خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاثیر بریگزیت بر بورس‌های اروپایی

ایسنا به نقل از بلومبرگ نوشت: روند معاملات در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر اخبار مختلفی قرار گرفت. با وجود تلاش‌های مقامات چینی برای کنترل شیوع ویروس جدید کرونا، گزارشهایی از گسترش این بیماری مخابره شده است. تاکنون این ویروس بیش از ۴۸۰۰ نفر را مبتلا کرده و جان بیش از ۱۷۰ نفر را گرفته است. علاوه بر آسیا، گزارشهایی از ابتلا به این ویروس در آلمان، فرانسه، کانادا و آمریکا نیز مخابره شده است.

سیمون دویل، مدیر دارایی در موسسه “شرودر” گفت: اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند، روند بلندمدت معاملات نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و دارایی‌های زیادی نیز وجود ندارند که بتوانند این اضطراب را به خود جذب کنند. با توقف مسافرت ها خسارت زیادی به اقتصاد کشورها وارد خواهد شد.

انتظار می‌رود رشد اقتصادی نقاط مختلف به ویژه در شرق آسیا تحت تاثیر این ویروس در سه ماهه نخست امسال کاهش یابد. هنگ کنگ، چین، تایلند، مالزی و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که احتمالا بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.

کینکی کروزبی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه “پرودنشیال فایننشیال” گفت: این ویروس روی همه چیز سایه انداخته است. اگر چه تاکنون شیوع این ویروس در سطح جهانی محدود بوده اما نگرانی‌ها از پیامدهای آن جدی است؛ به ویژه روی اقتصاد چین که کانون این ویروس بود.

در حوزه جنگ تجاری نیز پس از ۱۷ ماه اختلاف گسترده، نخست وزیر چین با سفر به واشنگتن فاز نخست توافق تجاری با آمریکا را امضا کرد. این پیمان که بخشی از یک توافق بزرگ‌تر خواهد بود چین را مکلف به افزایش خرید از آمریکا در ازای برداشته شدن بخشی از تعرفه های آمریکا روی محصولات چینی می‌کند.

دونالد ترامپ اخیرا امضای فاز نخست توافق را اتفاقی خوب برای کشاورزان آمریکایی دانسته و از امضای توافقات مشابه با مکزیک و کانادا  خبر داده است.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفته است که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با یکدیگر بر سر تعلیق عملی کردن تهدیدات متقابل اعمال تعرفه‌های تجاری تا پایان سال جاری میلادی توافق کرده‌اند. قرار است به زودی نمایندگان فرانسه و آمریکا بر سر لایحه جنجالی مالیات دیجیتالی در فرانسه که مشخصا درآمد برخی غول های فناوری آمریکایی نظیر آمازون وفیس بوک را هدف قرار می‌دهد، گفت‌وگو کنند.

آمریکا تهدید کرده است که در صورت عملی شدن این لایحه، تعرفه سنگینی روی واردات بخشی از محصولات فرانسوی وضع خواهد کرد. البته این تنها مشکل آمریکا با اروپایی‌ها نیست و آلمان و اتریش نیز اخیرا به دلیل تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به کشورهایشان توسط آمریکا موضع تندی علیه این کشور گرفته‌اند.

در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص مهم بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص “داوجونز ایدانستریال اوریج” با ۰.۰۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۸۵۹.۴۴  واحد بسته شد. شاخص “اس اند پی ۵۰۰” با ۰.۳۱ درصد افزایش تا سطح ۳۲۸۳.۶۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی ” نزدک کامپوزیت” با افزایش۰.۲۶ درصدی در سطح ۹۲۹۸.۹۳ واحدی بسته شد.

هم‌چنین در تحولات داخلی آمریکا، مجلس سنای آمریکا رسیدگی به استیضاح دونالد ترامپ را آغاز کرده است. انتظار می‌رود رسیدگی به دو محور استیضاح یعنی اتهام سوء استفاده از قدرت و سنگ اندازی در کار کنگره دست کم دو هفته طول بکشد اما با توجه به اکثریت جمهوری خواهان در مجلس سنا، به حد نصاب رسیدن آرای کافی برای عزل ترامپ کار بسیار سختی خواهد بود.

از سوی دیگر، بورس‌های اروپایی کماکان تحت تاثیر وقایع مربوط به فرانسه و انگلیس قرار دارند. اکنون انگلیس به نخستین کشوری تبدیل می‌شود که اتحادیه اروپا را ترک می کند. با وجود گذشت سه سال از زمان رای مردم انگلیس به خروج از این اتحادیه، دو طرف احتمالا یک دوره گذار یک ساله را در نظر خواهند گرفت.  برخی از نمایندگان انگلیس در پارلمان اروپا روز گذشته به شکل سمبولیک اقدام به خارج کردن پرچم های این کشور از مجلس اروپا کردند.

در فرانسه لایحه جنجالی دولت برای اصلاح نظام بازنشستگی باعث رقم خوردن طولانی‌ترین اعتصابات تاریخ معاصر این کشور و استعفای وزیر بازنشستگی این کشور شده است. بانک مرکزی فرانسه هشدار داده است اعتصابات باعث کاهش محسوس رشد اقتصادی این کشور خواهد شد. برخی خبرها حاکی از تلاش احزاب مخالف دولت فرانسه برای استیضاح رئیس جمهور این کشور در مجلس است.

فیلیپ وی، استراتژیست موسسه ” دی بی اس گروپ هولدینگز” گفت: تا زمانی که شرایط به حالت عادی برنگردد به نظر نمی‌رسد شاهد بازگشت آرامش به بازارها باشیم. اکنون با کمبود اخبار خوب مواجهیم و این شاخص ها را به عقب می‌راند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص‌ها تحت تاثیر برگزیت قرار داشتند تا جایی که شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۱.۳۶ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۳۸۱.۹۶ واحد بسته شد.

شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با ریزش  ۱.۴ درصدی در سطح ۵۸۷۱.۷۷ واحد بسته شد و شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۱.۴۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۱۵۷.۱۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۰.۷۲ درصد پایین رفت و به ۹۴۷۷.۹۰ واحد رسید.

از سوی دیگر در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مختلفی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۹۹ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۲۰۵.۱۸ واحدی بالا رفت. شاخص ” هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۰.۲۵ درصد ریزش کرد و در سطح ۲۵ هزار و ۳۸۱.۸۶ واحد بسته شد.

در چین شاخص ” شانگ‌های  کامپوزیت ” به دلیل تعطیلات اجباری بسته بود و در سطح ۴۰۰۳.۹ واحد باقی ماند. در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با. ۱۳ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۰۱۷.۲۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن صعودی بود.

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت ” وست تگزاس اینتر مدیت” با. ۶۷ درصد افزایش به ۵۳.۰۱ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۱.۳۱ درصدی به ازای ۵۹.۱۰ دلار در هر بشکه مبادله شد.

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری بدون تغییر نسبت به روز قبل در سطح ۱۵۷۴.۲۸ دلار باقی ماند. هر اونس نقره با ریزش ۰.۹۸ درصدی به ازای ۱۷.۸۲ دلار مبادله شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا