خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بهزاد نبوی: تنها راه اصلاح‌طلبان حضور در صحنه است

باید با تمام قوا برای برگزاری انتخابات پرشور تلاش کنیم

بهزاد نبوی فعال اصلاح طلب و نایب رییس مجلس ششم با تاکید بر اینکه کماکان تنها را اصلاح طلبان حضور در صحنه است،گفت: به جای مایوس کردن مردم باید با تمام قوا تلاش کنیم در کشور انتخابات پرشور برگزار شود.

به گزارش ایرنا، “بهزاد نبوی” عصر پنجشنبه در نشست “راههای برون رفت از وضعیت موجود” در دفتر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: مسائل اقتصادی عمدتاً مرتبط با سیاست خارجی را مهم ترین چالش کشور می دانم همانطور که مسائل اقتصادی فعلی با سیاست خارجی منطبق است.

وی افزود: پس از انقلاب، در سالهای ابتدایی انقلاب و دوره جنگ، بلد نبودیم اگر چه حالا هم بلد نیستیم. جنگ وقتی تمام شد بودجه کشور کسری صددرصدی داشت. کل بودجه کشور ۴۰۰ میلیارد تومان بود. همین مقدار هزینه داشتیم و درآمدها ۲۰۰ میلیارد تومان بود.

نایب رئیس مجلس ششم خاطرنشان کرد: پس از جنگ، بازسازی آغاز شد و به رغم مشکلات اقتصادی، مرحوم هاشمی رفسنجانی در بازسازی اقتصاد پس از جنگ نقش زیادی داشت. دوره خاتمی هم دوره تثبیت بود، وضع اقتصادی بهتر شد و بهترین شاخصهای کلان کشور در این دوره بود و سیاست های توجه به محرومان بیشتر شد.

نبوی با اشاره به بالا رفتن جهش وار قیمت نفت تا سقف ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار در اواخر دولت اصلاحات و ابتدای دولت نهم گفت: با این درآمدهای افسانه ای می شد اقتصاد کشور را زیر و رو کرد. شعار آوردن درآمد نفت بر سفره مردم، پرداخت یارانه نقدی و مسکن مهر و… موجب کاهش ارزش ریال شد. در این وضعیت بجای اینکه به یاد دادن ماهی گیری، به مردم ماهی داده شد اگر چه این وضعیت بهبودی در زندگی مردم بوجود نیاورد.

وی عنوان داشت: این سیاست در دولت دهم و تا آغاز تحریم های بین المللی که نتیجه سیاست خارجی غلطی چون کاغذ پاره دانستن قطعنامه ها… بود ادامه پیدا کرد و از سال ۹۰ با شروع تحریم ها و حتی قبل تر یعنی از سال ۸۴ سرمایه گذاری بزرگ و زیربنایی در کشور متوقف شد.

مهمترین چالش کشور معیشت مردم است

این فعال اصلاح طلب اضافه کرد: با امضای برجام تصور می‌رفت با عادی شدن روابط با جهان این وضعیت تغییر کند تا بتوانیم کمبود سرمایه داخلی را با سرمایه خارجی جبران کنیم اما اقدام‌ها و مخالفت‌های داخلی، امکان سرمایه گذاری را تا یکسال پس از برجام از ما گرفت و شرایطی ایجاد شد که دولت‌های خارجی که در روزهای اول امضای برجام مرتب به ایران می‌آمدند عملاً به نتیجه نرسیدند تا اینکه یکسال بعد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شد و تحریم های بدتر و گسترده‌تر علیه کشور اعمال شد.

نبوی تاکید کرد: معتقدم مهمترین چالش کشور پس از تحریم ها مساله معیشت مردم است این حرف‌ها را الان نمی زنم وقتی در سال ۹۲ حسن روحانی به رئیس جمهوری انتخاب شد پس از تبریک، برای او نوشتم، به اقتصاد و سیاست خارجی بپرداز. این پیام از دفتر روحانی درز کرد بطوریکه یکی از روزنامه‌های جناح رقیب به نقل از من تیتر زد، نبوی خطاب به روحانی “ما را ول کن و آمریکا را بچسب”

وزیر صنایع سنگین دوران جنگ یادآور شد: برای این موضوع که تحریم های یکجانبه آمریکا با تحریم های بین المللی که در اثر سیاست خارجی خودمان، اعمال شود، احساس خطر می‌کنم. نبوی در بخش دیگری از سخنان خود به اصلاحات و حضور در انتخابات مجلس در اسفندماه اشاره کرد و گفت: اصلاحات به معنای تغییر وضع موجود به وضع مطلوب با روش‌های قانونی و مسالمت آمیز در چارچوب یک نظام سیاسی است بنابراین حرکت اصلاحی پیچیده و آسیب پذیرتر است.

وی با بیان اینکه تنها حرکت اصلاحی از صندوق رای می‌گذرد، اظهار داشت: تا وقتی امکان برگزاری و حضور در انتخابات وجود دارد اصلاح طلبی به بن بست نمی‌رود. بنابراین کماکان تنها راه اصلاح طلبان حضور در صحنه است.

نبوی اظهار داشت: مخالفان اصلاحات پس از خرداد ۷۶ دو پاتک علیه اصلاح طلبی زدند یکی اینکه سعی کردند تا آنجایی که می‌توانند نهادهای انتخابی را تضعیف کنند و دیگر اینکه مردم را نسبت به صندوق رای مایوس کنند.

تلاش کنیم انتخابات پرشور برگزار شود

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: ما باید به جای اینکه بگوییم انتخابات به بن رسیده است با تمام قوا تلاش کنیم انتخابات پرشور در کشور برگزار شود.

نبوی با بیان اینکه اصلاح طلبان و حاکمیت باید بکوشند تا برگزاری انتخابات پرشور تبلیغ شود، خاطرنشان کرد: این موضوع به سود منافع ملی است و احتمال بروز حوادثی مشابه دی ماه ۹۶ را کم می‌کند و بدون انتخابات پرشور شکستن تحریم های موجود امکان پذیر نیست.
وی با بیان اینکه سه دسته مخالف انتخابات پرشور هستند، ضدانقلاب را یکی از آنها دانست و اظهار داشت: این گروه دنبال کم رونقی انتخابات و در نتیجه کمتر شدن مشروعیت نظام هستند تا با رخ دادن حوادثی مشابه دی ماه ۹۶ به نظام آسیب بزنند.
این فعال اصلاح طلب خطاب به گروه‌هایی که از تحریم و حضور مشروط در انتخابات سخن می‌گویند، گفت: این شرط برای ما است یا حاکمیت؟ اگر برای خودمان است که نیاز به اعلام و بیانیه نداریم.

وی تصریح کرد: حضور پرشور در انتخابات برای حفظ امنیت ملی اهمیت دارد. به همین دلیل همه برای ایجاد زمینه انتخابات گسترده همراهی کنند.

نبوی در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان شکوری راد در خصوص فربه شدن هسته و لاغر شدن پوسته گفت: تقاضا داریم از این اصطلاح استفاده نکنیم. یادم است زمانی که مجاهدین خلق، مارکسیست شدند می گفتند هسته تفکر ما مارکسیستی است. بدانیم که قصد فربه یا لاغر کردن پوسته یا هسته را نداریم بلکه با هردو در جایگاهی که قانون اساسی دارند برخورد کنیم. نمی گوییم هسته ضعیف شود یا پوسته قوی شود یا عکس، بلکه هر کدام در قانون اساسی جایگاهی دارد.

اصولگرایان را یکپارچه نمی بینم

وی درباره اینکه چالش اصولگرایان بیشتر از ما است و احتمالاً به جان هم می افتند، خاطرنشان کرد: اصولگرایان را یکپارچه نمی بینم چرا سعی می کنید این جریان را یکپارچه ببینید؟ علی اکبر ناطق نوری یا حتی علی مطهری هیچ وقت نمی گوید اصلاح طلبم و خود را کماکان اصولگرا می داند. پایه و منشا [فکری] حسن روحانی و همکارانش اصولگرایی است.

اصلاح طلبان آیه یاس نخوانند

عضو کابینه شهید رجایی عنوان داشت: منافع حاکمیت و مردم در برگزاری انتخابات پرشور است. به اصلاح طلبان می گویم آیه یاس نخوانند و برای پرشور کردن انتخابات دنبال راهکار باشید. [خطاب به شکوری راد] مثل شما نمی دانم چکار کنیم مردمی که دستشان در گوششان است دستشان را بردارند اما می دانم که باید این کار را بکنند. اگر شما حتی دنبال منافع جناحی هم هستید باید انتخابات پرشور باشد کاری نکنید که مردم مایوس تر شوند.
نبوی افزود: حزب یا جریان پیشتاز باید به حرکت جامعه جهت دهی کند نه اینکه دنباله رو باشد. وقتی نماینده مجلس بودم پسرم دانشگاه پلی تکنیک می رفت هر روز می گفت بچه های انجمن اسلامی می گویند چرا این و آن کار را انجام دادی؟ به پسرم گفتم برو به آنها بگو شما اشتباه کردید این حرف را زدید البته ببخشید. اگر من را انتخاب کردید و قبولم دارید، هر روز نمی توانم بگویم “آقا اجازه امروز بروم این حرف را بزنم …” من باید به شما بگویم چکار کنید. وقتی نماینده شما هستم من جهت گیری را مشخص می کنم نه اینکه به من خط بدهید. البته ارتباط با مردمی که انتخابت کردند کار درستی است ولی هر روز نمی شود بگویید این کار را بکن یا این حرف را نزن…
وی خطاب به حاضران در نشست گفت: از طریق برهان خلف مطالبتان را اثبات کنید بگوئید چه راه دیگری وجود دارد?؟ جایی مجبوریم میان بد و بدتر دست به انتخاب بزنیم. در انتخابات مجلس دهم خیلی نامزد گردن کلفت داشتید؟ اگر داشتید چرا از طریق اینترنت آگهی دادید که هر کس اصلاح طلب است ثبت نام کند. ۲۰۰ نفر ثبت نام کردند و از میان آنها ۱۰ تا ۱۵ نفر ناشناس انتخاب شدند چرا آن موقع [این حرفها را] نگفتید؟ آن موقع فکر می کردید [در انتخابات] رای می آوردید در هر شرایطی در انتخابات شرکت می کردید الان می ترسید رای نیاورید و انتقاد می کنید.

جز حضور در انتخابات راهی بلد نیستم

نایب رئیس مجلس ششم در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در جلسه تاکید کرد: به شکل صریح اعلام می کنم جز حضور در انتخابات راهی بلد نیستم هر کس بلد است و راهش اصلاح طلبانه است بسم الله…
نبوی در پاسخ به این پرسش که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ شرکت کردید، پاسخ داد: تنها انتخاباتی بود که حضور نداشتم چون تنها نامزد موجود یعنی مرحوم هاشمی رفسنجانی که رد صلاحیت شد. اصلاً تصور نمی کردم روحانی رای بیاورد.

عبور از “چه می‌شود” به “چه باید کرد”

در ادامه نشست، علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: پارسال همین موقع در نشست خانه احزاب در ایوان شمس گفتم، ‘چه می‌شود؟ ” این پرسش واکنشی به سرخوردگی حوادث دی ماه ۹۶ بود که شوک بزرگی به جامعه و اصلاح طلبان وارد کرد اما امروز از لاک انفعال بیرون آمده‌ایم و دنبال “چه باید کرد” هستیم و این عاملیت مردم و کنشگران معطوف به انتخابات پیش بینی شده در قانون اساسی است.

وی با بیان اینکه “چه باید کرد” را زمانی مطرح می‌کنیم که وضعیت موجود را مطلوب نمی‌دانیم، افزود: تغییر شامل ۳ حالت تغییر ساختاری، فروپاشی و اصلاح می‌شود و اصلاح طلبی در سه حوزه ساختار، رویکرد و عملکردها قابل تبیین است.

رویکرد ما حکمرانی خوب است

شکوری راد گفت: ما هرگز در پی تغییر ساختاری نیستیم اگر چه احتمال این کار وجود ندارد. چون پایه‌های نظام از لحاظ اقتصادی، نظامی و رسانه‌ای قوی است. ما اصل نظام را قبول داریم.
دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تاکید کرد: آنچه مدنظر ما است اصلاح در رویکردها و قانون مداری و حفظ حقوق شهروندان است که همان حکمرانی خوب محسوب می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: با همین قانون اساسی و حاکمیت خوب، بخش بزرگی از مطالبات مردم برآورده می‌شود و ما همچنین دنبال اصلاح در عملکردها هم هستیم.
شکوری راد اظهار داشت: ساختاری که بر اساس آن قانون اساسی شکل گرفته، هسته و پوسته‌ای دموکراتیک دارد که این پوسته با ۴ نوع انتخابات تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: چالش اصلاح طلبان این است که دنبال فربه کردن پوسته و جناح مقابل در پی فربه کردن هسته هستند. انتخابات آینده ما را در معرض این قرار داده است که پوسته کنار بگذاریم تا آن هسته عریان شود اگر چه در سه دوره قبلی انتخابات میان این دو توازن ایجاد کردیم.

چالش اصولگرایان بیشتر از ماست

شکوری راد با بیان اینکه اصولگرایان بیش از اصلاح طلب‌ها دچار چالش هستند، گفت: بنیان‌های اعتقادی آنها بر اساس فسادی که دوران دولت نهم و دهم شکل گرفت دچار چالش جدی و در درون دچار تشتت هستند. اگر امروز اصلاح طلبان صحنه را خالی کنند اصولگرایان به جان هم خواهند افتاد و بیش از پیش خود را افشا خواهند کرد.

وی اظهار داشت: مشکل ما اصلاح طلبان این است که مردم به عنوان پشتوانه و سرمایه اجتماعی ما دچار سرخوردگی و انفعال هستند آنها دستشان بر گوششان است و پیام‌های ما را نمی‌شنوند.

نباید اسیر وضعیت موجود شویم

دبیر کل حزب اتحاد ملت گفت: باید پیامی متفاوت و نه تکراری و بی حاصل به مردم بدهیم و برای جلب اعتماد مردم و تکمین طرف مقابل به مطالبات مردم باید رویکرد تهاجمی داشته باشیم و نه انفعالی.
وی خاطرنشان کرد: باید با مردم ارتباط قرار کنیم و اعتماد آنها را جلب کنیم برای اعتمادسازی باید ادبیات، نوع رابطه و کارهای اعتمادآفرین برای مردم انجام دهیم. بازسازی اعتماد مردم کار بسیار مشکلی است.
دبیر کل اتحاد ملت تاکید کرد: نباید اسیر وضعیت موجود در جامعه شویم وقتی وضعیت موجود را تبیین می‌کنیم، همان وضعیت را تجویز هم کنیم و باید بگوییم که جامعه چگونه باشد.

برای بالا بردن اعتبار بین المللی باید مشارکت بالا داشته باشیم

شکوری راد در بخش دوم سخنان خود گفت: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی دارای ظرفیت هایی است که بخشی از این ظرفیت در قانون اساسی و بخش دیگر آن تاکید مسئولان نظام بر افزایش مشارکت است. برای بالا بردن اعتبار بین المللی باید انتخابات و مشارکت بالا برگزار شود.
وی افزود: وظیفه احزاب این است که احساس مسئولیت بیشتری می کنند حزب تشکیل می دهند تا به مردم جهت بدهند. نه تنها ما بلکه هیچ حزبی در جهان دنباله روی مردم نیست چون با شکست در انتخابات تغییر مرام می دهند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت عنوان داشت: علی اکبر ناطق نوری و حسن روحانی را در زمره اصولگرایان تلقی می کنیم. اصولگرایان بخشی دارند که با آنها رقابت سالم داریم. ناطق نوری در انتخابات سال ۷۶ وقتی رای نیاورد برای رئیس دولت اصلاحات پیام تبریک فرستاد و بعد از آن هم بیشترین حمایت را از وی کرد از نظر ما اصولگرای شریفی است که برای او احترام قائل هستیم. از حسن روحانی هم حمایت کردیم و از حمایت از وی پشیمان نیستیم و به رغم انتقادها هنوز هم از وی حمایت می کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بله. با همین تصور غلط اصلاح طلبهای سازشکار یا عافیت اندیش و برخی منفعت اندیشهای دیگر، طرف مقابل هم می گوید چون اینها فکر می کنند تنها راهشان حضور در صحنه است، صحنه را هر شکلی هم که بکنیم، باز در صحنه هستند ! حتی اگر فقط یک کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری باشد ، و آنهم مثلا سردار فلانی باشد !

  2. انصاف هر نوع پیامی در مرود بی فایده بودن حضور در انتخابات مهندسی شده از طریق رد صلاحیت رو سانسور می کنه. چرا ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا