خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصولی که می‌توان از برجام نتیجه گرفت

علی ایران‌نژاد در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

رییس جمهور چندی پیش بر لزوم اجرای برجام در داخل کشور سخن گفت؛ حال سوال این است که در برجام چه نکات و پارامترهایی وجود دارد که از نظر رییس جمهور اجرای آن را در شرایط کنونی کشور و در روزهای نزدیک به انتخابات ضروری می‌نماید. مطمئنا بهره برداری از این اصول با توجه به در پیش بودن انتخابات می تواند در برون رفت ما از این چالش های پیش رو بسیار کمک رسان باشد.

  1. اصل گفتگو: برجام نشان داد می‌توان خارج از مخاصمات و منازعات و بدون زدن هر گونه برچسب به رقبا با اصل گفتگو به نتیجه رسید. گفتگو قطعا کم‌هزینه‌ترین روشی است که می‌توان با آن به نتیجه رسید.
  2. اصل توافق حداقلی: توافق در برجام نشان داد لزومی ندارد ما در همه‌ی موارد و در همه‌ی حوزه‌ها به توافق برسیم. ما می‌توانیم در موضوعی ولو هر مقدار کوچک به توافق برسیم اما در حوزه‌ها و زمینه‌های دیگر همچنان اختلافات وجود داشته باشد. و همان توافق حداقلی مطمئنا می‌تواند در ادامه‌ی مسیر به حل مشکلات و مسایل دیگر کمک کند.
  3. اصل صبر و شکیبایی: بنا به رویکردهای متفاوت کشورها نسبت به مسایل و موضوعات جهانی و بر اساس منافع متفاوت کشورها برجام نشان داد می‌توان با وجود اختلافات جدی و همچنین وجود حافظه‌ی تاریخی- سیاسی کشورها و ملت‌ها نسبت به یکدیگر، می‌بایست با صبر و شکیبایی مسیر سخت و پر التهاب مذاکره و گفتگو را پیمود. بازگشت از یک مسیر طی شده، برگشت به نقطه‌ی صفر و آغاز راه نیست، بلکه برگشت به منفی صفر است. در واقع اگر مذاکره‌ای شکست بخورد دیگر به آن نقطه‌ی اول خود باز نخواهد گشت، بلکه شرایط حادتر و سخت‌تر از آن زمانی می‌شود که مذاکره و گفتگو آغاز شد. لذا طرفین مذاکر و گفتگو لازم است همواره صبر و شکیبایی لازم را داشته باشند.
  4. اصل اعتماد: اگر اعتماد کشورها نسبت به تعهدات داده شده از طرف کشورهای طرف مذاکره نبود مطمئنا برجام به نتیجه نمی‌رسید. فرض کنید کشوری می‌گفت ما به انجام تعهدات از طرف کشور شما اعتماد نداریم آن وقت ما نیز می‌گفتیم ما هم به تعهدات شما اعتماد نداریم، در این صورت آیا برجام به نتیجه می‌رسید؟
  5. اصل امتیاز دهی و امتیاز گیری: برجام نشان داد نمی‌توان انتظار داشت یک یا چند کشور یا گروه و جریان همه‌ی امتیازات را در سبد خود داشته باشند و یک یا چند کشور یا گروه و جریان دست خالی از پشت میز مذاکرات بلند شود. باید امتیازاتی داد و امتیازاتی گرفت. ما برنده‌ی صد درصدی نداریم.
  6. اصل حسن نیت: بنا به اظهارات اعضای تیم‌های مذاکره کننده‌ی کشورهای مختلف، گاه سطح مباحث آنقدر همراه با اصطکاک‌های تند می‌شد که بیم قطع مذاکرات پیش می‌آمد، اما کشورها با توجه به آنکه حسن نیت در مذاکرات را از سوی یکدیگر احساس می‌کردند با وجود تنش‌های فراوان هیچگاه میز مذاکره را ترک نکردند.
  7. اصل به رسمت شمردن حقوق متقابل: شاید مهمترین اتفاقی که در مسیر برجام صورت گرفت احترامی بود که طرفین مذاکره به حقوق یکدیگر گذاشتند و این را می‌توان در نتیجه‌ی مذاکرات مشاهده کرد. به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران و در عین حال احترام به دغدغه‌های کشورهای غربی (هرچند ما همواره این نگرانی‌ها را نگرانی‌های خود ساخته‌ی غرب می‌دانیم) از سوی ایران نشان داد با احترام به حقوق و دغدغه‌های یکدیگر می‌توان فضاهای نو و مثبتی را داشته باشیم.

حال وقتی رییس محترم جمهور می‌گوید باید برجام را در داخل هم اجرا کنیم قطعا ناظر به این مساله است که با توجه به درپیش بودن انتخابات همه‌ی جریان‌های دخیل در فرایند نظام از احزاب تا سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی و البته مردم می‌بایست با بهره‌گیری و توجه به این اصول، مسیر انتخابات را در پیش گیرند و بدانیم تنها با حضور تمامی جریان‌ها و سلایق سیاسی و با وجود تنوع‌های گوناگون طیف‌های سیاسی می‌توانیم فضایی پر شور در انتخابات داشته باشیم و قطعا برگزاری انتخاباتی با تنوع جریان‌های سیاسی می‌تواند ضامن اقتدار منطقه‌ای و جهانی ما باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا