خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک نفر نوشت علی‌البدلم ردصلاحیت شد ۳۹ تا تایید شدند

داستان علی‌البدل شوراها که کاندیدای مجلس شده‌اند

شورای نگهبان در 24 آذر ماه نامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن اعضای علی‌البدل شورای شهر نیز مانند اعضای شوراهای شهر برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس باید استعفا دهند، یعنی شش ماه قبل از انتخابات تا سپس مجوز ورود به انتخابات را دریافت کنند اما چهار نفر از اعضای علی‌البدل شورای شهر مشهد در جریان اصولگرا بدون آنکه استعفا دهند برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده‌اند، با این وجود تنها یک نفر رد صلاحیت شده که طبق گفته‌ی خودش به انصاف نیوز «در فرم ثبت نام علی‌البدل بودن خود را لحاظ کردم اما دیگر اعضا چیزی از این موضوع ننوشتند». بنابراین تنها یک نفر رد صلاحیت شده است در صورتی که شورای نگهبان طی بررسی‌های خود متوجه علی‌البدل بودن دیگر کاندیدها می‌شود اما تا کنون رد صلاحیت نشده‌اند. در سراسر کشور ۴۰ عضو علی البدل شوراها برای انتخابات پیش رو ثبت نام کرده‌اند.

«باید رد صلاحیت می‌شدند اما نشدند»

یک فعال سیاسی در شهر مشهد در مورد اعضای علی‌البدلی که از شورای شهر استعفا ندادند و در برای کاندیداتوری انتخابات هم رد صلاحیت نشدند، به انصاف نیوز گفت :«قانون می‌گوید شش ماه قبل از انتخابات اعضای شورای شهر برای کاندید شدن باید استعفا دهند، در قانون ذکر نشده اعضای اصلی و یا علی‌البدل، اگر قانون در این مورد سکوت هم کرده باشد، فعلا همین است و شش ماه قبل این افراد برای کاندید شدن باید استعفا می‌دادند.

چهار نفر عضو علی‌البدل شورای شهر مشهد جزو جریان اصولگرا هستند که باید برای کاندید شدن در انتخابات شش ماه پیش از شورای شهر استعفا می‌دادند که آقایان شوشتری، منصوریان، آموزگار و صاحبی هستند. با این وضع شورای نگهبان به جز آقای شوشتری بقیه را تایید کرده است. رد صلاحیت آقای شوشتری هم دو الی سه روز پیش آمد، اما برای بسیاری این سوال مطرح شد که این چهار نفر شرایط یکسانی داشتند اما چرا فقط آقای شوشتری به این علت رد صلاحیت شدند؟»

شوشتری: رد صلاحیت شدم چون در فرم ثبت نام علی‌البدل بودنم را نوشتم

فرج الله شوشتری یکی از اعضای علی‌البدل شورای شهر مشهد است که در روزهای گذشته به دلیل آنکه در شش ماه گذشته برای کاندید شدن در انتخابات استعفا نداده بود، حالا رد صلاحیت شده است. او در این مورد به انصاف نیوز گفت: «قانون برای همه یکسان است اما موضوع اینجاست که در فرم ثبت نام انتخابات بنده وضعیت خود را به عنوان فرد علی‌البدل مشخص کردم اما بقیه دوستان که حتی در شهرهای دیگر هم هستند به هر دلیلی این موضوع را در فرم عنوان نکردند. اما چون من خوداظهاری کردم زودتر خبر رد صلاحیت شدنم را دادند، البته عضو علی‌البدل به دیده‌ی ما خیلی عضو واقعی برای شورای شهر نیست و تقریبا 40 نفر علی‌البدی که [در سراسر کشور] در انتخابات [مجلس] شرکت کردند و هیچکدام استعفا ندادند، یعنی خود را ملزم به استعفا ندیدند.»

شوشتری ادامه داد: «در مراحل بررسی یعنی بعد از تایید هیات اجرایی، هیات نظارت تفسیر را بر این گذاشته که اعضای شورای شهر شامل اعضای علی‌البدل هم می‌شوند و از آنجا موضوع آغاز شد در حالی که افراد سرشناسی که عضو علی‌البدل بودند و در انتخابات هم شرکت کردند و تایید شدند. هر چند کسانی که من می‌شناسم مثل آقای غفوری‌فر در تهران، که عضو علی‌البدل شورای چهارم بودند، در مجلس دهم شرکت کردند ولی رای نیاوردند، و گویا از نظر شورای نگهبان این موضوع یک غفلت قانونی بوده است و از این به بعد بنا را بر این گذاشتند که موضوع را اجرایی کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا