خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چالش در نشست «درخت گردو»: نویسنده‌ی واقعی فیلمنامه کیست؟

مهدویان درباره درخت گردو گفت: «این فیلم نسبت به کارهای دیگرم بسیار دشوار بود.»

به گزارش انصاف نیوز، در دومین سانس از سینمای داستانی چهارمین روز جشنواره اهالی رسانه به تماشای درخت گردو مهدویان نشستند. محمدحسین مهدویان، مهران مدیری، مینا ساداتی، مینو شریفی بازیگران فیلم، حبیب خرایی‌فر موسیقی، بهزاد جعفری طراح صحنه و لباس، سید مصطفی احمدی تهیه‌کننده هادی بهروز مدیر فیلمبرداری، حسین حسنی، ابراهیم امینی نویسندگان فیلم، ایمان کریمیان جلوه‌های ویژه میدانی در این نشست حضور داشتند. تا این لحظه، نشست خبری درخت گردو، شلوغ‌ترین نشست خبری جشنواره است. جمعیت زیادی در سالن رسانه حضور داشتند و تعداد زیادی نتوانستند وارد سالن نشست شوند.

مهران مدیری در ابتدای نشست به اهالی رسانه گفت: من برای قیافه گرفتن عینک نزده‌ام، دو روز است نخوابیده‌ام و هنگام تماشای فیلم گریه کردم. من خیلی خوشگل نیستم برای همین عینک زده‌ام.

مهدویان درباره فیلم متفاوت خود گفت: «فیلم نسبت به کارهای قبلی من دشواری‌هایی دارد، باید با زبان و فرهنگ منطقه آشنا می‌شدم. کار کردن با بچه‌ها بسیار سخت بود، صحنه‌هایی که با بچه‌ها کار کردیم بسیار دشوار بود. ما باید از لحاظ روحی و جسمی از کودکان مراقبت می‌کردیم. گریم‌های فیلم نه تنها برای بزرگسالان دشوار بود بلکه برای کودکان هم دشوار بود.»

مهدویان در ادامه درباره انتخاب بازیگران فیلم گفت: «بعد از فیلمنامه، انتخاب بازیگران مهم است. پیمان معادی جزو نخستین گزینه‌های ما برای بازیگری در فیلم بود. این نقش نیاز به تجربه، مهارت و سن خاص داشت. موضوع فیلم قابلیت بیات شدن در خارج از مرزهای ایران را دارد به همین دلیل ما به دنبال بازیگری بودیم تا در خارج از مرزهای ایران هم شناخته شده باشد. پیمان درباره لهجه و زبان نگران بود که آقای مهربان معلم پیمان به او کمک‌های بسیاری کرد.»

مدیری درباره نقش خود گفت: «پیش از هر چیز برای بازماندگان سانحه هواپیمای اوکراینی آرزوی صبر می‌کنم. دوم اینکه جای پیمان در این نشست خالی است، او در حال آمدن است که به اختتامیه می‌رسد. من در جنگ فقط راننده آمبولانس نبودم، بلکه در جنگ چنگیده‌ام. من هنگام این حادثه در بانه بودم که به سردشت اعزام شدم. عاشق مردم کردستان هستم، آنها انسان‌های شگفت‌انگیز و مهربانی هستند. من بخاطر دوستی با مهدویان و احمدی در این فیلم حاضر شدم تا ادای دینی به مردم کردستان کرده باشم.»

احمدی تهیه‌کننده فیلم خبر از اهدای 88 میلیون از فروش فیلم در جشنواره به مردم سیل‌زده سیستان داده بود. او درباره این مبلغ گفت: «این مبلغ هیچ هدف خاصی نداشته است و با نیت آقا علی‌بن موسی‌الرضا بوده است.»

مینا ساداتی  درباره تجربه همکاری خود با مهدویان گفت: «مهدویان کارگردان شجاعی است و دوست داشتم تا با او کار کنم. این فیلم با تمام کارهای قبلی مهدویان متفاوت است و به دلیل فضای انسانی فیلم علاقمند به حضور بودم.»

سه کودک فیلم در میانه‌های نشست وارد سالن شدند.

مدیری درباره سختی کار گفت: «یکی از سختی‌های کار صبح زود بیدار شدن بود. دوستان ساعت 6 از خواب بیدار می‌شدند و من ساعت 11 صبح از خواب بیدار می‌شدم که این ساعت بازهم صبح است. ما به بهانه‌های مختلف به بانه می‌رفتیم تا صبح زود بیدار شویم.»

احمدی تهیه‌کننده فیلم با معادی تماس گرفت و معادی توضیحاتی درباره درخت گردو داد. او گفت: «جشنواره بین‌المللی و سیمرغ برای من اهمیتی ندارد. فیلم خیلی مهم است، هنگامی که فیلمنامه را خواندم به مهدویان گفتم خواندن فیلمنامه خیلی سخت است، ساختن و بازی بسیار سخت خواهد بود. فیلم در مرحله اول باید مهم و سپس خوب باشد. تصمیم مهدویان و احمدی برای دیده‌ شدن این فاجعه بسیار مهم است. من مردم کردستان را دوست دارم و از آنها تشکر می‌کنم که به من اجازه دادند تا لباس آنها را بپوشم و به زبان آنها سخن بگویم.»

هادی بهروز در پاسخ به پرسش انصاف نیوز درباره فیلمبرداری درخت گردو گفت: «ما با توجه به دهه‌های فیلم، نوع فیلمبرداری را انتخاب کردیم و از دوربین‌های مختلفی استفاده کردیم.»

امیر فرض‌الهی سردبیر مجله سیاه و سفید مدعی بود که این فیمنامه دزدی است و در خانه سینما با نام  «گلابی سیاه» اثر مریم احرپور ثبت شده است. نام احرپور در تیتراژ این فیلم به عنوان  پژوهشگر ثبت شده بود. مهدویان در پاسخ گفت: «ما فیلمنامه را از او خریده‌ایم.»

مهران مدیری به فرض‌الهی گفت: «این نشست مکان مناسبی برای این موضوع نیست و باید در خارج از این نشست درباره این موضوع صحبت کنیم.»

فرض‌الهی پاسخ مدیری را داد: «شما خود را مردمی می‌دانید ولی عینکی غیر مردمی زده‌اید.»

مدیری گفت: «من عینک غیر مردمی نشنیده بودم.»

خبرنگاران حاضر در جلسه به صحبت‌های فرض‌الهی واکنش نشان دادند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا