خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«در هر دولتی به همین شکل فیلم می‌سازم»

ابراهیم حاتمی‌کیا درباره ساخت فیلم خروج گفت: هر دولتی روی کار بیاید همین اتفاقات می‌افتد و من باز هم به همین شکل فیلم می‌سازم.

به گزارش انصاف نیوز، نشست چالشی فیلم خروج به کارگردانی حاتمی‌کیا در پردیس ملت برگزار شد. محمدرضا شریفی‌نیا، پانته‌آ پناهی‌‌ها، سام قریبیان، محمد فیلی، فرامرز قریبیان و کامبیز دیرباز بازیگران فیلم، وحید ابراهیمی مدیر فیلمبرداری، عماد خدابخش تدوینگر، محمد برادران جلوه‌های بصری و مجید علی اسلام در این نشست حضور داشتند.

خسرو نقیبی منتقد نشست درباره آخرین ساخته حاتمی‌کیا گفت: او موثرترین فیلمساز بعد از انقلاب به شمار می‌آید. فیلم بعد از سه‌گانه‌های اخیر پراکشن حاتمی‌کیا برای من یادآور فیلم‌هایی مثل «موج مرده» است. خروج فیلم خلوتی‌است و  سکانس‌هایی از این فیلم ما را یاد سینمای سال‌های دور این فیلمساز می‌اندازد.

این منتقد درباره آثار حاتمی‌کیا توضیح داد:  خشم و اعتراض در این فیلم نسبت به فیلم‌های اخیر او، بارزتر نشان داده می‌شود و جنس اعتراض در این فیلم از نوع موج مرده است.

سام قریبان درباره نقش و هم‌بازی بودن با پدرش گفت: حاتمی‌کیا این فرصت را برای من به وجود آورد. نگران بودم چون در فیلم پدر و پسر نبودیم، شاید این موضوع برای مخاطب باورپذیر نباشد. بعد از 26 سال دوباره رو به روی دوربین حاتمی‌کیا ایستادم.

این کارگردان درباره پایان‌بندی و سفارشی بودن پایان فیلم گفت: تحمیلی درکار نیست و مسوولیتش را می‌پذیرم.

حاتمی‌کیا در پاسخ به پرسش خبرنگار انصاف نیوز «انتقاد به دولت را رد نمی‌کنم، چرا در این دولت تصمیم به ساخت این فیلم گرفتید؟» گفت: هر دولتی روی کار بیاید همین اتفاقات می‌افتد و من باز هم به همین شکل فیلم می‌سازم. ایده ساخت  فیلم برای سال 89 است.در این سال‌ها، ایده‌ای که برای فیلم خودم می‌خواستم شکل نمی‌گرفت و در این دوره توانستم آن را بنویسم و بسازم.

او در پاسخ به این پرسش« زمان «دیده‌بان» گفتید از کسب سیمرغ عذاب وجدان می‌گیرد، اگر فیلم سیمرغ بگیرد عذاب وجدان می‌گیرد یا نه؟» گفت: من تا آخرین لحظه، هرچقدر سیمرغ بگیرم همه را نگه می‌دارم.

او در پاسخ به پرسش  «این فیلم درباره اعتراض است و نظرتان درباره عتراضات آبان ماه چیست؟» سکوت کرد.

این کارگردان درباره غیرواقعی بودن گریم رییس جمهور گفت: به شما مربوط نیست که من رییس‌جمهور را نشان می‌دهم یا نه.

قریبیان درباره بازی در خروج توضیح داد: من نقش‌های معترض را خیلی دوست دارم، چون‌ خودم یک معترض هستم. «خاک»، «گوزن‌ها»، «سفیر»، «سناتور» همگی نقش‌های معترضی بودند و من این نقش‌های را بسیار دوست دارم. در حال حاضر، من  یک «بخشی» هستم.

حاتمی‌کیا درباره انتقادهای وارد شده در روزهای اخیر به خروج می‌گوید: نگران هجمه‌ها نیستم و این موضوع همیشه وجود دارد.کسانی می‌توانند فیلم را دوست داشته باشند و عده‌ای دوست نداشته باشند. اما از بی‌ادبی خوشم نمی‌آید.

این کارگردان ادامه داد: گناه ما چیست که فیلم می‌سازیم؟ چرا دادگاه تشکیل می‌شود؟ چرا جنس نوشته‌ها و واکنش‌ها دادگاهی شده‌است؟ این چه زبان بی‌حیایی برای من سرباز است؟ چرا بی‌حیا می‌شویم؟ به من می‌گویند دهه‌ات گذشته؛ جمله خودم را به خودم پس می‌دهید؟ روزی که علی حاتمی رفت، آیا جایش پر شد؟ ما کنار برویم؟ از این رفتار لذت می‌برید ؟

حاتمی‌کیا درباره تجربه کارگردانی خودش توضیح داد: خروج بیستمین فیلم من است و بیست بار این بالا آمده‌ام. چرا شرایط سال به سال سخت تر می‌شود؟ چرا فضا را به این شکل کردید که مثل فشار قبر است.

قریبیان خروج را بهترین اثر کارنامه هنری خود معرفی کرد. این بازیگر به اهالی رسانه گفت: فیلم زحمت زیادی دارد و یک ماه تمرین راندن تراکتور کردم.به دلیل زیبایی فیلمنامه، پیشنهاد بازی را پذیرفتم. خروج آخرین فیلم من در سینما بود، دیگر حوصله بچه‌بازی و غرض‌ورزی مسوولان سینمایی را ندارم.

حاتمی‌کیا درباره فیلمسازی با پول سازمان اوج گفت: نمی‌دانم اوج چه عصبیتی را ایجاد کرده و چه نانی از شما خورده است؟ آیا جای شما را تنگ کرده است؟ با تهیه‌کنندگانی فیلم بسازم تا تقش دربیاید.

قریبیان از تجربه داوری در جشنواره گفت: هنگام اکران «عصبانی نیستم» جزو داوران جشنواره بودم. جایزه بازیگری برای نوید محمدزاده بود  که پایش ایستادم و این موضوع را به مطبوعات کشاندم. این فضاها را در جشنواره دیده‌ایم.

حاتمی‌کیا در این نشیت گفت: فیلم سفارشی نمی‌سازم.

انتهای پیام

 

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا