خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شخص آیت الله مصباح یک ماه در کانادا بود»

عضو سابق هیئت علمی گفت: در سال‌هایی که ما در مجموعه آیت الله مصباح حضور داشتیم، ایشان خیلی اصرار داشتند ما و دیگران به کشور های خارجی سفر کنیم. برای نمونه یک ماه با حضور خود آیت الله مصباح در کشور کانادا حضور داشتیم و ایشان اساتیدی از آمریکا را برای تدریس دعوت می کردند.حتی ایشان در سفری به آمریکا رفتند و در حوزه فلسفه سخنرانی داشتند، بنابراین اگر رفتن به خارج از کشور برای فراگیری علم باشد، مشکلی محسوب نمی‌شود. حتی فرزند آیت الله مصباح، علی در سفر به کانادا، اروپا و آمریکا با ما  حضور داشتند.

محسن غرویان، عضو سابق هیئت علمی  و استاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ارتباط با اظهارات اخیر آیت الله مصباح یزدی که برخی افراد تحصیل کرده خارج کشور را به داشتن ارتباطات پنهانی با آمریکا و انگلیس و نیز هم پیاله بودن آن‌ها خطاب کرده بود، به خبرنگار انتخاب گفت: «آیت‌الله مصباح در گفته‌های خود به صورت مستقیم کسی را مورد خطاب قرار نداده‌اند اما واقعیت آن است که ضمیر همواره مرجع خود را می یابد. به هر حال اشاره ایشان خطاب به اشخاصی مشخص است که مهم‌ترین مصداق آن را می‌توان حسن روحانی رییس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دانست. با تمام این اوصاف، پیرامون اظهارات او می‌توان به چند نکته اشاره کرد؛ اول اینکه صرف درس خواندن در کشورهای خارجی نقصی محسوب نمی‌شود. ما در روایات داریم علم را بجویید، هرچند در چین باشد. در واقع بر اساس آموزه دینی به ما توصیه می شود در جهت یادگیری علم حتی اگر در ثریا هم باشد، باید فروگذاری نکرد لذا طلب علم در خارج کشور را نه تنها نمی توان عیب، حتی می‌توان یک مزیت تلقی کرد که فرد مشقت دوری را تحمل می کند.»

وی افزود: «برخی از مراجع کشورمان هستند که فرزندانشان در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و در آن‌جا شاغل هستند، این مساله به هیچ عنوان عیب و نقص محسوب نمی شود. همچنین در سطحی دیگر برخی تعابیر ما در ارتباط با اشخاص مشکل فقهی و اخلاقی دارد. کلماتی همانند هم پیاله بودن به هیچ عنوان پسندیده نیست، آنچه از هم پیاله بودن به ذهن مردم متبادر می شود بحث خمر و شراب است. انگار این افراد با آن‌ها نشسته و شراب خورده یا رفاقتی خارج از حدود داشته یا محفل آنچنانی داشته اند. واژه هم پیاله بودن را به هیچ عنوان تعبیری مناسب نمی‌دانم.»

این استاد فلسفه اسلامی در بخشی دیگر از گفته های خود تصریح کرد: «نکته دیگر این است که در سال‌هایی که ما در مجموعه آیت الله مصباح حضور داشتیم، ایشان خیلی اصرار داشتند ما و دیگران به کشور های خارجی سفر کنیم. برای نمونه یک ماه با حضور خود آیت الله مصباح در کشور کانادا حضور داشتیم و ایشان اساتیدی از آمریکا را برای تدریس دعوت می کردند.حتی ایشان در سفری به آمریکا رفتند و در حوزه فلسفه سخنرانی داشتند، بنابراین اگر رفتن به خارج از کشور برای فراگیری علم باشد، مشکلی محسوب نمی‌شود. حتی فرزند آیت الله مصباح، علی در سفر به کانادا، اروپا و آمریکا با ما  حضور داشتند.»

غرویان افزود: «در زمانه جدید تحصیل در خارج از کشور مشکل محسوب نمی‌شود و اینکه بخواهیم به کسی ایراد بگیریم باید در زمینه علمی، فکری و منطقی باشد. اینکه آقای رییس جمهور در انگلیس تحصیل کرده‌اند یا اینکه آقای ظریف در آمریکا تحصیل کرده‌اند نه تنها امری منفی نیست بلکه نوعی مزیت محسوب می‌شود که آن‌ها زبان انگلیسی را مسلط هستند. آیت الله مصباح در موسسه باقرالعلوم و امام خمینی بارها تاکید داشتند که باید زبان انگلیسی را فرا بگیریم. همچنین شهید بهشتی در آلمان حضور داشت و زبان‌های آلمانی و انگلیسی را مسلط بودند. اکنون یک افتخار است که برخی مسولین در خارج بوده و زبان خارجی را مسلط هستند. اکنون نیز در موسسه خود آیت الله مصباح افراد و طلبه‌هایی هستند که از آمریکا و اروپا مشغول تدریس و تحصیل علم هستند.»

وی در ادامه تاکید کرد : «اگر آقای روحانی و ظریف در اروپا و آمریکا تحصیل کرده‌اند و به شکل مقایسه‌ای بین معرفت دینی و دیگر فلسفه‌ها دانشی دارند این از امتیازات مثبت تلقی می‌شود. همچنین متهم کردن هر شخصی به ارتباط پشت پرده با کشو های مختلف باید مستند و دقیق باشد، بدون سند ارائه کردن فقط سوظن و بدگمانی محسوب می‌شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بقول خودش هرچیز زمانی داردهرنکته مکانی دارد(نقل بمضمون)….مصلحت مصلحت..ووووعملی که من انجام دهم ویا سخنی که من من من بگویم عین حقیقت وبصیرت است ولی چنانچه سایرین چنین کنند باید با دیده مشکوک نگریست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا