خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رییس دیوان عالی: مقررات انتخابات باید به درستی رعایت شود

رئیس دیوان عالی کشور گفت: قوانین و مقررات انتخابات باید به درستی رعایت شود و دستگاه قضائی موظف است با متخلفینی که از مسیر قانونی خارج می شوند، بدون اغماض برخورد کند. رعایت شئون دینی، اخلاقی و قانونی از دیگر توصیه های موکد رئیس دیوان عالی کشور به کاندیداتورهای مجلس بود.

به گزارش روابط عمومی دیوان عالی کشور،  حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم  در بازرسی از دادگستری استان کرمانشاه در جمع قضات این استان با اشاره به شعار ” تحول” در دوره جدید قوه قضائیه گفت:  به دنبال شعار تحول ریاست معظم قوه قضائیه که ناشی از شناخت خوب ایشان از دستگاه قضائی است، چرا که سالها در بدنه قوه قضائیه حضور داشته اند و شناخت کافی نسبت به مسائل و مشکلات دارند، آنچه سرلوحه کار در این دوره جدید است مردم باوری، احساس مسئولیت و تلاش مضاعف است.

رئیس دیوان عالی کشور افزود:  مردم باوری دارای معانی مختلفی از جمله حفظ کرامت مردم، توجه به خواست مردم و تسریع در کار آنها است و به دنبال آن احساس مسئولیت بیشتر به تناسب حساسیت کار در دستگاه قضایی است که این حساسیت از هر جای دیگری بیشتر است و در نتیجه نیاز به تلاش مضاعف دارد که علاوه بر اجر معنوی تسریع در کار مردم هم به دنبال دارد.

وی یادآور شد: کار قضاوت با امور روزمره متفاوت است زیرا کار قضائی، احقاق حق و اجرای عدالت و توجه به حقوق مردم است و از سوی دیگر بدلیل اینکه کار قضائی، کاری  مقدس است؛ بنابراین هر چه در این امور تلاش بیشتری صورت گیرد،  نزد پرودگار اجر بیشتری به دنبال خواهد داشت و از سوی دیگر سبب تسریع در کار مردم هم می شود.

مرتضوی مقدم با اشاره به حجم انبوه پرونده ها در دستگاه قضائی که نیاز به کار بیشتر دارد تاکید کرد: نباید حجم انبوه پرونده ها سبب شود کار به درستی انجام نشود بلکه با برنامه ریزی، استفاده از اوقات فراغت و اصلاح روش ها و از سوی دیگر بهره گیری از فناوری های روز و روش‌های نوین در انجام کار تسریع بوجود آورد و در عین حال کار درست انجام شود.

وی ادامه داد: وظیفه شرعی و قانونی ما صدور آرای متقن است و حجم زیاد پرونده ها نباید ما را از این وظیفه اصلی باز دارد؛ بنابراین با برنامه ریزی دقیق این بخش از کار، باید بیش از سایر امور مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دیوان عالی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به برخی نکات از جمله نگارش صحیح و سلیس آراء اشاره کرد و گفت: استفاده از عبارات درست در انشای رای می تواند زیبایی خاصی داشته باشد که نباید مورد غفلت قرار گیرد. علاوه بر زیبایی رای، با استفاده از دو عنصر استناد و استدلال آراء خود را متقن کنید.

وی افزود:  دادگاههای تجدیدنظر به عنوان یک دادگاه عالی، امید مردم هستند و در صدور رای خود تمامی موارد اتقان را رعایت کنند؛ البته در کنار دادگاه‌های تجدیدنظر ، رای دادگاه بدوی نیز باید به گونه ای باشد که مورد تایید دادگاه تجدید نظر قرار گیرد و اگر به اینجا رسیدیم نشان از نوعی اتقان در کل آرای محاکم یک مجموعه قضائی است و جای تبریک دارد.

رئیس دیوان عالی کشور با گریز به پرونده های ماده 477 توصیه کرد: در ارجاع این پرونده ها به دیوان عالی کشور دقت بیشتر صورت گیرد. اکنون چیزی حدود 6 هزار پرونده با موضوع ماده 477 به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده است که اگر دقت بیشتر در کشور راجع به سنخ از  پرونده ها صورت گیرد این میزان کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

مرتضوی مقدم با اشاره به دو رویداد مهم پیش روی جامعه اسلامی ایران یعنی 22 بهمن ماه و نیز انتخابات پیش رو، این دو را بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان ساخت: 22 بهمن امسال مصادف است با چهلمین روز شهادت سردار رشید ایران و جهان اسلام، شهید قاسم سلیمانی که آن را از سالهای گذشته متفاوت کرده است و حضور ما در راهپیمایی می تواند جواب محکمی به استکبار جهانی باشد .

وی با توصیه به کاندیداتورهای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مبادا صحنه تبلیغات را صحنه اتهام افکنی قرار دهید. قوانین و مقررات انتخابات باید به درستی رعایت شود و دستگاه قضائی موظف است با متخلفینی که از مسیر قانونی خارج می شوند، بدون اغماض برخورد کند. رعایت شئون دینی، اخلاقی و قانونی از دیگر توصیه های موکد رئیس دیوان عالی کشور به کاندیداتورهای مجلس بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا