خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چگونه ما را به رأی دادن فرامی‌خوانید؟ | احمد حیدری

حجت الاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

“اطاعت مطلق” فقط از خدا واجب است و از بندگانی که مظهر و خلیفه خدا شده و از خودیت خود صددرصد فاصله گرفته‌اند و در عبودیت حق، ذوب شده و ملاک «نعم العبد»(بنده نیکو)(سوره صاد/30 و 44) به دست حق‌تعالی به گردن آویخته‌اند: «أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»(نساء/59) و اینان فقط معصومان هستند.

اطاعت از “غیر معصوم” فقط زمانی واجب است که امر او مطابق امر معصوم و در راستای آن باشد و اطاعت از غیر معصوم در موردی که مطابق امر معصوم نباشد، علاوه بر گناه، مصداق آشکار شرک و دوگانه پرستی است.

جمهوری اسلامی هم یعنی حکومتی مبتنی بر خواست مردم و بر اساس قانون اسلام؛ به همین جهت بعد از پیروزی انقلاب نمایندگان خبره مردم در مجلس خبرگان جمع شدند و همت کردند قوانین محوری اسلام در تمام زمینه‌های سیاسی- اجتماعی- اقتصادی و … را استنباط کرده و به عنوان “قانون اساسی” تدوین کردند و به رأی مردم گذاردند و با رأی مردم، این قانون به عنوان «میثاق مردم و حاکمان» سرلوحه قرار گرفت.

حاکمان در جمهوری سلامی بر اساس این میثاق حاکمیت یافته‌اند و متعهد شده‌اند مطابق این قانون و در چارچوب آن، به اداره امور همت کنند و انجام هر کاری خلاف این قانون یا تقصیر در اجرای فصل‌ها و اصول این قانون، پیمان شکنی و عدم انجام تعهد است که این پیمان‌شکنی و تقصیر در انجام وظیفه، صلاحیت حکومت را از آنان می‌گیرد. مطابق قانون اساسی همه امور اداره کشور باید بر مبنای خواست عموم[حداقل اکثریت] بوده و همه حاکمان در تمام رده‌های مدیریتی و حکومتی باید منتخب مستقیم یا غیر مستقیم واقعی مردم باشند.

سال‌هاست که برخی در کشور با اقدامات خلاف قانون و بر اساس تفاسیر غیرمقبول عموم حقوقدانان، قانون اساسی را دور زده و از اجرای فصولی از قانون ساسی به‌خصوص فصول حقوق مردم ابا دارند و مردم را از “سالاری” انداخته‌اند؛ از جمله زمینه‌های انتخابات قانونی و با حضور همه اقشار در میدان انتخاب شدن و انتخاب کردن را فراهم نکرده و با نظارت استصوابی که همان دو مرحله‌ای کردن انتخابات و واداشتن مردم به انتخاب از بین منتخبان شورای نگهبان است، افراد توانمند را به حضور بی‌رغبت کرده و در صورت حضور ردّ صلاحیت می‌کنند علاوه بر این که مجلس را از جایگاه رفیعش به زیر کشیده و بی‌خاصیت ساخته و قانونگذاری که مهمترین شأن مجلس است را به نهادهای دیگر واگذار کرده‌اند و … و با این اقدامات در حقیقت وظیفه قانونی و شرعی خود در مبتنی کردن اداره کشور و انتخاب حاکمان بر رأی مردم را به کنار نهاده‌اند.

حق حاکمان بر مردم، در مقابل حق مردم بر حاکمان است که حق مردم همان اداره کشور بر اساس میثاق عمومی [قانون اساسی] می‌باشد. زمانی ادای حق حاکمان بر مردم و پشتیبانی مردم از حاکمان واجب است که حاکمان حق مردم را ادا کرده و قانون خواست مردم و میثاق عمومی[قانون اساسی] را بدون کم و کاست اجرا کرده باشند. اگر حاکمان این حق مردم را ادا نکرده باشند، نباید از مردم انتظار ادای حق حکومت و پشتیبانی از حااکمان را داشته باشند. امام علی(ع) در بیان حقوق متقابل حاکمان و مردم می‌فرماید: «لَا يُسْتَوْجَبُ بَعْضُهَا إِلَّا بِبَعْضٍ»(نهج البلاغه/خ207) این حقوق متقابل هستند و وجوب یکی[حق حاکمان] مبتنی بر وجوب دیگری[حق مردم] است که اگر یک طرف[حاکمان] حقی که برای طرف دیگر[مردم] بر عهده دارد، ادا نکرد، طرف دوم[مردم] دیگر حقی بر گردنش نسبت به طرف اول[حاکمان] واجب نمی‌شود.

در اینجا چون ابتدا حکومت باید حق مردم را با ایجاد زمینه‌های انتخابات فراگیر و مردمی با حضور همه وجدان شرایط و صلاحیت‌داران و جناح‌ها فراهم کند تا بعد نوبت به مردم و انجام وطیفه پشتیبانی با شرکت در انتخابات فرابرسد؛ وقتی حکومت وظیفه خود نسبت به مردم را انجام نداد، طبیعی است که وظیفه پشتیبانی بر گردن مردم نمی‌آید.

این بیان نورانی هم از امام علی(ع) و هم از امام صادق(ع) رسیده است که فرمود: «مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لَا يَقْضِي حَقَّهُ فَقَدْ عَبَدَهُ»(نهج لبلاغه صبحی صالح، حکمت 155 و اختصاص شیخ مفید/243) [کسی که حق دیگری را بدهد در حالی که آن یگری حق وی را نداده است، آن دیگری را عبادت و بندگی کرده است] و تعجب است از حاکمانی که وظیفه خود نسبت به ادای حق مردم در ایجاد زمینه حضور عموم در انتخابات را فراهم نکرده و عالمانی که حکومت را در این مورد هشدار نداده و انذار نکرده‌‎اند ولی امروز مردم را به ادای حق پشتیبانی حکومت دعوت کرده و نسبت به عدم ادای این حق هشدار می‌د‌هند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ظاهرا این احمد حیدری غیر از سفسطه و تفسیر به رای و انتخاب احادیثی که به نفع ما اصلاح طلبان و تخریب اسلام و قدرت طلبی ما کمک کند چیز بیشتری نمیخواهد بگوید
    چون اگر حق را بگوید ما اصلاح طلبها او را طرد خواهیم کرد
    راستی کدام فتاوای رهبر در راستای معصوم و خدا نیست ؟؟؟
    اگر جواب ((ندارند)) یا ((فتوایی خلاف معصوم ندارند)) چرا ما اصلاح طلبان با برخی از آنها از جمله ولایت فقیه لجبازی و عناد داریم چرا به دیگر علمای اسلام توهین کردیم و چراهای دیگر

    4
    12
  2. اگر این روحانی محترم می توانستند دو آیه 46 انفال و59 نسا را در کنار هم ببینند نظر بهتری در خصوص اطاعت مطلق میدادند.
    الأنفال : 46 وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا ……
    النساء : 59 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ …..
    در انفال 46که اطاعت از خدا ورسول مطرح است تنازع ممنوع است. اما در 59 نسا وقتی اولی الامر اضافه میشود نزاع مجاز میشود ودر صورت نزاع میگوید به سخن خدا ورسول برگردید.
    یعنی در امر اولی الامر ممکن است تناقضی با امر خدا ورسول پیش بیاید که در آنصورت باید به سخن خدا ورسول برگردیم. پس بجز خدا ورسول اطاعت از هیچ کس مطلق نیست.

    1
    3
    1. طبق فرموده ایت اله جوادی املی: پیامبر قبل از هر دستوری در مورد نماز و جهاد و خمس و ….به مردم خودش عمل می کرد. این صاحبان امر مورد نظر شما در کدام عملیات نظامی از قبیل رفتن روی مین شرکت داشتند. خودشان که بماند فرزندان کدامشان در جبهه شهید شد. شهید شدن که بماند بیشتر تو فرزندانشان اعدامی وجود دارد تا شهید.

  3. اییی ثبت نام میکردید والا ….. ثبت نام میکردید بالاخره به میرانی تایید صلاحیت میشد دیگه میزان زیاد هم بود

  4. هر سال که می‌گذرد جامعه به فروپاشی بیشتر نزدیک می‌شود کدام دولت بهتر از قبلی بوده

    1
    2
  5. اصلاحطلبها اصرار دارند در انسداد باشند دیگه اقعا خسته کننده میشه اینکار البته زیر زیرکی برای براندازی نقشه می کشید می دونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا