خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تا انتخابات با انصاف | روایت‌های عجیب از دلیل ردصلاحیت

انصاف نیوز: خبرهای انتخاباتی سیزدهم بهمن‌ماه با تاکید روسای قوای مجریه و قضاییه بر اهمیت «رای ملت» آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری رییس‌جمهور روحانی گفت: امام تجربه‌ی مشروطه را پیش رو داشت که بعد از آن همه فداکاری نظام مشروطه‌ای باقی نماند، انتخاباتی که در روزهای اول مشروطه توسط آرا و رای مردم بود کم‌کم به جایی رسید که در میان جمعی درباری، افراد منتخب می‌شدند و آنگاه تشریفات انتخاباتی در کشور انجام می‌گرفت. از قبل همه می‌دانستند چه کسانی به مجلس شورای ملی خواهند رفت و نمایندگان همه‌ی حوزه‌های انتخابیه روشن و مشخص  بود و لذا امام به این نتیجه رسید که با وجود سلطنت و دیکتاتوری، دموکراسی و مردم‌سالاری امکان‌پذیر نیست. اینکه امام فرمود میزان رای ملت است این را به عنوان یک شعار نگفت. امام می‌دانست که اگر در هر صحنه‌ای مردم حضور داشته باشند پیروزی نهایی همانجاست و اگر مردم غایب باشند بی تردید ما به موفقیتی دست نخواهیم یافت اگر هم بیابیم ماندگار نخواهد ماند.

بنا بر خبر منتشر شده در خبرگزاری میزان سیدابراهیم رئیسی نیز گفته است:  در سیر و سلوک امام رای مردم و مردم باوری مثل بعضی از سیاسیون دنیا که فقط دم از مردم می‌زنند، یک شعار نبود؛ آنها صرفا اسم مردم را می برند و توجهی به مردم ندارند؛ در حالیکه وقتی امام می فرمودند میزان رای ملت است، این موضوع را با همه وجود باور داشتتند.


سه چهره‌ی شناخته شده از میان رد صلاحیت‌شده‌ها روایت خود از حضور در شورای نگهبان و‌ دلایلی که به آنان در خصوص علت ردصلاحیت‌شان گفته شده بود را مطرح کردند:

علی مطهری، نماینده‌ی مردم در مجلس در یادداشتی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده نوشت: هنگامی که عضو حقوقدان شورای نگهبان در جلسه‌ای که به دعوت شورا به آنجا رفتم تلویحاً گفت شما باید همان را بگویید که ما می‌گوییم، لرزه بر اندامم انداخت و در یک لحظه فکر کردم که دارم خواب می‌بینم.
مطهری در ادامه با ابراز نگرانی از عملکرد شورای نگهبان هشدار داد که این رویه‌ی شورای نگهبان‌ را که در این دوره از انتخابات مجلس شدت گرفته است را خطری می‌داند که کیان جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند.
آقای مطهری با بیان اینکه «اعتراض نمی‌کنم»، دلیل این تصمیم را چنین شرح داد: اول اینکه اعتراض در این مرحله اعتراض به شورای نگهبان است در حالی که داور نیز شورای نگهبان است در صورتی که باید شخص سومی باشد. در واقع اشکال وحدت قاضی و طرف دعوا وجود دارد و البته نقص از قانون است و باید اصلاح شود. دوم اینکه اعتراض در این مرحله به معنی التماس خواهد بود و من قبلا گفته‌ام التماس نمی‌کنم.
وی در پایان یادداشت خود نوشت: مردم عزیز و فهیم ایران را به شرکت فعال در انتخابات مجلس یازدهم دعوت می‌کنم. مشارکت بالا در این انتخابات پیام خوبی برای دنیا خصوصاً آمریکا و اروپا و صهیونیسم دارد و می‌تواند کمک موثری برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی ما در شرایط ویژه امروز کشور باشد.

غلامرضا حیدری، نماینده‌ی اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس هم روایت خود از گفت‌وگو با «یک‌ کارشناس» در شورای نگهبان را درمصاحبه‌ای با ایسنا بیان کرد که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:
* روزی که مراجعه کردم کنار آقای کدخدایی فرد دیگری به عنوان کارشناس، پرونده را در دست داشت، آنچه مطرح کردند تمرکز روی نطق‌ها و به خصوص نطق سیزدهم شهریور سال ۹۶ بود. آنچه به عنوان اتهام با من در میان گذاشتند اظهارنظرهای سیاسی من بود.
* من در توضیح دلیل رد صلاحیتم که مربوط به نطق مجلس بوده گفتم نکاتی که من مطرح کردم در نطق و از تریبون مجلس بیان شده و این خلاف قانون اساسی است، زیرا اظهارات نمایندگان در بیان مطالبات مردم قابل تعقیب نیست. دادستانی در آن زمان علیه ما اعلام جرم کرد و هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اظهارات را در راستای وظایف نمایندگی دید، بنابراین عدم التزام به نظام و ولایت فقیه این است که خلاف قانون اساسی عمل شود.
* شورای نگهبان من را رد صلاحیت کرده و حالا باید مجدداً به خود شورای نگهبان شکایت کنم؟ در این صورت دچار چرخه معیوب می‌شویم، این از نظر حقوقی هم جای سوال است که هم اتهام زننده و هم داور یکی است.

هادی غفاری، چهره‌ی شناخته‌شده‌ی اصلاح‌طلب هم در گفت‌وگو با برنا به حضورش در شورای نگهبان اشاره داشته است:
«۱۹مورد به من تهمت و اتهام وارد کردند. بنده هم قرآن را آوردم. وضو هم داشتم و رو به قبله ایستادم و روی قرآن دست گذاشتم و گفتم به این قرآن قسم، همه ۱۹ اتهام شما به بنده دروغ است. قسم جلاله خوردم و با دست گذاشتن روی قرآن رو به قبله ایستادم»


حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور روحانی خواستار برگزاری همه‌پرسی در خصوص نظارت استصوابی شد.
در بخشی از نامه‌ی حزب اتحاد می‌خوانیم: «ما به عنوان یکی از احزاب شناخته شده و شناسنامه‌دارِ باورمند به مبانی نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های اصيل انقلاب اسلامی، در چهلمین سال تصویب قانون اساسی از جنابعالی تقاضا داریم از طریق ارائه لایحه قانونی با قید فوریت برای انجام «همه‌پرسی» در خصوص «نظریه تفسيرى شورای نگهبان از اصل ۹۹ قانون اساسی» و به اصطلاح نظارت استصوابی، اقدام قانونی لازم را کلید بزنید تا بلکه پیش از پایان دوره مجلس دهم گره ۲۸ ساله در سیاست ایران، که تالی فاسد‌های بسیاری در نظام تقنینی اجرایی و قضایی و نیز عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور داشته است، با رأی فصل‌الخطابی ملت ایران گشوده و زمینه ساز آشتی ملی شود.»

بنا بر اطلاعیه‌ی منتشر شده از سوی شورایعالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان تصمیم گیری درباره‌ی ارائه‌ی لیست انتخاباتی یا عدم ارائه‌ی لیست در شهر تهران به جلسه‌ی فوق‌العاده که در هفته‌ی جاری برگزار می شود موکول شد.


آیت‌الله مصباح یزدی، پدر معنوی جبهه پایداری در سخنانی به طور تلویحی ارائه‌ی لیست جداگانه از سوی جبهه پایداری را مورد تاکید قرار داد.
بخش‌هایی از سخنان این عضو‌ جامعه مدرسین را به نقل از تسنیم می‌خوانید:
* علت رفتارهای نامناسب و تخریب‌هایی که علیه جبهه پایداری و افراد منتسب به این جبهه انجام می‌شود، چیست؟ برخی از این رفتارها شاید از طرف برخی دوستان انجام می‌گیرد که ما توقع نداشتیم.
* طبق یک دیدگاه، مبارزات سیاسی برای همین است که رقیب را کنار بگذارند و خودشان قدرت را در دست بگیرند. حالا قدرت خوب باشد یا بد؛ فرقی نمی‌کند. بالاخره سیاست یعنی همین. اگر از این دید به عرصه انتخابات نگاه کنیم باید بنشینیم فکر بکنیم که چکار کنیم تا در این انتخابات نسبتاً برنده بشویم. حالا هر اندازه‌ای که می‌شود؛ اگر سیصد نفر نشد، صد نفر، نشد، پنجاه نفر.
* اگر ما دنبال این هستیم باید بگردیم دنبال تاکتیک‌ها و دیگر گفتمان را کنار بگذاریم. دیگر شوخی نکنیم که: «ما اهل گفتمان هستیم»؛ بلکه بگوییم دنبال این هستیم که در انتخابات برنده بشویم؛ چه کنیم بیشتر ببریم، حالا هرچه می‌خواهد بشود. این یعنی باز ما هم به یک معنا سیاست منهای دین را قبول کرده ایم، یعنی دین به کنار؛ ما در سیاست می‌خواهیم برنده بشویم. آیا هدف این است یا چیز دیگری است؟

مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری هم گفته است: ارائه‌ی لیست‌هایی با افراد مختلف، وحدت را نفی نمی‌کند، اگر واقعا امکان لیست مشترک وجود نداشت، می‌توان لیست مستقل ارائه داد. البته تلاش جبهه‌ پایداری بر ارائه لیست مشترک بوده است. [ایسنا]

به نوشته‌ی فارس جبهه پایداری با انتشار اطلاعیه‌ای ۶۰ نفر از نامزدهای خود برای رسیدن به لیست نهایی در حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، را اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است: پیرو بررسی‌ها، مصاحبه‌ها و گفتگوهای صورت گرفته در این مرحله از یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، بدینوسیله تعداد ۶۰ نفر از نامزدهای اصلح توسط جبهه پایداری انقلاب اسلامی معرفی می‌شوند که در مراحل بعدی تعداد ۳۰ نفر از آنها به عنوان نامزد نهایی به مردم شریف اعلام خواهد شد؛ همچنین از طرف جبهه پایداری شاخص‌های نامزد اصلح، مطابق مدل وحدت ۴ مرحله‌ای که پیش از این به طور مبسوط شرح داده شده و به مسئولین محترم شورای ائتلاف نیز ارائه شده است؛ برای مذاکره با ایشان جهت حداکثری کردن افراد مشترک یا رسیدن به لیست واحد ادامه خواهد داشت.


محمدباقر قالیباف، نامزد شناخته‌شده اصولگرایان امروز هم مانند روزهای اخیر سخنرانی داشت.
بنا برخبر منتشرشده در خبرگزاری فارس آقای قالیباف معتقد است که «امروز مردم دنبال اینکه چه کسی اصلاح‌طلب و چه کسی اصولگراست نیستند، دنبال این هستند چه کسی عرضه دارد مشکلات را حل کند»
قالیباف می‌گوید: خطرناک تراز تحریم و تهدید نظامی و دشمنی هایی که در منطقه برای مان هست، خطر غرب زدگی و فاصله گرفتن از فرهنگ قرآن است. در حوزه اقتصاد بی عدالتی و تبعیض و مشکلات متعددی می بینیم و گلایه مردم هم در این حوزه بحق است. اما ریشه اصلی این مشکلات کجاست؟ آیا از نداشتن پول و امکانات ناشی شده یا ریشه در حرکت ما در مسیر اسلام دارد یا ریشه جای دیگری دارد؟ این خیلی مهم است که مورد توجه قرار گیرد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برخی می‌گویند چون ما انقلاب کردیم و با همه دنیا داریم دشمنی می‌کنیم به مشکل خورده‌ایم اگر دشمنی با آمریکا و دیگران نکنیم همه مشکلات رفع می‌شود گفت: آیا ان کشورهایی که حاضرند عزت شان را بفروشند و با آمریکا دشمنی نمی کنند مشکلات ندارند؟ کشورهای بسیاری زیر سیطره امریکا هستند اما مشکلات شان از ما هم بیشتر است. اشکالات ما از زمانی آغاز شد که برخی از مسئولان ما مسیری را برای اداره کشور انتخاب کردند که با مبانی انقلاب اسلامی سازگار نبود و منطبق بر سنت های الهی که اساس انقلاب ماست نبود.

بر اساس گزارش ایسنا پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفته است: با مراجعه به ذائقه مردم تهران و اولویت های مورد نیاز مجلس از تهران، مقرر شد ۳ روحانی، ۶ خانم، ۸ چهره شناخته شده یا ۵۰ سال به بالا و ۱۳ چهره جوان و جدید ۴۹ سال به پایین در فهرست ۳۰ نفره قرار بگیرند. فهرست ۳۰ نفره حوزه انتخابیه تهران ری شمیرانات اسلامشهر و پردیس نیز تا پایان این هفته نهایی شود.

مصطفی میرسلیم نامزد انتخابات۹۶ که برای انتخابات مجلس هم ثبت‌نام کرده است در پاسخ به اظهارات چند روز قبل رییس‌جمهور درباره‌ی «انتخابات تشریفاتی» گفت: این سخنان توهین فاحش به مردم است. اگر این حرف از حلقوم آمریکایی‌ها بیرون می‌آمد تعجب نمی‌کردیم اما فرمایشی خواندن انتخابات از حلقوم مسئولان توهین به مردم است.
به گزارش فارس آقای میرسلیم گفته است: آقایان به دلیل ضعف عملکردی خود فرار به آینده می‌کنند چه چیزی را می‌خواهید بپوشانید؟ عملکرد شما در این 6 و نیم سال مشخص است می‌خواهید چه چیزی را پنهان کنید؟ گرفتاری مردم را نمی‌بینید؟


حسن رسولی، رییس ستاد انتخاباتی جبهه اصلاح طلبان می‌گوید: نتایج بررسی شکایت‌های نامزدهای انتخابات از سوی شورای نگهبان، تاثیری در آرایش انتخاباتی ایجاد نکرده‌است. در تهران و بسیاری از استان‌ها نتایج رسیدگی به شکایات نامزدهای اصلاح‌طلب به هیات مرکزی و استانی، رضایت بخش نیست. [ایرنا]


غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران در یادداشتی در روزنامه‌ی ایران به عوامل مخدوش‌کننده‌ی جمهوریت پرداخته است.‌
بخشی از این یادداشت را می‌خوانید: تلاش و تصریح آشکار رقبای سیاسی به ناکارآمدی انتخابات در کشور هم عامل دیگر تضعیف جمهوریت است. عده‌ای به اسم انقلابیگری همه ضعف‌ها و مشکلات را محصول انتخاب مردم می‌دانند و از تریبون‌های رسمی تصریح و تبلیغ می‌کنند برای اینکه بگویند اینها را درست انتخاب نکرده‌اند و باید ما را انتخاب می‌کردند که همه چیز گل و بلبل می‌شد.  غافل از اینکه این رویکرد بیش از آنکه به نفع آنها در انتخابات باشد، عامل رویگردانی و بی‌رغبتی در کلیت انتخابات می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا