خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همه چیز در ید وزیر مقتدر کابینه؟!

مهدی اسفندیار، فعال رسانه‌ای، در یادداشتی ارسالی با عنوان “همه چیز در ید وزیر مقتدر کابینه؟! ” به انصاف نیوز نوشت:

“قطعا همه می دانیم؛ بحث بودجه ی آموزش و پرورش و حقوق بازنشستگان دو چالش اساسی دولت در سال جاری و آینده است؛ منتهی اگر اصل یکپارچگی منابع را بپذیریم؛ خواهیم فهمید که ارتباط بین آموزش و پرورش و بخش بهداشت و درمان در تامین منابع یک ارتباط کاملا الاکلنگی است که هرچه اعتبارات یک بخش بیشتر باشد ؛ قطعا بنا به اصل یکپارچگی منابع؛ لاجرم اعتبارات بخش دیگر کمتر خواهد شد؛

اگر همین واقعیت را در تحلیل خط سیر افزایش چهارصد درصدی اعتبارات بخش درمان در نظر بگیریم؛ متوجه ی چرایی اوضاع کنونی اموزش و پرورش و عملکرد وزرا و نمایندگان کمیسیون اموزش و فراکسیون فرهنگیان خواهیم شد.

به وضوح مشاهده می شود که وزیر بهداشت و درمان توانسته است با سرسختی و تلاش شبانه روزی و ارتباط موثر و رابطه ی خاص خود با مجلس و دولت؛ آنها را تمام قد پای کار این وزارتخانه بیاورد بطوریکه وزیر بهداشت تنها وزیری است که توانسته تمام وزرای کابینه را در رینگ بودجه ناک اوت کرده و با وجود فراکسیون های کاغذی و سیاسی کارگری و اموزش و فرهنگیان و ورزش و… ده ها هزار میلیارد تومان از منابع دولت و بیمه ها را به وزارت متبوع خود اختصاص دهد.

اگر چه بسیاری از منتقدان معتقدند که این امر سب کاهش شدید اعتبارات سایر وزارتخانه ها و استیلای فقر و کاهش شدید قدرت خرید بازنشستگان شده است؛ منتهی هیچ یک از این انتقادات نافی کاریزمای قوی قاضی زاده ی هاشمی در دولت و مجلس نمی شود؛ قدرتی که منتج از هوش؛ بال های رسانه ای قوی؛ اتوریته ی ذاتی وی در تعامل با رئیس جمهور و سایر وزرای کابینه است؛ شاید او تنها مرد قدرتمند کابینه است که در پاسخ به سوال یک نماینده ی مجلس به مردم حوزه ی انتخابیه ی آن نماینده بابت انتخابشان کارت زرد می دهد و با احسنت سایر نمایندگان مواجه می شود؛ اتوریته ی ستودنی قاضی زاده را می توان آنجا درک کرد که برخی از صاحبنظران؛ انتصابات را در برخی از وزارتخانه ها منوط به نظر وی می دانند.

به هرحال این روزها وزرای کابینه بیش از هر کسی می دانند که قاضی زاده ی هاشمی وزیر مقتدر و ماهر کابینه با تکیه بر نمایندگان کمیسیون بهداشت و بدون داشتن فراکسیون های کاغذی و…. نقش تعیین کننده در بودجه ی سایر وزارتخانه ها دارد؛ چه آنکه باید نظر وی تامین شود؛ این را واکاوی پنج سال اخیر به من می گوید. با این حساب بعد از تعیین بودجه ی بخش درمان؛ سایر وزرا می توانند دورنمایی از بودجه داشته باشند. شاید فصل بودجه یکی از زیباترین رخدادها بازی تماشایی این سیاستمدار زیرک و تیم کمیسیون و بهداشت و درمان است که خروجی آن همیشه بهترین نتایج برای این وزارتخانه بوده است؛ نتایجی که موجب شد طرح تحول سلامت بر خلاف همه ی پیش بینی ها هنوز پابرجا بماند و معلمان و بازنشستگان هم از آن خشنود باشند.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا