خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک میلیون حاشیه نشین در مشهد

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بر اساس آمارها در حال حاضر یک میلیون نفر در حاشیه شهر مشهد زندگی می کنند.

«محمدرضا حیدری»، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در طرح جدید جامع شهر مشهد که ابلاغ شده است، حاشیه شهر مشهد به مجموعه شهری پیوسته و جزء بافت مصوب شهری شده است.

وی خاطرنشان کرد: مناطق حاشیه شهر مشهد که به مجموعه شهری پیوسته اند در حال حاضر از شهرداری خدمات دریافت می کنند و باقی مواردی که در مجموعه شهری نیستند نیز بعد از تایید طرح تفضیلی جامع شهری به مجموعه شهری می پیوندند.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: حاشیه نشینی محصول چند دهه مدیریت شهری و برنامه ریزی شهری در شهرهای کشور است و مختص به چند سال اخیر نیست.

وی ادامه داد: متغییرهای کلان اقتصادی و اجتماعی در جریان شکل گیری حاشیه نشینی تاثیر داشته و عواملی مانند خشکسالی و مهاجرت که خیلی مهم هستند، حاشیه نشینی را تشدید کرده است.

حیدری تاکید کرد: حاشیه نشینی از مناطق کمتر برخوردار به سمت مناطق برخوردارتر اتفاق می افتد بنابراین حاشیه نشینی محصول ساختاری است که در همه کلانشهرها رخ می دهد و بخش زیادی از جمعیت در محدوده جغرافیایی در حوزه حاشیه شهر قرا می گیرند.

وی اضافه کرد: پایین بودن سرانه خدمات شهری از مهمترین مشکلات حاشیه نشینی شهر مشهد است و علت آن این است که واحدهای مسکونی در حاشیه شهر بر اساس یک مدل طراحی شده شکل نگرفته اند.

حیدری ناپداری بافت های مستقر در حاشیه شهر را از دیگر مشکلات حاشیه نشینی شهر مشهد، ذکر کرد و افزود: این نوع بافت ها از لحاظ فنی و ایمنی مشکل دارند که شامل بافت های فرسوده و ناکارآمد نیز می شوند.

وی در مورد اقداماتی که در شوراهای شهر و دولت برای حاشیه نشینی مشهد انجام شده، نیز خاطر نشان کرد: سعی شده است که سرانه خدمات شهری و فضاهای سبز و پارک ها را افزایش دهیم. در ماه گذشته دو پارک افتتاح شد و در ادامه نیز در ماه های آینده شاهد افتتاح فضای سبز بیشتری در حاشیه شهر مشهد خواهیم بود و در صدد هستیم که فاصله موجود در فضای سبز حاشیه شهر مشهد را با فضای مصوب کاهش یابد.

حیدری افزود: در خصوص طرح های عمرانی هم دولت اعتبارات خوبی را برای طرح خدماتی و سرانه بهداشت این مناطق گذاشته است و پروژه های آموزش و بهداشتی تاسیس شده در حاشیه شهر نیز پیشرفت فیزیکی دارد.

وی یادآوری کرد: در حوزه فضای سبز، تعریض خیابان ها و آسفالت معابر 150 میلیارد تومان از طریق تبصره 3 آب و فاضلاب اختصاص یافته و در زمینه توسعه شبکه آب و فاضلاب این مناطق نیز هزینه می شود.

رئیس شورای شهر مشهد در مورد آسیب های اجتماعی در حاشیه این شهر نیز گفت: به منظور کاهش آسیب های اجتماعی در این مناطق سازمان بهزیستی و دیگر نهادهای مسئول فعال هستند و شورای شهر نیز با چند طرح در قالب توانمندسازی در صدد کاهش و اصلاح آسیب های اجتماعی حاشیه نشینی هستیم.

آستان قدس رضوی برای تثبیت مالکیت املاک حاشیه شهر تلاش می کند

حیدری گفت: موضوع تثبیت مالکیت و سند املاک واقع در حاشیه شهر مشهد مهم است و در این زمینه نیز آستان قدس رضوی تلاش می کند زیرا این املاک فاقد سند هستند.

وی ادامه داد: اکثریت املاک واقع شده در حاشیه شهر مشهد به آستان قدس تعلق دارد که در این زمینه مبحث حق تقدیم را تعریف کرده است که افراد با پرداخت مبلغی بر اساس متراژ و داده ها می توانند سند بگیرند.

رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: این موضوع در آستان قدس اجرایی شده است، اما شتاب و استقبال از این طرح کند است و چناچه مردم حاشیه نشین این مناطق اقدام کنند می توانند اسناد خود را دریافت کنند و دلیل استقبال کند هم آگاهی نداشتن مردم این مناطق است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر با ایجاد دفاتر تسهیل گری می خواهیم به عنوان نقش واسط بین مردم و شهرداری برای تثبیت مالکیت این املاک امور را سازماندهی کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا