خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فلسفه تشکیل شورای نگهبان از نظر آیت الله منتظری

حجت الاسلام مجتبی لطفی از شاگردان آیت الله منتظری در کانال تلگرامی خود، نظر آن مرحوم در جایگاه رییس مجلس خبرگان قانون اساسی درباره‌ی فلسفه تشکیل شورای نگهبان را بازنشر کرده است که در پی می‌آید:

در اصل 99 قانون اساسی می‎خوانیم: “شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه پرسی را بر عهده دارد.” 

اینجانب خود از اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی بودم و ریاست آن را بر عهده داشتم. انگیزه تصویب این اصل خاطره سوء دخالت‌های ناروای رژیم سابق در انتخابات و تبدیل آن به یک نحو انتصابات بود و آزادی از مردم سلب می‎شد چون خود مسؤولین برای هر منطقه کسانی را محرمانه مشخص می‎کردند و آرای مردم را باطل می‎نمودند، این اصل تصویب شد تا اینکه شورای نگهبان جلوی این دخالت‌های ناروا را بگیرد، نه اینکه خود شورای نگهبان در بین کاندیداها افراد خاصی را انتخاب نماید و مردم مجبور باشند به خصوص آنان رأی بدهند.

و در حقیقت انتخابات دو مرحله‌ای شود، و لذا تعبیر “نظارت بر انتخابات” در متن اصل است نه نظارت بر کاندیداها و کم و زیادکردن و بالا و پایین بردن آنان.

این عمل آقایان یک نحو قیمومت بر ملت و اهانت به آنان تلقی می‎شود، ملت خودشان نوعا هم مسلمانند و هم رشد دارند و هم نسبت به کاندیداهای محل چون نوعا اهل محل می‎باشند شناخت بیشتری دارند و اگر از باب فرض یکی دو مورد هم بر اثر اشتباه، افراد نامناسب به مجلس راه یابند چون در اقلیت می‎باشند کاری از آنان ساخته نیست و این امر بهتر است از اینکه اصل انتخابات را با دخالتهای ناروا به طور کلی لکه دار نماییم. (کتاب دیدگاهها، ج1، ص381)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. قانونگذار خودش میگه منظورم این بوده از این قانون. تفسیر کننده ! میگه : نه، نمی دونی ، منظورت این بوده !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا