خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره‌ی پرونده‌ی روح الله زم

ایسنا نوشت: پرونده روح الله زم مدیرکانال تلگرامی آمدنیوز با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شده است.

یکی از پرونده‌های جنجالی و مهم سال ۹۸  پرونده روح الله زم است. ۲۲ مهرماه سال ۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از گرفتار شدن «روح الله زم» سرشبکه سایت معاند و ضدانقلاب «آمدنیوز»  در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگیری وی خبر داد.

در این بیانیه اعلام شد: عملیات دستگیری «روح الله زم»  سرشبکه سایت ضد انقلاب موسوم به «آمد نیوز»  طی عملیات پیچیده و حرفه‌ای سازمان اطلاعات سپاه، بر شکست و جا ماندن سرویس های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه تاکید شده است.

به دنبال دستگیری روح الله زم، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در ۳۰ مهرماه سال ۹۸ درباره اینکه در فضای مجازی ادعاهایی مطرح شده که  افرادی از ریاست جمهوری و قوه قضاییه با روح الله زم و آمدنیوز در ارتباط بودند و دستگیر شدند،  آیا این موضوع صحت دارد؟ گفت: لازم است بار دیگر از این اقدام هوشمندانه، دقیق، اطلاعاتی و عملیات فریبی که سربازان گمنان امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه انجام دادند، تشکر کنم. تا امروز غیر از خود روح الله زم فرد دیگری از بخش های مختلف چه در دولت و چه در قوه و چه در نیروهای مسلح بازداشت نشده است و بی جهت گمانه زنی نشود. توصیه‌ام این است که انگشت اتهام به سمت یکدیگر روانه نکنید.  اجازه بدهید دستگاه های امنیتی و قضایی بررسی دقیق خود را انجام دهند؛  البته ما اطلاعات ذی قیمتی در این حوزه بدست آوردیم، اما بعد از دستگیری زم هیچ دستگیری جدیدی انجام نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در ۱۴ آبان ماه ۹۸ درباره آخرین وضعیت پرونده زم اعلام کرد: در این پرونده در گام اول تحقیقات مفصلی انجام شده و مستندات فراوانی بدست آمده است. براساس مستندات حاصله ارتباط مستمر و وابستگی این فرد به سرویس های بیگانه محرز  و نحوه ارتباط مشخص شده است. همچنین وجوهی که او  از سرویس‌های کشورهای مختلف اخذ کرده، احصا شده است.  همانگونه که ادعا می شد که این فرد سرشبکه  و محوریت برای شبکه های ماهواره‌ای خارج از کشور و پایگاه های خبری برون مرزی است، مشخص شد و این ارتباطات و مرجعیت شخص بدست آمده است. اینکه حلقه ارتباط این شبکه ها با سرویس های بیگانه بوده، بدست آمد و مشخص شد، هم در سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه که برخی از عناصر خود فروخته داخلی آن را به خدمت گرفته اند و هم زنجیره آنها.

سخنگوی قوه قضاییه درباره عنوان اتهامی زم گفت: ما از بیان عنوان دقیق اتهامی  تا زمانی که پرونده مراحل قضایی را طی نکرده است، معذوریم.

۱۴ بهمن ماه سال ۹۸ علی القاصی دادستان اعلام کرد که کیفرخواست پرونده زم صادر شده و دادگاه او بزودی برگزار می شود.

۱۲ آذرماه سال جاری، اسماعیلی در نشست خبری  از بازداشت عبدالرضا داوری خبر داد و در پاسخ به این سوال که آیا عبدالرضا داوری مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد به اتهام ارتباط با کانال آمد نیوز دستگیر شده است؟ گفت: بازداشت این فرد را تایید می‌کنیم و او اتهامات متعدد دارد.

وی درباره اتهام او نیز گفت: از بیان جزئیات اتهامات معذوریم. موضوع ارتباط با این شبکه یکی از مواردی است که در مورد وی مطرح است. پرونده در حال تحقیقات مقدماتی است.

اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه  امروز ۱۵ بهمن ۹۸ درباره پرونده زم و اینکه چه تعداد افراد به عنوان متهم و مطلع در پرونده  مطرح است و قضاوت آن به کدام قضات سپرده شده است؟   گفت: خبر صدور کیفرخواست در ارتباط با این فرد درست است و پرونده به دادگاه و  به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است.

وی درباره علت ارجاع پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب گفت: قبل از دستگیری این فرد در مورد او و مرتبطین او  پرونده‌ای  تشکیل و کیفرخواست صادر شده بود و پرونده به دادگاه و همین شعبه ۱۵ دادگاه  انقلاب ارجاع شده بود و پرونده جریانی بود؛ لذا به موجب قانون مکلف هستیم به اتهامات متعدد یکجا رسیدگی کنیم و به لحاظ سابقه قبلی به این شعبه ارجاع  دادیم.  پرونده تعیین وقت نشده و امروز شاید تعیین شود.

اسماعیلی تاکید کرد: در این پرونده غیر خود متهم اصلی، ۵ نفر بازداشتند و در مورد آنها کیفر خواست صادر نشده و شاید چند روز دیگر نسبت به این افراد هم  کیفرخواست صادر شود و ملحق به پرونده اصلی شود.  افراد زیاد دیگری در پرونده مطرح‌اند. کار تحقیقات و بررسی و راستی آزمایی اسناد و مدارک و اظهارات متهم ردیف اول بررسی می شود که این اسناد چقدر منطبق بر واقعیت است. البته برخی افراد در فرایند رسیدگی خود معرف وخوداظهاری داشتند و با اظهار ندامت، برخی ارتباطات خود را بیان کردند که به لحاظ پشیمانی آنها حتما اقدامات قانونی مراعات می‌شوند اما گروهی دیگر هم کسانی اند که هنوز تحقیقات درموردشان انجام می شود.

وی درباره علنی بودن دادگاه  گفت: این موضوع به تشخیص رییس دادگاه است.

از مهرماه تا بهمن ماه امسال، انجام تحقیقات در پرونده زم طول کشید و نهایتا در بهمن ماه کیفرخواست این پرونده صادر شد. به گفته اسماعیلی در ارتباط با پرونده‌های مهم حسب دستور رییس قوه قضاییه، برخی از پرونده‌ها بصورت ویژه و فوق العاده و زودتر از موارد قانونی رسیدگی می‌شود. باید منتظر ماند و دید که در جلسه دادگاه زم چه اتفاقاتی رخ می دهد؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا