خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نقش دولت در رسانه‌ها باید بیش از پدرخوانده باشد»

یک کارشناس رسانه درباره رقابت میان رسانه‌های دولتی و خصوصی معتقد است که «باید به یک نظام مفهومی متعادل‌ و هماهنگ‌تری در زمینه رسانه‌های دولتی و خصوصی برسیم و فارغ از اینکه برخی از رسانه‌ها را تعطیل کنیم یک نظام درست و متعادل طراحی کنیم.»

محمدرضا خوشرو در گفت‌وگو ایسنا در ادامه مطلب بالا اظهار کرد: طبیعی است که ایجاد فضای رقابتی میان رسانه‌ها به سطح کیفی آنها و میزان جذب مخاطب بسیار کمک می‌کند. در واقع اگر رقابت نباشد استفاده بهینه منابع صورت نمی‌گیرد. از طرفی هم باید به این نکته توجه کرد که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی اغلب رسانه‌هایی که به جریان حاکمیت وابسته هستند، به نوعی دچار مشکل شده‌اند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به طرح حمایتی معاونت مطبوعاتی در دولت یازدهم، خاطرنشان کرد: کلیت طرح اشتراک رایگان این بود که نشریات خصوصی را حمایت می‌کرد که این اتفاق خوبی بود. معاون مطبوعاتی عنوان کردند که نهاد فرهنگ باید نقش پدر خوانده را ایفا کند؛ به شخصه نقش دولت ناظر را در کلیت کشور درک و قبول می‌کنم، اما فکر می‌کنم در حوزه فرهنگ نقش دولت ناظر باید مقداری بیش از پدرخوانده باشد و باید در برخی از امور دخالت‌های اجرایی‌تری داشته باشد؛ به عنوان مثال در بحث اقتصادی می‌توان گفت که اگر دولت دخالت نکند و خصوصی‌سازی کند، می‌توانیم شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی باشیم، اما در حوزه فرهنگ اینچنین نیست؛ چراکه ما اقتصاد فرهنگ نداریم یا اگر داریم نابسامان است و هنوز موسسات فرهنگی ما نمی‌توانند کامل مستقل باشند و روی پای خودشان بیاستند و ضرورت دارد که دولت از آنها حمایت کند.

این کارشناس رسانه درباره اینکه برخی معتقدند که تعطیلی رسانه‌های دولتی به نفع فضای رسانه‌ای کشور خواهد بود، بیان کرد: با تعطیلی رسانه‌های دولتی مخالفم چون به نوعی ابزار دیپلماسی عمومی نهادها هستند و ضرورت دارد که با بدنه جامعه در ارتباط باشند؛ اما اینکه حمایت‌های آنچنانی هم از آنها شود که بخواهند و بتوانند در عرصه رقابت بخش خصوصی را جا بگذارند نیز اشتباه است. در واقع باید به یک نظام مفهومی متعادل‌ و هماهنگ‌تری در زمینه رسانه‌های دولتی و خصوصی برسیم و فارغ از اینکه برخی از رسانه‌ها را تعطیل کنیم یک نظام درست و متعادل طراحی کنیم.

خوشرو با تاکید بر توجه بیشتر به اقتصاد فرهنگی خاطرنشان کرد: نه تنها مفهوم استقلال اقتصادی در برخی از موسسات فرهنگی جا نیافتاده است، بلکه جامعه هم این موضوع را متوجه نیست و فکر می‌کند که هرگونه خدمات فرهنگی که دریافت می‌کند باید رایگان باشد. در حالی که این خیلی طبیعی است که باید برای سبد مصرفی فرهنگی خودمان هزینه کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا