خرید تور تابستان ایران بوم گردی

این پنج غذا را فقط همان روزی که می‌پزید، بخورید | خطرات را جدی بگیرید

کارشناسان ایمنی مواد غذایی غذاهایی را که تنها پس از یک روز فاسد می شوند فاش می کنند این دسته از مواد غذایی مستعد آلوده شدن به اشریشیاکلی، سالمونلا، لیستریا و سایر باکتری ها هستند.

این پنج غذا را همان روزی که می‌پزید، بخورید

به گزارش فرارو به نقل از دیلی میل، دکتر “تریسی بریگمن” متخصص تغذیه و دانشیار بالینی در دپارتمان علوم تغذیه دانشگاه جورجیا می‌گوید:” اکثر غذاهای باقیمانده در صورتی که ظرف مدت ۲ ساعت در یخچال نگهداری شوند و در ظرف دربسته بسته بندی شوند ۳ یا ۴ روز باقی می‌مانند.

اما برخی مواد هستند که بیش‌تر مستعد رشد باکتری می‌باشند و ممکن است زودتر نیاز به مصرف داشته باشند.

سالانه حدود ۴۸ میلیون آمریکایی از بیماری‌های ناشی از مواد غذایی رنج می‌برند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری حدود ۱۲۸۰۰۰ نفر در بیمارستان بستری می‌شوند و ۳۰۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

نمونه‌هایی از عفونت‌های باکتریایی، انگلی و ویروسی ناشی از غذا عبارتند از: سالمونلا، توکسوپلاسما گوندی، لیستریا و نوروویروس و هم چنین اشریشیاکلی. شایع‌ترین عفونت ناشی از نورویروس است که هر ساله از هر ۱۵ نفر یک نفر را مبتلا می‌کند اگرچه همه عفونت‌ها می‌توانند منجر به بیماری جدی شوند و برخی حتی می‌توانند کُشنده باشند.

در ادامه به پنج غذایی اشاره خواهیم کرد که اگر آن را ظرف مدت یک روز پس از پختن نخورید می‌توانند به شما آسیب جدی وارد سازند:

برای جلوگیری از بیماری باید این پنج غذا را همان روزی که می‌پزید، بخورید


۱-تخم مرغ


اگر می‌خواهید تخم مرغ‌های سفت آب پز بیش‌تر از ۲۴ ساعت دوام بیاورند آن‌ها را پوست نگیرید. وزارت کشاورزی ایالات متحده اعلام کرده که پوسته تخم مرغ به عنوان یک پوشش محافظ برای دفع باکتری‌ها عمل می‌کند.

پس از برداشتن این لایه باکتری‌ها می‌توانند به سرعت وارد منافذ تخم مرغ شده و آن را آلوده کنند. نشان داده شده که لیستریا به تخم مرغ‌های آب پز شده که پوست شان گرفته شده حمله می‌کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در سال ۲۰۱۹ میلادی شیوع لیستریا مرتبط با این تخم مرغ‌ها را بررسی نمود که دست کم هشت نفر را در پنج ایالت بیمار کرد.

این باکتری باعث عفونت لیستریوز می‌شود. سایر مواد غذایی مرتبط با آن شیر غیر پاستوریزه، پنیرهای نرم، سبزیجات و محصولات گوشتی هستند. علائم معمولا یک تا چهار هفته پس از قرار گرفتن در معرض آغاز می‌شود و شامل سردرد، گیجی، درد عضلانی و تب است.

طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری سالانه حدود ۱۶۰۰ نفر در ایالات متحده به این عفونت مبتلا می‌شوند و حدود ۲۶۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند. وزارت کشاورزی آمریکا توصیه می‌کند که پس از آب پز کردن تخم مرغ‌ها ان را به سرعت در ظرف حاوی آب و یخ خنک کنید و سپس ظرف را دو ساعت در یخچال قرار دهید.

سازمان غذا و داروی امریکا هشدار می‌دهد که هرگز تخم مرغ‌های آب پز شده یا مواد غذایی حاوی تخم مرغ را بیش از دو ساعت بیرون یخچال و هم چنین بیش از یک ساعت در دمای بالای ۳۲ درجه سانتیگراد قرار ندهید. اگر تخم مرغ‌های آب پز شده هنوز درون پوسته باشند تقریبا برای یک هفته بی خطر خواهند بود. کارشناسان توصیه می‌کنند صرفا زمانی که برای خوردن آماده هستید تخم مرغ را پوست بگیرید.

۲-گوشت چرخ کرده


وزارت کشاورزی ایالات متحده هشدار می‌دهد که گوشت چرخ کرده تنها یک یا حداکثر دو روز پیش از آغاز خراب شدن در یخچال باقی می‌ماند. دکتر بریگمن اشاره می‌کند که سطح بالای رطوبت باعث می‌شود گوشت چرخ شده به محض خنک شدن باکتری‌ها را جذب کند.

باکتری‌های موجود در سطح گوشت‌های خام، چرخ شده و سوسیس در طول فرآیند آسیاب کردن با محصول مخلوط می‌شوند. به همین خاطر است که گوشت چرخ شده باید تا انتها پخته شود تا باکتری‌ها از بین بروند.

گوشت چرخ شده علاوه بر سالمونلا بستر خوبی برای تجمع و تکثیر باکتری‌های اشریشیاکلی نیز می‌باشد. اشریشیاکلی باکتری‌هایی هستند که در روده حیواناتی مانند گاو، بز، گوسفند و گوزن یافت می‌شوند.

علیرغم آن که اکثر آن باکتری‌ها بی ضرر هستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند علائم گوارشی زیادی از جمله گرفتگی معده، اسهال خونی و استفراغ ایجاد کنند. ارائه آمار دقیق دشوار است، اما تخمین زده می‌شود عفونت‌های ناشی از اشریشیاکلی باعث بیمار شدن ۲۶۵ هزار نفر و ۱۰۰ مورد مرگ در سال می‌شوند.

۳-طالبی


“دارین دتویلر” کارشناس ایمنی مواد غذایی در دانشگاه نورث ایسترن در بوستون و مشاور سابق ایمنی غذای سازمان غذا و دارو می‌گوید:” طالبی را هرگز نباید یک روز بیشتر در یخچال نگهداری کرد، زیرا پاتوژن‌هایی مانند سالمونلا و لیستریا به سرعت در آن رشد می‌کنند”. او می‌گوید:”طالبی را باید به محض بریده شدن بخورید. هرگز طالبی را به صورت از قبل بریده شده یا نصف شده خریداری نکنید”.

این توصیه بدان خاطر است که طالبی می‌تواند در معرض عوامل بیماری زا از خاک، حیوانات یا آب قرار گیرد، زیرا در نزدیکی زمین رشد می‌کند. قسمت بیرونی طالبی دارای سطح توری مانندی است که میکروب‌ها می‌توانند به آن بچسبند.

دکتر “دتویلر” می‌گوید:”مشکل این است که تمیز کردن موثر بیرون طالبی امکان پذیر نیست و داخل میوه دارای pH عالی برای فراهم سازی زمینه رشد باکتری‌ها است”.

طالبی هم چنین در حال حاضر با شیوع سالمونلا مرتبط است که ۱۱۷ آمریکایی را مبتلا ساخته، ۶۱ نفر را در بیمارستان بستری کرده و جان دو نفر را گرفته است.

باکتری سالمونلا از طریق مدفوع افراد یا حیوانات منتقل می‌شود و علائم عفونت معمولا بین شش ساعت تا شش روز پس از قرار گرفتن در معرض آن آغاز می‌شود و معمولا طی چهار تا هفت روز دیگر بدون نیاز به مداخله پزشکی برطرف خواهد شد.

دکتر دتویلر اشاره می‌کند اشاره می‌کند که علائم عفونت سالمونلا می‌تواند شامل اسهال، گرفتگی عضلات شکمی و تب ظرف مدت ۱۲ تا ۷۲ ساعت پس از خوردن ماده غذایی آلوده شده به آن شود. با این وجود، در برخی از افراد هیچ علامتی پدیدار نمی‌شود. سالمونلا سالانه بیش از ۱.۳ میلیون نفر را مبتلا می‌کند که منجر به ۲۶۵۰۰ مورد بستری شدن در بیمارستان و مرگ ۴۲۰ نفر در سال می‌شود.

۴-مرغ خام


اگر مرغ خام را خریداری کرده و چند روزی آن را به حال خود رها کرده اید به احتمال زیاد خراب شده است. وزارت کشاورزی ایالات متحده اشاره کرده که مرغ خام را تنها می‌توان یک تا دو روز پیش از فاسد شدن در یخچال نگهداری کرد.

آن وزارتخانه توصیه می‌کند حتی پس از پختن مرغ نیز آن را ظرف مدت چهار مصرف کنید. طیور به طور خاص مستعد آلوده شدن به سالمونلا هستند، زیرا چگالی کم تری در مقایسه با گوشت قرمز مانند گوشت گاو دارند وضعیتی که ورود باکتری‌ها به داخل آن‌ها را راحت‌تر می‌سازد.

مرغ فاسد شده زمانی که خراب می‌شود به رنگ خاکستری مایل به سبز در می‌آید و می‌توان بر روی آن لکه‌های کپک زده را مشاهده کرد که نشان دهنده باکتری است. هم چنین، دارای بافت لزجی می‌باشد. شستشوی مرغ باکتری‌ها را از بین نمی‌برد.

“توبی آمیدور” متخصص تغذیه و ایمنی مواد غذایی در شهر نیویورک می‌گوید:”اگرچه افراد فکر می‌کنند شستشوی گوشت ممکن است به خلاص شدن از شر برخی از باکتری‌های روی آن کمک کند، اما این کار در واقع خطر واقع خطر آلوده شدن سینک و میز را افزایش می‌دهد، زیرا در جریان شستشو همه چیز به اطراف می‌پاشد. مرغ خام را می‌توان به مدت نه ماه تا پیش از تاریخ انقضای آن در فریزر نگهداری کرد”.

۵-برنج پخته شده


اگرچه برنج را می‌توان ماه‌ها در قفسه نگهداری کرد، اما اگر پخته شود پیش از فاسد شدن تنها یک روز می‌توان آن را در یخچال نگه داشت. این بدان خاطر است که برنج مستعد رشد باکتری‌های تشکیل دهنده هاگ باسیلوس سرئوس است که معمولا در مواد غذایی خام و فرآوری نشده مانند سیب زمینی، نخود، لوبیا و برخی ادویه‌ها یافت می‌شود.

این باکتری به طور خاص در برنج یا سایر دانه‌هایی که در دمای اتاق قرار دارند رشد می‌کند اگرچه در برنج باقی مانده که در دمای مناسب نگهداری می‌شوند نیز می‌تواند وجود داشته باشد. دکتر بریگمن می‌گوید:”پختن نمی‌تواند هاگ‌ها را از بین ببرد بنابراین، اگر برنج یا پاستای پخته شده را در دمای اتاق بگذارید هاگ‌ها می‌توانند به سرعت تکثیر شوند و مقدار قابل توجهی سم تولید کنند”.

علائم ابتلا به باسیلوس سرئوس شامل استفراغ، اسهال و گرفتگی شکم هستند. افراد مسن و مبتلا به نقص ایمنی بیش‌تر در معرض خطر عفونت باسیلوس سرئوس قرار دارند. طبق گزارش کلینیک کلیولند سالانه حدود ۶۳۴۰۰ مورد ابتلا به بیماری ناشی از این باکتری در ایالات متحده وجود دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا