علی فرهمند، در یادداشتی که به همراه متن نامه منتشر کرده نوشته است:

ماهواره امید که تیتر اول رسانه‌های جهان شد و از آن به عنوان نخستین ماهواره پرتابی جهان اسلام یاد شد فرصتی بود که جمهوری اسلامی ایران می‌توانست در ابعاد مختلف به بهره برداری‌های همه جانبه و چند بعدی از افتخاری که کسب کرده بپردازد اما متاسفانه از بهره برداری بزرگی که می‌توانستیم با سلیقه به خرج دادن در نامگذاری ماهواره‌ای که پرتاب آن به بمب خبری رسانه‌های جهان تبدیل شد محروم ماندیم.

کشورهای عربی که از مقامات موزه لوور گرفته تا انتشار کتابها و نقشه‌ها و استعمال این نقشه‌ها در خطوط هواپیمایی و … تلاش کرده‌اند اما هنوز اقدام شایان توجهی از جانب دستگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در این رابطه مشاهده نکرده‌ام.

پرتاب نخستین ماهواره ایرانی فرصت بزرگی بود که از دست رفت. اگر این ماهواره با نام ( #Persian_gulf) عرصه‌ فضا را در می‌نوردید؛ بدون کوچکترین هزینه‌ای این نام تاریخی را به تیتر اول رسانه‌های همه جهان از عربی و غیر عربی برده بودیم. اقدامی که میلیاردها دلار هزینه‌های اعراب برای جعل این عنوان تاریخی هم امکان جبران آنرا نداشت.

فرصت نامگذاری نخستین ماهواره پرتابی ایران و جهان اسلام که از دست رفت، اما نظر به قرار پرتاب ماهواره دیگری با نام عربی ظفر از دوستان و خوانندگان گرامی خواهشمند است در صورت موافقت با پیشنهاد نامگذاری آن با نام  پرشین گلف موافقند در انتشار گسترده‌ی پیشنهاد حاضر همراهی فرمایند. بیایید هشتگ #ماهواره_پرشین_گلف را فراگیر کنیم.


متن نامه به ظریف

جناب آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه؛

پس از عرض سلام، احتراما همانطور که مستحضرید؛ بنا بر اخبار رسانه‌ها به زودی شاهد پرتاب #ماهواره_ظفر و استقرار آن در مدار زمین خواهیم بود.

خبری که اینجانب را بر آن داشت تا با دلگرمی و باور به برخورداری جنابعالی از عرق ملی و درایت لازم در در درک ضروریات و ملاحظات مورد تاکید مرقومه حاضر، به ارائه یا در واقع تکرار پیشنهادی بپردازم که سالها پیش همزمان با انتشار خبر پرتاب #ماهواره_امید به ثبت رسانده بودم.

ماهواره ای که به سرعت به بمب خبری رسانه های جهان تبدیل شد و با تیتر «پرتاب نخستین ماهواره جهان اسلام» در صدر اخبار روز جهان قرار گرفت.

اینجانب به محض اطلاع به عنوان یکی از کارشناسان #وزارت_امور_خارجه مبادرت به ثبت پیشنهادی در سایت سخنگوی وزارت امور خارجه (که در آن زمان به تازگی جهت دریافت دیدگاههای کارشناسان وزارتخانه راه اندازی شده بود ) نمودم.

پیشنهادی که با انتقاد از کج سلیقگی در انتخاب نامی خنثی برای عملیات درخشانی که بمب خبری رسانه های جهان شد و فرصت سوزی ناشی از آن آغاز شد.

چرا که نظر به اینکه اینجانب از بدو آغاز به کار در وزارت امور خارجه به عنوان کارشناس اسناد #اداره_کل_اسناد_و_تاریخ_دیپلماسی و در مقطعی در سمت مدیر #پروژه_کارشناسی_اسناد ؛ در تماس با پرونده ها و اسناد مختلف و از جمله #اسناد_خلیج_فارس ، موفق به کشف پروژه مرموزی شدم که در مقاله « #انگلیس_و_پروژه_ایرانزدایی_از_خلیج_فارس » در شماره ۲۲ #فصلنامه_تاریخ_روابط_خارجی به افشای آن پرداختم.

پروژه ای که دقت نظر بر آن ریشه بسیاری از تخاصمات و تعدیات کنونی همه جانبه از سوی بازیگران منطقه ای و بین المللی نسبت به حقوق تاریخی ایران و ایرانیان در #خلیج_فارس و حتی بایکوت نام رسمی، تاریخی و بین المللی این آبراهه مهم و استراتژیک در مکاتبات سیاسی، سخنرانی های سیاستمداران مغرض، اخبار رسانه‌ها و نقشه های مجعول کشورهای عربی و حتی خطوط هوایی ایشان را افشا می‌کند.

شکی ندارم که در صورت آگاهی و شناخت دقیق کارشناسان ، مسئولان و تحلیلگران سیاسی از ماهیت این پروژه که نزدیک به یک قرن است توسط کارگزاران انگلیس استارت خورده و بی وقفه تعقیب می شود ، ضمن ریشه یابی و درک دقیقتر از ماهیت اصلی بسیاری از تعرضات جاری به حقوق ایران در خلیج فارس ، با جدیت و حساسیت دو چندان نسبت به اتخاذ تدابیر لازم در مواجهه با این تعرضات بر می آمدند و از هیچ کوششی در راستای دفاع از نام تاریخی خلیج فارس در راستای دفاع از نام تاریخی خلیج فارس فروگذاری نکرده و شاهد رکود و انفعال و بی تفاوتی فعلی نبودیم.

از اینرو اینجانب مدتها پیش از مبادرت موسسه نشنال جغرافی و موزه لوور پاریس به انتشار و استعمال نقشه هایی با نام جعلی برای خلیج فارس ، پیشنهاد دیگری را نیز تحت عنوان لزوم « تشکیل بانک اسناد خلیج فارس » در اداره کل اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه مطرح و به ثبت رساندم ( پیوست دو ).

البته این پیشنهاد نیز مانند پیشنهاد دیگری که به استحضار میرساند ، به جهت عدم محوریت عرق ملی و دغدغه های ملی در فضای آن سالهای وزارت امور خارجه که جنابعالی با سابقه کافی کارشناسی به خوبی از اتمسفر مورد اشاره آگاهید، علیرغم استارت اولیه آن با نظارت و مدیریت بنده ، متاسفانه با افزایش غرض ورزی ها، تنگ نظری ها و سنگ اندازی ها به توقف کشیده شد!! این در حالی است که ضرورت و اهمیت اجرای چنین پروژه ای بر دیپلماتهای آگاه و کارشناسان با درایت وزارتخانه کاملا روشن شده بود .

به عنوان مثال هنگام بازدید جناب شجاعی سفیر وقت ایران در روسیه و از مدیران سابق اداره کل اسناد و تاریخ دیپلماسی از چگونگی اجرای پروژه تشکیل « بانک اسناد خلیج فارس » ضمن تقدیر و تشکر فراوان، قول دریافت پاداش و تشویق از وزیر وقت را نیز داده بودند که آنهم فراموش شد و در نهایت پروژه ای ارزشمند که در آنزمان ریالی هزینه نداشت متوقف و از هم پاشید! بیش از این مصدع اوقات شریف نشده و تنها پیشنهاد ده سال پیش در سایت سخنگوی وزارت امور خارجه را که ایشان نیز در پاسخ وعده پیگیری و انعکاس آن به مقامات ذیربط جهت تحقق آن در موارد بعدی را داده بودند تکرار می‌کنم.

چرا که متاسفانه به دلیل عدم وجود عرق ملی، عدم توجه به نظرات کارشناسی و عدم تحرک دیپلماتیک کافی درخصوص پاسخگویی به موج فزاینده تعرض به نام تاریخی خلیج فارس، ناچار به تکرار پیشنهادی هستم که ده سال پیش از این ارائه داده و در صورت توجه به آن نیازی به تکرار آن پس از سالها نبود.

پیشنهادی که خلاصه آن چنین است؛ به جای استفاده از نامهای خنثی و بی اثری همچون امید یا ظفر برای #پرتاب_ماهواره هایی که تیتر اول اخبار رسانه های جهان می شود، نام #ماهواره_پرشین_گلف را به بمب خبری رسانه های جهان از عربی تا انگلیسی و … تبدیل و میلیاردها و میلیاردها هزینه کشورهای عربی برای تحریف این نام تاریخی را بدون ریالی هزینه خنثی فرمائید.

با نهایت سپاس و احترام علی فرهمند ۱۳۹۸/۱۱/۴

رونوشت؛ جناب آقای عراقچی معاون محترم وزیر امور خارجه

پیوست یک (تصویر نخست) ثبت پیشنهاد بانک اسناد خلیج فارس
پیوست دو (تصویر دو) پیشنهاد #ماهواره_پرشین_گلف در سایت سخنگوی وزارت امور خارجه

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. تشکر از نظر کارشناس محترم و میهن دوست
    جناب اقای ظریف؛ با احترام
    ظاهرا مردم و مسئولین به پرداخت هزینه های سنگین برای مسائل پیرامون علاقه وافری دارند،متاسفانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا