خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مروری بر ده فیلم با محوریت ویروس کشنده

زومجی نوشت: در روزهای که ویروس کرونا به فراتر از مرزهای کشور چین گسترش پیدا کرده و هر روز قربانیان جدیدی را پیدا می‌کند و هر روز اخبار جدیدی منتشر می‌شود، بسیاری از علاقه‌مندان به سینما به‌دنبال یافتن آثاری با تجربه مشابه هستند. ویروس همیشه یکی از منابع تمام نشدنی فیلمسازان برای ساخت فیلم‌هایی علمی تخیلی تا یک فیلم با تجربه نسبتا مشابه با دنیای واقعی بوده و طی این سال‌ها شاهد ساخت آثار با کیفیتی نیز بودیم. حال این روزها که کرونا به یکی از پر بحث‌ترین مباحث امروز تبدیل شده، شاید تماشای فیلم‌هایی با محوریت موضوع ویروس کشنده جالب باشد؛ فیلم‌هایی که شاید در گذشته آن را تماشا کرده‌ایم، اما ممکن است با برخی از این آثار آشنایی نداشته باشیم یا هنوز فرصت تماشا کردن آن را پیدا نکردیم و اکنون فرصت مناسبی است تا به سراغ آن برویم و این فیلم‌ها را تماشا کنیم. آثار زیادی با چنین موضوع ساخته شده که برخی از آن‌ها مثل فیلم Rise of the Planet of the Apes نقش کمرنگ‌تری در اتفاقات فیلم داشته و به همین منظور در فهرست مقاله حضور ندارند. حال سخن را کوتاه می‌کنیم و فیلم‌هایی را معرفی می‌کنیم که محوریت آن ویروس کشنده و خطرناکی است که شاید حتی بی‌شباهت هم به ویروس کرونا نداشته باشند. همچنین این نکته را باید یادآور شد که این فهرست بدون رتبه‌بندی هستند.

28Days Later
فیلم 28Days Later نه‌تنها یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین فیلم‌های ترسناک دو دهه اخیر سینما است، بلکه در آن شاهد یکی از خطرناک‌ترین ویروس‌های تاریخ سینما نیز بودیم

ممکن است بیشتر طرفداران زامبی‌های جرج رومرو طرفدار نوآوری و تغییرات دنی بویل در فیلم 28Days Later نباشند، اما هرکسی که فیلم را دیده باشد و خواه مهاجمان را زامبی حساب کنید یا خیر، به همان اندازه فیلم کاملا خلاقانه و به خوبی ساخته شده که در آن شاهد صحنه‌های ترسناک و متفاوتی هستیم. فیلم 28Days Later نه‌تنها یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین فیلم‌های ترسناک دو دهه اخیر سینما است، بلکه در آن شاهد یکی از خطرناک‌ترین ویروس‌های تاریخ سینما نیز بودیم. چهار هفته پس از آن که گروهی از فعالان حقوق حیوانان در هنگام تلاش برای آزاد سازی گروهی از شامپانزه‌ها باعث خارج شدن این ویروس مرگبار شدن، جیم که یک دوچرخه‌سوار پیام‌رسان است، از کما بیدار می‌شود و حال به‌دنبال یافتن خانه خود در لندن است که ظاهرا به یک متروکه تبدیل شده است. او خیلی زود متوجه و شوکه می‌شود که هنوز مردم در اطراف شهر هستند و بسیار از آن‌ها به یک بیماری آلوده شده که آن‌ها را به موجودات خشن و وحشتناکی تبدیل می‌کند. در جستجوی درمان احتمالی با گروهی از بازماندگان، جیم متوجه می‌شود که این افراد آلوده تنها تهدیدی نیستند که او و دوستانش را تهدید می‌کند و باید با آن مبارزه کنند.

Carriers
فیلم Carriers با بازی کریس پاین، نگاه کاملا واقع‌بینانیه‌ای از انتشار و گسترش ویروس مسری در سراسر جهان را نشان می‌دهد

همان‌طور که در طول مقاله هم به آن اشاره شده، ویروس‌ها می‌توانند بسیار فوق‌العاده ترسناک باشند و همین موضوع یک عامل مناسب برای ساخت یک اثر ترسناک و وحشتناک براساس آن است. همچنین ویروس‌ها می‌توانند در بخش دلهره‌آورنیز بسیار تأثیرگذار باشند. فیلم Carriers با بازی کریس پاین، نگاه کاملا واقع‌بیانیه‌ای از انتشار و گسترش ویروس مسری در سراسر جهان را نشان می‌دهد، اما این بدان معنا نیست که فرصت‌ تبدیل کردن این ویروس به یک ویروس‌ همه‌گیر مرگبار و تبدیل کردن زمین به یک جهنم ترسناک را از دست بدهد. پس از پیشرفت سریع ویروس کشنده جهانی، مردم برای زنده ماندن به دستگاه‌های خود نیاز دارند. برادران برایان به‌همراه بابی، دنی و کیت در تلاش هستند تا به سرتاسر کشور سفر کنند تا یک منطقه ایزوله را پیدا کنند و آن‌ها مطمئن هستند که به ویروس مبتلا نیستند. آن‌ها مجموعه دقیقی از قوانین را دارند که معتقد هستند همه آن‌ها را زنده و سالم نگه می‌دارد، اما در هنگام مسافرت آن‌ها با موانعی مواجه می‌شود که از نظر ذهنی و عاطفی آن‌ها را فراتر از چیزی که برای آن آماده شده‌اند، مورد آزمایش قرار خواهد داد.

The Maze Runner: The Scorch Trials
با شروع قرن بیست و یکم، شاهد ورود فیلم‌های بیشتر برای گروه نوجوانان بودیم که این فیلم‌ها تبدیل به ماشین‌های پولسازی برای استودیوها شدند

با شروع قرن بیست و یکم، شاهد ورود فیلم‌های بیشتر برای گروه نوجوانان بودیم که تبدیل به ماشین‌های پولسازی برای استودیوها شدند. پس از موفقیت فیلم Maze Runner که اقتباسی از رمانی به همین نام بود، دنباله این فیلم مدت کوتاهی بعد منتشر شد که داستان توماس و گروه باقی‌مانده‌اش را دنبال می‌کرد که حال به‌دنبال فرار از دست بزرگسالان شرور بودند که می‌خواستند مغز نوجوانان را برای درمان بیماری ترسناکی که دنیا را فرا گرفته بود، استخراج کنند. این ویروس فلیر نام داشت که فرد آلوده با لکه‌های خون سیاه‌رنگ، به‌دنبال شکار دیگر موجودات زنده بود. با اینکه فیلم The Maze Runner: The Scorch Trials موفقیت قسمت اول را تکرار نمی‌کند و در مجموع داستان جدیدی را نیز ارائه نمی‌دهد و شاید بسیاری از طرفداران قسمت اول را ناامید کند، اما موجودات Flare و قربانیان آن یکی از برجسته‌ترین بخش‌های فیلم بود که باعث شد هیجان و دلهره خوبی را به بیننده انتقال دهد. در طول فیلم توماس و گروهش در تعقیب و گریز با این موجودات به‌دنبال رفتن به مکانی امن و بقا بودند که همین موضوع شاهد خلق صحنه‌های جذاب و دلهره‌آوری در خرابه‌های شهرها شده بود.

Cabin Fever
صحنه تراشیدن پا و به‌دنبال آن حمله سگ، نقطه اوج دلهره و وحشت فیلم Cabin Fever بود

الی راث پس از فیلم ترسناک Hostel شهرت خوبی در سینمای وحشت به‌دست آورد و توانست نگرش جدیدی در این فیلم‌ها و شخصیت‌های شیطانی به بیننده ارائه دهد، اما فیلم The Green Inferno به نحوی این روند را خاتمه داد و حال مردم در حال فراموشی آثار این کارگردان هستند که مورد توجه افرادی چون کوئنتین تارانتینو و پیتر جکسون قرار گرفته بود. فیلم Cabin Fever که اولین فیلم راث بود، یکی از فیلم‌هایی است که در زیر گروه ژانرهای خود، واقعا عنصر ویروسی را در شخصیت شرور این اثر ترسناک قرار داده است. این فیلم داستانی گروهی از دانشجویان کالج را دنبال می‌کند که قرار است جشن فارغ التحصیلی خود را جنگل انجام دهند. دراین‌میان، یکی از دختران به ویروس وحشتناک گوشت‌خواری مبتلا می‌شود و به آرامی این ویروس به سایر اعضای گروه نیز سرایت می‌کند. کل فیلم به طرز عجیب و خارق‌العاده‌ای زننده و چندش‌آور است، اما صحنه تراشیدن پا و به‌دنبال آن حمله سگ، نقطه اوج دلهره و وحشت فیلم Cabin Fever بود.

Pontypool
فیلم Pontypool یکی از پر تنش‌ترین و اورجینال‌ترین فیلم‌ها در حوزه سینمای ترسناک است

فیلم Pontypool داستان حمله یک ویروس به یک شهر کوچک را دنبال می‌کند که اکثریت شهروندان به زامبی‌های بی‌مغز، بی‌پروا و خشن تبدیل می‌شوند و حال افرادی که به این ویروس مبتلا نشده، به‌دنبال بقا و زنده ماندن در دنیای خونین فیلم هستند. به‌نظر می‌رسد که در ظاهر فیلم Pontypool یک اثر متوسط و نرمال زامبی‌محور باشد و شاید نمونه‌های مشابه دیگری نیز دیده باشیم، اما در واقعیت این فیلم یکی از پر تنش‌ترین و اورجینال‌ترین فیلم‌ها در حوزه سینمای ترسناک است. تمرکز فیلم روی دی‌جی گرنت مزی است که گویندگی یک رادیو را بر عهده دارد و روزانه اخباری را گزارش می‌دهد و او و اعضای تیم تولیدش بیشتر طول روز را در محل کار خود در شهر کوچک در کشور کانادا می‌گذارنند. در ادامه شاهد حمله دیوانه‌وار گروهی به ایستگاه رادیویی هستیم، اما آنچه که آن‌ها نمی‌دانند این است که شهر به ویروس آلوده شده و از فردی به فرد دیگر در حال انتقال است. مطمئنا زمانی‌که ویروس را با صدای بلند می‌خوانید، انتقال یک ویروس به شخص دیگری کمی عجیب به‌نظر می‌رسد، اما تا زمانی‌که فیلم را تماشا نکرده‌اید، آن را قضاوت نکنید. اگر با این الماس خشن آشنایی دارید، به‌خوبی می‌دانید که این فیلم می‌تواند باعث دلهره بسیار شما شود.

[REC]
فیلم [REC] یک نمونه عالی از یک فیلم کم بودجه است که تمام چیزهایی که باعث‌ می‌شود در یک فیلم وحشتناک ببینیم و آن را بسیار مهیج نگه دارد، را ارائه می‌دهد

فیلمسازان اسپانیایی زبان در ژانر ترسناک سال‌ها است که با اشخاصی چون گیرمو دل تورو و خوان کارلوس فرسنادیو در بازار فیلم‌های ترسناک و ماوراء طبیعی جولان داده‌اند، اما بازار این فیلم‌ها باتوجه‌به زبان آن‌ها و اینکه بیشتر طرفداران این فیلم‌ها آمریکایی هستند، کمی کوچک بوده و فیلم‌های با پتانسیل بالایی نادیده گرفته‌ شده‌اند. پس از انتشار فیلم Quarantine که نسخه بازسازی و انگلیسی زبان فیلم اسپانیایی‌زبان و ترسناک [REC] بود، بسیاری از علاقه‌مندان تلاشی برای تماشای نسخه اصلی نکردند. فیلم [REC] یک نمونه عالی از یک فیلم کم بودجه است که تمام چیزهایی که باعث می‌شود در یک فیلم وحشتناک ببینیم و آن را بسیار مهیج نگه دارد، را ارائه می‌دهد و در مقابل بدترین کلیشه‌های این فیلم‌ها را نیز در اختیار دارد. این فیلم داستان یک خبرنگار و فیلمبردار را دنبال می‌کند که به‌دنبال تهیه یک گزارش از داستان یک آتش نشانان هستند. پس از پاسخ به تماس در مورد پیرزنی که در آپارتمانش به دام افتاده، حال خبرنگار، فیلمبردار، آتش‌نشانان و هر کس دیگری که در ساختمان حضور دارند، در این دام می‌افتند. با شروع حمله به این افراد همه چیز وحشتناک می‌شود و مستاجران به موجوداتی شریر و بدجنس تبدیل شده و شروع به گاز گرفتن هرکسی که ببینند، می‌کنند. آخرین قربانیان که با قربانیان ویروس گرفتار شده‌اند، متوجه می‌شوند که این ویروس باعث خواهد شد تا چیزی شیطانی به آن‌ها تسلط پیدا و آن‌ها را کنترل کند.

Resident Evil
فیلم Resident Evil براساس یک مجموعه بازی ترسناک بسیار محبوب ساخته شده است

فیلم Resident Evil داستان زنی را دنبال می‌کند که پس از اینکه از خواب بیدار می‌شود، خانه‌اش را مورد حمله سربازان می‌بیند. او در ادامه متوجه می‌شود که خانه‌اش به هیچ وجه یک خانه نیست، بلکه یک ورودی مخفی برای یک مرکز مخفی تسلیحات بیوشیمیایی زیر زمینی است که ویروس T از این مکان رخنه کرده و حال مجددا جسدها زنده شده و تبدیل به زامبی‌های ترسناک و خطرناکی شده‌اند. فیلم Resident Evil براساس یک مجموعه بازی ترسناک بسیار محبوب ساخته شده که محبوبیت آن باعث شد تا خیلی زود فیلم آن نیز ساخته شود که در مجموع هرگز نتوانست موفقیت مجموعه بازی آن را تکرار کند، اما قسمت‌های قابل احترام و جذابی برای طرفداران نیز ساخته شده است. با اینکه فیلم‌های رزیدنت ایول خیلی هم بدنام نیستند و شاهد حضور بازیگران زیادی بودیم، اما وجود زامبی‌های خونخوار و پر تحرک و مبارزه میلا یوویچ در نقش آلیس با زامبی‌ها شاید کمی احمقانه باشد، ولی جذابیت خاص خودش را دارد.

Splinter
فیلم Splinter نمونه کاملی از فیلمی با بودجه کم است که سازنده فیلم توانسته با نبوغ و مقداری توانمندی اثری با کیفیت را ارائه دهد

فیلم Splinter داستان سث و پولی را دنبال می‌کند که در راه رفتن به اردو توسط دنیس که یک محکوم است و لیسی ربوده می‌شوند. این گروه پس از اینکه لیسی توسط یک موجود وحشتناک و پوشیده از لکه‌های سیاه مورد حمله قرار گرفته و کشته می‌شود، متوقف شده و به یک پمپ بنزین پناه می‌برند، اما خیلی زود متوجه می‌شوند که این موجود یک انگل است که قربانیان خود را به میزبان‌های خونخوار و خطرناکی تبدیل می‌کند و درواقع قربانیان مثل یک میزبان برای این انگل هستند. فیلم Splinter نمونه کاملی از فیلمی با بودجه کم است که سازنده فیلم توانسته با نبوغ و مقداری توانمندی اثری با کیفیت را ارائه دهد. این فیلم با داشتن یک گروه بازیگری کوچک، حداقل مکان‌ها، حداقل گریم و با افکت‌های هوشمندانه بسیار موفق عمل کند و به خوبی می‌تواند باعث ترس بیننده شود. همچنین فیلم اسپلینتر از فیلم‌های ترسناکی مثل Jeepers Creepers نیز ایده وام گرفته و ارائه کرده است.

Black Sheep
فیلم Black Sheep یک فیلم ترسناک بسیار خوب با یک ویروس زامبی فوق‌العاده مبتکرانه است. فیلمی که به همان اندازه که خون و خونریزی دارد، بسیار هم پر هیجان است

از زمان کودکی، هنری همیشه از گوسفندان می‌ترسید. او در ادامه تلاش کرد تا از خانه دوران کودکی خود فاصله بگیرد، اما او در ادامه به خانه باز می‌گردد تا شانس خود برای فروش بخش گوسفندان مزرعه خانوادگی را امتحان کند. هنری در ادامه متوجه می‌شود که برادرش آزمایش‌های بسیار خطرناکی را روی گوسفندان انجام داده که عواقب بسیار خطرناکی داشته است. حیوانات به زامبی‌های گرسنه و گوشت‌خوار تبدیل شده‌اند و حال هنری باید یاد بگیرد که چگونه با ترس خود مواجه شود و از شیوع ویروس در کشوری که از هر هفت آدم یک گوسفند دارد، جلوگیری کند. فیلم Black Sheep یک فیلم ترسناک بسیار خوب با یک ویروس زامبی فوق‌العاده مبتکرانه است. فیلمی که به همان اندازه که خون و خونریزی دارد، بسیار هم پر هیجان است. گوسفندان شیطانی به خودی خود بامزه و خنده‌دار هستند، اما زمانی‌که گوسفندان مردم را نیش می‌زنند و آن‌ها را به ترکیبی از زامبی انسان-گوسفندی تبدیل می‌کند، به سطح کاملا جدیدی از طنز می‌رسد. قصد فاش کردن داستان فیلم را نداریم، اما پایان هیچ فیلم ترسناکی به اندازه فیلم Black Sheep مسخره نیست.

Contagion
ویروس فیلم Contagion شباهت زیادی به ویروس کرونا دارد

فیلم Contagion داستان شیوع یک بیماری ویروسی جدید را دنبال می‌کند که خیلی سریع در همه دنیا گسترش پیدا کرده و باعث مرگ افراد زیادی در سراسر جهان می‌شود. این فیلم که درواقع براساس شیوع بیماری سارس و آنفولانزای خوکی ساخته شده، تلاش گروهی از دانشمندان CDC در سراسر جهان را نشان می‌دهد که به‌دنبال یافتن واکنسی برای درمان این ویروس مرگبار هستند. شباهت بالای ویروس فیلم Contagion به ویروس کرونا باعث شده تا این فیلم این روزها بار دیگر بر سر زبان‌ها بیفتد و می‌توان صحبت در مورد این فیلم و شباهت‌های آن به کرونا را در هر جایی به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد. در هر حال فیلم «شیوع» به خوبی نشان می‌دهد که یک ویروس چگونه می‌تواند باعث شود تا حتی یک کشور بزرگ در کنترل گسترش آن ناتوان باشد و حتی باعث زمینگیری بخش‌های متعددی از این کشور شود. فیلمی که حوادث آن نه‌تنها علمی و نزدیک به واقعیت است، بلکه نمای ترسناک و وحشتناکی از چنین ویروسی را نمایش می‌دهد و شاید کرونا در حال حاضر به مرگباری ویروس این فیلم نباشد، اما بدون شک می‌تواند باعث وحشت هر شخصی شود. بااین حال، فیلم Contagion شاید دارای بخش‌های داستانی و درام نیز باشد، اما بدون شک یکی از نزدیک‌ترین آثار سینمایی تاریخ به چنین حوادثی هست که دیدن آن در این ایام شاید گزینه جالبی برای سینما دوستان نیز باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا