خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهاب حسینی: جشنواره فجر سقف آرزوی من نیست

فیلم  «شین» اثر مشترک شهاب حسینی و میثم کزازی برای اهالی رسانه و منتقدان اکران شد.

به گزارش انصاف نیوز، نشست خبری این فیلم، بامداد یکشنبه با حواشی بسیاری برگزار شد.  میثم کزازی، شهاب حسینی (تهیه‌کننده و کارگردان)، آتش تقی‌پور، هوشنگ توکلی، غزال نظر و سیامک اطلسی بازیگران و کامران کیان‌ارثی صدابردار شین در این نشست حضور داشتند.

آتش تقی‌پور در ابتدا نشست برای حضار دلی‌خوش و جیبی پرپول آرزو کرد.

توکلی درباره این فیلم توضیح داد: فیلم پر قدرت و پیچیده‌ای بود و بسیارتحت تاثیر قرار گرفتم. امیدوارم فیلم اکران خوبی داشته باشد. به دلیل اینکه جنس کار از ذهن مسوولان سینمایی دور است، شاید در پخش دچار مشکل شود.رنگ‌آمیزی و صدای فیلم باید بازبینی و تنظیم شود.

این بازیگر ادامه داد: ژانر وحشت با ساموئل خاچیکیان وارد سینمای ایران شد. این ژانر کار سخت و پیچیده‌ای است و از فرهنگ سینمایی ما نیز دور است. چنین ژانری به کارگردانی احتیاج دارد که ژانر وحشت را از نگاه ایرانی‌ها بشناسد.

اطلسی از حضور در کار حسینی می‌گوید: زمانی که به این فیلم دعوت شدم، نمی‌دانستم فیلم ژانر وحشت است. احساس کردم فیلم فضای متفاوتی دارد.

شهاب حسینی پیش از آغاز سخنانش، شعر بنی‌ ‌آدم سعدی را خواند. این هنرمند در جمع خبرنگاران گفت: امکان ندارد در گوشه‌ای از این سرزمین اتفاقی بیفتد و ما رنجیده خاطر نشویم. وقایع تلخی که در این مدت اتفاق افتاده، مایه تاسف است و قلب آدم را به درد می‌آورد. ما باید راه و اهداف عزیزانی که ازدست داده‌ایم را ادامه دهیم.

او در ادامه گفت: چهارسال بود که در جشنواره حضور نداشتم و اساسا من دینی به این جشنواره ندارم که بخواهم از آن دفاع کنم. من از وحدت بین مردم دفاع و از تفرقه جلوگیری می‌کنم. جشنواره فجر امکانی برای فیلمسازان جوان است.

حسینی از درخواست خود برای حضور بهروز وثوقی در ایران گفت: اینجا کشوربهروز وثوقی است و باید به کشورش بیاید. حق بودن را نمی‌توان از کسی گرفت و کسی حق گرفتن این حق را از کسی ندارد. در این سال‌ها، تجربه اندوخته است و سیری را طی کرده که در نامه آخر  از ایمان قلبی خودش به خدا حرف می‌زند.

این هنرمند در جمع خبرنگاران توضیح داد: برنمی‌تابم و نمی‌توانم ساکت بشینم که یک استاد پیشکسوت سینما که هر سال برخورد ناراحت‌کننده با آثارش شده است، امسال فیلمی می‌سازد که می‌داند نسبت به آن هم واکنش منفی نشان خواهند داد و برای همین روغن ریخته را نظر امامزاده می‌کند و سنگ بنایی می‌گذارد که نتیجه آن جز تفرقه‌افکنی نیست. چرا یک نفر باید آنقدر آدم خودخواهی باشد که ملاحظه هیچ کس را نکند.

حسینی گفت: جشنواره فجر سقف آرزوهای من نیست.  من در امریکا در حال کار کردن و فیلمسازی هستم و فقط برای بیان ادبیات و فرهنگ کشورم قدم برمی‌دارم. مردم اگر صدای رسایی داشته باشند و از تریبون برخوردار باشند. نیازی نیست به خیابان بروند و با هزینه‌های سنگین فریاد بزنند. صدایی که شنیده نشود بلندتر می‌شود، اگر هنرمندیم و ادعا داریم صدای مردم باشیم و هزینه‌ها را کم کنیم.

او درباره راه حل مشکلات توضیح داد: قهر کردن از فجر راه چاره نیست. باید حضور داشت و حرف زد. مشکلات ما به عنوان یک ایرانی با هیچ دستی از خارج از کشور حل نخواهد شد. ما باید مشکلاتمان را خودمان برطرف کنیم و منتظر هیچکسی از خارج از گود نباشیم.

توکلی درباره بهروز وثوقی گفت: اگر بهروز وثوقی سال ۵۸ در ایران بود، او را تکه‌تکه می‌کردند.

این بازیگر درباره سانسور آثار سینمایی گفت: همیشه ممیزی‌ها وجود داشته و آدم‌های نامتخصصی بر سرکار هستند که مانع فعالیت‌های سینما شوند. امیدوارم سانسور از سینمای ایران حذف شود.

خبرنگاری از اعتقادات مذهبی و چگونگی حضور حسینی در جشنواره‌ها پرسید. او در پاسخ گفت: ایمان منش و مذهب روش است. در جشنواره کن نمی‌توان از امام زمان سخن گفت. آن‌ها درکی از آن موضوع ندارند. در کن من پیش زمینه‌ای درباره اتفاقات نداشتم. همکاران می‌دانستند که به من نگفتند و من از این موضوع گله‌مند هستم. چیزهایی است که در زندگی خصوصی از دل آدم می‌گذرد، به ایران آمدم و در سرزمین خودم و آن حرف‌ها را زدم. اگر آنجا می‌گفتم چه بازتابی می‌داشت؟ معجزه‌ای زندگی من همزمان با نیمه شعبان بود. اسلام محصول پنجاه سال پیش نیست، حاصل هزاران سال است. من به اعتقادات خودم می‌بالم، ولی هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

حسینی درباره تغییر تهیه‌کننده فیلم گفت:  قرار بود با تقی علیقلی‌زاده فیلم را بسازیم. در آن زمان، وزارت ارشاد و رانت‌ها شامل حال من نمی‌شد و اجازه دریافت پروانه نداشتم. آقای علیقلی‌زاده در کانادا هستند و شاید وقتش را نداشتند تا پروژه را مدیریت کنند. عدم مدیریت مشکلات زیادی برای ایجاد کرد. مسوولیت را پذیرفتم تا مشکلات را به حداقل برسانم تا دینی بر گردنم نباشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا