خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مولوی عبدالحمید: یک مذهب و یک قوم تنها انقلاب نکرد

«بقای انقلاب اسلامی با «مردمی‌بودن» امکان‌پذیر است»

مولوی عبدالحمید در بخشی از در مراسم نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (18 بهمن 1398)، با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی بود، بقای آن را نیز با «مردمی بودن» ممکن دانست.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید گفت: در شکل‌گیری انقلاب اسلامی امید مردم به ظرفیت بالای بزرگان انقلاب بود. همین امید بود که ملت ایران را جمع کرد و همه پشت‌سر امام راحل و علما قرار گرفتند و در سال 1357 انقلاب اسلامی را رقم زدند. مردم بر این باور بودند ازآنجایی‌که علما با دین ارتباط دارند و نسبت به خدا و رسول شناخت‌شان بیشتر است، ظرفیت آنان هم بالاست.

وی با اشاره به عوامل خیزش ملت ایران، گفت: در آن دوران ظلم و بی‌عدالتی و اجحاف بود. حرف مردم شنیده نمی‌شد، به خواسته‌های مردم توجه نمی‌شد، منافع کشور را بیگانگان می‌بردند، مردم را به گناه و معصیت تشویق و ترغیب می‌کردند؛ همین مسائل سبب شد که ملت ایران به‌ پا خیزند و انقلاب اسلامی به پیروزی برسد.

مولوی عبدالحمید «مردمی بودن» را یکی از خصیصه‌های مهم انقلاب اسلامی برشمرد و با تأکید بر اینکه «شرط بقای انقلاب، مردمی بودن آن است» افزود: انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی بود. این انقلاب با مردم به پیروزی رسید؛ پس بقای این انقلاب هم با مردم است. نگهداری مردم در صحنه حیاتی است.

وی با تأکید بر لزوم پایبندی به شعارهای اولیه انقلاب گفت: توجه به خواسته‌های مردم، اجرای عدالت و آزادی مردم که جزو شعارها و مطالبات مردم در اوایل انقلاب بود، باید مورد توجه قرار گیرد. مردم باید آزادی قلم و بیان داشته باشند.

با بی‌عدالتی و تبعیض باید مبارزه شود

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان بر لزوم اجرای عدالت و رفع تبعیض تأکید کرد و گفت: باید عدالت اجرا شود و تبعیض از این مردم رفع شود، زیرا تبعیض و بی‌عدالتی در اسلام هیچ جایگاهی ندارد. مسوولان امر باید با بی‌عدالتی و تبعیض مبارزه کنند.‌ تبعیض بین اقوام و مذاهب ایرانی باید ریشه‌کن شود. تمام ملت ایران از حقوق مساوی برخوردار هستند، زیرا یک مذهب و یک قوم تنها انقلاب نکرده است، بلکه انقلاب ما اسلامی بود؛ پس باید ظرفیت اسلام را مدنظر قرار دهیم، نه ظرفیت مذهب را که محدود است.

مولوی عبدالحمید با هشدار از پیامد نگاه‌های تبعیض‌آمیز گفت: هرگاه نگاه‌ها مذهبی شوند محدود می‌شوند، آنگاه زیان‌آور می‌شوند و نقصان دارند. باید نگاه‌ها اسلامی باشند، زیرا ظرفیت اسلام بالاست. همه‌ی ما به دین اسلام افتخار می‌کنیم؛ حالا در داخل دین تقسیم‌بندی‌هایی هست و در هر تقسیم‌بندی محدودیت‌هایی وجود دارد؛ اما در اسلام محدودیت نیست. اگر نگاه ما اسلامی باشد، حق همه به آن‌ها می‌رسد، مشکلات حل می‌شوند و همه مردم راحت می‌شوند.

جامعه اهل‌سنت نگران آینده خویش است

مدیر دارالعلوم زاهدان افزود: جامعه اهل‌سنت مدت چهل و یک سال است که در تمام این دوران از انقلاب اسلامی حمایت کرده و با مسوولان نظام و رهبر انقلاب همراه بوده است؛ اما متأسفانه هنوز خواسته‌های آن‌ها برآورده نشده است، هنوز اهل‌سنت دغدغه دارند و نگران آینده و حق‌وحقوق‌شان هستند.

رییس شورای هماهنگی مدارس دینی سیستان‌وبلوچستان در ادامه با انتقاد از آنچه تبعیض‌هایی در «واگذاری پست‌ها» و «آزادی‌های مذهبی» در حق اهل‌سنت خواند، گفت: در زمینه‌‌ی خدمات‌رسانی طی این چهل و یک سال تلاش‌هایی صورت گرفته و در این زمینه انتقاد کمتر است، اما اهل‌سنت در رابطه با واگذاری مسوولیت‌ها و مناصب، به‌کارگیری شایستگان و آزادی‌های مذهبی در بعضی کلان‌شهرها و جاهایی که اهل‌سنت در اقلیت هستند، همیشه می‌نالند و گلایه دارند.

اهل‌سنت «اهواز» و «کرمان» نسبت به فشارهای مذهبی گلایه دارند

وی ادامه داد: انتظار این بود که مسوولین امر برادران اهل‌سنت را در هر جایی که هستند به آغوش بگیرند و در ادای نماز به آن‌ها کمک کنند، اما متأسفانه اهل‌سنت با مشکلات زیادی مواجه هستند. اهل‌سنت اهواز همیشه از ما گلایه دارند که به ما توجه ندارید، فشارهای مذهبی زیاد است. برادران ما در استان کرمان، استانی که ما اصلا انتظار فشار مذهبی را آنجا نداشتیم، با مشکلات مذهبی روبه‌رو هستند. اهل‌سنت آنجا انتظار دارند که با محبت با آن‌ها رفتار شود، تبعیض نباشد و فشارهای مذهبی به آنان وارد نکنند.

مولوی عبدالحمید با تأکید بر ضرورت فراهم‌کردن آزادی‌های مذهبی توسط دولت‌مردان گفت: وحدت و اخوت این است که اهل‌سنت در سطح کشور هرجایی که هستند آزادی داشته باشند. در رابطه با اقامه نماز و تعلیم فرزندان‌شان، همه شیعه و سنی باید آزادی داشته باشند. آن‌هایی که غیرمسلمان هستند و اعتقادات و باورهای ما را قبول ندارند و مثل ما فکر نمی‌کنند، آزادی آن‌ها هم باید تأمین شود.

در واگذاری پست‌ها باید به اصل «شایسته‌سالاری» توجه می‌شد

مولوی عبدالحمید در ادامه بر ضرورت رعایت اصل «شایسته‌سالاری» در واگذاری پست‌ها تأکید کردن و گفت: شایسته‌سالاری متأسفانه در جمهوری اسلامی کاملا اجرا نمی‌شود، فرم‌هایی که «شیعه» و «سنی» در آن‌ها قید شده، برخلاف عُرف دنیاست؛ در هیچ جای دنیا از مذهب سؤال نمی‌کنند، همین‌که ایرانی هستیم کافی است و اگر بخواهیم بیشتر بدانیم مسلمان بودن کافی است.

وی در ادامه با نکوهش «تنگ‌نظری»، بر پیامدهای خطرناک آن هشدار داد و گفت: اگر در یک سیستم تنگ‌نظری نفوذ کند، ضربه‌ای که به آن سیستم می‌زند، دشمن بیرونی نمی‌زند. خداوند فرد و سیستمی را که تنگ‌نظری داشته باشد، همراهی نمی‌کند. اگر به ظرفیت اسلامی و سیره پیامبر و ائمه اهل‌بیت نگاه کنیم، ظرفیتی که در سیدنا علی، حضرت فاطمةالزهرا، خدیجةالکبری، امام حسن و امام حسین و ظرفیتی که در دیگر بزرگان اهل‌بیت بود، ظرفیت بسیار بالایی بوده است. ما که خود را پیرو این بزرگواران می‌دانیم، باید تحمل و ظرفیت این بزرگواران را داشته باشیم.

مدیر دارالعلوم زاهدان در ادامه گفت: چهل‌ویک سال از انقلاب اسلامی می‌گذارد، اما بسیاری از اصول قانونی اساسی نادیده گرفته شده‌اند و یا سلیقه‌ای به آن‌ها عمل شده است. پیام ما به تمام دولت‌مردان این است که فرصت‌ها را از دست ندهیم، بین قومیت‌ها و مذاهب و دیدگاه‌ها با همان ظرفیت بزرگی که در قانون هست رفتار کنیم. اهل‌سنت را ناامید نکنید، بلکه آنان را به‌خودتان نزدیک کنید. اهل‌سنت گلایه و دغدغه دارند، این دغدغه‌ها را برطرف کنید.

در انتخابات باید به «توانمندی» و «شایستگی» نامزدها توجه شود

مولوی عبدالحمید در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: انتخابات هم ظرفیت بلند و بالا را می‌طلبد. انتخابات باید فراجناحی، فراقومی و فرامذهبی باشد. در انتخابات توانمندی و شایستگی افراد خیلی مهم است، فردی که دین‌دار و متقی باشد، اما ظرفیت بالایی نداشته باشد به درد نمایندگی مجلس نمی‌خورد. نماینده مجلس باید دارای ظرفیت بالایی باشد؛ چنین فردی در هر طیف و جناح و قوم و مذهبی که باشد شایستگی دارد.

وی خطاب به شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان می‌تواند با تأیید شایستگان و توانمندان کوره انتخابات را گرم‌ کند. انتخابات زمانی گرم می‌شود که در آن تنوّع باشد و کسانی که مردم آن‌ها را باور دارند به صحنه انتخابات راه یابند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، ایران را متعلق به تمام ایرانیان دانست و بر لزوم توجه به تمام اقوام ایرانی تأکید کرد و گفت: ایران مال همه ایرانیان است. در یک‌زمانی اینجا حکومتی نبوده است، اما مردم اینجا در برابر انگلیس‌ جنگیده‌اند و در برابر تجاوزگران کشته داده‌اند و این منطقه را برای ایران نگه داشته‌اند، باید این ملت دیده شوند. تمام قومیت‌ها ظرفیتی هستند که از تمامیت ارضی و استقلال میهن دفاع کرده‌اند، باید به همه توجه شود.

وی افزود:‌ ظرفیت‌ها اگر بالا باشند تمام مشکلات حل می‌شوند. توصیه‌ی دلسوزانه‌ی ما این است که ظرفیت را بالا ببریم، این به نفع حاکمیت، نظام و کشور عزیز ایران است.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان از نمازگزاران خواست در راهپیمایی 22 بهمن به‌عنوان یک روز ملی شرکت کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. برادر، مسئله مذهب و قوم نیست : ما که از مذهب و قوم خودشونیم : مساله خودی و غیر خودی و خودمانی اه. سفره ی خانوادگی یا فامیلی ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا