خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصلاحات پیروز انتخابات +گزارش روزنامه ها از نتیجه ی انتخابات

روز جمعه با خلق حماسه ای ناباورانه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، کاندیدای مورد حمایت آقای سید محمد خاتمی، اصلاح طلبان و اعتدالگرایان، همچنین دکتر عارف که به نفع آقای روحانی کناره گیری کرده بود، و همچنین مورد حمایت آیت الله هاشمی رفسنجانی و دکتر پزشکیان کاندیداهایی که متاسفانه احراز صلاحیت نشده بودند؛ به عنوان رییس‌جمهور دوره یازدهم انتخاب شد؛ انتخابی که شادی و شوق بسیاری از هموطنانی را در سراسر کشور به دنبال داشت و تا ساعات بامداد یکشنبه به جشن و پایکوبی مشغول بودند.

به گزارش انصاف نیوز، بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور جدیدترین نتایج اعلام شده، از 50 میلیون و 483 هزار و 192 نفر واجد شرایط رای دادن، 36 میلیون و 704 هزار و 156 نفر رای دادند که 35 میلیون و 458 هزار و 747 رای صحیح اخذ شد. بدین ترتیب میزان مشارکت مردم در این انتخابات، 72.7 درصد بوده است. بر اساس شمارش کل آرا، حسن روحانی حائز اکثریت آرا و در نتیجه به عنوان رییس‌جمهور منتخب مردم معرفی شد. نتایج نهایی آرا در ساعت 20 و 20 دقیقه روز شنبه به ترتیب میزان آرا بدین شرح اعلام شد:

1- حسن روحانی: 18 میلیون و 613 هزار و 329 رای
2- محمدباقر قالیباف: شش میلیون و 77 هزار و 292 رای
3- سعید جلیلی: چهار میلیون و 168 هزار و 946 رای
4- محسن رضایی: سه میلیون و 884 هزار و 412 رای
5- علی‌اکبر ولایتی: دو میلیون و 268 هزار و 753 رای
6- سیدمحمد غرضی: 446 هزار و 15 رای

گزارش روزنامه ی اعتماد

گزارش 40ساعت نفس‌گير در ستاد انتخابات كشور
روحاني چگونه رييس‌جمهور شد؟

ستاد انتخابات كشور ساعت‌هاي پر التهابي را پشت گذاشت. از صبح روز جمعه تا شامگاه شنبه كه نتايج نهايي حكايت از پيروزي قاطع حسن روحاني بر رقباي اصولگرا داشت بارها شايعات و شنيده‌ها نمايندگان رسانه‌ها را غافلگير، شاد و غمگين كرد.

از همان آغازين دقايق پايان راي‌گيري گمانه‌زني‌ها شروع شد. ميداندار گمانه‌ها اما اين‌بار نه اصولگرايان و رسانه‌هايشان كه اصلاح‌طلبان بودند. برخلاف ادوار گذشته كه هميشه خبرهاي غيررسمي را رسانه‌هاي اصولگرا منتشر مي‌كردند و در اغلب موارد به دليل نزديكي‌شان به نهاد‌هاي مختلف قدرت با صحت آن روبه‌رو مي‌شديم اين‌بار با پايان راي‌گيري سكوت آنها آغاز شد. سكوت همزمان آنها و مسوولان ستاد انتخابات در كنار خبرهاي خوبي كه به اصلاح‌طلبان مي‌رسيد نشانه‌هاي خوبي بود براي آنكه بذر اميد زنده بماند. گعده‌هاي چند نفره خبرنگاران همه حكايت از يك چيز داشت: روحاني و قاليباف بيشترين آرا را دارند. سكوت مسوولان ستاد انتخابات كشور نگران‌كننده بود تا اينكه اعلام كردند از ساعت دو بامداد نتايج اوليه شمارش آرا منتشر مي‌شود. تماس‌هاي متعدد با منابع آگاه شروع شد. هر كس نسبت به ارتباطي كه داشت تلاش مي‌كرد تا از حوزه‌هاي انتخابيه در سراسر كشور خبر بگيرد. در سكوت خبري ستاد انتخابات كشور تنها صداي زنگ تلفن‌هاي همراه و حرف‌هايي در فضا مي‌پيچيد كه آمار مبادله مي‌كردند. از هر حوزه انتخابيه كه سراغ مي‌گرفتيم حسن روحاني با اختلاف فاحش نسبت به سايرين پيشتاز بود. خبرنگاران اصولگرا اما آرام بودند. اگر شنيده‌يي هم داشتند با چهره‌هاي درهم با يكديگر در ميان مي‌گذاشتند. در اين سو اما اصلاح‌طلبان با هر تماس تلفني شادي را ميهمان سالن 600 نفره تالار بزرگ كشور مي‌كردند. خبرها همه خوب بودند. ساعت از دو بامداد گذشت اما خبري از وزير كشور و مسوولان ستاد انتخابات نشد.

نيمه‌شب موج دوم خبرهاي خوب رسيد. برخي اطرافيان نزديك محمدباقر قاليباف روي شبكه‌هاي اجتماعي به هواداران دكتر روحاني تبريك مي‌گفتند. اصولگرايان اما اميدوار بودند كه كار به دور دوم بكشد و در يك هفته باقيمانده با تجميع آرا روي قاليباف، كليد پاستور را در دست بگيرند. خبرنگاران نزديك به قاليباف عصبي بودند. قدم زدن‌هاي بي‌هدف و پچ‌پچ‌هاي آنان نشان مي‌داد پيروزي نزديك است. مقابل ورودي‌هاي وزارت كشور خبري از بلوك سيماني نبود. عصر جمعه هيچ ستاد انتخاباتي با رفتار غيرقانوني لباس شخصي‌ها به تعطيلي كشيده نشد و همه‌چيز آرام بود. همين آرامش دور از انتظار باعث مي‌شد نگران شويم. هر چه از شب مي‌گذشت و به سحر نزديك مي‌شديم گمانه‌زني‌ها مبني بر يكسره شدن تكليف انتخابات در مرحله اول افزايش مي‌يافت. رابطه مستقيمي بين خبرهاي خوب و تمام شدن شب برقرار بود. اما چرا هيچ‌كس در محل استقرار خبرنگاران حضور نمي‌يابد؟ اين سوال تا ساعت پنج صبح شنبه ادامه داشت. بالاخره در ستاد انتخابات باز شد و خبر دادند كه «آماده باشيد آقاي وزير تا دقايقي ديگر براي اعلام نخستين نتايج وارد استوديوي شبكه خبر در سالن 600 نفره مي‌شود.» تماس‌هاي تلفني دوباره شروع مي‌شود. كسي توجه ندارد ساعت چند است. آن سوي خطوط تلفني همه بيدارند. چشم يك ملت به ستاد انتخابات كشور بود. جمعه‌شب هيچ‌كس نخوابيد. تاخير وزير كشور براي ورود به استوديوي شبكه خبر همه حاضران را پاي دو ال‌سي‌دي نصب شده در سالن نشاند. ال‌سي‌دي‌هايي كه قرار بود به صورت لحظه به لحظه نمودار راي نامزدها را نشان دهد. اتفاقي كه هرگز نيفتاد. شبكه خبر برنامه‌هايي مرتبط با سرطان پانكراس و لوزالمعده پخش مي‌كرد و آقاي وزير براي حضور مقابل دوربين تعلل داشت. بالاخره مصطفي محمدنجار حدود ساعت شش صبح وارد استوديوي شبكه خبر شد. خبرنگاران ال‌سي‌دي‌هاي داخل سالن را رها كرده و همگي به استوديو رفتند. تست صدا انجام شد. سلام و عليك مجري با وزير كشور و سخنان ابتدايي او. صداي دوربين عكاس‌ها، فضاي تاريك استوديو و دل نگراني خبرنگاراني كه چند ثانيه زودتر از مردم نتيجه را متوجه مي‌شدند تمام آن چيزي بود كه در استوديوي شبكه خبر به وقوع مي‌پيوست. دست‌ها مثل دل‌ها گره خورده بود تا اينكه آقاي وزير بالاخره شروع به خواندن آرا كرد: تا اين لحظه شمارش 1631 شعبه به پايان رسيده كه نتايج آن به شرح ذيل است: كل آرا ماخوذه 861866، آرا صحيح 826649، حسن روحاني 401949، محمدباقر قاليباف 126896، سعيد جليلي 119294 از اينجا به بعد را نمي‌شنويم. شور و شوق آغاز مي‌شود. فاصله راي روحاني و قاليباف تقريبا با همين نسبت حفظ مي‌شود و سعيد جليلي گاهي در اعلام‌هاي مكرر جايش را در رتبه سوم به رضايي مي‌دهد. از اينجا به بعد ساعت به ساعت آمارها مي‌رسد. هر بار كه اطلاعيه تازه مي‌رسد جنب و جوش افزايش مي‌يابد. تا اينكه خبر نهايي مي‌رسد. يك ايران منتظر اين خبر بود: دكتر حسن روحاني رييس‌جمهور ايران شد.

گزارش روزنامه ی آرمان

باد در پرچم اصلاحات

انتخابات یعنی تغییر مسالمت‌آمیز قدرت سیاسی، انتخابات یعنی برآیند نظرات لایه‌های مختلف و متکثر مردم که در صندوق رای متبلور می‌شود. انتخابات یعنی بلوغ سیاسی؛ رشد و آگاهی، همنوایی و همدلی یکان یکان شهروندان جامعه مدنی، آنان که خشت‌خشت بنای سازه سیاست را با رای‌های خود استوار می‌کنند. روز جمعه تمامی مولفه‌هایی که برای یک انتخابات شگفتی‌ساز لازم و مبرهن می‌نمود یک به یک جامه عمل پوشید. انتخاباتی با حضور حداکثری و خیره‌کننده ملت، انتخاباتی با تغییر و جابه‌جایی در ارکان قوه مجریه و رای به تغییر رویکرد سیاسی، انتخاباتی که هم شکلی و هم ماهیتی شگفتی‌ساز شد و یکبار دیگر باد را در پرچم اصلاحات و اعتدال وزیدن گرفت. پس از 12 سال ملت ایران یکبار دیگر برگ اعتماد خود را به اصلاح‌طلبان اعطا کردند و کاندیدای ائتلاف پیروز میدان شگرف انتخابات شد. دکتر حسن روحانی حائز اکثریت آرای ملت شد و با طی مراحل قانونی هفتمین رئیس‌جمهور ایران نام خواهد گرفت. شیخ دیپلمات کاندیدای اعتدال و منادی گفتمان تعاملی بود؛ خرقه‌ای که گویا برازنده وی تافته و بافته شده بود و توانست نظر جمع کثیری از مردم را به خود جلب کند. او با طمانینه، رکین و با صلابت سخن می‌گفت، او از برنامه‌ها و اهداف و چشم‌انداز خود گفت، در مناظره خوش درخشید اما آرای وی بی‌گمان بیش و پیش از هر گزاره‌ای منوط به 2 گزینه بود؛ نخست، اجماع و اتحاد اصلاح‌طلبان و دوم که ذیل همین عنوان رقم خورد و آن چیزی نبود جز میدان‌داری لنگرهای ثبات و ارکان انسجام جبهه تحول‌خواهان، آیت‌ا… هاشمی‌ و رئیس دولت اصلاحات که با جلوداری خود، کاری کارستان رقم زدند و بستر پیروزی بزرگ را فراهم کردند.

وحدت، رمز عزت

صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری یکبار دیگر به‌مثابه جام جهان‌نما عمل کرد و عیوب و نقاط ضعف و قوت طیف‌های سیاسی را به رخ کشیده و آموزه‌های آن می‌تواند چراغ راهی باشد برای حال و آینده طیف‌های سیاسی که مایلند در عرصه انتخابات به کنش فعالانه و هدفمند دست یازند و به پیروی نائل شوند. اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات فراز و فرودهایی تجربه کردند و به‌رغم حذف چهره اصلی خود از عرصه انتخابات، رقابت را واننهادند و برای بازی دست به استراتژی جایگزین زدند. آنان در عمل ثابت کردند که اصلاح‌طلبان چون آب روان هستند که اگر بر زمین بریزد از هر منفذی بهره می‌جویند تا به سرمنزل مقصود رهنمون شود. درس بزرگ انتخابات این دوره را می‌توان در قامت اتحاد واجماع جست، آنانی که از این تاکتیک بهره جستند، بر سریر ثبات قرار گرفتند و همای پیروزی را در آغوش گرفتند و آنان که بر طبل افتراق و تشتت کوبیدند، رهاوردی جز توفیق نیافتن را نصیب خود نساختند. این گزاره را می‌توان یگانه مبحث راهبردی و کلیدی انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری خواند که در آینده با توجه به آن سپهر سیاست آبستن تحولات و چینش‌های تازه در اردوگاه‌های سیاسی مختلف خواهد بود.

موج ائتلاف و تغییر شاخص‌ها

پس از عدم احراز صلاحیت آیت‌ا… هاشمی موجی نه‌چندان همپوشان در جبهه اعتدال و اصلاحات به‌راه افتاد تا آنجا که نظرسنجی‌های اولیه آرای حسن روحانی را 8 درصد نشان می‌داد. سه هفته طلایی در برابر جبهه اصلاحات بود آنان یا باید بازی را وامی‌نهادند یا آن که فعالانه پا به عرصه رقابت می‌گذاشتند. ضمن آنکه حضور دو کاندیدا گزینه بالقوه آسیب‌زننده‌ای بود. اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اما راه دوم را برگزیدند. در گام اول آنان با بهره‌گیری از فضای مناظره‌ها گفتمان خود را در سطح عمومی مطرح کردند و تراز نظرسنجی‌ها را به‌تدریج مثبت اما هنوز فاصله بسیاری تا پیروزی آن‌هم به شکل قاطعانه داشتند. گام دوم مهم‌تر از گام اول بود، اصلاح‌طلبان نیازمند راهبردی طوفانی، انسجام‌بخش و ظرفیت‌افزا بودند؛ پتانسیلی که تنها در قالب اجماع امکان حصول داشت و می‌توانست به منصه‌ظهور برسد، درواقع بیش از تجمیع آرا این دو کاندیدا نفس اجماع بود که می‌توانست پالس‌های مثبتی را به بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان منتقل کند و قشر خاکستری را به میدان بیاورد ضمن آنکه کارکرد بسیار استراتژیک اجماع؛ امکان نقش‌آفرینی و علنی کردن حمایت بزرگان جبهه اصلاحات بود که همگان دیدند با بیانیه‌های صادر شده چه اقبال و اشتیاقی رقم خورد. به‌طور دقیق رشد فزآینده آرای حسن روحانی درست از همین زمان یعنی از دوشنبه‌شب و با حمایت شیخین جامه عمل پوشید و تاریخ سیاسی ایران یک شگفتی دیگر را شاهد بود.

شبی در بیم و امید

انتخابات که به پایان رسید، حسب پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها به ستاد آقای روحانی رفتیم تا در جریان کم و کیف رویدادها قرار بگیریم. ستاد مملو از جمعیت مشتاقی بود که به‌دنبال کسب آخرین خبرها بودند. اولین اخبار از نیوزیلند و سنگاپور و مالزی رسید. رای بسیار بالای روحانی در این نقاط می‌توانست طلیعه خوبی باشد بر آغازی بزرگ؛ اخبار غیررسمی توسط ناظرین می‌رسید اما معذوریت قانونی اجازه انتشار رسمی نمی‌داد و بنای ستاد روحانی هم موضع‌گیری‌های خارج از روند قانونی نبود. از همه نقاط کشور تماس گرفته می‌شد، تماس‌هایی که شماری از آن خبری بود و قسمت پرشماری از آن مردمی بودند که مجدانه جویای نتیجه آرای ماخوذه بودند. بالاخره ساعت 5 صبح اولین خبر رسمی حکایت از برتری خیره‌کننده شیخ دیپلمات داشت. وی چهار برابر نزدیک‌ترین رقیبش رای آورده بود و پیروزی وی مسجل به‌نظر می‌رسید. حتی وفق سال‌های گذشته به نظر می‌رسید که تا لختی دیگر نتایج نهایی اعلام شود اما چنین نشد و ستاد روحانی در نهایت متانت و قانونمداری رویه اعتدالی خود را به نمایش گذاشت ضمن آن که اعلام کرد تابع سازوکارهای قانونی است، اعلام داشت تا آخرین لحظه و آخرین اعلام نتایج اعلام پیروزی نخواهد کرد. آنان در اولین گام ثابت کردند که بر طی طریق ذیل روندهای قانونی تاکید دارند؛ قانونگرایی که شاید حلقه گمشده سال‌های اخیر باشد و بی‌گمان یکی از علت‌العلل‌های اقبال مردم به دولت تدبیر و امید نیز می‌تواند شعار قانونگرایی آن باشد.

در نهایت…

بی‌گمان 24 خرداد سال 92 یکی از نقاط عطف چند دهه اخیر سپهر سیاسی است. از آن‌رو که به‌رغم همه هجمه‌ها و مضایق تحمیلی بیرونی ملت ایستادگی و همدلی خود را به منصه ظهور رساند از آن رو که به‌رغم تبلیغات منفی ناخیرخواهان نهاد انتخابات اصالت و کارکردش را بیش و پیش از همیشه به رخ کشاند. از آن رو که مردم مشق دموکراسی و گفتمان و تعامل را به بهترین وجه ممکن به نمایش گذاشتند. از آن رو که گفتمان تغییر و توازن و تعدیل و تعامل پیروز بی‌رقیب انتخابات بود از آن رو که مردم نشان دادند که به بلوغ و آگاهی فزاینده دست یافته‌اند و بدون تبلیغات گزاف و مخارج بسیار و کارناوال‌های آنچنانی رای خود را به صندوق می‌ریزند. از آن رو که بازنده و برنده به‌دور از هیجانات کاذب به فعل و نظر اکثریت احترام گذاشتند و از خود بی‌خود نشدند. در نهایت اما باید گفت این تازه آغاز راهی خطیر و بزرگ است برای فتح قله‌های پیشرفت در سایه سار همدلی و تعامل همه اضلاع و اقطاب جامعه خردورز ایرانی از هر صنف و گروه و دسته‌ای.

گزارش روزنامه ی بهار

اصلاحات پیروز‌ انتخابات

رای‌های مردم شمارش شد، رای‌هایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم به صندوق ریختند. نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم پیروز شد. حسن روحانی که با حمایت هاشمی نامزد انتخابات شده بود پس از حمایت اصلاح‌طلبان و خاتمی و با کناره‌گیری محمدرضا عارف توانست بر رقیبان اصولگرایش پیروز شود. در شهر خبری بود. آ‌ن‌قدر خبر که برایش بیش از 450 خبرنگار داخلی و خارجی شال و کلاه کردند و به ستاد انتخابات وزارت کشور آمدند. روز جمعه بسیاری آمدند برای به تصویر کشیدن نمایش «تغییر» و تصمیم گرفتند شانس خود را امتحان کنند، شانس برای تغییر. صبح جمعه شهر کم‌کم از خواب بیدار شد. از خواب بیدار شد تا خود را برای خرداد پر از حادثه آماده کند. هفت‌صبح در تالار وزارت کشور باز می‌شود. جمعه برای تالار وزارت کشور روز اطلاعیه است. با اطلاعیه شماره یک زمان رای‌گیری رسما آغاز می‌شود. صولت مرتضوی همان اول صبح به جمع خبرنگاران می‌آید تا آماری از تعداد صندوق‌ها و واجدان شرایط بدهد. حضور مرتضوی به عنوان رییس ستاد انتخابات کشور آن‌قدر کم‌رنگ است که تنها دوبار در جمع خبرنگاران حاضر شد. مرتضوی نمی‌خواهد زیاد به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد. آ‌ن‌قدر حضور مرتضوی کم‌رنگ بود که شایعه‌ها و شنیده‌ها اینجا حرف اول را می‌زد. اطلاعیه پشت اطلاعیه می‌آمد. مردم تصمیم گرفته بودند آگاهانه رای بدهند. هر کسی مراقب کوچک‌ترین حرکتی بود. خبر رسید که در بعضی از حوزه‌های انتخابیه نام محمدرضا عارف نامزد اصلاح‌طلب و حدادعادل نامزد‌ اصولگرایان هنوز در بین نامزدهاست. شایعه شده بود که ناظران انتخاباتی حسن روحانی نتوانسته بودند کارت‌های خود را برای ورود به حوزه رای‌گیری دریافت کنند.
صولت مرتضوی اما همه را تکذیب کرد. گفت: برای همه ناظراتی که نامشان از پیش اعلام شده کارت صادر شده و در اختیارشان قرار گرفته است. مرتضوی حتی گفت که نام نامزدهای انصراف داده حذف شده است، اما باز هم در اطلاعیه‌اش به شعب اخذ رای یادآوری کرد نام نامزدهای انصراف داده را حذف کنند. گفت شاید در بعضی شعب با کاغذ آ4 نام نامزدها را نوشته‌اند که از طرف ما نیست.
مرتضوی سریع رفت تا بیشتر در جمع خبرنگاران نباشد. خبرنگاران گعده تشکیل دادند. یک عده مرور خاطرات کردند و یک عده با ارائه کارنامه دولت می‌خواستند عده دیگری را برای رای به یک نامزد خاص منصرف کنند. اینجا، در وزارت کشور خبرنگاران روی صندلی‌ها‌ی آبی رنگ نشستند و اطلاعیه‌های وزارت کشور یکی‌یکی به دستشان می‌رسید. عدد اطلاعیه‌ها به 17 ‌رسید. شایعه‌ها تمامی نداشت. پخش سررسید با تبلیغ یک نامزد و اصرار حامیان نامزد خاص برای رای دادن به یک نامزد از جمله تخلفاتی بود که نگرانی را به جان خبرنگاران انداخت. انتشار عکسی با مهر دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری 1392 علامت سوالی شد برای عدم حضور رییس ستاد انتخابات کشور. بعد از ساعت‌ها انتظار سرانجام مرتضوی به جمع خبرنگاران آمد و همه را از دم تکذیب کرد و رفت.
بعد از تمام اطلاعیه دادن‌ها خبرنگارا‌ن به‌دنبال صندوق رای بودند. روابط عمومی خبرنگاران را گروه‌گروه به ساختمان اصلی وزارت کشور راهنمایی می‌کرد. صف کم‌کم طویل می‌شد. همه می‌خواستند رای بدهند. انتخابات که به پایان رسید خبرنگاران به دنبال نتایج آرا بودند. شایعه‌ها حکایت از رفتن انتخابات به مرحله دوم داشت. هیچ آماری تا ساعت نزدیک به شش صبح روز شنبه از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور ارائه نشد. تنها وزارت کشور در اطلاعیه شماره 26 خود تاکید کرد که انتخابات در شهرهای کوچک به پایان رسیده و شمارش آغاز شده است. در بامداد شنبه وزارت کشور بیدار بود. ما هم بیدار
بودیم. سرانجام ساعت حدود شش بامداد وزیر کشور نخستین نتیجه شمارش رای‌ها را اعلام می‌کند.
هرچند تعداد رای‌هایی که اعلام می‌کند به یک‌میلیون هم نمی‌رسد، اما خبر می‌دهد نامزد اصلاح‌طلبان، یعنی حسن روحانی، نزدیک به نیمی از آرا را به دست‌ آورده و نامزدهای اصولگرا هم هریک حدود 100هزاری را. بعد هم کم‌کم شمارش ادامه پیدا کرد. هرچه نتیجه بیشتری از شمارش رای‌ها اعلام شد، فاصله حسن روحانی از قالیباف و رضایی و جلیلی و غرضی بیشتر شد. نمودار رای‌های نامزد اصلاح‌طلبان مدام کمی بالاتر از 50‌درصد رای‌دهندگان را نشان می‌داد و این یعنی انتخابات دو مرحله‌ای نمی‌شد درنهایت هم این‌گونه شد و روحانی پیروز شد.

گزارش روزنامه ی شرق

باز آمد امید

ستاد انتخابات کشور در یک ماه اخیر بارها میزبان اهالی رسانه شده است. آخرین حضور خبرنگاران در این ساختمان روز ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود. هاشمی آمد. آن روز تمام شد. از ثبت‌نام هاشمی‌رفسنجانی در عصر 21 اردیبهشت تا 24خرداد اتفاقاتی رخ داد که حسن روحانی را به نامزد اجماعی جریان اصلاحات تبدیل کرد. حالا ساختمان وزارت کشور میزبان خبرنگاران داخلی و خارجی است که آمده‌اند مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری را پوشش دهند.
ساعت 8 صبح – در ورودی وزارت کشور
خبرنگاران کم‌کم از راه می‌رسند. انبوهی از کارت‌های ورودی با نام و اسامی خبرنگاران روی میز روابط عمومی انتظار می‌کشند تا با‌ بندی بنفش‌رنگ به گردن اهالی رسانه آویخته شوند و مجوز ورود آنها به سالن بزرگ وزارت کشور باشند، جایی که قرار است اخبار انتخابات لحظه‌به‌لحظه در اختیار خبرنگاران قرار گیرد. مصطفی محمدنجار وزیر کشور و حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، حسنعلی نوری و اسماعیل کوثری نماینده مجلس روی سن ایستاده‌اند و با خبرنگاران سخن می‌گویند. صدای شاتر دوربین عکاسان فضا را پر کرده و مسوولان به دوربین‌ها لبخند می‌زنند. بیرون سالن 600 نفره، همان‌جایی که 19 اردیبهشت محل ثبت‌نام نامزدهای ریاست‌جمهوری بود حالا میزهای پذیرایی چیده شده است و چند نفری هم مشغول صبحانه‌خوردن هستند. تنها خبری که به گوش می‌رسد اخباری مبنی بر حضور مسوولان کشوری و لشگری در حوزه‌های مختلف رای‌گیری است. با شروع رای‌گیری دو دستگاه ال‌سی‌دی در سالن 600 نفره شبکه‌های داخلی را نشان می‌دهند. مثل همیشه دوربین‌های صداوسیما صفوف مردم را نشان می‌دهد. چراغ اول حواشی روشن می‌شود. با انتشار عکس‌هایی در شبکه‌های مجازی مشخص می‌شود در برخی شعب اخذ رای نام محمدرضا عارف، نامزد اصلاح‌طلبان که به نفع روحانی کناره‌گیری کرد، از میان کاندیداها حذف نشده است. انتشار نامه محمدرضا نعمت‌زاده، رییس ستاد انتخاباتی روحانی به مقامات رسمی کشور مبنی بر اعتراض به عدم حذف نام عارف باعث می‌شود به محض ورود صولت مرتضوی، رییس ستاد انتخابات این موضوع با او در میان گذاشته شود. مرتضوی می‌گوید به همه شعب دستور داده شده نام عارف را حذف کنند. برخی خبرها هم از عدم صدور کارت برای نمایندگان روحانی بر سر صندوق‌های رای حکایت دارد. خبرها اگرچه خوب نیست اما نشانی از کارشکنی سازمان‌یافته وجود ندارد.
ساعت 12 سالن غذاخوری
تا ظهر تقریبا همه نامزدها رای داده‌اند و بسیاری از چهره‌های سرشناس هم پس از رای‌دادن پیام‌هایی برای مردم مخابره کرده‌اند. خبرنگاران در سالن 600 نفره منتظر وزیر کشور هستند تا اخباری از وضعیت انتخابات ارایه کند. سالن 600 نفره همان جایی است که بزرگ‌ترین سوال عصر 21 اردیبهشتش؛ چرایی حضور احمدی‌نژاد در کنار مشایی بود. امروز اما خبری از مشایی نیست. احمدی‌نژاد هم همینطور. وزارت کشور تا ظهر بیش از 20 اطلاعیه صادر کرده است و خبرنگاران مشغول مخابره این اطلاعیه‌ها بودند. صف طویلی برای ناهار در راهرو وزارت کشور به وجود آمده است، صفی که تبدیل به گعده خبرنگاران شده و فرصتی در اختیار آنان گذاشته تا به تبادل اخبار بپردازند. اما شایعات بیشتر از اخبار به گوش می‌رسد، هرچند هیچ‌کس گمانه‌زنی خاصی نمی‌کند اما به محض انتشار اولین خبرهای غیررسمی از کشورهایی مثل نیوزیلند، کانال‌های خبری غیررسمی داخلی هم فعال می‌شود. آماری که در میان خبرنگاران منتشر شده حکایت می‌کند روحانی و قالیباف بیشترین آرا را به خود اختصاص داده‌اند.
ساعت 2 بعد از ظهر سالن 600 نفره وزارت کشور
 دسته‌بندی‌های سیاسی اینجا و در جامعه کوچک خبرنگاران هم وجود دارد. خبرنگاران رسانه‌های همسو، گرد هم آمده و در گوشه‌های سالن مشغول مخابره اخبار و تلاش برای تایید خبرها هستند. عقربه‌های ساعت از ظهر گذشته و خبرهای در گوشی و شایعات به اوج خود رسیده است. بیشتر شایعات حول آرای بالای روحانی و پس از او قالیباف است. خبرنگاران پذیرفته‌اند که این دو کاندیدا به دور دوم خواهند رفت. تصاویر نقش بسته بر «ال‌سی‌دی» وزارت کشور نشان می‌دهد مردم هنوز در صفوف فشرده به حوزه‌های رای‌گیری مراجعه می‌کنند. آمار غیررسمی از صندوق‌های کشورهای آسیای میانه منتشر شده و اما هیچ‌کس باور نمی‌کند شیخ دیپلمات در صدر باشد.
ساعت 16 سالن 600 نفره وزارت کشور
خبری از جنب‌وجوش‌های همیشگی نیست. هیچ‌کدام از مسوولان کشوری به ستاد انتخابات نیامده‌اند. برخلاف دوره‌های گذشته که ستاد انتخابات محل رفت‌وآمد تمام بزرگان سیاسی کشور بود تا عصر 24 خرداد تنها حیدر مصلحی بود که آمد و رفت. شنیده‌ها از خبرنگاران نزدیک به ولایتی، حکایت از این دارد که در برخی حوزه‌ها شایع شده ولایتی به‌نفع قالیباف کناره‌گیری کرده است. برخی خبر‌ها هم حکایت از آن دارد که در مناطقی شایعه شده جلیلی به‌نفع قالیباف از حضور در انتخابات انصراف داده است. خبرها تکذیب می‌شوند، آمار‌ها همچنان از راه می‌رسند اما هیچ مسوولی در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور ندارد که اخبار را تایید یا تکذیب کند.
ساعت 21 ستاد انتخابات وزارت کشور
خبرنگاران خسته از یک روز پرتنش و عدم حضور مسوولان به دنبال منبعی برای تایید اخبار هستند عکاسان حضور در شعب اخذ رای را بر ستاد انتخابات وزارت کشور ترجیح داده‌اند. تمامی تلفن‌های حاضر در سالن کنفرانس مشغولند. صدای ارسال فکس‌ها، شنیدن صدای تلویزیون‌ها را دشوار کرده است. به خبرنگاران گفته شده بود مانیتورهایی لحظه‌به‌لحظه شمارش آرا را به نمایش خواهند گذاشت اما این مانتیورها هنوز نصب نشده‌اند، خبرنگاران برای شام آماده می‌شوند. تعدادشان به‌طرز چشمگیری کاهش داشته است. تاکنون چندبار ساعات کار شعب اخذ رای تمدید شده است. خبرنگاران هم برای رای‌دادن به سالن بالایی وزارت کشور می‌روند. ماشین‌های صداوسیما در ساختمان حضور دارند و روی آنها نوشته شده واحد سیار. این شعبه ویژه خبرنگاران و کارمندان وزارت کشور است. خبرنگاران با حوصله، اسامی نامزدهای شورای شهر را می‌نویسند. کارت‌های ائتلاف اصلاح‌طلبان و ائتلاف مهندسین دست‌به‌دست می‌چرخد. آخرین ساعت اخذ رای در تهران ساعت 11 شب و در شهرستان‌ها ساعت 10 خواهد بود. شمارش آرا به محض پایان رای‌گیری آغاز خواهد شد. اخباری که به خبرنگاران می‌رسد روی موج شایعه سوار است.
ساعت 23 سالن کنفرانس
هیجان استرس و خستگی حس‌های غالب بر خبرنگاران است. علی لاریجانی و حجت‌الاسلام گلپایگانی به وزارت کشور آمده‌اند و چنددقیقه‌ای هم با خبرنگاران صحبت کرده‌اند اما خبری از وزیر کشور و مسوولان ستاد انتخاباتی نیست. خبرها یک به یک مخابره می‌شوند اما هیچ‌کدام تایید نشده است. خبرنگاران رسانه‌های نزدیک به قالیباف گمانه‌زنی کرده‌اند نامزد مورد نظرشان با اختلاف کمی با حسن روحانی به دور دوم خواهد رفت. برخی هم می‌گویند بیشترین آرا متعلق به سعید جلیلی است. شورای نگهبان خبری به رسانه‌ها ارسال کرده تا همه از گمانه‌زنی و انتشار پیامک خبر‌های تایید‌نشده بپرهیزند.
ساعت 2 بامداد سالن وزارت کشور
نمودارهایی که قرار بود نشان‌دهنده آرای نامزدها باشد، جای خود را به شبکه خبر داده است. اهالی رسانه اعتراض می‌کنند چرا مسوولی پاسخگو نیست؟ اگر قرار بود شبکه خبر را ببینیم چرا اینجا جمع شده‌ایم؟ اما کسی پاسخ نمی‌دهد خبرنگاران خسته از یک روز پر از استرس و کار حالا مطالباتشان را در حد دریافت یک فنجان چای تقلیل داده‌اند اما همین یک فنجان چای گرم هم وجود ندارد تا خستگی را از تن آنها بیرون کند. خبرها از راه می‌رسد اما هنوز کسی برای تایید در میان خبرنگاران حضور پیدا نکرده است. عده‌ای روی صندلی‌های وزارت کشور به خواب رفته‌اند و تعدادی هم مشغول رایزنی با حراست هستند تا بلکه بتوانند مسوولان را متقاعد کنند به میان خبرنگاران بیایند.
ساعت 6 صبح سالن کنفرانس
خبر داده‌اند وزیر کشور مستقیم به استودیوی سیار وزارت کشور خواهد رفت و اولین آمار را اعلام خواهد کرد اما خبرنگاران به این رویه اعتراض می‌کنند. یک ساعت پیش خبرنگاران متوجه حضور حسن روحانی در وزارت کشور شدند بعد هم شایعه شد هر شش کاندیدا در وزارت کشور گردهم آمده‌اند اما کسی به سوالات خبرنگاران پاسخ نمی‌داد. درها بسته بودند و خبرنگاران امکان حضور در سالن طبقه بالا را نداشتند حالا همه جمع شده‌اند تا از وزیر کشور بپرسند چرا در هفت ساعت گذشته کسی به آنها پاسخ نداده است؟ چرا هفت ساعت در سالن بدون چای و اغذیه منتظر مانده بودند؟ چرا نتایج اعلام نشده مگر قرار نبود هفت ساعت پس از پایان رای‌گیری نتیجه نهایی انتخابات اعلام شود؟ ساعت 6:45 دقیقه وزیر کشور طبق برنامه‌ریزی به استودیوی شبکه خبر می‌رود. از همه می‌خواهند تلفن همراه خود را خاموش کنند اما زنگ تلفن همراه یک نفر توجه همه را جلب می‌کند؛ صولت مرتضوی برای پاسخ‌دادن به تلفن از استودیو خارج می‌شود. وزیر کشور آرا را اعلام می‌کند؛ حسن روحانی در صدر آراست. خبرنگاران به وجد آمده‌اند، برخی هم ناراحت هستند. یکی از خبرنگاران وقتی از آرای روحانی باخبر می‌شود رو به باقی اهالی رسانه می‌گوید این بهاری است که در پشت زمستان مانده اما سر اومد زمستون. حراست از اهالی رسانه می‌خواهد سکوت را رعایت کنند.
ساعت 12 ظهر وزارت کشور
آمار رسمی نشان از برتری آرای حسن روحانی دارد خبرنگاران خوشحال هستند، حسن روحانی یک مرحله‌ای رییس‌جمهور می‌شود. به محض رسیدن آمار آرا خبرنگاران با ضرب و تقسیم درصد آرای روحانی را محاسبه می‌کنند، استرس بخش حذف‌نشدنی این کار است.
ساعت 20:22 سالن کنفرانس وزارت کشور
گرسنگی و تشنگی اهمیتی ندارد حتی اینکه مسوولی نیست پاسخگوی خبرنگاران باشد هم دیگر مورد اعتراض نیست. نفس‌ها در سینه حبس شده است. نجار پشت تریبون می‌رود. خبرنگاران همزمان با تمامی مردم از تلویزیون و در سالن کنفرانس آمار را می‌شنوند. نجار آمار را از روی برگه می‌خواند: از مجموع 50‌ میلیون و 483 هزار و 192 نفر واجد شرایط رای‌دادن، 36‌میلیون و 704‌ هزار و 156 نفر در انتخابات مشارکت کردند که نصاب 72.7  درصد مشارکت را تشکیل دادند که به معنی واقعی حماسه سیاسی ایجاد شد؛ «36‌ میلیون و  704 هزار و 156 رای ماخوذه، حسن روحانی: 18میلیون و 613 هزار و 329 رای» «ترانه طلای سیاه زمزمه می‌شود» تو نگاه تیر و ترکش دلشو گذاشت و خون داد… تا به نامردای عالم معنی مردو نشون داد… پاشو از کنار ساحل بسه هر چی گریه کردی دوباره بیا تو میدون حالا تو مَردِ نبردی، این ترانه فیلم مستند تبلیغاتی روحانی است که حالا اهالی رسانه با شادی آن را زمزمه می‌کنند. اما همه یک سوال دارند؛ شیخ دیپلمات به وعده‌هایش عمل می‌کند؟
حسن روحانی اما بارها گفته اگر بار مسوولیت به دوشش گذاشته شود. نهایت تلاشش را خواهد کرد. روحانی منتظریم! روحانی متشکریم! این مطالبه خبرنگاران است که با بیانی رمزگونه خطاب به روحانی گفته می‌شود. دکتر حسن روحانی با 18‌میلیون و 613‌هزار و 329 رای رییس‌جمهور مردم شد. حالا خبرنگاران در تلاشند با هاشمی و خاتمی تماس بگیرند و به آنها تبریک بگویند. سالن وزارت کشور پس از 48 ساعت شلوغی حالا کم‌کم آرامش را تجربه می‌کند.

گزارش روزنامه ی ایران

با حضور ميليوني مردم در انتخابات 24 خرداد صورت گرفت
حماســه ای کــه شگفتــی ســاز شــد

با گذشت 34 سال از انقلاب اسلامي و به رغم تهديدها و تحريم‌هاي گوناگون دشمنان عليه مردم ايران، ملت سرافراز ايران بار ديگر با حضور حداكثري خود در پاي صندوق‌هاي رأي در روز بيست و چهارم خرداد حماسه‌اي سياسي آفريدند.

مردم می‌دانند چگونه از نظام خود حمایت کنند
حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، در مورد حماسه سیاسی که روز جمعه توسط مردم محقق شد، گفت: مردم مثل همیشه ثابت کردند در خط رهبری و زمان‌شناس هستند و می‌دانند چگونه از نظام خود حمایت کنند.

شگفتي تحلیلگران از شکوه حضور مردم در پای صندوق‌های رأي
عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نيز در خصوص حضور حماسی مردم در انتخابات 24 خرداد به تسنيم گفت: زمانی که مقام معظم رهبری موضوع حماسه سیاسی را مطرح کردند، تحلیلگران تصور حضور و مشارکت بالای مردم در انتخابات را نمی‌کردند ولی روز جمعه همه تحلیلگران از حضور و خلق شکوه و عظمت توسط مردم در پای صندوق‌های رأی شگفت‌زده شدند.

حضور گسترده مردم در انتخابات، لبیک دیگری به ندای رهبری
حجت‌الاسلام سید‌علی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و نماینده گرگان در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت‌وگو با فارس با بیان این‌که مردم با حضور گسترده در پای صندوق‌های رأی ضمن حمایت کامل از نظام جمهوری اسلامی، پشتیبانی خود را از ولایت فقیه اعلام کردند، اظهار داشت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری، هر رأیی که به صندوق انداخته ‌می‌شود، رأی به نظام مقدس جمهوری اسلامی و رأی به سازوکار انتخابات است.
وی با اشاره به سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری،افزود: بنابراین جای افتخار دارد که این چنین حضور گسترده‌، موجب خشنودی رهبر معظم انقلاب و جایگاه نظام و پشتوانه بالای ملت ایران بار دیگر در دنیا به نمایش گذاشته شد.
طاهری با اشاره به فهم بالا و افزایش سطح آگاهی مردم بیان داشت: دشمن در آستانه انتخابات همواره تلاش کرد تا با تحریم‌های به تعبیر خودش فلج‌کننده، مردم را نسبت به نظام دلسرد کند، اما ملت ایران بار دیگر نشان داد که این نظام را از جان و دل دوست دارد و به این شکل با حضور گسترده خود در حقیقت نظام جمهوری اسلامی ایران را تقویت و لبیک دیگری به ندای رهبر معظم انقلاب گفت.

مردم بار دیگر به اندیشه‌های نظام «آری» گفتند
سیدشکرخدا موسوی، نماينده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی نيز با اشاره به تحقق حماسه سياسي مردم ايران در روز 24 خرداد به فارس گفت: در سال‌های اخیر کمتر به یاد دارم که مردم از صبح روز انتخابات به پای صندوق‌های رأی بیایند و این حضور گسترده را رقم بزنند.
وی افزود: حضور مردم نشان داد که گوش به فرمان رهبر خود هستند و مردم ما آمده بودند یک حماسه عظیم سیاسی را خلق کنند.
موسوي خاطرنشان کرد: مردم با حضور گسترده خود به اندیشه‌های جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی «آری» گفتند و با «نه» خود سیلی محکمی بر دهان دشمنان کوبیدند.
وی ادامه داد: انتخابات ایران یکی از آزادترین انتخابات جهان است و در این خصوص نمی‌توانند با مردم ما معامله کنند.

حضور مردم در حماسه سیاسی بیش از انتظار بود
حجت‌الاسلام احمد سالک، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز نيز در گفتگو با مهر با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و تحقق حماسه سیاسی مورد نظر رهبری گفت: معتقدم در حماسی سیاسی بیش از آنی که انتظار داشتیم مردم حضور پیدا کردند و حماسه سیاسی محقق شد و برنده اصلی ملت ایران و شخص رهبری بودند که جامعه را به سمت این حماسه هدایت کردند.
وی افزود: امروز جشن بزرگ ملت ایران است که به ندای رهبری لبیک گفتند و این حماسه را خلق کردند و در میان این گرد و غباری که دشمنان پخش می کردند این افق زیبا نمایانگر شد.
سالک گفت: نقشه‌های دشمن برای کمرنگ کردن حضور مردم با شکست مواجه شد و مردم پاسخ دندان شکنی به دشمنان این نظام دادند.

پیام مشارکت گسترده مردم در انتخابات ولایتمداری آنان بود
همچنين سید رمضان شجاعی کیاسری، نماینده مردم ساری و سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولايت با اشاره به حضور باشکوه و گسترده مردم در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری به فارس گفت: مردم ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ثابت کردند که در شرایط حساس، وضعیت را دقیق رصد می‌کنند.
وی با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا حضور مردم در پای صندوق‌های رأی باشکوه نباشد، تصریح کرد: مردم با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری برای مشارکت گسترده در انتخابات، به دشمنان انقلاب اسلامی بی‌اعتنایی کرده و به صورت گسترده در انتخابات شرکت کردند.
شجاعی کیاسری با بیان اینکه حضور بیش از 70 درصد مردم در پای صندوق‌های رأی، پاسخ روشن و معناداری به دشمنان انقلاب اسلامی داشت، تاکید کرد: مهمترین پیام مشارکت روز گذشته مردم در انتخابات، تبعیت از ولایت فقیه بود.
سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در پایان گفت: بزرگترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی، اعتماد مردمی به نظام است و این امر در انتخابات روز گذشته به تمام دنیا اثبات شد.

حماسه انتخابات مهر تايیدی بر جمهوریت و اسلامیت ایران است
حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، حضور حماسی مردم در انتخابات دیروز را مهر تاییدی بر جمهوریت و اسلامیت نظام برشمرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند الگویی برای کشورهای منطقه به خصوص کشورهای اسلامی باشد.
وی افزود: شاخصه ملت ما این است که نشان دادند که در سرنوشت آینده کشور خود و نظام خود حساس هستند. بنابراین از هر فرصتی برای ارتقای ایران و جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند.

گزارش روزنامه ی وطن امروز

با كسب 7/50 درصد آرا از مشاركت 7/72 درصدي مردم «حسن روحاني» رئيس‌جمهور‌ايران شد
يك روحاني رئيس دولت يازدهم

همه‌كانديداها به حسن روحاني تبريك گفتند / رئيس‌جمهور هفتم نيز اهل سمنان است / رئيس‌جمهور منتخب: اين پيروزي لبيك ملت به رهبر انقلاب بود

بالاخره بعد از ماه‌ها بحث و بررسی گروه‌های مختلف سیاسی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و پس از سپری شدن روزهای داغ خردادماه برای نامزدهای انتخاباتی و حامیانشان، رئیس‌جمهور هفتم نیز با رای ملت انتخاب شد. مشارکت بالای مردم در این دوره از انتخابات علاوه بر اینکه مهر باطلی بود بر دروغ بزرگ تقلب در سال 88، همچنین بار دیگر کارآمدی نظام مردمسالاری دینی را برای جهانیان و بویژه ملت‌های تازه انقلاب کرده منطقه به نمایش گذاشت.

وزیر کشور روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات کشور نتایج انتخابات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام و بیان کرد: حجت‌الاسلام حسن روحانی با کسب اکثریت آرا به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد. محمد نجار همچنین اضافه کرد: تعداد کل آراي اخذ شده از مردم طی روز جمعه گذشته 36 میلیون و 704 هزار و 156 رای بوده که نشان می‌دهد مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال 2/72 درصد بوده است. از این میزان آراي اخذ شده، تعداد آراي صحیح 35 میلیون و 458 هزار و 747 رای بوده است و حجت‌الاسلام حسن روحانی با کسب 18 میلیون و 613 هزار و 329 رای، توانست اکثریت آرا را از آن خود کند. در ادامه محمد‌باقر قالیباف با 6 میلیون و 779 هزار و 292 راي قرار دارد و پس از او سعید جلیلي با 3 میلیون و 168 هزار و 946 سومین نفر در لیست نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است. محسن رضایی‌ميرقائد نیز 3 میلیون و 884 هزار و 412 رای از مردم کسب کرده و علی‌اکبر ولایتی 2 میلیون و 268 هزار و 753 رای داشته است. محمد غرضی نیز 446 هزار و 15 رای داشت.

حجت‌الاسلام روحانی پیش از این نماینده ولی‌فقیه در شورایعالی امنیت ملی، عضو جامعه روحانیت مبارز، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری بوده است. وی همچنین از سال 1371 تاکنون رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم با شعار دولت امید و تدبیر در انتخابات شرکت کرد و با کسب 7/50درصد آرا در دور اول انتخابات به عنوان رئیس‌جمهور ایران برای 4 سال آینده انتخاب شد. بر اساس آمار ستاد انتخابات، از تعداد كل واجدين شرايط، حدود 37 درصد به حسن روحاني راي دادند. وي نتوانست اعتماد حدود 63 درصد از واجدين را بدست آورد. نكته جالب اينكه در اين دوره نيز مانند 2 دوره قبل در سال‌هاي 84 و 88 ، رئيس جمهور از اهالي استان سمنان است.

پيام تبريك كانديدا‌ها و رئيس جمهور

بلافاصله پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري توسط مصطفي محمد نجار، 5 كانديداي ديگر انتخابات و رئيس‌جمهور به وي تبريك گفتند. محمدباقر قاليباف، سعيد جليلي، علي‌اكبر ولايتي، محسن رضايي و سيدمحمد غرضي در پيام‌هاي جداگانه‌اي، پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري را به وي تبريك گفتند. محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور نيز طي پيامي پيروزي روحاني را تبريك گفت. محمدرضا عارف و غلامعلي حدادعادل نيز طي پيام‌هاي جداگانه‌اي به حسن روحاني تبريك گفتند. حجت‌الاسلام روحاني نيز شب گذشته پيامي خطاب به ملت ايران صادر كرد. رئيس‌جمهور منتخب مردم ايران در اين پيام ضمن تشكر از حضور تاريخي مردم، افزود: «اين پيروزي لبيك ملت به رهبر انقلاب بود».

كانديداها چگونه شكايت كنند

وزیر کشور بعد از اعلام تعداد آراي انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: هر کدام از کاندیداها اگر از روند اجرای انتخابات شکایتی دارند باید آن را ظرف 2 روز به هیات اجرایی منعکس کرده و هیات اجرایی نیز ظرف 24 ساعت نسبت به بررسی و ارجاع شکایات به وزارت کشور اقدام کند. نجار تصریح کرد: همچنین ظرف 3 روز کاندیداها می‌توانند شکایات خود به شورای نگهبان تسلیم کنند. وی با اشاره به زمان تایید این انتخابات از سوی شورای نگهبان، گفت: مطابق قانون، شورای نگهبان ظرف یک هفته تا حداکثر 10 روز نظر خود را درباره انتخابات به وزارت کشور اطلاع خواهد داد. نجار همچنین با اشاره به برگزاری موفق این انتخابات، تصریح کرد: از تدابیر مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری که همواره حامی فعالیت‌های وزارت کشور بودند، تشکر می‌کنیم. وی افزود:‌ همچنین از خانواده بزرگ وزارت کشور از شورای محترم نگهبان و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و همچنین هیات اجرایی انتخابات نیز کمال تشکر را دارم. وزیر کشور ادامه داد: همچنین از رسانه‌ها، ارباب جراید و خبرنگاران و بویژه رسانه ملی که تمام تلاش خود را برای انعکاس این حماسه انجام دادند، تشکر می‌کنم.

نمی‌خواهیم دقت و شفافیت فدای سرعت شود

اعلام تدریجی آمار انتخابات ریاست جمهوری که از بامداد دیروز تا شب گذشته ادامه داشت و طولانی‌تر بودن آن نسبت به انتخابات گذشته سوالاتی را پدید آورد به‌همین خاطر هم وزیر کشور در بخش خبری ساعت 14 دیروز ضمن تشکر از حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و تبریک چنین حضوری گفت: همکاران ما در شعب اخذ رای بلافاصله پس از پایان‌ رای‌گیری با تلاش بی‌وقفه شمارش آرا را آغاز کردند و همچنین تلاش شد از نخستین ساعات صبح امروز آرا اعلام شود و دوستان ما به صورت منظم و پیوسته در حال اطلاع‌رسانی به مردم در این زمینه و اعلام آرا هستند.

مصطفی محمدنجار با اشاره به ترکیب هیات اجرایی مرکزی انتخابات تصریح کرد: بعد از اینکه نتایج انتخابات توسط این هیات اعلام وصول شد، وزیر کشور می‌تواند نتیجه نهایی انتخابات را اعلام کند.

وی همچنین درباره انتخابات شورای شهر نیز اعلام کرد: نتایج چهارمین دوره انتخابات شورای شهر و روستا طبق قانون جدید انتخابات پس از وصول گزارش هیات اجرایی انتخابات اعلام می‌شود.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد:‌ تمام شمارش‌ها انجام شده و منتظر صورتجلسات و تجمیع آنها هستیم.

وی درباره‌ مدت زمان اعلام نتایج پایانی انتخابات نیز گفت: حجم کار سنگین است و ما نمی‌خواهیم دقت و شفافیت فدای سرعت شود. تلاش خواهیم کرد تا روز شنبه نتیجه را اعلام کنیم اما مسیر قانونی انتخابات و شمارش آرا نیز باید طی شود.

وزیر کشور در واکنش به اعلام برگزاری نشست خبری از سوی برخی نامزدها گفت: اگر کسی پیش از اعلام رسمی نتایج از سوی وزارت کشور پیش‌داوری کند، خودش ضرر کرده است و برابر قانون با وی برخورد خواهد شد. گمان نمی‌کنم پیش از آنکه نتایج گفته شود کسی دست به چنین اقدامی بزند.

برخورد با پیامک‌های غیرقانونی

از جمله مسائلی که تا پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات این دوره قابل توجه بود انتشار گسترده شایعات و آمار غیررسمی از پیروز انتخابات بوده است که البته واکنش قاطع مسؤولان امر را نیز به دنبال داشت. چنانكه سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به پیامک​هایی که آرای نامزدها را در استان‌های مختلف اعلام می‌کند، گفت: وظیفه اعلام نتایج اولیه بر عهده همکاران ما در وزارت کشور است و سایر آمارهایی که اعلام می‌شود، اعتبار قانونی ندارد و کسانی که نشر‌دهنده آن هستند از سوی مراجع قضایی مورد تعقیب قرار می‌گیرند. خواهشمند است ستادهای انتخاباتی نامزدها هم از هرگونه گمانه‌زنی‌های انتخاباتی جلو‌گیری کنند. عباسعلی کدخدایی همچنین هواداران نامزدها را به آرامش دعوت کرد و از ارسال چنین پیامک​هایی برحذر داشت و گفت: برای خود ما هم مشخص نیست که چه کسانی چه میزان رای دارند و گزارشات به‌تدریج ارسال می‌شود. از این رو هواداران نامزدها از ارسال پیام‌هایی که تصورات نادرستی ایجاد می‌کند خودداری کنند. وی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه این دوره از انتخابات جزو دوره‌هایی بوده است که هیچگونه تخلفی در آن مشاهده نشده است. البته اشکالات جزئی وج

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا