خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر اقصاد: اموال دولتی در بورس عرضه خواهد شد

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان این که اموال دولتی در بورس عرضه خواهد شد، گفت: می‌توان یک زمین ۱۰۰۰ متری را در بورس کالا یا بازار پایه عرضه کرد. بهترین کار این است که اموال عرضه شود و بخش خصوصی آن را مدیریت کند.

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند در سومین نشست هم اندیشی صاحب نظران اقتصادی با وزیر امور اقتصاد و دارایی که با موضوع مولد سازی و دارایی های دولت برگزار شد ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری چنین جلسه ای اظهار کرد: برخی بر این باورند که دولت به دلیل شرایط مالی تصمیم به مولد سازی دارایی های خود گرفته است در حالی که بحث مولد سازی دارایی های دولت جدید نیست.

وی ادامه داد: این بحث از سال ۱۳۹۴ زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از روند افتصاد مقاومتی اظهار نارضایتی کرده بودند آغاز شد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با تاکید بر این که پروژه مولد سازی دارایی های دولت با هدف تامین مالی دولت اجرا نمی شود اظهار کرد: اثری از این طرح نصیب خزانه خواهد شد اما ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که مطرح می شود شامل همه واگذاری ها، خصوصی سازی و مولد سازی دارایی های دولت است.

دژپسند در مورد مزایایی مولد سازی دارایی های اقتصادی توضیح داد: مولدسازی باعث ایجاد انضباط در مدیریت دارایی دولت و در هزینه‌ها می‌شود؛ همچنین باعث می شود اموال دولت احصا شود و یکی دیگر از اهداف مولد سازی این است که همان طور که گفته شده اول رشد ایجاد می شود و بعد مالیات بر رشد.

وی با بیان این که ابتدا باید دارایی ها تفکیک شوند، توضیح داد باید توجه شود که همه دارایی ها به موتور رشد تبدیل نخواهد شد. زمانی که یک زمین راکد برای دولت وجود دارد با مولد سازی آن هم تقاضا تحریک می شود و هم نیاز تامین خواهد شد هم ارزش زایی و هم بهره وری ایجاد می کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان این که زمانی که حرف از مولد سازی دارایی در دولت مطرح می شود منظور دولت اسلامی است، گفت: مجموعه قوای حاکم به این طرح در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است.

نمی توان اتکای دولت به نفت را بدون تحول در ساختار قطع  کرد

وی در ادامه با تاکید بر این که نمی توان اتکای دولت به نفت را بدون این که در ساختار تحول اساسی ایجاد کرد قطع کنیم گفت: ما درآمد تمیزتری مانند درآمد مالیاتی داریم امسال با روش هایی که در این زمنیه طراحی کردیم، بدون این که به مودیان مالیاتی خوش حساب فشار وارد شود درآمد مالیاتی افزایش یافت و ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات معوق ما وصول شد.

دژپسند با بیان این که به طور جدی روی مالیات متمرکز شده ایم گفت: قانون مالیات را به مجلس داده‌ایم تا اتکای دولت به نفت را کم کنیم، اما چه کسانی در زمره مالیات قرار می گیرند؟ کسانی که از طبقات ثروتی بالاتری برخوردار هستند به همین دلیل پایه های جدید مالیاتی تعریف شد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: روزی قصد داشتیم مالیات بر میزان درآمد افراد باشد، اما اطلاعات فراهم نشد با این حال در حال حاضر سخت افزارها توسعه یافته و نرم افزار ها در حال توسعه هستند و این موضوع اعمال می‌شود همچنین قانون صندوق های مکانیزه هم تصویب شده است.

دارایی های مازاد دولت اهرم رشد اقتصاد

وی در ادامه با تاکید بر این که هدف از مولد سازی این نیست که اموال دولت را بفروشیم تا پول آن به خزانه بیاید گفت: در این شرایط اسم آن مولد سازی نبود بلکه فروش بود، ما قصد داریم دارایی مازاد دولت را اهرمی برای رشد اقتصاد کنیم که اگر یک سرمایه گذار بخش خصوصی برای شروع سرمایه گذاری به کمک نیاز دارد مورد حمایت دولت قرار بگیرد.

دژپسند ادامه داد: دولت دارایی های خود را وسط می گذارد و اگر می خواهیم در این شرایط به داشته های خود تکیه کنیم باید از دولت آغاز کنیم. دستگاه های دولتی باید بدون تعصب همکاری کنند تا هیچ دارایی راکدی با مالکیت دولت روی زمین نماند.

عرضه اموال دولتی در بورس

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان این که اموال دولتی در بورس عرضه خواهد شد، گفت: می‌توان یک زمین ۱۰۰۰ متری را در بورس کالا یا بازار پایه عرضه کرد. بهترین کار این است که اموال عرضه شود و بخش خصوصی آن را مدیریت کند.

به گفته دژپسند، سه هزار میلیارد تومان تاکنون در بورس عرضه شده است و این عرضه تا پایان سال هم ادامه خواهد داشت.

در ادامه با بیان این که در مورد مولدسازی اموال دولت بحث ارزش گذاری درست مطرح است، اظهار کرد: ارزش‌گذاری توسط دولت انجام نمی‌شود و ما آن را به کارشناسان دادگستری می‌سپاریم همچنین سعی می‌شود اموال در بورس عرضه شود.

وی  ادامه داد: حاضر نیستیم ذره‌ای چوب حراج به بیت المال زده شود؛ این سوال مطرح است که آیا دارایی را تبدیل به هزینه می‌کنیم؟ پاسخ آن خیر است. باید دید تعریف ما از سرمایه گذاری چیست دولت، آموزش، بهداشت و درمان ارائه می‌کند باید دید آیا می توان سرمایه انسانی را به چشم سرمایه نگاه کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر می‌خواستیم فقط بحث درامدی را مد نظر قرار دهیم مباحث مالیاتی را مورد توجه قرار میدادیم، اظهار کرد: در یک سال اخیر برای اینکه با مقاصد مقابله کنیم و برای درامد نفتی کاهش یافته جایگزین داشته باشیم به صورت هدفمند روی درآمدهای مالیاتی متمرکز شده ایم. یعنی طوری درآمدهای مالیاتی را افزایش داده‌ایم که روی مودیان خوش حساب فشار وارد نشود.

دژپسند ادامه داد: رشدی که امسال در حوزه درامدهای مالیاتی داشتیم در بیست سال اخیر بی سابقه بوده است. برای مثال به کسانی که بدهکار مالیاتی بودند اعلام کردیم اگر اصل مالیات خود را پرداخت کنند جرایم آن هم بخشیده میشود. این ١٠هزار میلیارد تومان درامدزایی داشته است.

خبر تکمیل می‌شود…

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا