خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیدحسن 22 بهمن کجا بود؟

روز گذشته عکس و خبری از حضور سیدحسن خمینی در راهپیمایی منتشر نشد؛ کسی که تایید صلاحیت نشدن او در انتخابات مجلس خبرگان در روزهای اخیر، سوال بسیاری از مردم را برانگیخت.

به گزارش انصاف نیوز، با این که عکس و خبر حضور نوه‌ی امام خمینی، بنیانگذار انقلاب در سالروز پیروزی انقلاب منتشر نشده اما او در اینستاگرام جمله‌ای به نظر معنادار نوشته است: «سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامى مبارک؛ به امید تحقق تمام آرمان‌هاى آن».

جمله‌ی «به امید تحقق تمام آرمان‌هاى آن» می‌تواند به وضعیتی ارتباط داشته باشد که او در روزهای اخیر با آن مواجه شده است.

4536436546از سوی دیگر سیداحمد خمینی، پسر سیدحسن خمینی با گذاشتن عکسی از خود در راهپیمایی در میدان آزادی تهران، باز هم به ردصلاحیت پدرش اشاره می‌کند:

«امروز به پاسداشت تلاش‌ها و مجاهدات امام و شهدا و به اميد آينده‌ى درخشان ايران اسلامى، در راهپيمايى ٢٢ بهمن شركت كردم. همدوش مردم مهربانى كه نسبت به آنچه اين روزها براى ما واقع شده، همدلى مى‌كردند».

 

چه کسی سیدحسن را تایید نکرد؟

صلاحیت آیت الله سیدحسن خمینی برای کاندیداتوری تایید نشد، اما مشخص نیست که چه کسانی در شورای نگهبان به صلاحیت او رای منفی داده‌اند.

به گزارش انصاف نیوز، علت احراز نشدن صلاحیت او خودداری از حضور در امتحان علمی مطرح شده در حالی که خودش می‌گوید «این مطلب کاملا خلاف واقع است و هیچ گاه هیچ کس به هیچ نوع از اینجانب جهت مذاکره یا مصاحبه یا طریقه ای که به کشف علمیت بیانجامد دعوت نکرده است» [جماران]. این در حالی است که صلاحیت تعداد دیگری از کاندیداها بدون شرکت در امتحان تایید شده است.

صلاحیت سیدحسن با استناد به بندی رد شده است که وی را فاقد اجتهاد در حدی می‌داند که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد.

اما چه کسانی رای به عدم صلاحیت او داده‌اند؟ آیت الله شاهرودی، آیت الله مومن و آیت الله شب زنده‌دار، سه عضو فقیه شورای نگهبان هستند که می‌توانستند در این باره نظر بدهند و سه عضو دیگر به دلیل کاندیدا بودن خودشان از حوزه‌ی تهران، طبق قانون حق دخالت نداشته‌اند.

مشخص نیست که تایید نشدن سیدحسن در چه فرآیندی اتفاق افتاده است.

نجات الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان این که «علتی که تاکنون درباره انتخابات مجلس خبرگان اظهار نظر نکردم این است که هنوز این نظارت استصوابی توسط دبیر محترم شورا فراهم نشده است» در پاسخ به این سؤال که «از ۶ فقیه تنها سه نفر می‌توانند نسبت به بررسی پرونده‌های داوطلبان خبرگان رهبری در استان تهران اقدام کنند، آیا این مسئله اختلالی در رأی اکثریت ایجاد نخواهد کرد؟»، گفت: «به عنوان عضو این شورا هیچ اطلاعی از کم و کیف مسئله بررسی صلاحیت‌های خبرگان رهبری ندارم». [ایرنا]

چند روز پیش، پس از انتشار شایعه‌ی مخالفت آیت الله هاشمی شاهرودی با تایید صلاحیت سیدحسن خمینی، یک منبع معتبر به خبرنگار انصاف نیوز گفت که این شایعه کاملا دروغ و خلاف واقع است.

با فرض صحت این تکذیبیه، آیت الله مومن و آیت الله شب‌زنده‌دار می‌بایست به رد سیدحسن رای داده باشند که این هم با توجه به برخی شنیده‌ها و اظهارات در این باره همخوانی ندارد.

یکی از مخاطبان انصاف نیوز همان روز در پیامی ادعایی کرد که امکان تایید و رد آن وجود نداشت: «متاسفانه خبرتان دروغ از آب درآمد، حالا بایستی ثابت کنید، رسالت حضور در عرصه ی مطبوعات میبایست صداقت و نقد صحیح باشد».

حالا با اظهارات نجات الله ابراهیمیان، حدس و گمانه‌ها پیچیده شده و شفاف نیست که آیا آن سه عضو فقیه تصمیم گرفته‌اند، یا در کل شورا در این باره رای گیری شده و یا نظر آیت الله جنتی اعمال شده است؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا